Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 7/2013

01.07.2013 | Original Article

One-step reconstruction of the right inferior hepatic veins using auto-venous grafts in living donor liver transplantation

verfasst von: Toru Ikegami, Ken Shirabe, Shohei Yoshiya, Yuji Soejima, Tomoharu Yoshizumi, Hideaki Uchiyama, Takeo Toshima, Takashi Motomura, Yoshihiko Maehara

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 7/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purposes

Reconstruction of the right inferior hepatic vein (RIHV) presents a major technical challenge in living donor liver transplantation (LDLT) using right lobe grafts.

Methods

We studied 47 right lobe LDLT grafts with RIHV revascularization, comparing one-step reconstruction, performed post-May 2007 (n = 16), with direct anastomosis, performed pre-May 2007 (n = 31).

Results

In the one-step reconstruction technique, the internal jugular vein (n = 6), explanted portal vein (n = 5), inferior vena cava (n = 3), and shunt vessels (n = 2) were used as venous patch grafts for unifying the right hepatic vein, RIHVs, and middle hepatic vein tributaries. By 6 months after LDLT, there was no case of occlusion of the reconstructed RIHVs in the one-step reconstruction group, but a cumulative occlusion rate of 18.2 % in the direct anastomosis group. One-step reconstruction required a longer cold ischemic time (182 ± 40 vs. 115 ± 63, p < 0.001) and these patients had higher alanine transaminase values (142 ± 79 vs. 96 ± 46 IU/L, p = 0.024) on postoperative day POD 7. However, the 6-month short-term graft survival rates were 100 % with one-step reconstruction and 83.9 % with direct anastomosis, respectively.

