Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 11/2017

13.06.2017 | Original Scientific Report

35-Year Experience with Surgical Treatment of Hidradenitis Suppurativa

verfasst von: Richard E. Burney

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 11/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Hidradenitis suppurativa is a painful and disfiguring chronic inflammatory condition affecting both men and women. Medical treatments, such as antibiotics and immunosuppressive agents, are often ineffective. Over time, patients can suffer from recurrent abscesses, chronic purulent drainage, scarring, and contractures that can only be corrected by surgical excision. There is no agreement, however, on the best way for the surgeon to manage this condition. The purpose of this review is to describe the results of surgical treatment of this condition in a large cohort of patients managed by local excision of hidradenitis, healing by secondary intention and reoperation as needed.

Study design

A retrospective review was conducted of all patients operated on by the author for hidradenitis over a 35-year period. Specific data abstracted included patient age, weight, admission, length of stay, wound size, type of wound care, number of post-op visits, time to heal, and recurrence. Most wounds healed by secondary intention and were managed using simple tap water-moistened plain gauze dressings changed three times a day.

Results

From 1979 through 2014, 122 patients (56 men and 66 women), median age 38, underwent 245 operations for hidradenitis suppurativa. Patients underwent from 1 to 10 procedures; 61 patients (50%) underwent two or more procedures; and 26 (21%) underwent three or more. Wound sizes at operation ranged from quite small to over 1500 cm2. Men were older (42 vs 34 years, p < 0.001) and had larger median wound size (98 vs 55 cm2, p < 0.001). A total of 197 wounds healed by secondary intention: 83 of these (median size 159 cm2) were left completely open at the time of surgery; 117 (median size 100 cm2) were partially closed. A total of 30 wounds (median size 38 cm2) were closed primarily; 15 (median size 196 cm2) were closed by skin graft. Patients undergoing 139 procedures were admitted to the hospital for the initial wound care. Their median combined total wound size was 160 cm2; length of stay was 5.5 days; and median time to heal was 60 days. In total, 106 procedures were ambulatory; median wound size was 30 cm2; and median time to heal was 40 days. Recurrent or new disease was common, with some patients requiring multiple procedures over many years to maintain control of symptoms. Although wound healing can take up to several months, patients quickly learned how to care for themselves and were usually pain-free after the first two or three weeks.

Conclusions

Surgical treatment of hidradenitis suppurativa by wide local excision with healing by secondary intention using tap water-moistened plain gauze dressings changed 2–3 times per day is a simple, practical approach that has good results. Recurrence of disease is common and should not be thought of as a failure of surgical treatment, but rather as a feature of the disease that must be anticipated and managed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Alikhan A, Lynch P, Eisen D (2009) Hidradenitis suppurativa: a comprehensive review. J Am Acad Dermatol 60:539–561CrossRefPubMed Alikhan A, Lynch P, Eisen D (2009) Hidradenitis suppurativa: a comprehensive review. J Am Acad Dermatol 60:539–561CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Kohorst J, Baum C, Otley C et al (2016) Surgical management of hidradenitis suppurativa: outcomes of 590 consecutive patients. Dermatol Surg 0:1–11 Kohorst J, Baum C, Otley C et al (2016) Surgical management of hidradenitis suppurativa: outcomes of 590 consecutive patients. Dermatol Surg 0:1–11
3.
Zurück zum Zitat Ariyan S, Krizek T (1976) Hidradenitis suppurativa of the groin treated by excision and spontaneous healing. Plast Reconstr Surg 58(1):44–47CrossRefPubMed Ariyan S, Krizek T (1976) Hidradenitis suppurativa of the groin treated by excision and spontaneous healing. Plast Reconstr Surg 58(1):44–47CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Silverberg B, Smoot C, Landa S, Parsons R (1987) Hidradenitis suppurativa: patient satisfaction with wound healing by secondary intention. Plast Reconstr Surg 79(4):555–558CrossRefPubMed Silverberg B, Smoot C, Landa S, Parsons R (1987) Hidradenitis suppurativa: patient satisfaction with wound healing by secondary intention. Plast Reconstr Surg 79(4):555–558CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Rompel R, Petres J (2000) Long-term results of wide surgical excision in 106 patients with hidradenitis suppurativa. Dermatol Surg 26:638–643CrossRefPubMed Rompel R, Petres J (2000) Long-term results of wide surgical excision in 106 patients with hidradenitis suppurativa. Dermatol Surg 26:638–643CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Morgan W, Harding K, Hughes L (1983) A comparison of skin grafting and healing by granulation, following axillary excision for hidradenitis suppurativa. Ann R Coll Surg Engl 65:235–236PubMedPubMedCentral Morgan W, Harding K, Hughes L (1983) A comparison of skin grafting and healing by granulation, following axillary excision for hidradenitis suppurativa. Ann R Coll Surg Engl 65:235–236PubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Winter G (1962) Formation of the scab and the rate of epithelization of superficial wounds in the skin of the young domestic pig. Nature 193:293–294CrossRefPubMed Winter G (1962) Formation of the scab and the rate of epithelization of superficial wounds in the skin of the young domestic pig. Nature 193:293–294CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Gabbiani G, Hirschel B, Ryan G, Statkov P, Majno G (1972) Granulation tissue as a contractile organ: a study of structure and function. J Exp Med 135:719–734CrossRefPubMedPubMedCentral Gabbiani G, Hirschel B, Ryan G, Statkov P, Majno G (1972) Granulation tissue as a contractile organ: a study of structure and function. J Exp Med 135:719–734CrossRefPubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
35-Year Experience with Surgical Treatment of Hidradenitis Suppurativa
verfasst von
Richard E. Burney
Publikationsdatum
13.06.2017
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 11/2017
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-017-4091-7

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2017

World Journal of Surgery 11/2017 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.