Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 7/2014

01.07.2014 | Original Article

Single-port versus multiport laparoscopic resection for gastric gastrointestinal stromal tumors: a case-matched comparison

verfasst von: Akira Sasaki, Hiroyuki Nitta, Koki Otsuka, Hisataka Fujiwara, Takeshi Takahara, Go Wakabayashi

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 7/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The aim of this study was to compare the outcomes of single-port laparoscopic gastric resection (SPLGR) with multiport laparoscopic gastric resection (MPLGR) for gastric gastrointestinal stromal tumors (GISTs).

Methods

Between April 2009 and December 2012, 16 consecutive patients with gastric GISTs underwent SPLGR. The patients undergoing the SPLGR were case-matched for age, sex, body mass index and tumor location with those undergoing MPLGR. The demographic and surgical outcomes were analyzed and compared from the review of a prospectively collected database of 16 patients who underwent MPLGR.

Results

All 16 patients underwent complete SPLGR without any intraoperative complications. No significant differences were observed in the mean length of the operation (91.4 vs. 94.1 min), blood loss (6.3 vs. 10.1 ml) and length of postoperative hospital stay (4.7 vs. 5.4 days) between the SPLGR and MPLGR groups. The tumor size was similar (37.8 vs. 32.1 mm) and negative surgical margins were achieved in all patients. At a mean follow-up of 27 months, all 16 SPLGR patients were disease-free.

