Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 10/2021

23.04.2021 | Original Article

Anatomical study of the inferior mesenteric vein using three-dimensional computed tomography angiography in laparoscopy-assisted surgery for left-sided colorectal cancer

verfasst von: Pramod Nepal, Shinichiro Mori, Yoshiaki Kita, Kan Tanabe, Kenji Baba, Ken Sasaki, Hiroshi Kurahara, Takaaki Arigami, Takao Ohtsuka

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 10/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To investigate the drainage patterns of the inferior mesenteric vein (IMV) and measure the distance from the root of the inferior mesenteric artery (IMA) to the IMV using preoperative three-dimensional computed tomography (3D-CT) angiography in patients undergoing surgery for left-sided colorectal cancer.

Methods

In this retrospective study, we analyzed data collected prospectively on 167 consecutive patients who underwent laparoscopic left-sided colorectal cancer surgery between July, 2014 and August, 2019. The drainage pattern of the IMV and the distance from the root of the IMA to the IMV were evaluated using 3D-CT angiography. We also assessed intraoperative adverse events and postoperative outcomes.

Results

The IMV drained into the superior mesenteric vein (SMV) in 44 patients, into the confluence point of the SMV and splenic vein (SV) in 38 patients, into the SV in 83 patients, and into the middle colic vein in the remaining three patients. The median length from the root of the IMA to the IMV was 22.1 mm (1.3–84.9). IMV injury occurred in only one patient during surgery, but resulted in colonic ischemia.

