Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 4/2013

01.04.2013 | Original Contributions

Pericardial Patch Ring Roux-en-Y Gastric Bypass: A Preliminary Report

verfasst von: Rena Moon, Andre Teixeira, Muhammad A. Jawad

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 4/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass (RYGB) is an effective treatment for morbid obesity. Failure of weight loss has been reported in 10 to 30 % of RYGB patients. Silastic ring RYGB was introduced to minimize failure rate, however, with higher complication rate. The aim of our study is to evaluate the safety of utilizing pericardial patch as a ring on RYGB patients.

Methods

Between March 2010 and June 2011, a total of 189 patients underwent pericardial patch ring RYGB at the Bariatric and Laparoscopy Center. A retrospective review of a prospectively collected database was performed for all pericardial patch ring RYGB patients, noting the outcomes and complications of the procedure.

Results

Pericardial patch ring RYGB patients demonstrated a mean percentage of excess weight loss of 57.4 % at a mean follow-up of 11 months. Out of 164 patients with follow-up, five (3.0 %) patients required endoscopic balloon dilation due to dysphagia, abdominal pain, and/or gastric outlet obstruction. All patients did well after the procedure. Three (1.8 %) patients underwent diagnostic laparoscopy for abdominal pain. Of these patients, one (0.6 %) had dilated and enlarged blind limb, and two (1.2 %) patients had partial small bowel obstruction. No patient was readmitted or reoperated due to pericardial patch ring.

