Skip to main content
Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) 1/2008

01.03.2008 | Original Article

Percutaneous endovascular abdominal aortic aneurysm repair leads to a reduction in wound complications

verfasst von: C. O. McDonnell, M. V. Forlee, J. F. Dowdall, M.-P. Colgan, P. Madhavan, G. D. Shanik, D. J. Moore

Erschienen in: Irish Journal of Medical Science (1971 -) | Ausgabe 1/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

While endovascular aortic aneurysm repair (EVAR) has significantly reduced the morbidity associated with open surgery, efforts continue to minimise the surgical insult to the patient. We report our experience of percutaneous EVAR.

Patients and methods

Since June 2005, 17/20 EVARs (85%) have been attempted percutaneously by deployment of two Perclose© devices into each femoral artery prior to passage of the device sheath. The sutures are left untied until the sheath is removed at the end of the procedure, when haemostasis is obtained. Patients were entered onto a prospectively maintained database and followed up at regular intervals in a dedicated EVAR clinic.

Results

Access and subsequent graft deployment was successful in all the 17 cases. The range of defects closed ranged from 12–24 Fr. Five patients (29%) required open groin exploration at the end of the procedure to achieve haemostasis. There was a significantly lower incidence of wound complications in the percutaneous EVAR group (6 vs. 10% open cutdown cases, P < 0.05, Mann–Whitney U test).

Conclusion

Percutaneous EVAR is both a feasible and safe method of performing endovascular abdominal aortic aneurysm repair, which is associated with a reduction in wound complication rates.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat EVAR (2005) Trial participants endovascular aneurysm repair versus open repair in patients with abdominal aortic aneurysm (EVAR trial 1): randomised controlled trial. Lancet 365(9478):2179–2186CrossRef EVAR (2005) Trial participants endovascular aneurysm repair versus open repair in patients with abdominal aortic aneurysm (EVAR trial 1): randomised controlled trial. Lancet 365(9478):2179–2186CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Prinssen M, Buskens E, Blankensteijn JD (2004) DREAM trial participants. Quality of life endovascular and open AAA repair. Results of a randomised trial. Eur J Vasc Endovasc Surg 27(2):121–127PubMedCrossRef Prinssen M, Buskens E, Blankensteijn JD (2004) DREAM trial participants. Quality of life endovascular and open AAA repair. Results of a randomised trial. Eur J Vasc Endovasc Surg 27(2):121–127PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Teh LG, Sieunarine K, van Schie G et al (2001) Use of the percutaneous vascular surgery device for closure of femoral access sites during endovascular aneurysm repair: lessons from our experience. Eur J Vasc Endovasc Surg 22(5):418–423PubMedCrossRef Teh LG, Sieunarine K, van Schie G et al (2001) Use of the percutaneous vascular surgery device for closure of femoral access sites during endovascular aneurysm repair: lessons from our experience. Eur J Vasc Endovasc Surg 22(5):418–423PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Traul DK, Clair DG, Gray B, O’Hara PJ, Ouriel K (2000) Percutaneous endovascular repair of infrarenal abdominal aortic aneurysms: a feasibility study. J Vasc Surg 32(4):770–776PubMedCrossRef Traul DK, Clair DG, Gray B, O’Hara PJ, Ouriel K (2000) Percutaneous endovascular repair of infrarenal abdominal aortic aneurysms: a feasibility study. J Vasc Surg 32(4):770–776PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Howell M, Doughtery K, Strickman N, Krajeer Z (2002) Percutaneous repair of abdominal aortic aneurysms using the AneuRx stent graft and the percutaneous vascular surgery device. Catheter Cardiovasc Interv 55(3):281–287PubMedCrossRef Howell M, Doughtery K, Strickman N, Krajeer Z (2002) Percutaneous repair of abdominal aortic aneurysms using the AneuRx stent graft and the percutaneous vascular surgery device. Catheter Cardiovasc Interv 55(3):281–287PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Rachel ES, Bergamini TM, Kinney EV et al (2002) Percutaneous endovascular abdominal aortic aneurysm repair. Ann Vasc Surg 16(1):43–49PubMedCrossRef Rachel ES, Bergamini TM, Kinney EV et al (2002) Percutaneous endovascular abdominal aortic aneurysm repair. Ann Vasc Surg 16(1):43–49PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Torsello GB, Kasprzak B, Klenk E et al (2003) Endovascular suture versus cutdown for endovascular aneurysm repair: a prospective randomised pilot study. J Vasc Surg 38(1):78–82PubMedCrossRef Torsello GB, Kasprzak B, Klenk E et al (2003) Endovascular suture versus cutdown for endovascular aneurysm repair: a prospective randomised pilot study. J Vasc Surg 38(1):78–82PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Morasch MD, Kibbe MR, Evans ME, et al (2004) Percutaneous repair of abdominal aortic aneurysm. J Vasc Surg 40(1):12–16PubMedCrossRef Morasch MD, Kibbe MR, Evans ME, et al (2004) Percutaneous repair of abdominal aortic aneurysm. J Vasc Surg 40(1):12–16PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Borner G, Ivancev K, Sonesson B, et al (2004) Percutaneous AAA repair: is it safe? J Endovasc Ther 11(6):621–626PubMedCrossRef Borner G, Ivancev K, Sonesson B, et al (2004) Percutaneous AAA repair: is it safe? J Endovasc Ther 11(6):621–626PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Percutaneous endovascular abdominal aortic aneurysm repair leads to a reduction in wound complications
verfasst von
C. O. McDonnell
M. V. Forlee
J. F. Dowdall
M.-P. Colgan
P. Madhavan
G. D. Shanik
D. J. Moore
Publikationsdatum
01.03.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Irish Journal of Medical Science (1971 -) / Ausgabe 1/2008
Print ISSN: 0021-1265
Elektronische ISSN: 1863-4362
DOI
https://doi.org/10.1007/s11845-008-0122-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2008