Conclusions

Our initial comparison demonstrated that SPLGR, when performed by experienced surgeons, is a safe and feasible procedure for patients with gastric GISTs, resulting in good surgical and oncological outcomes.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat DeMatteo RP, Lewis JJ, Leung D, Mudan SS, Woodruff JM, Brennan MF. Two hundred gastrointestinal stromal tumors: recurrence patterns and prognostic factors for survival. Ann Surg. 2000;231:51–8.PubMedCentralPubMedCrossRef DeMatteo RP, Lewis JJ, Leung D, Mudan SS, Woodruff JM, Brennan MF. Two hundred gastrointestinal stromal tumors: recurrence patterns and prognostic factors for survival. Ann Surg. 2000;231:51–8.PubMedCentralPubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Novitsky YW, Kercher KW, Sing RF, Heniford BT. Long-term outcomes of laparoscopic resection of gastric gastrointestinal stromal tumors. Ann Surg. 2006;243:738–45.PubMedCentralPubMedCrossRef Novitsky YW, Kercher KW, Sing RF, Heniford BT. Long-term outcomes of laparoscopic resection of gastric gastrointestinal stromal tumors. Ann Surg. 2006;243:738–45.PubMedCentralPubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Sasaki A, Koeda K, Obuchi T, Nakajima J, Nishizuka S, Terashima M, Wakabayashi G. Tailored laparoscopic resection for suspected gastric gastrointestinal stromal tumors. Surgery. 2009;147:516–20.PubMedCrossRef Sasaki A, Koeda K, Obuchi T, Nakajima J, Nishizuka S, Terashima M, Wakabayashi G. Tailored laparoscopic resection for suspected gastric gastrointestinal stromal tumors. Surgery. 2009;147:516–20.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Zornig C, Siemssen L, Emmermann A, Aim M, von Waldenfeis HA, Felixmüller C, Mofid H. NOTES cholecystectomy: matched-pair analysis comparing the transvaginal hybrid and conventional laparoscopic techniques in a series of 216 patients. Surg Endosc. 2011;25:822–6.CrossRef Zornig C, Siemssen L, Emmermann A, Aim M, von Waldenfeis HA, Felixmüller C, Mofid H. NOTES cholecystectomy: matched-pair analysis comparing the transvaginal hybrid and conventional laparoscopic techniques in a series of 216 patients. Surg Endosc. 2011;25:822–6.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Roberts KE, Solomon D, Mirensky T, Silasi DA, Duffy AJ, Rutherford T, Longo WE, Bell RL. Pure transvaginal appendectomy versus traditional laparoscopic appendectomy for acute appendicitis: a prospective cohort study. Ann Surg. 2012;255:266–9.PubMedCrossRef Roberts KE, Solomon D, Mirensky T, Silasi DA, Duffy AJ, Rutherford T, Longo WE, Bell RL. Pure transvaginal appendectomy versus traditional laparoscopic appendectomy for acute appendicitis: a prospective cohort study. Ann Surg. 2012;255:266–9.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Chanpagne BJ, Papaconstantinou HT, Parmar SS, Nagle DA, Young-Fadok TM, Lee EC, Delaney CP. Single-incision versus standard multiport laparoscopic colectomy: a multicenter case-controlled comparison. Ann Surg. 2012;255:66–9.CrossRef Chanpagne BJ, Papaconstantinou HT, Parmar SS, Nagle DA, Young-Fadok TM, Lee EC, Delaney CP. Single-incision versus standard multiport laparoscopic colectomy: a multicenter case-controlled comparison. Ann Surg. 2012;255:66–9.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Ma J, Cassera MA, Spaum GO, Hammill CW, Hansen PD, Aliabadi-Wahle S. Randomized controlled trial comparing single-port laparoscopic cholecystectomy and four-port laparoscopic cholecystectomy. Ann Surg. 2011;254:22–7.PubMedCrossRef Ma J, Cassera MA, Spaum GO, Hammill CW, Hansen PD, Aliabadi-Wahle S. Randomized controlled trial comparing single-port laparoscopic cholecystectomy and four-port laparoscopic cholecystectomy. Ann Surg. 2011;254:22–7.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Asakuma M, Hayashi M, Komeda K, Shimizu T, Hirokawa F, Miyamoto Y, Okuda J, Tanigawa N. Impact of single-port cholecystectomy on postoperative pain. Br J Surg. 2011;98:991–5.PubMedCrossRef Asakuma M, Hayashi M, Komeda K, Shimizu T, Hirokawa F, Miyamoto Y, Okuda J, Tanigawa N. Impact of single-port cholecystectomy on postoperative pain. Br J Surg. 2011;98:991–5.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Sasaki A, Koeda K, Nakajima J, Obuchi T, Baba S, Wakabayashi G. Single-incision laparoscopic gastric resection for submucosal tumors: report of three cases. Surg Today. 2011;41:133–6.PubMedCrossRef Sasaki A, Koeda K, Nakajima J, Obuchi T, Baba S, Wakabayashi G. Single-incision laparoscopic gastric resection for submucosal tumors: report of three cases. Surg Today. 2011;41:133–6.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Henckens T, Van de Putte D, Van Renterghem K, Ceelen W, Pattyn P, Van Nieuwenhove Y. Laparoendoscopic single-site gastrectomy for a gastric GIST using double-bended instruments. J Laparoendosc Adv Surg Tech. 2010;20:469–71.CrossRef Henckens T, Van de Putte D, Van Renterghem K, Ceelen W, Pattyn P, Van Nieuwenhove Y. Laparoendoscopic single-site gastrectomy for a gastric GIST using double-bended instruments. J Laparoendosc Adv Surg Tech. 2010;20:469–71.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Miettinen M, Lasota J. Gastrointestinal stromal tumors: pathology and prognosis at different sites. Semin Diagn Pathol. 2006;23:70–83.PubMedCrossRef Miettinen M, Lasota J. Gastrointestinal stromal tumors: pathology and prognosis at different sites. Semin Diagn Pathol. 2006;23:70–83.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hiki N, Yamamoto Y, Fukunaga T, Yamaguchi T, Nunobe S, Tokunaga M, et al. Laparoscopic and endoscopic cooperative surgery for gastrointestinal stromal tumor dissection. Surg Endosc. 2008;22:1729–35. Hiki N, Yamamoto Y, Fukunaga T, Yamaguchi T, Nunobe S, Tokunaga M, et al. Laparoscopic and endoscopic cooperative surgery for gastrointestinal stromal tumor dissection. Surg Endosc. 2008;22:1729–35.