Conclusion

3D-CT angiography is useful for the preoperative assessment of vascular anatomical variations of the IMV and IMA for safe intraoperative navigation and prevention of complications during laparoscopy-assisted left-sided colorectal surgery.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
5.
Zurück zum Zitat McKay GD, Morgan MJ, Wong SK, Gatenby AH, Fulham SB, Ahmed KW, South Western Sydney Colorectal Tumor Group, et al. Improved short-term outcomes of laparoscopic versus open resection for colon and rectal cancer in an area health service: a multicenter study. Dis Colon Rectum. 2012;55(1):42–50.CrossRef McKay GD, Morgan MJ, Wong SK, Gatenby AH, Fulham SB, Ahmed KW, South Western Sydney Colorectal Tumor Group, et al. Improved short-term outcomes of laparoscopic versus open resection for colon and rectal cancer in an area health service: a multicenter study. Dis Colon Rectum. 2012;55(1):42–50.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Zhang W, Yuan WT, Wang GX, Song JM. Anatomical study of the left colic artery in laparoscopic-assisted colorectal surgery. Surg Endosc. 2019;13:1–7. Zhang W, Yuan WT, Wang GX, Song JM. Anatomical study of the left colic artery in laparoscopic-assisted colorectal surgery. Surg Endosc. 2019;13:1–7.
9.
Zurück zum Zitat Cirocchi R, Randolph J, Cheruiyot I, Davies JR, Wheeler J, Lancia M, et al. Systematic review and meta-analysis of the anatomical variants of the left colic artery. Colorectal Dis. 2020;22(7):768–78.CrossRef Cirocchi R, Randolph J, Cheruiyot I, Davies JR, Wheeler J, Lancia M, et al. Systematic review and meta-analysis of the anatomical variants of the left colic artery. Colorectal Dis. 2020;22(7):768–78.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Mori S, Kita Y, Baba K, Yanagi M, Tanabe K, Uchikado Y, Kurahara H, et al. Laparoscopic complete mesocolic excision via mesofascial separation for left-sided colon cancer. Surg Today. 2018;48(3):274–81.CrossRef Mori S, Kita Y, Baba K, Yanagi M, Tanabe K, Uchikado Y, Kurahara H, et al. Laparoscopic complete mesocolic excision via mesofascial separation for left-sided colon cancer. Surg Today. 2018;48(3):274–81.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hiroishi A, Yamada T, Morimoto T, Horikoshi K, Nakajima Y. Three-dimensional computed tomographic angiography with computed tomographic colonography for laparoscopic colorectal surgery. Jpn J Radiol. 2018;36(12):698–705.CrossRef Hiroishi A, Yamada T, Morimoto T, Horikoshi K, Nakajima Y. Three-dimensional computed tomographic angiography with computed tomographic colonography for laparoscopic colorectal surgery. Jpn J Radiol. 2018;36(12):698–705.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Mari FS, Nigri G, Pancaldi A, De Cecco CN, Gasparrini M, Dall’Oglio A, et al. Role of CT angiography with three-dimensional reconstruction of mesenteric vessels in laparoscopic colorectal resections: a randomized controlled trial. Surg Endosc. 2013;27(6):2058–67.CrossRef Mari FS, Nigri G, Pancaldi A, De Cecco CN, Gasparrini M, Dall’Oglio A, et al. Role of CT angiography with three-dimensional reconstruction of mesenteric vessels in laparoscopic colorectal resections: a randomized controlled trial. Surg Endosc. 2013;27(6):2058–67.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Kim JS, Cho SY, Min BS, Kim NK. Risk factors for anastomotic leakage after laparoscopic intracorporeal colorectal anastomosis with a double stapling technique. J Am Coll Surg. 2009;209(6):694–701.CrossRef Kim JS, Cho SY, Min BS, Kim NK. Risk factors for anastomotic leakage after laparoscopic intracorporeal colorectal anastomosis with a double stapling technique. J Am Coll Surg. 2009;209(6):694–701.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Khamanarong K, Woraputtaporn W, Amarttayakong P, Ahooja A, Khuntikeo N. Classification of portal vein tributaries in Thai cadavers including a new type V. Surg Radiol Anat. 2016;38(6):735–9.CrossRef Khamanarong K, Woraputtaporn W, Amarttayakong P, Ahooja A, Khuntikeo N. Classification of portal vein tributaries in Thai cadavers including a new type V. Surg Radiol Anat. 2016;38(6):735–9.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Negoi I, Beuran M, Hostiuc S, Negoi RI, Inoue Y. Surgical anatomy of the superior mesenteric vessels related to pancreaticoduodenectomy: a systematic review and meta-analysis. J Gastrointest Surg. 2018;22(5):802–17.CrossRef Negoi I, Beuran M, Hostiuc S, Negoi RI, Inoue Y. Surgical anatomy of the superior mesenteric vessels related to pancreaticoduodenectomy: a systematic review and meta-analysis. J Gastrointest Surg. 2018;22(5):802–17.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Park D, Blizard S, O’Toole N, et al. A rare variation of the inferior mesenteric vein with clinical implications. Int J Anat Var. 2019;12(1):024–5. Park D, Blizard S, O’Toole N, et al. A rare variation of the inferior mesenteric vein with clinical implications. Int J Anat Var. 2019;12(1):024–5.
