Skip to main content
main-content

01.11.2006 | Original Articles | Ausgabe 11/2006

Surgical Endoscopy 11/2006

Laparoscopic fundoplication: A 10-year learning curve

Zeitschrift:
Surgical Endoscopy > Ausgabe 11/2006
Autoren:
D. Zacharoulis, C. J. O’Boyle, P. C. Sedman, W. A. Brough, C. M. S. Royston

Abstract

Background

Laparoscopic Nissen fundoplication (LNF) has become the most common surgical treatment for gastroesophageal reflux disease (GERD). Controversies still exist regarding the operative technique and the durability of the procedure.

Methods

A retrospective study of 808 patients undergoing 838 LNF for GERD at a tertiary referral center was undertaken. Demographic, perioperative, and follow-up data had been entered onto the unit database.

Results

During a median follow-up period of 60 months (range, 2–120 months), heartburn decreased to 3% of the patients (19/645) and regurgitation to 2% (11/582) (p < 0.01). Respiratory symptoms improved in 69 (85%) of 81 patients (p < 0.01). The incidence of postoperative dysphagia was unaffected by the use of an intraesophageal bougie (odds ratio [OR], 1.16; 95% confidence interval [CI], 0.82–1.64; p = 0.41) or division of the short gastric vessels (OR, 0.84; 95% CI, 0.42–1.07; p = 0.72). In the immediate postoperative period, the incidence of abdominal symptoms increased by 10% (p < 0.01) and dysphagia by 16% (p < 0.01). After 10 postoperative years, only 3% (30/484) were found to have abdominal symptoms, whereas the incidence of dysphagia declined to zero.

Conclusion

The findings show that LNF is a safe and effective procedure with long-term durability. Abdominal symptoms and dysphagia are the principal postoperative complaints, which improve with time. Personal preference should dictate the use of a bougie, division of the short gastric vessels, or both.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2006

Surgical Endoscopy 11/2006 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise