Skip to main content
Erschienen in: Journal of Neuro-Oncology 3/2020

29.06.2020 | Clinical Study

Laser interstitial thermal therapy (LITT) vs. bevacizumab for radiation necrosis in previously irradiated brain metastases

verfasst von: Nanthiya Sujijantarat, Christopher S. Hong, Kent A. Owusu, Aladine A. Elsamadicy, Joseph P. Antonios, Andrew B. Koo, Joachim M. Baehring, Veronica L. Chiang

Erschienen in: Journal of Neuro-Oncology | Ausgabe 3/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Both laser interstitial thermal therapy (LITT) and bevacizumab have been used successfully to treat radiation necrosis (RN) after radiation for brain metastases. Our purpose is to compare pre-treatment patient characteristics and outcomes between the two treatment options.

Methods

Single-institution retrospective chart review identified brain metastasis patients who developed RN between 2011 and 2018. Pre-treatment factors and treatment responses were compared between those treated with LITT versus bevacizumab.

Results

Twenty-five patients underwent LITT and 13 patients were treated with bevacizumab. The LITT cohort had a longer overall survival (median 24.8 vs. 15.2 months for bevacizumab, p = 0.003) and trended to have a longer time to local recurrence (median 12.1 months vs. 2.0 for bevacizumab), although the latter failed to achieve statistical significance (p = 0.091). LITT resulted in an initial increase in lesional volume compared to bevacizumab (p < 0.001). However, this trend reversed in the long term follow-up, with LITT resulting in a median volume decrease at 1 year post-treatment of − 64.7% (range − 96.0% to +  > 100%), while bevacizumab patients saw a median volume increase of +  > 100% (range − 63.0% to +  > 100%), p = 0.010.