17.
Zurück zum Zitat Murono K, Kawai K, Ishihara S, Otani K, Yasuda K, Nishikawa T, et al. Evaluation of the vascular anatomy of the right-sided colon using three-dimensional computed tomography angiography: a single-center study of 536 patients and a review of the literature. Int J Colorectal Dis. 2016;31(9):1633–8.CrossRef Murono K, Kawai K, Ishihara S, Otani K, Yasuda K, Nishikawa T, et al. Evaluation of the vascular anatomy of the right-sided colon using three-dimensional computed tomography angiography: a single-center study of 536 patients and a review of the literature. Int J Colorectal Dis. 2016;31(9):1633–8.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Sherid M, Samo S, Sulaiman S, Husein H, Sethuraman SN, Vainder JA. Is CT angiogram of the abdominal vessels needed following the diagnosis of ischemic colitis? A multicenter community study. ISRN Gastroenterol. 2014;12(2014):756926. Sherid M, Samo S, Sulaiman S, Husein H, Sethuraman SN, Vainder JA. Is CT angiogram of the abdominal vessels needed following the diagnosis of ischemic colitis? A multicenter community study. ISRN Gastroenterol. 2014;12(2014):756926.
19.
Zurück zum Zitat Murono K, Kawai K, Kazama S, Ishihara S, Yamaguchi H, Sunami E, et al. Anatomy of the inferior mesenteric artery evaluated using 3-dimensional CT angiography. Dis Colon Rectum. 2015;58(2):214–9.CrossRef Murono K, Kawai K, Kazama S, Ishihara S, Yamaguchi H, Sunami E, et al. Anatomy of the inferior mesenteric artery evaluated using 3-dimensional CT angiography. Dis Colon Rectum. 2015;58(2):214–9.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Lange MM, Buunen M, van de Velde CJ, Lange JF. Level of arterial ligation in rectal cancer surgery: low tie preferred over high tie. A review. Dis Colon Rectum. 2008;51(7):1139–45.CrossRef Lange MM, Buunen M, van de Velde CJ, Lange JF. Level of arterial ligation in rectal cancer surgery: low tie preferred over high tie. A review. Dis Colon Rectum. 2008;51(7):1139–45.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Sekimoto M, Takemasa I, Mizushima T, Ikeda M, Yamamoto H, Doki Y, et al. Laparoscopic lymph node dissection around the inferior mesenteric artery with preservation of the left colic artery. Surg Endosc. 2011;25(3):861–6.CrossRef Sekimoto M, Takemasa I, Mizushima T, Ikeda M, Yamamoto H, Doki Y, et al. Laparoscopic lymph node dissection around the inferior mesenteric artery with preservation of the left colic artery. Surg Endosc. 2011;25(3):861–6.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Kobayashi M, Okamoto K, Namikawa T, Okabayashi T, Araki K. Laparoscopic lymph node dissection around the inferior mesenteric artery for cancer in the lower sigmoid colon and rectum. Surg Endosc. 2006;20(4):563–9.CrossRef Kobayashi M, Okamoto K, Namikawa T, Okabayashi T, Araki K. Laparoscopic lymph node dissection around the inferior mesenteric artery for cancer in the lower sigmoid colon and rectum. Surg Endosc. 2006;20(4):563–9.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Miyamoto R, Nagai K, Kemmochi A, Inagawa S, Yamamoto M. Three-dimensional reconstruction of the vascular arrangement including the inferior mesenteric artery and left colic artery in laparoscope-assisted colorectal surgery. Surg Endosc. 2016;30(10):4400–4.CrossRef Miyamoto R, Nagai K, Kemmochi A, Inagawa S, Yamamoto M. Three-dimensional reconstruction of the vascular arrangement including the inferior mesenteric artery and left colic artery in laparoscope-assisted colorectal surgery. Surg Endosc. 2016;30(10):4400–4.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Wang KX, Cheng ZQ, Liu Z, Wang XY, Bi DS. Vascular anatomy of inferior mesenteric artery in laparoscopic radical resection with the preservation of left colic artery for rectal cancer. World J Gastroenterol. 2018;24(32):3671.CrossRef Wang KX, Cheng ZQ, Liu Z, Wang XY, Bi DS. Vascular anatomy of inferior mesenteric artery in laparoscopic radical resection with the preservation of left colic artery for rectal cancer. World J Gastroenterol. 2018;24(32):3671.CrossRef
Metadaten
Titel
Anatomical study of the inferior mesenteric vein using three-dimensional computed tomography angiography in laparoscopy-assisted surgery for left-sided colorectal cancer
verfasst von
Pramod Nepal
Shinichiro Mori
Yoshiaki Kita
Kan Tanabe
Kenji Baba
Ken Sasaki
Hiroshi Kurahara
Takaaki Arigami
Takao Ohtsuka
Publikationsdatum
23.04.2021
Verlag
Springer Singapore
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 10/2021
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-021-02292-8

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2021

Surgery Today 10/2021 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.