Irish Journal of Medical Science (1971 -) 1/2008 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Hodgkin Lymphom: BrECADD-Regime übertrifft die Erwartungen

05.06.2024 ASCO 2024 Kongressbericht

Das Kombinationsregime BrECADD mit Brentuximab vedotin ermöglichte in der Studie HD21 beim fortgeschrittenen klassischen Hodgkin-Lymphom eine unerwartet hohe progressionsfreie Überlebensrate von 94,3% nach vier Jahren. Gleichzeitig war das Regime besser tolerabel als der bisherige Standard eBEACOPP.

Antikörper-Drug-Konjugat verdoppelt PFS bei Multiplem Myelom

05.06.2024 ASCO 2024 Nachrichten

Zwei Phase-3-Studien deuten auf erhebliche Vorteile des Antikörper-Wirkstoff-Konjugats Belantamab-Mafodotin bei vorbehandelten Personen mit Multiplem Myelom: Im Vergleich mit einer Standard-Tripeltherapie wurde das progressionsfreie Überleben teilweise mehr als verdoppelt.

Neuer TKI gegen CML: Höhere Wirksamkeit, seltener Nebenwirkungen

05.06.2024 Chronische myeloische Leukämie Nachrichten

Der Tyrosinkinasehemmer (TKI) Asciminib ist älteren Vertretern dieser Gruppe bei CML offenbar überlegen: Personen mit frisch diagnostizierter CML entwickelten damit in einer Phase-3-Studie häufiger eine gut molekulare Response, aber seltener ernste Nebenwirkungen.

Hereditäres Angioödem: Tablette könnte Akuttherapie erleichtern

05.06.2024 Hereditäres Angioödem Nachrichten

Medikamente zur Bedarfstherapie bei hereditärem Angioödem sind bisher nur als Injektionen und Infusionen verfügbar. Der Arzneistoff Sebetralstat kann oral verabreicht werden und liefert vielversprechende Daten.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.