Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Urology 10/2021

19.02.2021 | Original Article

Temperature rise during ureteral laser lithotripsy: comparison of super pulse thulium fiber laser (SPTF) vs high power 120 W holmium-YAG laser (Ho:YAG)

verfasst von: Wilson R. Molina, Raphael V. Carrera, Ben H. Chew, Bodo E. Knudsen

Erschienen in: World Journal of Urology | Ausgabe 10/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The holmium-YAG (Ho:YAG) Laser system is the current gold standard for laser lithotripsy (LL). Super Pulse Thulium Fiber Laser (SPTF) has emerged as an effective alternative. We compared the temperature profile of both the 120 W Ho:YAG and the 60 W SPTF systems during ureteral lithotripsy.

Methods

Antegrade ureteroscopy with LL was performed in ex-vivo porcine kidneys with 3 mm Begostones. Intra-ureteral temperature was measured using one probe proximal and one distal to the site of lithotripsy. LL was performed using a 200 μm core fiber at dusting (SPTF—0.1 J, 200 Hz, SP; Ho:YAG—0.3 J, 70 Hz, LP) and fragmenting (0.8 J, 8 Hz, SP for both) settings for 5 s. Fifteen repetitions were recorded for each laser at each setting. Tissue samples of the ureter were collected for histological analysis.

Results

There was a rise in temperature at the site of lithotripsy using both systems at every setting evaluated. The median temperatures were greater for the SPTF on the fragmenting setting (33.3 °C vs 30.0 °C, p = 0.004). On the dusting setting, the median temperature was not statistically greater for Ho:YAG (40.6 °C vs 35.8 °C, p = 0.064), (Graphic 1). Histological analysis did not show any signs of injury or necrosis in any of the tested settings.

Conclusion

Higher power settings used for dusting have a higher temperature rise in the ureter during lasering. Median ureteral intra-luminal temperature rise during LL was equivalent during dusting and higher in the SPTF during fragmentation, but neither reached the threshold for thermal injury based on the duration of exposure.
Literatur
17.
Zurück zum Zitat Giambattista A, Richardson BM, Richardson RC (2004) College physics. McGraw-Hill, Boston Giambattista A, Richardson BM, Richardson RC (2004) College physics. McGraw-Hill, Boston
Metadaten
Titel
Temperature rise during ureteral laser lithotripsy: comparison of super pulse thulium fiber laser (SPTF) vs high power 120 W holmium-YAG laser (Ho:YAG)
verfasst von
Wilson R. Molina
Raphael V. Carrera
Ben H. Chew
Bodo E. Knudsen
Publikationsdatum
19.02.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
World Journal of Urology / Ausgabe 10/2021
Print ISSN: 0724-4983
Elektronische ISSN: 1433-8726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00345-021-03619-3

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2021

World Journal of Urology 10/2021 Zur Ausgabe

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.