Conclusion

One-step reconstruction of the RIHVs using auto-venous grafts is an easy and feasible technique promoting successful right lobe LDLT.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Marcos A, Ham JM, Fisher RA, Olzinski AT, Posner MP. Surgical management of anatomical variations of the right lobe in living donor liver transplantation. Ann Surg. 2000;231:824–31.PubMedCrossRef Marcos A, Ham JM, Fisher RA, Olzinski AT, Posner MP. Surgical management of anatomical variations of the right lobe in living donor liver transplantation. Ann Surg. 2000;231:824–31.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Ikegami T, Shimada M, Imura S, Arakawa Y, Nii A, Morine Y, Kanemura H. Current concept of small-for-size grafts in living donor liver transplantation. Surg Today. 2008;38:971–82.PubMedCrossRef Ikegami T, Shimada M, Imura S, Arakawa Y, Nii A, Morine Y, Kanemura H. Current concept of small-for-size grafts in living donor liver transplantation. Surg Today. 2008;38:971–82.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kasahara M, Takada Y, Fujimoto Y, Ogura Y, Ogawa K, Uryuhara K, et al. Impact of right lobe with middle hepatic vein graft in living-donor liver transplantation. Am J Transplant. 2005;5:1339–46.PubMedCrossRef Kasahara M, Takada Y, Fujimoto Y, Ogura Y, Ogawa K, Uryuhara K, et al. Impact of right lobe with middle hepatic vein graft in living-donor liver transplantation. Am J Transplant. 2005;5:1339–46.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Gyu Lee S, Min Park K, Hwang S, Hun Kim K, Nak Choi D, Hyung Joo S, et al. Modified right liver graft from a living donor to prevent congestion. Transplantation. 2002;74:54–9. Gyu Lee S, Min Park K, Hwang S, Hun Kim K, Nak Choi D, Hyung Joo S, et al. Modified right liver graft from a living donor to prevent congestion. Transplantation. 2002;74:54–9.
5.
Zurück zum Zitat Raut V, Uemoto S. Management of ABO-incompatible living-donor liver transplantation: past and present trends. Surg Today. 2011;41:317–22.PubMedCrossRef Raut V, Uemoto S. Management of ABO-incompatible living-donor liver transplantation: past and present trends. Surg Today. 2011;41:317–22.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Sugawara Y, Makuuchi M, Sano K, Imamura H, Kaneko J, Ohkubo T, et al. Vein reconstruction in modified right liver graft for living donor liver transplantation. Ann Surg. 2003;237:180–5.PubMed Sugawara Y, Makuuchi M, Sano K, Imamura H, Kaneko J, Ohkubo T, et al. Vein reconstruction in modified right liver graft for living donor liver transplantation. Ann Surg. 2003;237:180–5.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Ikegami T, Soejima Y, Taketomi A, Yoshizumi T, Harada N, Uchiyama H, et al. Explanted portal vein grafts for middle hepatic vein tributaries in living-donor liver transplantation. Transplantation. 2007;84:836–41.PubMedCrossRef Ikegami T, Soejima Y, Taketomi A, Yoshizumi T, Harada N, Uchiyama H, et al. Explanted portal vein grafts for middle hepatic vein tributaries in living-donor liver transplantation. Transplantation. 2007;84:836–41.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Soejima Y, Ueda N, Fukuhara T, Yoshizumi T, Ikegami T, Yamashita Y, et al. One-step venous reconstruction for a right lobe graft with multiple venous orifices in living donor liver transplantation. Liver Transpl. 2008;14:706–8.PubMedCrossRef Soejima Y, Ueda N, Fukuhara T, Yoshizumi T, Ikegami T, Yamashita Y, et al. One-step venous reconstruction for a right lobe graft with multiple venous orifices in living donor liver transplantation. Liver Transpl. 2008;14:706–8.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Yonemura Y, Taketomi A, Soejima Y, Yoshizumi T, Uchiyama H, et al. Validity of preoperative volumetric analysis of congestion volume in living donor liver transplantation using three-dimensional computed tomography. Liver Transpl. 2005;11:1556–62.PubMedCrossRef Yonemura Y, Taketomi A, Soejima Y, Yoshizumi T, Uchiyama H, et al. Validity of preoperative volumetric analysis of congestion volume in living donor liver transplantation using three-dimensional computed tomography. Liver Transpl. 2005;11:1556–62.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Taketomi A, Morita K, Toshima T, Takeishi K, Kayashima H, Ninomiya M, et al. Living donor hepatectomies with procedures to prevent biliary complications. J Am Coll Surg. 2010;211:456–64.PubMedCrossRef Taketomi A, Morita K, Toshima T, Takeishi K, Kayashima H, Ninomiya M, et al. Living donor hepatectomies with procedures to prevent biliary complications. J Am Coll Surg. 2010;211:456–64.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Ikegami T, Soejima Y, Nagata S, Taketomi A, Maehara Y. The use of autologous vena cava patch graft for reconstructing multiple outflow orifices in right hemiliver living donor graft. Transpl Int. 2009;22:853–5.PubMedCrossRef Ikegami T, Soejima Y, Nagata S, Taketomi A, Maehara Y. The use of autologous vena cava patch graft for reconstructing multiple outflow orifices in right hemiliver living donor graft. Transpl Int. 2009;22:853–5.