Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 1/2017

20.10.2016 | Original Scientific Report

Safety of Nonsteroidal Anti-inflammatory Drugs in Major Gastrointestinal Surgery: A Prospective, Multicenter Cohort Study

verfasst von: STARSurg Collaborative

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Significant safety concerns remain surrounding the use of nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) following gastrointestinal surgery, leading to wide variation in their use. This study aimed to determine the safety profile of NSAIDs after major gastrointestinal surgery.

Methods

Consecutive patients undergoing elective or emergency abdominal surgery with a minimum one-night stay during a 3-month study period were eligible for inclusion. The administration of any NSAID within 3 days following surgery was the main independent variable. The primary outcome measure was the 30-day postoperative major complication rate, as defined by the Clavien–Dindo classification (Clavien–Dindo III–V). Propensity matching with multivariable logistic regression was used to produce odds ratios (OR) and 95 % confidence intervals.

Results

From 9264 patients, 23.9 % (n = 2212) received postoperative NSAIDs. The overall major complication rate was 11.5 % (n = 1067). Following propensity matching and adjustment, use of NSAIDs were not significantly associated with any increase in major complications (OR 0.90, 0.60–1.34, p = 0.560).

Conclusions

Early use of postoperative NSAIDs was not associated with an increase in major complications following gastrointestinal surgery.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Hakkarainen TW, Steele SR, Bastaworous A, Dellinger EP, Farrokhi E, Farjah F et al (2015) Nonsteroidal anti-inflammatory drugs and the risk for anastomotic failure: a report from Washington state’s surgical care and outcomes assessment program (SCOAP). JAMA Surg 98105:1–6. [cited 2015 Jan 23]. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25607250 Hakkarainen TW, Steele SR, Bastaworous A, Dellinger EP, Farrokhi E, Farjah F et al (2015) Nonsteroidal anti-inflammatory drugs and the risk for anastomotic failure: a report from Washington state’s surgical care and outcomes assessment program (SCOAP). JAMA Surg 98105:1–6. [cited 2015 Jan 23]. http://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​pubmed/​25607250
5.
Zurück zum Zitat Kotagal M, Hakkarainen TW, Simianu VV, Beck SJ, Alfonso-Cristancho R, Flum DR (2016) Ketorolac use and postoperative complications in gastrointestinal surgery. Ann Surg 263(1):71–75CrossRefPubMedPubMedCentral Kotagal M, Hakkarainen TW, Simianu VV, Beck SJ, Alfonso-Cristancho R, Flum DR (2016) Ketorolac use and postoperative complications in gastrointestinal surgery. Ann Surg 263(1):71–75CrossRefPubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Nepogodiev D, Chapman SJ, Drake TM, Glasbey JCD, Kelly M, Khatri C et al (2015) Determining surgical complications in the overweight (DISCOVER): a multicentre observational cohort study to evaluate the role of obesity as a risk factor for post-operative complications in general surgery. BMJ Open 5(7):e008811CrossRefPubMedPubMedCentral Nepogodiev D, Chapman SJ, Drake TM, Glasbey JCD, Kelly M, Khatri C et al (2015) Determining surgical complications in the overweight (DISCOVER): a multicentre observational cohort study to evaluate the role of obesity as a risk factor for post-operative complications in general surgery. BMJ Open 5(7):e008811CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Chapman SJ, Glasbey JCD, Khatri C, Kelly M, Nepogodiev D, Bhangu A et al (2015) Promoting research and audit at medical school: evaluating the educational impact of participation in a student-led national collaborative study. BMC Med Educ 15(1):47. http://www.biomedcentral.com/1472-6920/15/47 Chapman SJ, Glasbey JCD, Khatri C, Kelly M, Nepogodiev D, Bhangu A et al (2015) Promoting research and audit at medical school: evaluating the educational impact of participation in a student-led national collaborative study. BMC Med Educ 15(1):47. http://​www.​biomedcentral.​com/​1472-6920/​15/​47
11.