Conclusions

Longer follow-up is needed to prove the true efficacy of this procedure in reducing weight gain. Pericardial patch ring RYGB seems to be a safe alternative for banded RYGB of other materials.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Buchwald H. Consensus Conference Panel. Consensus conference statement: bariatric surgery for morbid obesity: health implications for patients, health professionals, and third-party payers. Surg Obes Relat Dis. 2005;1:371–81.PubMedCrossRef Buchwald H. Consensus Conference Panel. Consensus conference statement: bariatric surgery for morbid obesity: health implications for patients, health professionals, and third-party payers. Surg Obes Relat Dis. 2005;1:371–81.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Suter M, Donadini A, Romy S, et al. Laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass: significant long-term weight loss, improvement of obesity-related comorbidities and quality of life. Ann Surg. 2011;254:267–73.PubMedCrossRef Suter M, Donadini A, Romy S, et al. Laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass: significant long-term weight loss, improvement of obesity-related comorbidities and quality of life. Ann Surg. 2011;254:267–73.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Parikh M, Pomp A, Gagner M. Laparoscopic conversion of failed gastric bypass to duodenal switch: technical considerations and preliminary outcomes. Surg Obes Relat Dis. 2007;3:611–8.PubMedCrossRef Parikh M, Pomp A, Gagner M. Laparoscopic conversion of failed gastric bypass to duodenal switch: technical considerations and preliminary outcomes. Surg Obes Relat Dis. 2007;3:611–8.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Brolin RE, Cody RP. Adding malabsorption for weight loss failure after gastric bypass. Surg Endosc. 2007;21:1924–6.PubMedCrossRef Brolin RE, Cody RP. Adding malabsorption for weight loss failure after gastric bypass. Surg Endosc. 2007;21:1924–6.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Trelles N, Gagner M. Revision bariatric surgery: laparoscopic conversion of failed gastric bypass to biliopancreatic diversion with duodenal switch. Minerva Chir. 2009;64:277–84.PubMed Trelles N, Gagner M. Revision bariatric surgery: laparoscopic conversion of failed gastric bypass to biliopancreatic diversion with duodenal switch. Minerva Chir. 2009;64:277–84.PubMed
6.
Zurück zum Zitat Mali Jr J, Fernandes FA, Valezi AC, et al. Influence of the actual diameter of the gastric pouch outlet in weight loss after silicon ring Roux-en-Y gastric bypass: an endoscopic study. Obes Surg. 2010;20:1231–5.PubMedCrossRef Mali Jr J, Fernandes FA, Valezi AC, et al. Influence of the actual diameter of the gastric pouch outlet in weight loss after silicon ring Roux-en-Y gastric bypass: an endoscopic study. Obes Surg. 2010;20:1231–5.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Herron DM, Birkett DH, Thompson CC, et al. Gastric bypass pouch and stoma reduction using a transoral endoscopic anchor placement system: a feasibility study. Surg Endosc. 2008;22:1093–9.PubMedCrossRef Herron DM, Birkett DH, Thompson CC, et al. Gastric bypass pouch and stoma reduction using a transoral endoscopic anchor placement system: a feasibility study. Surg Endosc. 2008;22:1093–9.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Fobi MA, Lee H. Silastic ring vertical banded gastric bypass for the treatment of obesity. J Natl Med Assoc. 1994;86:125–8.PubMed Fobi MA, Lee H. Silastic ring vertical banded gastric bypass for the treatment of obesity. J Natl Med Assoc. 1994;86:125–8.PubMed
9.
Zurück zum Zitat Mali JJ, Valezi AC, de Menezes MC. Weight loss outcome after silastic ring Roux-en-Y gastric bypass: five years of follow-up. Obes Surg. 2007;17:1287–91.PubMedCrossRef Mali JJ, Valezi AC, de Menezes MC. Weight loss outcome after silastic ring Roux-en-Y gastric bypass: five years of follow-up. Obes Surg. 2007;17:1287–91.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Valezi AC, Mali Junior J, de Menezes MA, et al. Weight loss outcome after silastic ring Roux-en-Y gastric bypass: 8 years of follow-up. Obes Surg. 2010;20:1491–5.PubMedCrossRef Valezi AC, Mali Junior J, de Menezes MA, et al. Weight loss outcome after silastic ring Roux-en-Y gastric bypass: 8 years of follow-up. Obes Surg. 2010;20:1491–5.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Crampton NA, Izvornikov V, Stubbs RS. Silastic ring gastric bypass: a comparison of two ring sizes: a preliminary report. Obes Surg. 1997;7:495–9.PubMedCrossRef Crampton NA, Izvornikov V, Stubbs RS. Silastic ring gastric bypass: a comparison of two ring sizes: a preliminary report. Obes Surg. 1997;7:495–9.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Stubbs R, O’Brien I, Jurikova L. What ring size should be used in association with vertical gastric bypass? Obes Surg. 2006;16:1298–303.PubMedCrossRef Stubbs R, O’Brien I, Jurikova L. What ring size should be used in association with vertical gastric bypass? Obes Surg. 2006;16:1298–303.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Ladowski JM, Ladowski JS. Retrospective analysis of bovine pericardium (Vascu-Guard) for patch closure in carotid endarterectomies. Ann Vasc Surg. 2011;25:646–50.PubMedCrossRef Ladowski JM, Ladowski JS. Retrospective analysis of bovine pericardium (Vascu-Guard) for patch closure in carotid endarterectomies. Ann Vasc Surg. 2011;25:646–50.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Grimsley BR, Wells JK, Pearl GJ, et al. Bovine pericardial patch angioplasty in carotid endarterectomy. Am Surg. 2001;67:890–5.PubMed Grimsley BR, Wells JK, Pearl GJ, et al. Bovine pericardial patch angioplasty in carotid endarterectomy. Am Surg. 2001;67:890–5.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Szerafin T, Leny A, Palotas L, et al. Abdominal hernia repair with no-react treated bovine pericardial patch. Magy Seb. 2008;61(Suppl):61–5.PubMedCrossRef Szerafin T, Leny A, Palotas L, et al. Abdominal hernia repair with no-react treated bovine pericardial patch. Magy Seb. 2008;61(Suppl):61–5.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Barbetakis N, Samanidis G, Paliouras D, et al. Intraoperative tracheal reconstruction with bovine pericardial patch following iatrogenic rupture. Patient Saf Surg. 2008;2:4.PubMedCrossRef Barbetakis N, Samanidis G, Paliouras D, et al. Intraoperative tracheal reconstruction with bovine pericardial patch following iatrogenic rupture. Patient Saf Surg. 2008;2:4.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Powers PS, Rosemurgy A, Boyd F, et al. Outcomes of gastric restriction procedures: weight, psychiatric diagnoses, and satisfaction. Obes Surg. 1997;7:471–7.PubMedCrossRef Powers PS, Rosemurgy A, Boyd F, et al. Outcomes of gastric restriction procedures: weight, psychiatric diagnoses, and satisfaction. Obes Surg. 1997;7:471–7.