Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 9/2014

01.09.2014 | Original Paper

Gamma Knife radiosurgery for arteriovenous malformations in pediatric patients

verfasst von: Alp Özgün Börcek, Hakan Emmez, Koray M. Akkan, Özgür Öcal, Gökhan Kurt, Şükrü Aykol, Eray Karahacioğli, Kemali M. Baykaner

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 9/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The authors present the results of Gamma Knife stereotactic radiosurgery performed in a series of children with arteriovenous malformations (AVMs).

Methods

Between June 2005 and January 2014, 75 patients 18 years old or younger received Gamma Knife radiosurgery for AVMs. Of these, 58 patients were eligible for further analysis. The median age of the population was 12 years; 41 % presented with hemorrhage, 34 % with neurological insult, and 24 % patients were diagnosed incidentally. The median AVM volume was 3.5 cm3. The median radiosurgery-based AVM score (RSBAVMS) was 0.86. The median follow-up period was 32 months.

Results

Single session Gamma Knife radiosurgery resulted in complete AVM obliteration in 40 (68.9 %) patients. There were 35 (60.3 %) excellent outcome (complete obliteration with no new deficits) in this series. During the follow-up period, nine (15.51 %) patients experienced new deficits and three (5.1 %) patients experienced intracranial hemorrhage. The annual rate of developing new deficits and hemorrhage was calculated as 5.45 and 1.8 %, respectively. Volume, gender, RSBAVMS, and nidus type factor were factors associated with excellent outcome.

