Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 2/2014

01.02.2014 | How to Do It

A two-stage operation for thoracic esophageal cancer: esophagectomy and subsequent reconstruction by a free jejunal flap

verfasst von: Yasuhiro Okumura, Kazuhiko Mori, Yukinori Yamagata, Takashi Fukuda, Ikuo Wada, Nobuyuki Shimizu, Sachiyo Nomura, Takuya Iida, Makoto Mihara, Yasuyuki Seto

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 2/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

When the stomach is unavailable for esophageal reconstruction due to previous gastrectomy or synchronous gastric cancer, a pedicled jejunum or colon, with or without vascular supercharge, has been the alternative. However, these reconstructions are not free from severe complications, such as necrosis. We have introduced a new surgical technique for delayed esophageal reconstruction using a free jejunal flap. We used this technique in 11 patients. Four weeks after subtotal esophagectomy, reconstruction using free jejunal flaps was performed. A free jejunum was placed at the pre-sternum, and the internal thoracic artery and vein were usually used as the recipient vessels. There were no cases of flap necrosis and no hospital deaths. Anastomotic leakage occurred in two cases. Both leakages were cured by conservative treatment. Delayed esophageal reconstruction using a free jejunal flap can be considered to be a safe procedure when the stomach is unavailable as an esophageal substitute.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Makuuchi H. Reconstruction after thoracic esophagectomy (in Japanese with English abstract). Nihon Geka Gakkai Zasshi (Jpn J Surg Soc). 2008;109(5):256–60. Makuuchi H. Reconstruction after thoracic esophagectomy (in Japanese with English abstract). Nihon Geka Gakkai Zasshi (Jpn J Surg Soc). 2008;109(5):256–60.
2.
Zurück zum Zitat Yasuda T, Shiozaki H. Esophageal reconstruction with colon tissue. Surg Today. 2011;41:745–53.PubMedCrossRef Yasuda T, Shiozaki H. Esophageal reconstruction with colon tissue. Surg Today. 2011;41:745–53.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Wormuth JK, Heitmiller RF. Esophageal conduit necrosis. Thoracic Surg Clin. 2006;16(1):11–22.CrossRef Wormuth JK, Heitmiller RF. Esophageal conduit necrosis. Thoracic Surg Clin. 2006;16(1):11–22.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Wada H, Doki Y, Nishioka K, Ishikawa O, Kabuto T, Yano M, et al. Clinical outcome of esophageal cancer patients with history of gastrectomy. J Surg Oncol. 2005;89:67–74.PubMedCrossRef Wada H, Doki Y, Nishioka K, Ishikawa O, Kabuto T, Yano M, et al. Clinical outcome of esophageal cancer patients with history of gastrectomy. J Surg Oncol. 2005;89:67–74.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Briel JW, Tamhankar AP, Hagen JA, DeMeester SR, Johansson J, Choustoulakis E, et al. Prevalence and risk factors for ischemia, leak, and stricture of esophageal anastomosis: gastric pull-up versus colon interposition. J Am Coll Surg. 2004;198:536–42.PubMedCrossRef Briel JW, Tamhankar AP, Hagen JA, DeMeester SR, Johansson J, Choustoulakis E, et al. Prevalence and risk factors for ischemia, leak, and stricture of esophageal anastomosis: gastric pull-up versus colon interposition. J Am Coll Surg. 2004;198:536–42.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Motoyama S, Kitamura M, Saito R, Maruyama K, Sato Y, Hayashi K, et al. Surgical outcome of colon interposition by the posterior mediastinal route for thoracic esophageal cancer. Ann Thorac Surg. 2007;83:1273–8.PubMedCrossRef Motoyama S, Kitamura M, Saito R, Maruyama K, Sato Y, Hayashi K, et al. Surgical outcome of colon interposition by the posterior mediastinal route for thoracic esophageal cancer. Ann Thorac Surg. 2007;83:1273–8.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Cense HA, Visser MR, van Sandick JW, de Boer AG, Lamme B, Obertop H, et al. Quality of life after colon interposition by necessity for esophageal cancer replacement. J Surg Oncol. 