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Magro DO, Geloneze B, Delfini R, et al. Long-term weight regain after gastric bypass: a 5-year prospective study. Obes Surg. 2008;18:648–51.PubMedCrossRef Magro DO, Geloneze B, Delfini R, et al. Long-term weight regain after gastric bypass: a 5-year prospective study. Obes Surg. 2008;18:648–51.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Christou N, Look D, Maclean L. Weight gain after short- and long-limb gastric bypass in patients followed for more than 10 years. Ann Surg. 2006;244:734–40.PubMedCrossRef Christou N, Look D, Maclean L. Weight gain after short- and long-limb gastric bypass in patients followed for more than 10 years. Ann Surg. 2006;244:734–40.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Arceo-Olaiz R, Espana-Gomez M, Montalvo-Hernandez J, et al. Maximal weight loss after banded and unbanded laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass: a randomized controlled trial. Surg Obes Relat Dis. 2008;4:507–11.PubMedCrossRef Arceo-Olaiz R, Espana-Gomez M, Montalvo-Hernandez J, et al. Maximal weight loss after banded and unbanded laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass: a randomized controlled trial. Surg Obes Relat Dis. 2008;4:507–11.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Flanagan L. Measurement of functional pouch volume following the gastric bypass procedure. Obes Surg. 1996;6:38–43.PubMedCrossRef Flanagan L. Measurement of functional pouch volume following the gastric bypass procedure. Obes Surg. 1996;6:38–43.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Fobi MA, Lee H, Holness R, et al. Gastric bypass operation for obesity. World J Surg. 1998;22:925–35.PubMedCrossRef Fobi MA, Lee H, Holness R, et al. Gastric bypass operation for obesity. World J Surg. 1998;22:925–35.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Capella JF, Capella RF. The weight reduction operation of choice: vertical banded gastroplasty or gastric bypass? Am J Surg. 1996;171:74–9.PubMedCrossRef Capella JF, Capella RF. The weight reduction operation of choice: vertical banded gastroplasty or gastric bypass? Am J Surg. 1996;171:74–9.PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Bessler M, Daud A, Kim T, et al. Prospective randomized trial of banded versus nonbanded gastric bypass for the super obese: early results. Surg Obes Relat Dis. 2007;3:480–5.PubMedCrossRef Bessler M, Daud A, Kim T, et al. Prospective randomized trial of banded versus nonbanded gastric bypass for the super obese: early results. Surg Obes Relat Dis. 2007;3:480–5.PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Hafeez YM, Zuki AB, Loqman MY, et al. Glycerol preserved bovine pericardium for abdominal wall reconstruction: experimental study in rat model. Med J of Malaysia. 2004;59(B):117–8. Hafeez YM, Zuki AB, Loqman MY, et al. Glycerol preserved bovine pericardium for abdominal wall reconstruction: experimental study in rat model. Med J of Malaysia. 2004;59(B):117–8.
26.
Zurück zum Zitat Li X, Guo Y, Ziegler KR, et al. Current usage and future directions for the bovine pericardial patch. Ann Vasc Surg. 2011;25:561–8.PubMedCrossRef Li X, Guo Y, Ziegler KR, et al. Current usage and future directions for the bovine pericardial patch. Ann Vasc Surg. 2011;25:561–8.PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Shai I, Henkin Y, Weitzman S, et al. Determinants of long-term satisfaction after vertical banded gastroplasty. Obes Surg. 2003;13:269–74.PubMedCrossRef Shai I, Henkin Y, Weitzman S, et al. Determinants of long-term satisfaction after vertical banded gastroplasty. Obes Surg. 2003;13:269–74.PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Saunders J, Ballantyne GH, Belsley S, et al. One-year readmission rates at a high volume bariatric surgery center: laparoscopic adjustable gastric banding, laparoscopic gastric bypass, and vertical banded gastroplasty-Roux-en-Y gastric bypass. Obes Surg. 2008;18:1233–40.PubMedCrossRef Saunders J, Ballantyne GH, Belsley S, et al. One-year readmission rates at a high volume bariatric surgery center: laparoscopic adjustable gastric banding, laparoscopic gastric bypass, and vertical banded gastroplasty-Roux-en-Y gastric bypass. Obes Surg. 2008;18:1233–40.PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Perifer KJ, Shiels AJ, Azar R, et al. Successful endoscopic management of gastrojejunal anastomotic strictures after Roux-en-Y gastric bypass. Gastrointest Endosc. 2007;66:248–52.CrossRef Perifer KJ, Shiels AJ, Azar R, et al. Successful endoscopic management of gastrojejunal anastomotic strictures after Roux-en-Y gastric bypass. Gastrointest Endosc. 2007;66:248–52.CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Bell RL, Reinhardt KE, Flowers JL. Surgeon-performed endoscopic dilatation of symptomatic gastrojejunal anastomotic strictures following laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass. Obes Surg. 2003;13:728–33.PubMedCrossRef Bell RL, Reinhardt KE, Flowers JL. Surgeon-performed endoscopic dilatation of symptomatic gastrojejunal anastomotic strictures following laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass. Obes Surg. 2003;13:728–33.PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Schwartz ML, Drew RL, Roiger RW, Ketover SR, Chazin-Caldie M. Stenosis of the gastroenterostomy after laparoscopic gastric bypass. Obes Surg. 2004;14:484–91.PubMedCrossRef Schwartz ML, Drew RL, Roiger RW, Ketover SR, Chazin-Caldie M. Stenosis of the gastroenterostomy after laparoscopic gastric bypass. Obes Surg. 2004;14:484–91.PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Carrodeguas L, Szomstein S, Zundel N, et al. Gastrojejunal anastomotic strictures following laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass surgery: analysis of 1291 patients. Surg Obes Relat Dis. 2006;2:92–7.PubMedCrossRef Carrodeguas L, Szomstein S, Zundel N, et al. Gastrojejunal anastomotic strictures following laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass surgery: analysis of 1291 patients. Surg Obes Relat Dis. 2006;2:92–7.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Pericardial Patch Ring Roux-en-Y Gastric Bypass: A Preliminary Report
verfasst von
Rena Moon
Andre Teixeira
Muhammad A. Jawad
Publikationsdatum
01.04.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 4/2013
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-012-0838-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2013

Obesity Surgery 4/2013 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.