Conclusions

Radiosurgery was successful in majority of patients with minimal morbidity. Gamma Knife radiosurgery for AVMs can be a safe and successful method in pediatric patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Buis DR, Dirven CM, Lagerwaard FJ, Mandl ES, Lycklama ANGJ, Eshghi DS, van den Berg R, Baayen JC, Meijer OW, Slotman BJ, Vandertop WP (2008) Radiosurgery of brain arteriovenous malformations in children. J Neurol 255:551–560PubMedCrossRef Buis DR, Dirven CM, Lagerwaard FJ, Mandl ES, Lycklama ANGJ, Eshghi DS, van den Berg R, Baayen JC, Meijer OW, Slotman BJ, Vandertop WP (2008) Radiosurgery of brain arteriovenous malformations in children. J Neurol 255:551–560PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Cohen-Gadol AA, Pollock BE (2006) Radiosurgery for arteriovenous malformations in children. J Neurosurg 104:388–391PubMed Cohen-Gadol AA, Pollock BE (2006) Radiosurgery for arteriovenous malformations in children. J Neurosurg 104:388–391PubMed
3.
Zurück zum Zitat Gross BA, Du R (2013) Natural history of cerebral arteriovenous malformations: a meta-analysis. J Neurosurg 118:437–443PubMedCrossRef Gross BA, Du R (2013) Natural history of cerebral arteriovenous malformations: a meta-analysis. J Neurosurg 118:437–443PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kano H, Kondziolka D, Flickinger JC, Park KJ, Iyer A, Yang HC, Liu X, Monaco EA 3rd, Niranjan A, Lunsford LD (2012) Stereotactic radiosurgery for arteriovenous malformations after embolization: a case–control study. J Neurosurg 117:265–275PubMedCrossRef Kano H, Kondziolka D, Flickinger JC, Park KJ, Iyer A, Yang HC, Liu X, Monaco EA 3rd, Niranjan A, Lunsford LD (2012) Stereotactic radiosurgery for arteriovenous malformations after embolization: a case–control study. J Neurosurg 117:265–275PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kano H, Kondziolka D, Flickinger JC, Yang HC, Flannery TJ, Awan NR, Niranjan A, Novotny J Jr, Lunsford LD (2012) Stereotactic radiosurgery for arteriovenous malformations, part 3: outcome predictors and risks after repeat radiosurgery. J Neurosurg 116:21–32PubMedCrossRef Kano H, Kondziolka D, Flickinger JC, Yang HC, Flannery TJ, Awan NR, Niranjan A, Novotny J Jr, Lunsford LD (2012) Stereotactic radiosurgery for arteriovenous malformations, part 3: outcome predictors and risks after repeat radiosurgery. J Neurosurg 116:21–32PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kano H, Kondziolka D, Flickinger JC, Yang HC, Flannery TJ, Awan NR, Niranjan A, Novotny J, Lunsford LD (2012) Stereotactic radiosurgery for arteriovenous malformations, part 2: management of pediatric patients. J Neurosurg Pediatr 9:1–10PubMedCrossRef Kano H, Kondziolka D, Flickinger JC, Yang HC, Flannery TJ, Awan NR, Niranjan A, Novotny J, Lunsford LD (2012) Stereotactic radiosurgery for arteriovenous malformations, part 2: management of pediatric patients. J Neurosurg Pediatr 9:1–10PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Menovsky T, van Overbeeke JJ (1997) Cerebral arteriovenous malformations in childhood: state of the art with special reference to treatment. Eur J Pediatr 156:741–746PubMedCrossRef Menovsky T, van Overbeeke JJ (1997) Cerebral arteriovenous malformations in childhood: state of the art with special reference to treatment. Eur J Pediatr 156:741–746PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Nataraj A, Mohamed MB, Gholkar A, Vivar R, Watkins L, Aspoas R, Gregson B, Mitchell P, Mendelow AD (2013) Multimodality treatment of cerebral arteriovenous malformations. World neurosurgery Nataraj A, Mohamed MB, Gholkar A, Vivar R, Watkins L, Aspoas R, Gregson B, Mitchell P, Mendelow AD (2013) Multimodality treatment of cerebral arteriovenous malformations. World neurosurgery
9.
Zurück zum Zitat Nicolato A, Foroni R, Seghedoni A, Martines V, Lupidi F, Zampieri P, Sandri MF, Ricci U, Mazza C, Beltramello A, Gerosa M, Bricolo A (2005) Leksell gamma knife radiosurgery for cerebral arteriovenous malformations in pediatric patients. Child’s Nerv Syst : ChNS : Off J Int Soc Pediatr Neurosurg 21:301–307, discussion 308CrossRef Nicolato A, Foroni R, Seghedoni A, Martines V, Lupidi F, Zampieri P, Sandri MF, Ricci U, Mazza C, Beltramello A, Gerosa M, Bricolo A (2005) Leksell gamma knife radiosurgery for cerebral arteriovenous malformations in pediatric patients. Child’s Nerv Syst : ChNS : Off J Int Soc Pediatr Neurosurg 21:301–307, discussion 308CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Nicolato A, Lupidi F, Sandri MF, Foroni R, Zampieri P, Mazza C, Maluta S, Beltramello A, Gerosa M (2006) Gamma knife radiosurgery for cerebral arteriovenous malformations in children/adolescents and adults. Part I: differences in epidemiologic, morphologic, and clinical characteristics, permanent complications, and bleeding in the latency period. Int J Radiat Oncol Biol Phys 64:904–913PubMedCrossRef Nicolato