Conclusions

Our study suggests that patients undergoing LITT for RN have longer overall survival and better long-term lesional volume reduction than those treated with bevacizumab. However, it remains unclear whether our findings are due only to a difference in efficacy of the treatments or the implications of selection bias.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Andrews DW, Scott CB, Sperduto PW, Flanders AE, Gaspar LE, Schell MC, Werner-Wasik M, Demas W, Ryu J, Bahary JP, Souhami L, Rotman M, Mehta MP, Curran WJ Jr (2004) Whole brain radiation therapy with or without stereotactic radiosurgery boost for patients with one to three brain metastases: phase III results of the RTOG 9508 randomised trial. Lancet (London, England) 363(9422):1665–1672. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(04)16250-8CrossRef Andrews DW, Scott CB, Sperduto PW, Flanders AE, Gaspar LE, Schell MC, Werner-Wasik M, Demas W, Ryu J, Bahary JP, Souhami L, Rotman M, Mehta MP, Curran WJ Jr (2004) Whole brain radiation therapy with or without stereotactic radiosurgery boost for patients with one to three brain metastases: phase III results of the RTOG 9508 randomised trial. Lancet (London, England) 363(9422):1665–1672. https://​doi.​org/​10.​1016/​s0140-6736(04)16250-8CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Sloan AE, Ahluwalia MS, Valerio-Pascua J, Manjila S, Torchia MG, Jones SE, Sunshine JL, Phillips M, Griswold MA, Clampitt M, Brewer C, Jochum J, McGraw MV, Diorio D, Ditz G, Barnett GH (2013) Results of the NeuroBlate System first-in-humans Phase I clinical trial for recurrent glioblastoma: clinical article. J Neurosurg 118(6):1202–1219. https://doi.org/10.3171/2013.1.Jns1291CrossRefPubMed Sloan AE, Ahluwalia MS, Valerio-Pascua J, Manjila S, Torchia MG, Jones SE, Sunshine JL, Phillips M, Griswold MA, Clampitt M, Brewer C, Jochum J, McGraw MV, Diorio D, Ditz G, Barnett GH (2013) Results of the NeuroBlate System first-in-humans Phase I clinical trial for recurrent glioblastoma: clinical article. J Neurosurg 118(6):1202–1219. https://​doi.​org/​10.​3171/​2013.​1.​Jns1291CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Lin NU, Lee EQ, Aoyama H, Barani IJ, Barboriak DP, Baumert BG, Bendszus M, Brown PD, Camidge DR, Chang SM, Dancey J, de Vries EG, Gaspar LE, Harris GJ, Hodi FS, Kalkanis SN, Linskey ME, Macdonald DR, Margolin K, Mehta MP, Schiff D, Soffietti R, Suh JH, van den Bent MJ, Vogelbaum MA, Wen PY (2015) Response assessment criteria for brain metastases: proposal from the RANO group. Lancet Oncol 16(6):e270–278. https://doi.org/10.1016/s1470-2045(15)70057-4CrossRefPubMed Lin NU, Lee EQ, Aoyama H, Barani IJ, Barboriak DP, Baumert BG, Bendszus M, Brown PD, Camidge DR, Chang SM, Dancey J, de Vries EG, Gaspar LE, Harris GJ, Hodi FS, Kalkanis SN, Linskey ME, Macdonald DR, Margolin K, Mehta MP, Schiff D, Soffietti R, Suh JH, van den Bent MJ, Vogelbaum MA, Wen PY (2015) Response assessment criteria for brain metastases: proposal from the RANO group. Lancet Oncol 16(6):e270–278. https://​doi.​org/​10.​1016/​s1470-2045(15)70057-4CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Ahluwalia M, Barnett GH, Deng D, Tatter SB, Laxton AW, Mohammadi AM, Leuthardt E, Chamoun R, Judy K, Asher A, Essig M, Dietrich J, Chiang VL (2018) Laser ablation after stereotactic radiosurgery: a multicenter prospective study in patients with metastatic brain tumors and radiation necrosis. J Neurosurg 130(3):804–811. https://doi.org/10.3171/2017.11.Jns171273CrossRefPubMed Ahluwalia M, Barnett GH, Deng D, Tatter SB, Laxton AW, Mohammadi AM, Leuthardt E, Chamoun R, Judy K, Asher A, Essig M, Dietrich J, Chiang VL (2018) Laser ablation after stereotactic radiosurgery: a multicenter prospective study in patients with metastatic brain tumors and radiation necrosis. J Neurosurg 130(3):804–811. https://​doi.​org/​10.​3171/​2017.​11.​Jns171273CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Nonoguchi N, Miyatake S, Fukumoto M, Furuse M, Hiramatsu R, Kawabata S, Kuroiwa T, Tsuji M, Fukumoto M, Ono K (2011) The distribution of vascular endothelial growth factor-producing cells in clinical radiation necrosis of the brain: pathological consideration of their potential roles. J Neurooncol 105(2):423–431. https://doi.org/10.1007/s11060-011-0610-9CrossRefPubMed Nonoguchi N, Miyatake S, Fukumoto M, Furuse M, Hiramatsu R, Kawabata S, Kuroiwa T, Tsuji M, Fukumoto M, Ono K (2011) The distribution of vascular endothelial growth factor-producing cells in clinical radiation necrosis of the brain: pathological consideration of their potential roles. J Neurooncol 105(2):423–431. https://​doi.​org/​10.​1007/​s11060-011-0610-9CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Carpentier A, McNichols RJ, Stafford RJ, Guichard JP, Reizine D, Delaloge S, Vicaut E, Payen D, Gowda A, George B (2011) Laser thermal therapy: real-time MRI-guided and computer-controlled procedures for metastatic brain tumors. Lasers Surg Med 43(10):943–950. https://doi.org/10.1002/lsm.21138CrossRefPubMed Carpentier A, McNichols RJ, Stafford RJ, Guichard JP, Reizine D, Delaloge S, Vicaut E, Payen D, Gowda A, George B (2011) Laser thermal therapy: real-time MRI-guided and computer-controlled procedures for metastatic brain tumors. Lasers Surg Med 43(10):943–950. https://​doi.​org/​10.​1002/​lsm.​21138CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Laser interstitial thermal therapy (LITT) vs. bevacizumab for radiation necrosis in previously irradiated brain metastases
verfasst von
Nanthiya Sujijantarat
Christopher S. Hong
Kent A. Owusu
Aladine A. Elsamadicy
Joseph P. Antonios
Andrew B. Koo
Joachim M. Baehring
Veronica L. Chiang
Publikationsdatum
29.06.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Neuro-Oncology / Ausgabe 3/2020
Print ISSN: 0167-594X
Elektronische ISSN: 1573-7373
DOI
https://doi.org/10.1007/s11060-020-03570-0

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2020

Journal of Neuro-Oncology 3/2020 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.