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Yaprak O, Balci NC, Dayangac M, Demirbas T, Guler N, Ulusoy L, et al. Cryopreserved aortic quilt plasty for one-step reconstruction of multiple hepatic venous drainage in right lobe living donor liver transplantation. Transpl Proc. 2011;43:2817–9.CrossRef Yaprak O, Balci NC, Dayangac M, Demirbas T, Guler N, Ulusoy L, et al. Cryopreserved aortic quilt plasty for one-step reconstruction of multiple hepatic venous drainage in right lobe living donor liver transplantation. Transpl Proc. 2011;43:2817–9.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Srinivasan A, Burton EC, Kuehnert MJ, Rupprecht C, Sutker WL, Ksiazek TG, et al. Transmission of rabies virus from an organ donor to four transplant recipients. N Engl J Med. 2005;352:1103–11.PubMedCrossRef Srinivasan A, Burton EC, Kuehnert MJ, Rupprecht C, Sutker WL, Ksiazek TG, et al. Transmission of rabies virus from an organ donor to four transplant recipients. N Engl J Med. 2005;352:1103–11.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Hwang S, Ha TY, Ahn CS, Moon DB, Kim KH, Song GW, et al. Reconstruction of inferior right hepatic veins in living donor liver transplantation using right liver grafts. Liver Transpl. 2012;18:238–47.PubMedCrossRef Hwang S, Ha TY, Ahn CS, Moon DB, Kim KH, Song GW, et al. Reconstruction of inferior right hepatic veins in living donor liver transplantation using right liver grafts. Liver Transpl. 2012;18:238–47.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Ikegami T, Soejima Y, Taketomi A, Kayashima H, Maehara Y. Meso-systemic shunt for middle hepatic vein reconstruction in right lobe living donor liver transplantation. Transpl Int. 2008;21:94–5.PubMedCrossRef Ikegami T, Soejima Y, Taketomi A, Kayashima H, Maehara Y. Meso-systemic shunt for middle hepatic vein reconstruction in right lobe living donor liver transplantation. Transpl Int. 2008;21:94–5.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Soejima Y, Shimada M, Suehiro T, Yoshizumi T, Kishikawa K, Maehara Y. Reconstruction of the middle hepatic vein tributaries using the recipient’s recanalized umbilical vein in right-lobe living-donor liver transplantation. Surgery. 2006;139:442–5.PubMedCrossRef Soejima Y, Shimada M, Suehiro T, Yoshizumi T, Kishikawa K, Maehara Y. Reconstruction of the middle hepatic vein tributaries using the recipient’s recanalized umbilical vein in right-lobe living-donor liver transplantation. Surgery. 2006;139:442–5.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat de Ville de Goyet J, Gibbs P, Clapuyt P, Reding R, Sokal EM, Otte JB. Original extrahilar approach for hepatic portal revascularization and relief of extrahepatic portal hypertension related to later portal vein thrombosis after pediatric liver transplantation. Long term results. Transplantation. 1996;62:71–5. de Ville de Goyet J, Gibbs P, Clapuyt P, Reding R, Sokal EM, Otte JB. Original extrahilar approach for hepatic portal revascularization and relief of extrahepatic portal hypertension related to later portal vein thrombosis after pediatric liver transplantation. Long term results. Transplantation. 1996;62:71–5.
18.
Zurück zum Zitat Swift TR. Involvement of peripheral nerves in radical neck dissection. Am J Surg. 1970;119:694–8.PubMedCrossRef Swift TR. Involvement of peripheral nerves in radical neck dissection. Am J Surg. 1970;119:694–8.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
One-step reconstruction of the right inferior hepatic veins using auto-venous grafts in living donor liver transplantation
verfasst von
Toru Ikegami
Ken Shirabe
Shohei Yoshiya
Yuji Soejima
Tomoharu Yoshizumi
Hideaki Uchiyama
Takeo Toshima
Takashi Motomura
Yoshihiko Maehara
Publikationsdatum
01.07.2013
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 7/2013
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-012-0449-5

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2013

Surgery Today 7/2013 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 49 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Wie der Klimawandel gefährliche Pilzinfektionen begünstigt

24.05.2024 Candida-Mykosen Nachrichten

Dass sich invasive Pilzinfektionen in letzter Zeit weltweit häufen, liegt wahrscheinlich auch am Klimawandel. Ausbrüche mit dem Hefepilz Candida auris stellen eine zunehmende Gefahr für Immungeschwächte dar – auch in Deutschland.

So wirken verschiedene Alkoholika auf den Blutdruck

23.05.2024 Störungen durch Alkohol Nachrichten

Je mehr Alkohol Menschen pro Woche trinken, desto mehr steigt ihr Blutdruck, legen Daten aus Dänemark nahe. Ob es dabei auch auf die Art des Alkohols ankommt, wurde ebenfalls untersucht.

Das sind die führenden Symptome junger Darmkrebspatienten

Darmkrebserkrankungen in jüngeren Jahren sind ein zunehmendes Problem, das häufig längere Zeit übersehen wird, gerade weil die Patienten noch nicht alt sind. Welche Anzeichen Ärzte stutzig machen sollten, hat eine Metaanalyse herausgearbeitet.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.