Zum Inhalt

Journal of Robotic Surgery

2007 - 2025
Jahrgänge
82
Ausgaben
Chevron right icon
Ausgabe 1/2025
Aktuelle Ausgabe

Über diese Zeitschrift

Surgery has traditionally been a specialty within the medical profession that has revolved around invasive procedures to treat various maladies. Initially, trauma induced by the therapeutic procedure was necessary and reasonable to provide benefit to the patient. But now, through the innovation of digital imaging technology, combined with optical engineering and improved video displays, surgeons can operate inside of body cavities for therapeutic intervention without the larger incisions previously necessary to allow a surgeons hands access to the necessary organs. Rather than creating large incisions several inches long to gain access to underlying tissues, minimally invasive surgical techniques typically rely on small half-inch incisions encircling the surgical field in order to insert small scopes and instruments. Minimally invasive surgery has caused a change in the route of access and has significantly and irrevocably changed the surgical treatment of most disease processes. Patients still undergo interventions to treat disease, but minimally invasive surgery makes possible a reduction or complete elimination of the "collateral damage" required to gain access to the organ requiring surgery.

While the benefits of this approach were numerous for the patient, early technology limited the application of minimally invasive surgery to some procedures. Specifically, surgeons using standard minimally invasive techniques lost the value of a natural three dimensional image, depth perception, and articulated movements. Magnification of small structures was often difficult and instruments were rigid and without joints. Robotic surgery has provided the technology to address these limitations and allow the application of minimally invasive surgery to a broader spectrum of patients and their diseases. Surgical robots relieve some of these limitations by providing fine motor control, magnified three dimensional imaging and articulated instruments.

The use of robotics in surgery is now broad-based across multiple surgical specialties and will undoubtedly expand over the next decades as new technical innovation and techniques increase the applicability of its use.

To visit our ethics statements please visit the following links:

Conflict of Interest and Ethical Standards:
http://www.springer.com/authors?SGWID=0-111-6-791531-0

Informed Consent:
http://www.springer.com/authors?SGWID=0-111-6-608209-0

Statement of Human and Animal Rights:
http://www.springer.com/authors?SGWID=0-111-6-608309-0

Titel
Journal of Robotic Surgery
Abdeckung
Volume 1/2007 - Volume 19/2025
Verlag
Springer London
Elektronische ISSN
1863-2491
Print ISSN
1863-2483
Zeitschriften-ID
11701
DOI
https://doi.org/10.1007/11701.1863-2491

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Periprothetische Infektion: Welches Verfahren beim Prothesenwechsel liegt im Trend?

Eine periprothetische Gelenkinfektion stellt ein erhebliches Mortalitätsrisiko in der Endoprothetik dar. Der Prothesenwechsel kann in einem einzeitigen oder zweizeitigen Verfahren erfolgen. Die Wahl des Verfahrens beeinflusst die Prognose maßgeblich, weshalb der Trend klar in eine Richtung geht.

Gliome zielgerichtet behandeln mit Vorasidenib

IDH (Isocitrat-Dehydrogenase)-Mutationen sind bei Gliomen im Erwachsenenalter ein wichtiger prognostischer und prädiktiver Faktor und zugleich ein ideales Target für eine zielgerichtete Therapie. Mittlerweile gibt es mit Vorasidenib eine zugelassene Behandlungsoption. 

Bei präoperativer Dyspnoe könnte sich gezieltes Atemtraining lohnen

Eine präoperative Dyspnoe war bei Teilnehmenden eines Prähabilitationsprogramms ein Risikofaktor für suboptimale Ergebnisse nach Op. am Magen-Darm-Trakt. Forschende aus den USA plädieren für ein verstärktes individuelles Atemtraining.

Bundesverfassungsgericht: Triage-Regelung nicht mit Grundgesetz vereinbar

Das Bundesverfassungsgericht hat Regelungen zur Triage für nichtig erklärt. Es gab damit Verfassungsbeschwerden von Intensiv- und Notfallmedizinern statt. Der Eingriff in die Berufsfreiheit der Ärztinnen und Ärzte sei verfassungsrechtlich nicht gerechtfertigt, betont das Gericht.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Knochensäge im Einsatz bei Knie-TEP/© Issara / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen), Hirntumoren sichtbar im MRT/© semnic / Getty Images / iStock (Symbolbild mit Fotomodell), Lungentrainer/© S@photo / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Junge Ärztin vor einem Triage-Zelt/© Milos / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)