13.
Zurück zum Zitat Kakeji Y, Nakanoko T, Yoshida R, Eto K, Kumashiro R, Ikeda K, et al. Laparoscopic resection for gastrointestinal stromal tumors in the stomach. Surg Today. 2012;42:554–8.PubMedCrossRef Kakeji Y, Nakanoko T, Yoshida R, Eto K, Kumashiro R, Ikeda K, et al. Laparoscopic resection for gastrointestinal stromal tumors in the stomach. Surg Today. 2012;42:554–8.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Blay JY, Bonvalot S, Casali P, Choi H, Debiec-Richter M, Dei Tos AP, et al. Consensus meeting for the management of gastrointestinal stromal tumors. Report of the GIST Consensus Conference of 20-21 March 2004 under the auspices of ESMO. Ann Oncol. 2005;16:566–78.PubMedCrossRef Blay JY, Bonvalot S, Casali P, Choi H, Debiec-Richter M, Dei Tos AP, et al. Consensus meeting for the management of gastrointestinal stromal tumors. Report of the GIST Consensus Conference of 20-21 March 2004 under the auspices of ESMO. Ann Oncol. 2005;16:566–78.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Oyama K, Sasaki A, Chiba T, Nitta H, Otsuka K, Wakabayashi G. Single-incision laparoscopic splenectomy for idiopathic thrombocytopenic purpura: report of a case. Surg Today. 2011;41:1091–4.PubMedCrossRef Oyama K, Sasaki A, Chiba T, Nitta H, Otsuka K, Wakabayashi G. Single-incision laparoscopic splenectomy for idiopathic thrombocytopenic purpura: report of a case. Surg Today. 2011;41:1091–4.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Shimabuku M, Sasaki A, Higa M, Kakazu M, Asato M, Shiroma H. Single-incision laparoscopic adrenalectomy for primary aldosteronism: report of a case. Surg Today. 2011;41:1306–9.PubMedCrossRef Shimabuku M, Sasaki A, Higa M, Kakazu M, Asato M, Shiroma H. Single-incision laparoscopic adrenalectomy for primary aldosteronism: report of a case. Surg Today. 2011;41:1306–9.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Kobayashi M, Mizuno M, Sasaki A, Arisue A, Akiyama S, Wakabayashi G. Single-port laparoscopic Heller myotomy and Dor fundoplication: initial experience with a new approach for the treatment of pediatric achalasia. J Pediatr Surg. 2011;46:2200–3.PubMedCrossRef Kobayashi M, Mizuno M, Sasaki A, Arisue A, Akiyama S, Wakabayashi G. Single-port laparoscopic Heller myotomy and Dor fundoplication: initial experience with a new approach for the treatment of pediatric achalasia. J Pediatr Surg. 2011;46:2200–3.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Gaujoux S, Kingham TP, Jarnagin WR, D’Angelica MI, Allen PJ, Fong Y. Single-incision laparoscopic liver resection. Surg Endosc. 2011;25:1489–94.PubMedCrossRef Gaujoux S, Kingham TP, Jarnagin WR, D’Angelica MI, Allen PJ, Fong Y. Single-incision laparoscopic liver resection. Surg Endosc. 2011;25:1489–94.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat McNally ME, Todd Moore B, Brown KM. Single-incision laparoscopic colectomy for malignant disease. Surg Endosc. 2011;25:3559–65.PubMedCrossRef McNally ME, Todd Moore B, Brown KM. Single-incision laparoscopic colectomy for malignant disease. Surg Endosc. 2011;25:3559–65.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Bucher P, Pugin F, Buchs NC, Ostermann S, Morel P. Randomized clinical trial of laparoscopic single-site versus conventional laparoscopic cholecystectomy. Br J Surg. 2011;98:1695–702.PubMedCrossRef Bucher P, Pugin F, Buchs NC, Ostermann S, Morel P. Randomized clinical trial of laparoscopic single-site versus conventional laparoscopic cholecystectomy. Br J Surg. 2011;98:1695–702.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Champagne BJ, Lee EC, Leblanc F, Stein SL, Delancy CP. Single-incision vs straight laparoscopic segmental colectomy: a case-controlled study. Dis Colon Rectum. 2011;54:183–6.PubMedCrossRef Champagne BJ, Lee EC, Leblanc F, Stein SL, Delancy CP. Single-incision vs straight laparoscopic segmental colectomy: a case-controlled study. Dis Colon Rectum. 2011;54:183–6.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Single-port versus multiport laparoscopic resection for gastric gastrointestinal stromal tumors: a case-matched comparison
verfasst von
Akira Sasaki
Hiroyuki Nitta
Koki Otsuka
Hisataka Fujiwara
Takeshi Takahara
Go Wakabayashi
Publikationsdatum
01.07.2014
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 7/2014
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-013-0690-6

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2014

Surgery Today 7/2014 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 49 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Wie der Klimawandel gefährliche Pilzinfektionen begünstigt

24.05.2024 Candida-Mykosen Nachrichten

Dass sich invasive Pilzinfektionen in letzter Zeit weltweit häufen, liegt wahrscheinlich auch am Klimawandel. Ausbrüche mit dem Hefepilz Candida auris stellen eine zunehmende Gefahr für Immungeschwächte dar – auch in Deutschland.

Für erste Kopie der Patientenakte sollen Ärzte kein Geld mehr erhalten

Praxen und Kliniken müssen die erste Kopie einer Patientenakte künftig kostenlos zur Verfügung stellen. Die bisherige Regelung, die noch eine Vergütung vorsieht, wird geändert.

So wirken verschiedene Alkoholika auf den Blutdruck

23.05.2024 Störungen durch Alkohol Nachrichten

Je mehr Alkohol Menschen pro Woche trinken, desto mehr steigt ihr Blutdruck, legen Daten aus Dänemark nahe. Ob es dabei auch auf die Art des Alkohols ankommt, wurde ebenfalls untersucht.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.