A, Lupidi F, Sandri MF, Foroni R, Zampieri P, Mazza C, Maluta S, Beltramello A, Gerosa M (2006) Gamma knife radiosurgery for cerebral arteriovenous malformations in children/adolescents and adults. Part I: differences in epidemiologic, morphologic, and clinical characteristics, permanent complications, and bleeding in the latency period. Int J Radiat Oncol Biol Phys 64:904–913PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Nicolato A, Lupidi F, Sandri MF, Foroni R, Zampieri P, Mazza C, Pasqualin A, Beltramello A, Gerosa M (2006) Gamma Knife radiosurgery for cerebral arteriovenous malformations in children/adolescents and adults. Part II: differences in obliteration rates, treatment-obliteration intervals, and prognostic factors. Int J Radiat Oncol Biol Phys 64:914–921PubMedCrossRef Nicolato A, Lupidi F, Sandri MF, Foroni R, Zampieri P, Mazza C, Pasqualin A, Beltramello A, Gerosa M (2006) Gamma Knife radiosurgery for cerebral arteriovenous malformations in children/adolescents and adults. Part II: differences in obliteration rates, treatment-obliteration intervals, and prognostic factors. Int J Radiat Oncol Biol Phys 64:914–921PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Paddick I (2000) A simple scoring ratio to index the conformity of radiosurgical treatment plans. Technical note. J Neurosurg 93(Suppl 3):219–222PubMed Paddick I (2000) A simple scoring ratio to index the conformity of radiosurgical treatment plans. Technical note. J Neurosurg 93(Suppl 3):219–222PubMed
13.
Zurück zum Zitat Paddick I, Motti E (2013) Targeting and conformality in arteriovenous malformation radiosurgery. Prog Neurol Surg 27:35–48PubMedCrossRef Paddick I, Motti E (2013) Targeting and conformality in arteriovenous malformation radiosurgery. Prog Neurol Surg 27:35–48PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Pollock BE, Flickinger JC (2002) A proposed radiosurgery-based grading system for arteriovenous malformations. J Neurosurg 96:79–85PubMedCrossRef Pollock BE, Flickinger JC (2002) A proposed radiosurgery-based grading system for arteriovenous malformations. J Neurosurg 96:79–85PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Pollock BE, Flickinger JC (2008) Modification of the radiosurgery-based arteriovenous malformation grading system. Neurosurgery 63:239–243, discussion 243PubMedCrossRef Pollock BE, Flickinger JC (2008) Modification of the radiosurgery-based arteriovenous malformation grading system. Neurosurgery 63:239–243, discussion 243PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Reyns N, Blond S, Gauvrit JY, Touzet G, Coche B, Pruvo JP, Dhellemmes P (2007) Role of radiosurgery in the management of cerebral arteriovenous malformations in the pediatric age group: data from a 100-patient series. Neurosurgery 60:268–276, discussion 276PubMedCrossRef Reyns N, Blond S, Gauvrit JY, Touzet G, Coche B, Pruvo JP, Dhellemmes P (2007) Role of radiosurgery in the management of cerebral arteriovenous malformations in the pediatric age group: data from a 100-patient series. Neurosurgery 60:268–276, discussion 276PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Rodriguez-Arias C, Martinez R, Rey G, Bravo G (2000) Recurrence in a different location of a cerebral arteriovenous malformation in a child after radiosurgery. Child’s Nerv Syst : ChNS : Off J Int Soc Pediatr Neurosurg 16:363–365CrossRef Rodriguez-Arias C, Martinez R, Rey G, Bravo G (2000) Recurrence in a different location of a cerebral arteriovenous malformation in a child after radiosurgery. Child’s Nerv Syst : ChNS : Off J Int Soc Pediatr Neurosurg 16:363–365CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Schwyzer L, Yen CP, Evans A, Zavoian S, Steiner L (2012) Long-term results of gamma knife surgery for partially embolized arteriovenous malformations. Neurosurgery 71:1139–1147, discussion 1147–1138PubMedCrossRef Schwyzer L, Yen CP, Evans A, Zavoian S, Steiner L (2012) Long-term results of gamma knife surgery for partially embolized arteriovenous malformations. Neurosurgery 71:1139–1147, discussion 1147–1138PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Spetzler RF, Martin NA (1986) A proposed grading system for arteriovenous malformations. J Neurosurg 65:476–483PubMedCrossRef Spetzler RF, Martin NA (1986) A proposed grading system for arteriovenous malformations. J Neurosurg 65:476–483PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Gamma Knife radiosurgery for arteriovenous malformations in pediatric patients
verfasst von
Alp Özgün Börcek
Hakan Emmez
Koray M. Akkan
Özgür Öcal
Gökhan Kurt
Şükrü Aykol
Eray Karahacioğli
Kemali M. Baykaner
Publikationsdatum
01.09.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 9/2014
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-014-2469-5

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2014

Child's Nervous System 9/2014 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.