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Journal of Gastrointestinal Surgery

Ausgabe 9/2005

Inhalt (23 Artikel)

2005 SSAT Annual Meeting

Pancreaticoduodenectomy with or without distal gastrectomy and extended retroperitoneal lymphadenectomy for periampullary adenocarcinomad—part 3: Update on 5-year survival

Taylor S. Riall, John L. Cameron, Keith D. Lillemoe, Kurtis A. Campbell, Patricia K. Sauter, JoAnn Coleman, Ross A. Abrams, Daniel Laheru, Ralph H. Hruban, Charles J. Yeo

Hepatic resection of hepatocellular carcinoma in patients with cirrhosis: Model of end-stage liver disease (MELD) score predicts perioperative mortality

Swee H. Teh, John Christein, John Donohue, Florencia Que, Michael Kendrick, Michael Farnell, Stephen Cha, Patrick Kamath, Raymond Kim, David M. Nagorney

Molecular predictors of lymph node metastasis in colon cancer: Increased risk with decreased thymidylate synthase expression

Avo Artinyan, Rahila Essani, Jeffrey Lake, Andreas M. Kaiser, Peter Vukasin, Peter Danenberg, Kathleen Danenberg, Robert Haile, Robert W. Beart Jr.

Endoscopic ultrasonography and magnetic resonance in preoperative staging of rectal cancer: Comparison with histologic findings

Paolo P. Bianchi, Chiara Ceriani, Matteo Rottoli, Guido Torzilli, Giovanni Pompili, Alberto Malesci, Monica Ferraroni, Marco Montorsi

Colonoscopic perforations: A retrospective review

Corey W. Iqbal, Yun Shin Chun, David R. Farley

Cost-saving effect of treatment algorithm for chronic anal fissure: A prospective analysis

Rahila Essani, Grant Sarkisyan, Robert W. Beart, Glenn Ault, Petar Vukasin, Andreas M. Kaiser

Abdominal insufflation with CO2 causes peritoneal acidosis independent of systemic pH

Eric J. Hanly, Alexander R. Aurora, Joseph M. Fuentes, Samuel P. Shih, Michael R. Marohn, Antonio De Maio, Mark A. Talamini

Barrett’s epithelium after antireflux surgery

Giovanni Zaninotto, Mauro Cassaro, Gianmaria Pennelli, Giorgio Battaglia, Fabio Farinati, Martina Ceolin, Mario Costantini, Alberto Ruol, Emanuela Guirroli, Christian Rizzetto, Giuseppe Portale, Ermanno Ancona, Massimo Rugge

Imaging of acute mesenteric ischemia using multidetector CT and CT angiography in a porcine model

David E. Rosow, Dushyant Sahani, Oliver Strobel, Sanjeeva Kalva, Mari Mino-Kenudson, Nagaraj S. Holalkere, Guido Alsfasser, Sanjay Saini, Susanna I. Lee, Peter R. Mueller, Carlos Fernándezdel Castillo, Andrew L. Warshaw, Sarah P. Thayer

Regulation of amino acid arginine transport by lipopolysaccharide and nitric oxide in intestinal epithelial IEC-6 cells

QingHe Meng, Haroon A. Choudry, Wiley W. Souba, Anne M. Karinch, JingLi Huang, ChengMao Lin, Thomas C. Vary, Ming Pan

CA 19-9 levels predict results of staging laparoscopy in pancreatic cancer

Andreas Karachristos, Nikolaos Scarmeas, John P. Hoffman

Management of delayed visceral arterial bleeding after pancreatic head resection

Frank Makowiec, Hartwig Riediger, Wulf Euringer, Markus Uhl, Ulrich T. Hopt, Ulrich Adam

Local resection of ampullary tumors

Adam T. Meneghetti, Bassem Safadi, Lygia Stewart, Lawrence W. Way

Predictors of intensive care unit admission and related outcome for patients after pancreaticoduodenectomy

David J. Bentrem, Jen J. Yeh, Murray F. Brennan, Ravi Kiran, Stephen M. Pastores, Neil A. Halpern, David P. Jaques, Yuman Fong

Esophageal mucosal damage may promote dysmotility and worsen esophageal acid exposure

Adam T. Meneghetti, Pietro Tedesco, Tanuja Damani, Marco G. Patti

Laparoscopic Nissen fundoplication decreases gastroesophageal junction distensibility in patients with gastroesophageal reflux disease

Dennis Blom, Shailesh Bajaj, Jianxiang Liu, Candy Hofmann, Tanya Rittmann, Thomas Derksen, Reza Shaker

Myotomy: Follow-up study of 50 patients

Barry R. Berch, R. Dean Nava, Alfonso Torquati, Kenneth W. Sharp, William O. Richards

Long-term outcome of laparoscopic Heller-Dor surgery for esophageal achalasia: Possible detrimental role of previous endoscopic treatment

Giuseppe Portale, Mario Costantini, Christian Rizzetto, Emanuela Guirroli, Martina Ceolin, Renato Salvador, Ermanno Ancona, Giovanni Zaninotto

Functional comparison of bone marrow-derived liver stem cells: Selection strategy for cell-based therapy

Daniel Inderbitzin, Itzhak Avital, Beat Gloor, Adrian Keogh, Daniel Candinas

Limited survival in patients with carcinomatosis from foregut malignancies after cytoreduction and continuous hyperthermic peritoneal perfusion

Jeffrey M. Farma, James F. Pingpank, Steven K. Libutti, David L. Bartlett, Susan Ohl, Tatiana Beresneva, H. Richard Alexander Jr.

Microwave ablation of hepatic tumors using dual-loop probes: Results of a phase I clinical trial

Kenneth Meredith, Fred Lee, Mary Beth Henry, Thomas Warner, David Mahvi

Hepatic resection for noncolorectal, nonneuroendocrine metastases

Fernando Cordera, David J. Rea, Manuel Rodriguez-Davalos, Tanya L. Hoskin, David M. Nagorney, Florencia G. Que

Indications for selective intraoperative cholangiography

Edward H. Livingston, Jordan A. G. Miller, Brian Coan, Robert V. Rege

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.