Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 7/2022

13.04.2022 | Original Article

Microvascular decompression for pediatric-onset hemifacial spasm: case series and literature review

verfasst von: Anpei Jia, Ning Ning Dou, Jun Zhong

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 7/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

Pediatric hemifacial spasm has been rarely reported in the literature, which contains only 44 cases. Although microvascular decompression (MVD) has been widely regarded as effective therapy for hemifacial spasm, the etiology and surgical treatment of pediatric patients are seldom reported. We report our experience with MVD for pediatric hemifacial spasm patients and review the literature with emphasis on the difference from adults.

Methods

This retrospective report included 4 pediatric HFS patients, who underwent MVD in our department between January 2014 and May 2021 and then reviewed all the pediatric hemifacial spasm literature on “pubmed” with emphasis on the clinical data.

Results

Our series included 1 boy and 3 girls with an average age of 15.6 ± 3.2 years old; their onset ages were from 7 to 16 years old (11.6 ± 4.3). Three patients achieved immediate excellent outcomes and 1 achieved poor immediately and became good 6 months later. During the operation, all the 4 patients were found compressed by anterior inferior cerebellar artery (AICA). The incidence of pediatric atypical hemifacial spasm patients is 12.5% among the 48 reported cases, which is much higher than adults. Among all the reported 48 cases including ours, the singular artery neurovascular conflictions account for 27/48(56%), the singular vein and combined artery/vein conflictions in 12/48(25%) and the cisternal conflictions in 5/48(10.4%) patients.

Conclusions

The etiology of pediatric hemifacial spasm is still neurovascular conflict, of which combined artery/vein and singular venous compression patterns have a higher proportion, which might explain higher incidence of pediatric atypical hemifacial spasm and less favorable postoperative outcome. Sufficient arachnoid release, full exploration and decompression along the facial nerve are necessary, which would help to increase the excellent postoperative cure rate among pediatric patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mizobuchi Y, Nagahiro S, Kondo A, Arita K, Date I, Fujii Y, Fujimaki T, Hanaya R, Hasegawa M, Hatayama T, Hongo K, Inoue T, Kasuya H, Kobayashi M, Kohmura E, Matsushima T, Masuoka J, Morita A, Munemoto S, Nishizawa S, Okayama Y, Sato K, Shigeno T, Shimano H, Takeshima H, Tanabe H, Yamakami I (2021) Prospective, Multicenter Clinical Study of Microvascular Decompression for Hemifacial Spasm. Neurosurgery 88(846–854):8. https://doi.org/10.1093/neuros/nyaa1549CrossRef Mizobuchi Y, Nagahiro S, Kondo A, Arita K, Date I, Fujii Y, Fujimaki T, Hanaya R, Hasegawa M, Hatayama T, Hongo K, Inoue T, Kasuya H, Kobayashi M, Kohmura E, Matsushima T, Masuoka J, Morita A, Munemoto S, Nishizawa S, Okayama Y, Sato K, Shigeno T, Shimano H, Takeshima H, Tanabe H, Yamakami I (2021) Prospective, Multicenter Clinical Study of Microvascular Decompression for Hemifacial Spasm. Neurosurgery 88(846–854):8. https://​doi.​org/​10.​1093/​neuros/​nyaa1549CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Al Menabbawy A, Refaee EE, Elwy R, Salem AA, Lehmann S, Vollmer M, Matthes M, Fleck S, Baldauf J, Schroeder HWS (2022) A multivariable prediction model for recovery patterns and time course of symptoms improvement in hemifacial spasm following microvascular decompression. Acta Neurochir 1:022–05133 Al Menabbawy A, Refaee EE, Elwy R, Salem AA, Lehmann S, Vollmer M, Matthes M, Fleck S, Baldauf J, Schroeder HWS (2022) A multivariable prediction model for recovery patterns and time course of symptoms improvement in hemifacial spasm following microvascular decompression. Acta Neurochir 1:022–05133
5.
Zurück zum Zitat Li J, Lyu L, Chen C, Yin S, Jiang S, Zhou P (2022) The outcome of microvascular decompression for hemifacial spasm: a systematic review and meta-analysis. Neurosurg Rev 20:022–01739 Li J, Lyu L, Chen C, Yin S, Jiang S, Zhou P (2022) The outcome of microvascular decompression for hemifacial spasm: a systematic review and meta-analysis. Neurosurg Rev 20:022–01739
13.
Zurück zum Zitat Dou NN, Zhong J, Xia L, Li ST (2022) Microvascular decompression for pediatric onset trigeminal neuralgia: patterns and variation. Childs Nerv Syst 15:021–05432 Dou NN, Zhong J, Xia L, Li ST (2022) Microvascular decompression for pediatric onset trigeminal neuralgia: patterns and variation. Childs Nerv Syst 15:021–05432
14.
Zurück zum Zitat Dou NN, Zhong J, Liu MX, Xia L, Sun H, Li B, Li ST (2016) Teflon Might Be a Factor Accounting for a Failed Microvascular Decompression in Hemifacial Spasm: A Technical Note. Stereotact Funct Neurosurg 94(154–158):1. https://doi.org/10.1159/000446192 (Epub 000442016 Jun 000446192)CrossRef Dou NN, Zhong J, Liu MX, Xia L, Sun H, Li B, Li ST (2016) Teflon Might Be a Factor Accounting for a Failed Microvascular Decompression in Hemifacial Spasm: A Technical Note. Stereotact Funct Neurosurg 94(154–158):1. https://​doi.​org/​10.​1159/​000446192 (Epub 000442016 Jun 000446192)CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ehni G, WOLTMAN HW (1945) Hemifacial spasm: review of one hundred and six cases. Arch Neurol Psychiatry 53:205CrossRef Ehni G, WOLTMAN HW (1945) Hemifacial spasm: review of one hundred and six cases. Arch Neurol Psychiatry 53:205CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Cai Y, Ge M, Qi X, Sun H, Zhang D (2019) Ocular Dyskinesia and Hemifacial Spasm Secondary to Fourth Ventricular Tumor: Report of 4 Cases and Review of the Literature. Pediatr Neurosurg 54(359–366):3. https://doi.org/10.1159/000501915 (Epub 000502019 Aug 000501922)CrossRef Cai Y, Ge M, Qi X, Sun H, Zhang D (2019) Ocular Dyskinesia and Hemifacial Spasm Secondary to Fourth Ventricular Tumor: Report of 4 Cases and Review of the Literature. Pediatr Neurosurg 54(359–366):3. https://​doi.​org/​10.​1159/​000501915 (Epub 000502019 Aug 000501922)CrossRef
Metadaten
Titel
Microvascular decompression for pediatric-onset hemifacial spasm: case series and literature review
verfasst von
Anpei Jia
Ning Ning Dou
Jun Zhong
Publikationsdatum
13.04.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 7/2022
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-022-05521-8

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2022

Child's Nervous System 7/2022 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.