Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 4/2011

01.04.2011

Laparoendoscopic single-site (LESS) retroperitoneal adrenalectomy using a homemade single-access platform and standard laparoscopic instruments

verfasst von: Shiu-Dong Chung, Chao-Yuan Huang, Shuo-Meng Wang, Huai-Ching Tai, Yao-Chou Tsai, Shih-Chieh Chueh

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 4/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

This study aimed to evaluate laparoendoscopic single-site (LESS) adrenalectomy via the retroperitoneal approach using the Alexis wound retractor with standard laparoscopic instrumentation.

Methods

Since October 2009, seven LESS retroperitoneal adrenalectomies have been completed successfully with a homemade single port created using an Alexis wound retractor as an access platform through a 3-cm incision beneath the tip of the 12th rib.

Results

All the LESS procedures for these seven patients with adrenal tumors (size, 1.3–6.0 cm; 4 right, 1 left) were completed successfully without traditional laparoscopic conversion or complication. The average operative time was 159 min, and the estimated blood loss was 100 ml. The average hospital stay was 2 days (range, 1–3 days).

Conclusions

The preliminary results show that LESS retroperitoneal adrenalectomy is a safe and feasible procedure for functional adrenal tumors using standard laparoscopic instruments.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Stolzenburg J-U, Kallidonis P, Till H, Burchardt M, Herrmann TR, Liatsikos EN (2009) Current status of laparoendoscopic single-site surgery in urology. World J Urol 27:767–773CrossRef Stolzenburg J-U, Kallidonis P, Till H, Burchardt M, Herrmann TR, Liatsikos EN (2009) Current status of laparoendoscopic single-site surgery in urology. World J Urol 27:767–773CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Liatsikos E, Kallidonis P, Kyriazis I, Al-Aown A, Stolzenburg JU (2009) Urologic laparoendoscopic single-site surgery. Nat Rev Urol 6:654–659PubMedCrossRef Liatsikos E, Kallidonis P, Kyriazis I, Al-Aown A, Stolzenburg JU (2009) Urologic laparoendoscopic single-site surgery. Nat Rev Urol 6:654–659PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Marescaux J, Mutter D, Wheeler MH (1996) Laparoscopic right and left adrenalectomies: surgical procedures. Surg Endosc 10:912–915PubMedCrossRef Marescaux J, Mutter D, Wheeler MH (1996) Laparoscopic right and left adrenalectomies: surgical procedures. Surg Endosc 10:912–915PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Walz MK, Alesina PF, Wenger FA, Deligiannis A, Szuczik E, Petersenn S, Ommer A, Groeben H, Peitgen K, Janssen OE, Philipp T, Neumann HP, Schmid KW, Mann K (2006) Posterior retroperitoneoscopic adrenalectomy: results of 560 procedures in 520 patients. Surgery 140:943–948PubMedCrossRef Walz MK, Alesina PF, Wenger FA, Deligiannis A, Szuczik E, Petersenn S, Ommer A, Groeben H, Peitgen K, Janssen OE, Philipp T, Neumann HP, Schmid KW, Mann K (2006) Posterior retroperitoneoscopic adrenalectomy: results of 560 procedures in 520 patients. Surgery 140:943–948PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Eisenberg MS, Cadeddu JA, Desai MM (2010) Laparoendoscopic single-site surgery in urology. Curr Opin Urol 20:141–147PubMedCrossRef Eisenberg MS, Cadeddu JA, Desai MM (2010) Laparoendoscopic single-site surgery in urology. Curr Opin Urol 20:141–147PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Raman JD, Bensalah K, Bagrodia A, Stern JM, Cadeddu JA (2007) Laboratory and clinical development of single keyhole umbilical nephrectomy. Urology 70:1039–1042PubMedCrossRef Raman JD, Bensalah K, Bagrodia A, Stern JM, Cadeddu