Skip to main content
Erschienen in: International Urogynecology Journal 2/2017

01.02.2017 | IUJ Video

Laparoscopic fixation of the vaginal cuff to the uterosacral ligaments at the time of hysterectomy

verfasst von: Kazuaki Nishimura, Kazuaki Yoshimura, Kaori Hoshino, Toru Hachisuga

Erschienen in: International Urogynecology Journal | Ausgabe 2/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction and Hypothesis

Transvaginal ipsilateral uterosacral ligament colpopexy for pelvic organ prolapse (POP), which was reported by Shull et al. (Shull's colpopexy) in 2000, is one of the most frequently performed non-mesh pelvic floor reconstructive surgical procedures. Despite its excellent anatomical outcomes, ureteral injury and difficulty in uterosacral ligament detection (especially in patients with severe POP) are typical issues with this procedure.

Method

This video demonstrates the procedure in a 58-year-old woman, gravida 2 para 2, with POP-Q stage II uterine prolapse and stage I cystocele. At the beginning of the operation, the bilateral uterosacral ligaments were confirmed and separated from the ureters after entering the retroperitoneal space. The inferior hypogastric nerve and pelvic nerve plexus were also separated from the uterosacral ligament. After total laparoscopic hysterectomy, three ipsilateral delayed absorbable monofilament sutures were placed between the uterosacral ligament and the vaginal cuff. Retroperitonealization was then performed using a continuous suture with closure of the Douglas pouch.

Conclusion

Laparoscopic Shull’s colpopexy for POP is a secure procedure with the advantages of laparoscopy (magnification and sharing the operative field). This may become one of the most useful operations for apical support as native tissue repair.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Shull BL, Bachofen C, Coates KW, Kuehl TJ (2000) A transvaginal approach to repair of apical and other associated sites of pelvic organ prolapse with uterosacral ligaments. Am J Obstet Gynecol 183(6):1365–1373. doi:10.1067/mob.2000.110910; discussion 1373–1364.CrossRefPubMed Shull BL, Bachofen C, Coates KW, Kuehl TJ (2000) A transvaginal approach to repair of apical and other associated sites of pelvic organ prolapse with uterosacral ligaments. Am J Obstet Gynecol 183(6):1365–1373. doi:10.​1067/​mob.​2000.​110910; discussion 1373–1364.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Vakili B, Chesson RR, Kyle BL, Shobeiri SA, Echols KT, Gist R et al (2005) The incidence of urinary tract injury during hysterectomy: a prospective analysis based on universal cystoscopy. Am J Obstet Gynecol 192(5):1599–1604. doi:10.1016/j.ajog.2004.11.016.CrossRefPubMed Vakili B, Chesson RR, Kyle BL, Shobeiri SA, Echols KT, Gist R et al (2005) The incidence of urinary tract injury during hysterectomy: a prospective analysis based on universal cystoscopy. Am J Obstet Gynecol 192(5):1599–1604. doi:10.​1016/​j.​ajog.​2004.​11.​016.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Kato T, Murakami G, Yabuki Y (2003) A new perspective on nerve-sparing radical hysterectomy: nerve topography and over-preservation of the cardinal ligament. Jpn J Clin Oncol 33(11):589–591CrossRefPubMed Kato T, Murakami G, Yabuki Y (2003) A new perspective on nerve-sparing radical hysterectomy: nerve topography and over-preservation of the cardinal ligament. Jpn J Clin Oncol 33(11):589–591CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Yabuki Y, Sasaki H, Hatakeyama N, Murakami G (2005) Discrepancies between classic anatomy and modern gynecologic surgery on pelvic connective tissue structure: harmonization of those concepts by collaborative cadaver dissection. Am J Obstet Gynecol 193(1):7–15. doi:10.1016/j.ajog.2005.02.108.CrossRefPubMed Yabuki Y, Sasaki H, Hatakeyama N, Murakami G (2005) Discrepancies between classic anatomy and modern gynecologic surgery on pelvic connective tissue structure: harmonization of those concepts by collaborative cadaver dissection. Am J Obstet Gynecol 193(1):7–15. doi:10.​1016/​j.​ajog.​2005.​02.​108.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Laparoscopic fixation of the vaginal cuff to the uterosacral ligaments at the time of hysterectomy
verfasst von
Kazuaki Nishimura
Kazuaki Yoshimura
Kaori Hoshino
Toru Hachisuga
Publikationsdatum
01.02.2017
Verlag
Springer London
Erschienen in
International Urogynecology Journal / Ausgabe 2/2017
Print ISSN: 0937-3462
Elektronische ISSN: 1433-3023
DOI
https://doi.org/10.1007/s00192-016-3137-y

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2017

International Urogynecology Journal 2/2017 Zur Ausgabe

Hirsutismus bei PCOS: Laser- und Lichttherapien helfen

26.04.2024 Hirsutismus Nachrichten

Laser- und Lichtbehandlungen können bei Frauen mit polyzystischem Ovarialsyndrom (PCOS) den übermäßigen Haarwuchs verringern und das Wohlbefinden verbessern – bei alleiniger Anwendung oder in Kombination mit Medikamenten.

ICI-Therapie in der Schwangerschaft wird gut toleriert

Müssen sich Schwangere einer Krebstherapie unterziehen, rufen Immuncheckpointinhibitoren offenbar nicht mehr unerwünschte Wirkungen hervor als andere Mittel gegen Krebs.

Weniger postpartale Depressionen nach Esketamin-Einmalgabe

Bislang gibt es kein Medikament zur Prävention von Wochenbettdepressionen. Das Injektionsanästhetikum Esketamin könnte womöglich diese Lücke füllen.

Bei RSV-Impfung vor 60. Lebensjahr über Off-Label-Gebrauch aufklären!

22.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Durch die Häufung nach der COVID-19-Pandemie sind Infektionen mit dem Respiratorischen Synzytial-Virus (RSV) in den Fokus gerückt. Fachgesellschaften empfehlen eine Impfung inzwischen nicht nur für Säuglinge und Kleinkinder.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.