2004;88:32–8.PubMedCrossRef Cense HA, Visser MR, van Sandick JW, de Boer AG, Lamme B, Obertop H, et al. Quality of life after colon interposition by necessity for esophageal cancer replacement. J Surg Oncol. 2004;88:32–8.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Doki Y, Okada K, Miyata H, Yamasaki M, Fujiwara Y, Takiguchi S, et al. Long-term and short-term evaluation of esophageal reconstruction using the colon or the jejunum in esophageal cancer patients after gastrectomy. Dis Esophagus. 2008;21:132–8.PubMedCrossRef Doki Y, Okada K, Miyata H, Yamasaki M, Fujiwara Y, Takiguchi S, et al. Long-term and short-term evaluation of esophageal reconstruction using the colon or the jejunum in esophageal cancer patients after gastrectomy. Dis Esophagus. 2008;21:132–8.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Poh M, Selber JC, Skoracki R, Garrett LW, Peirong Y. Technical challenges of total esophageal reconstruction using a supercharged jejunal flap. Ann Surg. 2011;253:1122–9.PubMedCrossRef Poh M, Selber JC, Skoracki R, Garrett LW, Peirong Y. Technical challenges of total esophageal reconstruction using a supercharged jejunal flap. Ann Surg. 2011;253:1122–9.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Ario B, Jeffrey AN, Whyte R, Lee GK. Supercharged jejunal flap for total esophageal reconstruction: single-surgeon 3-year experience and outcomes analysis. Plast Reconstr Surg. 2011;172:173–80. Ario B, Jeffrey AN, Whyte R, Lee GK. Supercharged jejunal flap for total esophageal reconstruction: single-surgeon 3-year experience and outcomes analysis. Plast Reconstr Surg. 2011;172:173–80.
11.
Zurück zum Zitat Iwata M, Koike M, Kamei Y, Tanaka C, Ohashi N, Nakayama G, et al. Antethoracic pedicled jejunum reconstruction with the supercharge technique for esophageal cancer. World J Surg. 2012;36:2622–9.PubMedCrossRef Iwata M, Koike M, Kamei Y, Tanaka C, Ohashi N, Nakayama G, et al. Antethoracic pedicled jejunum reconstruction with the supercharge technique for esophageal cancer. World J Surg. 2012;36:2622–9.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
A two-stage operation for thoracic esophageal cancer: esophagectomy and subsequent reconstruction by a free jejunal flap
verfasst von
Yasuhiro Okumura
Kazuhiko Mori
Yukinori Yamagata
Takashi Fukuda
Ikuo Wada
Nobuyuki Shimizu
Sachiyo Nomura
Takuya Iida
Makoto Mihara
Yasuyuki Seto
Publikationsdatum
01.02.2014
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 2/2014
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-013-0797-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2014

Surgery Today 2/2014 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 49 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Diplom, Diplom an der Wand: Wie man in der Telemedizin seriös wirkt

04.06.2024 Telemedizin Nachrichten

Seit den Zeiten der Coronapandemie sind telemedizinische Arztkonsultationen zur Normalität geworden. Wie Frau oder Herr Doktor dabei im günstigsten Licht erscheinen, hat eine Patientenbefragung eruiert.

Typ-2-Diabetes: Ernährungsunsicherheit vervierfacht Risiko für schwere Hypoglykämien

04.06.2024 Typ-2-Diabetes Nachrichten

Wenn ältere Menschen mit Typ-2-Diabetes Schwierigkeiten beim Beschaffen und Zubereiten von Mahlzeiten haben, geht dies mit einem deutlich gesteigerten Risiko für schwere Hypoglykämien einher.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

Wie der Klimawandel gefährliche Pilzinfektionen begünstigt

24.05.2024 Candida-Mykosen Nachrichten

Dass sich invasive Pilzinfektionen in letzter Zeit weltweit häufen, liegt wahrscheinlich auch am Klimawandel. Ausbrüche mit dem Hefepilz Candida auris stellen eine zunehmende Gefahr für Immungeschwächte dar – auch in Deutschland.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.