JA (2007) Laboratory and clinical development of single keyhole umbilical nephrectomy. Urology 70:1039–1042PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Kaouk JH, Haber GP, Goel RK, Desai MM, Aron M, Rackley RR, Moore C, Gill IS (2008) Single-port laparoscopic surgery in urology: initial experience. Urology 71:3–6PubMedCrossRef Kaouk JH, Haber GP, Goel RK, Desai MM, Aron M, Rackley RR, Moore C, Gill IS (2008) Single-port laparoscopic surgery in urology: initial experience. Urology 71:3–6PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Desai MM, Rao PP, Aron M, Pascal-Haber G, Desai MR, Mishra S, Kaouk JH, Gill IS (2008) Scarless single-port transumbilical nephrectomy and pyeloplasty: first clinical report. BJU Int 101:83–88PubMedCrossRef Desai MM, Rao PP, Aron M, Pascal-Haber G, Desai MR, Mishra S, Kaouk JH, Gill IS (2008) Scarless single-port transumbilical nephrectomy and pyeloplasty: first clinical report. BJU Int 101:83–88PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kaouk JH, Palmer JS (2008) Single-port laparoscopic surgery: initial experience in children for varicocelectomy. BJU Int 102:97–99PubMedCrossRef Kaouk JH, Palmer JS (2008) Single-port laparoscopic surgery: initial experience in children for varicocelectomy. BJU Int 102:97–99PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Rané A, Rao P, Rao P (2008) Single-port-access nephrectomy and other laparoscopic urologic procedures using a novel laparoscopic port (R-port). Urology 72:260–263PubMedCrossRef Rané A, Rao P, Rao P (2008) Single-port-access nephrectomy and other laparoscopic urologic procedures using a novel laparoscopic port (R-port). Urology 72:260–263PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Gill IS, Canes D, Aron M, Haber GP, Goldfarb DA, Flechner S, Desai MR, Kaouk JH, Desai MM (2008) Single-port transumbilical (E-NOTES) donor nephrectomy. J Urol 180:637–641PubMedCrossRef Gill IS, Canes D, Aron M, Haber GP, Goldfarb DA, Flechner S, Desai MR, Kaouk JH, Desai MM (2008) Single-port transumbilical (E-NOTES) donor nephrectomy. J Urol 180:637–641PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Castellucci SA, Curcillo PG, Ginsberg PC, Saba SC, Jaffe JS, Harmon JD (2008) Single-port access adrenalectomy. J Endourol 22:1573–1576PubMedCrossRef Castellucci SA, Curcillo PG, Ginsberg PC, Saba SC, Jaffe JS, Harmon JD (2008) Single-port access adrenalectomy. J Endourol 22:1573–1576PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Raman JD, Bagrodia A, Cadeddu JA (2009) Single-incision, umbilical laparoscopic versus conventional laparoscopic nephrectomy: a comparison of perioperative outcomes and short-term measures of convalescence. Eur Urol 55:1198–1206PubMedCrossRef Raman JD, Bagrodia A, Cadeddu JA (2009) Single-incision, umbilical laparoscopic versus conventional laparoscopic nephrectomy: a comparison of perioperative outcomes and short-term measures of convalescence. Eur Urol 55:1198–1206PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Aron M, Canes D, Desai MM, Haber GP, Kaouk JH, Gill IS (2009) Transumbilical single-port laparoscopic partial nephrectomy. BJU Int 103:516–521PubMedCrossRef Aron M, Canes D, Desai MM, Haber GP, Kaouk JH, Gill IS (2009) Transumbilical single-port laparoscopic partial nephrectomy. BJU Int 103:516–521PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat White WM, Haber GP, Goel RK, Crouzet S, Stein RJ, Kaouk JH (2009) Single-port urological surgery: single-center experience with the first 100 cases. Urology 74:801–804PubMedCrossRef White WM, Haber GP, Goel RK, Crouzet S, Stein RJ, Kaouk JH (2009) Single-port urological surgery: single-center experience with the first 100 cases. Urology 