Zurück zum Zitat Lee TH, Marcantonio ER, Mangione CM, Thomas EJ, Polanczyk CA, Cook EF et al (1999) Derivation and prospective validation of a simple index for prediction of cardiac risk of major noncardiac surgery. Circulation 100(10):1043–1049CrossRefPubMed Lee TH, Marcantonio ER, Mangione CM, Thomas EJ, Polanczyk CA, Cook EF et al (1999) Derivation and prospective validation of a simple index for prediction of cardiac risk of major noncardiac surgery. Circulation 100(10):1043–1049CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Coloma M, White PF, Huber PJ, Tongier WK, Dullye KK, Duffy LL (2000) The effect of ketorolac on recovery after anorectal surgery. Anesth Analg 90(5):1107-1110.CrossRefPubMed Coloma M, White PF, Huber PJ, Tongier WK, Dullye KK, Duffy LL (2000) The effect of ketorolac on recovery after anorectal surgery. Anesth Analg 90(5):1107-1110.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Wattchow DA, De Fontgalland D, Bampton PA, Leach PL, McLaughlin K, Costa M (2009) Clinical trial: the impact of cyclooxygenase inhibitors on gastrointestinal recovery after major surgery—a randomized double blind controlled trial of celecoxib or diclofenac vs. placebo. Aliment Pharmacol Ther 30(10):987–998. [cited 2015 Apr 8]. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19694636 Wattchow DA, De Fontgalland D, Bampton PA, Leach PL, McLaughlin K, Costa M (2009) Clinical trial: the impact of cyclooxygenase inhibitors on gastrointestinal recovery after major surgery—a randomized double blind controlled trial of celecoxib or diclofenac vs. placebo. Aliment Pharmacol Ther 30(10):987–998. [cited 2015 Apr 8]. http://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​pubmed/​19694636
17.
Zurück zum Zitat Neal MD, Brown JB, Moore EE, Cuschieri J, Maier RV, Minei JP et al (2014) Prehospital use of nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) is associated with a reduced incidence of trauma-induced coagulopathy. Ann Surg 260(2):378–382. [cited 2015 June 15]. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24424149 Neal MD, Brown JB, Moore EE, Cuschieri J, Maier RV, Minei JP et al (2014) Prehospital use of nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) is associated with a reduced incidence of trauma-induced coagulopathy. Ann Surg 260(2):378–382. [cited 2015 June 15]. http://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​pubmed/​24424149
19.
Zurück zum Zitat Kalff C, Tu A, Tweardy DJ, Billiar TR, Simmons RL, Bauer AJ (2003) Intra-abdominal activation of a local inflammatory response within the human muscularis externa during laparotomy. Ann Surg 237(3):301–315PubMedPubMedCentral Kalff C, Tu A, Tweardy DJ, Billiar TR, Simmons RL, Bauer AJ (2003) Intra-abdominal activation of a local inflammatory response within the human muscularis externa during laparotomy. Ann Surg 237(3):301–315PubMedPubMedCentral
21.
Zurück zum Zitat Saleh F, Jackson TD, Ambrosini L, Gnanasegaram JJ, Kwong J, Quereshy F et al (2014) Perioperative nonselective non-steroidal anti-inflammatory drugs are not associated with anastomotic leakage after colorectal surgery. J Gastrointest Surg 18(8):1398–1404. [cited 2015 Apr 8]. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24912914 Saleh F, Jackson TD, Ambrosini L, Gnanasegaram JJ, Kwong J, Quereshy F et al (2014) Perioperative nonselective non-steroidal anti-inflammatory drugs are not associated with anastomotic leakage after colorectal surgery. J Gastrointest Surg 18(8):1398–1404. [cited 2015 Apr 8]. http://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​pubmed/​24912914
23.
Zurück zum Zitat Guillou PJ, Quirke P, Thorpe H, Walker J, Jayne DG, Smith AMH et al (2005) Short-term endpoints of conventional versus laparoscopic-assisted surgery in patients with colorectal cancer (MRC CLASICC trial): multicentre, randomised controlled trial. Lancet 365(9472):1718–1726. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15894098 Guillou PJ, Quirke P, Thorpe H, Walker J, Jayne DG, Smith AMH et al (2005) Short-term endpoints of conventional versus laparoscopic-assisted surgery in patients with colorectal cancer (MRC CLASICC trial): multicentre, randomised controlled trial. Lancet 365(9472):1718–1726. http://​www.​ncbi.​nlm.​nih.​gov/​pubmed/​15894098
24.
25.
Zurück zum Zitat Rose J, Weiser TG, Hider P, Wilson L, Gruen RL, Bickler SW (2015) Estimated need for surgery worldwide based on prevalence of diseases: a modelling strategy for the WHO Global Health Estimate. Lancet Glob Health 3:S13–S20. doi:10.1016/S2214-109X(15)70087-2 (Rose et al. Open access article published under the terms of CC BY-NC-ND) CrossRefPubMed Rose J, Weiser TG, Hider P, Wilson L, Gruen RL, Bickler SW (2015) Estimated need for surgery worldwide based on prevalence of diseases: a modelling strategy for the WHO Global Health Estimate. Lancet Glob Health 3:S13–S20. doi:10.​1016/​S2214-109X(15)70087-2 (Rose et al. Open access article published under the terms of CC BY-NC-ND) CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Safety of Nonsteroidal Anti-inflammatory Drugs in Major Gastrointestinal Surgery: A Prospective, Multicenter Cohort Study
verfasst von
STARSurg Collaborative
Publikationsdatum
20.10.2016
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-016-3727-3

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

World Journal of Surgery 1/2017 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.