Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Urology 9/2022

18.07.2022 | Original Article

Comparison of vacuum suction ureteroscopic laser lithotripsy and traditional ureteroscopic laser lithotripsy for impacted upper ureteral stones

verfasst von: Zhong-Hua Wu, Yong-Zhi Wang, Tong-Zu Liu, Xing-Huan Wang, Ci Zhang, Wei-Bing Zhang, Hang Zheng, Yin-Gao Zhang

Erschienen in: World Journal of Urology | Ausgabe 9/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To compare a novel vacuum suction ureteroscopic laser lithotripsy (VS-URS) with traditional ureteroscopic laser lithotripsy (T-URS) for impacted upper ureteral stones and to better define the potential benefits of VS-URS.

Methods

Between May 2019 and March 2021, 158 patients with impacted upper ureteral stones underwent ureteroscopic holmium-YAG laser lithotripsy. Of these, 76 underwent VS-URS and 82 underwent T-URS. In VS-URS procedures, the vacuum suction device is composed of a 5F ureteral catheter and a tee joint. The ureteral catheter is linked to the vacuum aspirator by the sidearm of the tee joint, and a 200 μm fiber is inserted through the tee joint and the ureteral catheter into the stone site for lithotripsy.

Results

When compared to the T-URS group, the VS-URS group had a shorter mean operation time (38.18 ± 6.37 min vs. 46.65 ± 5.66 min; P = 0.000), lower fever rate (3.9% vs. 14.6%; P < 0.022), less stone retropulsion (5.3% vs. 18.3%; P = 0.012), lower extra management rate (6.58% vs. 21.95%; P = 0.006), and a higher stone-free rate of the first postoperative day (88.2% vs. 72.0%; P = 0.011). There were no significant differences in stone-free rates 1 month after surgery between groups (94.7% vs. 92.7%; P = 0.748).

Conclusions

VS-URS is an effective modality for impacted upper ureteral stones, and has a shorter operating time, lower fever rate, less stone retropulsion, and a higher primary stone-free rate compared with T-URS.
Literatur
8.
Zurück zum Zitat Doizi S, Uzan A, Keller EX, De Coninck V, Kamkoum H, Barghouthy Y, Ventimiglia E, Traxer O (2021) Comparison of intrapelvic pressures during flexible ureteroscopy, mini-percutaneous nephrolithotomy, standard percutaneous nephrolithotomy, and endoscopic combined intrarenal surgery in a kidney model. World J Urol 39(7):2709–2717. https://doi.org/10.1007/s00345-020-03450-2CrossRefPubMed Doizi S, Uzan A, Keller EX, De Coninck V, Kamkoum H, Barghouthy Y, Ventimiglia E, Traxer O (2021) Comparison of intrapelvic pressures during flexible ureteroscopy, mini-percutaneous nephrolithotomy, standard percutaneous nephrolithotomy, and endoscopic combined intrarenal surgery in a kidney model. World J Urol 39(7):2709–2717. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00345-020-03450-2CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Fabrizio MD, Behari A, Bagley DH (1998) Ureteroscopic management of intrarenal calculi. J Urol 159(4):1139–1143CrossRef Fabrizio MD, Behari A, Bagley DH (1998) Ureteroscopic management of intrarenal calculi. J Urol 159(4):1139–1143CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Jefferson FA, Sung JM, Limfueco L, Lu S, Cottone CM, Tapiero S, Patel RM, Clayman RV, Landman J (2020) Prospective randomized comparison of standard hand pump infuser irrigation vs an automated irrigation pump during percutaneous nephrolithotomy and ureteroscopy: assessment of operating room efficiency and surgeon satisfaction. J Endourol 34(2):156–162. https://doi.org/10.1089/end.2019.0419CrossRefPubMedPubMedCentral Jefferson FA, Sung JM, Limfueco L, Lu S, Cottone CM, Tapiero S, Patel RM, Clayman RV, Landman J (2020) Prospective randomized comparison of standard hand pump infuser irrigation vs an automated irrigation pump during percutaneous nephrolithotomy and ureteroscopy: assessment of operating room efficiency and surgeon satisfaction. J Endourol 34(2):156–162. https://​doi.​org/​10.​1089/​end.​2019.​0419CrossRefPubMedPubMedCentral
15.
Zurück zum Zitat Kourambas J, Byrne RR, Preminger GM (2001) Does a ureteral access sheath facilitate ureteroscopy? J Urol 165(3):789–793CrossRef Kourambas J, Byrne RR, Preminger GM (2001) Does a ureteral access sheath facilitate ureteroscopy? J Urol 165(3):789–793CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Hein S, Schoenthaler M, Wilhelm K, Schlager D, Thiel K, Brandmann M, Richter K, Grunwald I, Wetterauer U, Miernik A (2016) novel biocompatible adhesive for intrarenal embedding and endoscopic removal of small residual fragments after minimally invasive stone treatment in an ex vivo porcine kidney model: initial evaluation of a prototype. J Urol 196(6):1772–1777. https://doi.org/10.1016/j.juro.2016.05.094CrossRefPubMed Hein S, Schoenthaler M, Wilhelm K, Schlager D, Thiel K, Brandmann M, Richter K, Grunwald I, Wetterauer U, Miernik A (2016) novel biocompatible adhesive for intrarenal embedding and endoscopic removal of small residual fragments after minimally invasive stone treatment in an ex vivo porcine kidney model: initial evaluation of a prototype. J Urol 196(6):1772–1777. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​juro.​2016.​05.​094CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Comparison of vacuum suction ureteroscopic laser lithotripsy and traditional ureteroscopic laser lithotripsy for impacted upper ureteral stones
verfasst von
Zhong-Hua Wu
Yong-Zhi Wang
Tong-Zu Liu
Xing-Huan Wang
Ci Zhang
Wei-Bing Zhang
Hang Zheng
Yin-Gao Zhang
Publikationsdatum
18.07.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
World Journal of Urology / Ausgabe 9/2022
Print ISSN: 0724-4983
Elektronische ISSN: 1433-8726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00345-022-04075-3

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2022

World Journal of Urology 9/2022 Zur Ausgabe

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

ADT zur Radiatio nach Prostatektomie: Wenn, dann wohl länger

24.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Welchen Nutzen es trägt, wenn die Strahlentherapie nach radikaler Prostatektomie um eine Androgendeprivation ergänzt wird, hat die RADICALS-HD-Studie untersucht. Nun liegen die Ergebnisse vor. Sie sprechen für länger dauernden Hormonentzug.

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.