74:801–804PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Walz MK, Groeben H, Alesina PF (2010) Single-access retroperitoneoscopic adrenalectomy (SARA) versus conventional retroperitoneoscopic adrenalectomy (CORA): a case-control study. World J Surg 34:1386–1390PubMedCrossRef Walz MK, Groeben H, Alesina PF (2010) Single-access retroperitoneoscopic adrenalectomy (SARA) versus conventional retroperitoneoscopic adrenalectomy (CORA): a case-control study. World J Surg 34:1386–1390PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Tracy CR, Raman JD, Cadeddu JA, Rane A (2008) Laparoendoscopic single-site surgery in urology: where have we been and where are we heading? Nat Clin Pract Urol 5:561–568PubMedCrossRef Tracy CR, Raman JD, Cadeddu JA, Rane A (2008) Laparoendoscopic single-site surgery in urology: where have we been and where are we heading? Nat Clin Pract Urol 5:561–568PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Stein RJ, White WM, Goel RK, Irwin BH, Haber GP, Kaouk JH (2010) Robotic laparoendoscopic single-site surgery using GelPort as the access platform. Eur Urol 57:132–136PubMedCrossRef Stein RJ, White WM, Goel RK, Irwin BH, Haber GP, Kaouk JH (2010) Robotic laparoendoscopic single-site surgery using GelPort as the access platform. Eur Urol 57:132–136PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Hirano D, Minei S, Yamaguchi K, Yoshikawa T, Hachiya T, Yoshida T, Ishida H, Takimoto Y, Saitoh T, Kiyotaki S, Okada K (2005) Retroperitoneoscopic adrenalectomy for adrenal tumors via a single large port. J Endourol 19:788–792PubMedCrossRef Hirano D, Minei S, Yamaguchi K, Yoshikawa T, Hachiya T, Yoshida T, Ishida H, Takimoto Y, Saitoh T, Kiyotaki S, Okada K (2005) Retroperitoneoscopic adrenalectomy for adrenal tumors via a single large port. J Endourol 19:788–792PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Walz MK, Alesina PF (2009) Single-access retroperitoneoscopic adrenalectomy (SARA): one step beyond in endocrine surgery. Langenbecks Arch Surg 394:447–450PubMedCrossRef Walz MK, Alesina PF (2009) Single-access retroperitoneoscopic adrenalectomy (SARA): one step beyond in endocrine surgery. Langenbecks Arch Surg 394:447–450PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Jeon HG, Jeong W, Oh CK, Lorenzo EI, Ham WS, Rha KH, Han WK (2010) Initial experience with 50 laparoendoscopic single-site surgeries using a homemade, single port device at a single center. J Urol 183:1866–1871PubMedCrossRef Jeon HG, Jeong W, Oh CK, Lorenzo EI, Ham WS, Rha KH, Han WK (2010) Initial experience with 50 laparoendoscopic single-site surgeries using a homemade, single port device at a single center. J Urol 183:1866–1871PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Tai HC, Lin CD, Wu CC, Tsai YC, Yang SS (2010) Homemade transumbilical port: an alternative access for laparoendoscopic single-site surgery (LESS). Surg Endosc 24:705–708PubMedCrossRef Tai HC, Lin CD, Wu CC, Tsai YC, Yang SS (2010) Homemade transumbilical port: an alternative access for laparoendoscopic single-site surgery (LESS). Surg Endosc 24:705–708PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Laparoendoscopic single-site (LESS) retroperitoneal adrenalectomy using a homemade single-access platform and standard laparoscopic instruments
verfasst von
Shiu-Dong Chung
Chao-Yuan Huang
Shuo-Meng Wang
Huai-Ching Tai
Yao-Chou Tsai
Shih-Chieh Chueh
Publikationsdatum
01.04.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 4/2011
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-010-1352-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2011

Surgical Endoscopy 4/2011 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.