Skip to main content
Erschienen in: Current Treatment Options in Gastroenterology 1/2018

01.03.2018 | Esophagus (PG Iyer, Section Editor)

Endoscopic Treatments of GERD

verfasst von: Carol Rouphael, MD, Ruthvik Padival, MD, Madhusudhan R. Sanaka, MD, Prashanthi N. Thota, MD

Erschienen in: Current Treatment Options in Gastroenterology | Ausgabe 1/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Opinion statement

Purpose of review

Endoscopic therapies for gastroesophageal reflux disease (GERD) are minimally invasive techniques which fill the gap between the medical therapy with proton pump inhibitors (PPIs) and surgical fundoplication. The main endoscopic therapies currently available in the USA are transoral incisionless fundoplication (TIF) using EsophyX device or less commonly, Medigus Ultrasonic Surgical Endostapler, and radiofrequency energy delivery to lower esophageal sphincter using Stretta device. Our aim was to examine the available evidence for these therapies.

Recent findings

Consistent evidence for subjective improvement is available for fundoplication using EsophyX and Stretta, but improvement in objective parameters for GERD is not seen or evaluated in all the studies. There is a reduction in long-term efficacy seen with TIF and also to a lesser extent with Stretta.

Summary

Endoscopic therapies do not replace surgical fundoplication and therefore are useful in patients with breakthrough symptoms on PPI such as regurgitation or those reluctant to take long-term PPI. An ideal patient is one who has symptoms and objective evidence of GERD such as abnormal pH study or erosive esophagitis without any significant anatomic distortion such as a hiatal hernia. Since these are endoluminal procedures, they do not address the hiatal hernia reduction or repair of crural defect. Adequate training in the technique and careful patient selection are essential prior to embarking on these procedures.
Literatur
7.
Zurück zum Zitat Fass R. An overview of transoral incisionless fundoplication and magnetic sphincter augmentation for GERD. Gastroenterol Hepatol. 2017;13:50–2. Fass R. An overview of transoral incisionless fundoplication and magnetic sphincter augmentation for GERD. Gastroenterol Hepatol. 2017;13:50–2.
8.
Zurück zum Zitat Nissen R. A simple operation for control of reflux esophagitis. Schweiz Med Wochenschr. 1956;86(Suppl 20):590–2. German Nissen R. A simple operation for control of reflux esophagitis. Schweiz Med Wochenschr. 1956;86(Suppl 20):590–2. German
9.
Zurück zum Zitat Dallemagne B, Weerts JM, Jehaes C, Markiewicz S, Lombard R. Laparoscopic Nissen fundoplication: preliminary report. Surg Laparosc Endosc. 1991;1:138–43.PubMed Dallemagne B, Weerts JM, Jehaes C, Markiewicz S, Lombard R. Laparoscopic Nissen fundoplication: preliminary report. Surg Laparosc Endosc. 1991;1:138–43.PubMed
17.
Zurück zum Zitat Toomey P, Teta A, Patel K, Ross S, Sukharamwala P, Rosemurgy AS. Transoral incisionless fundoplication: is it as safe and efficacious as a Nissen or Toupet fundoplication? Am Surg. 2014;80:860–7.PubMed Toomey P, Teta A, Patel K, Ross S, Sukharamwala P, Rosemurgy AS. Transoral incisionless fundoplication: is it as safe and efficacious as a Nissen or Toupet fundoplication? Am Surg. 2014;80:860–7.PubMed
18.
Zurück zum Zitat Testoni PA, Testoni S, Mazzoleni G, Vailati C, Passaretti S. Long-term efficacy of transoral incisionless fundoplication with Esophyx [Tif 2.0] and factors affecting outcomes in GERD patients followed for up to 6 years: a prospective single-center study. Surg Endosc. 2015;29:2770–80. https://doi.org/10.1007/s00464-014-4008-6.CrossRefPubMed Testoni PA, Testoni S, Mazzoleni G, Vailati C, Passaretti S. Long-term efficacy of transoral incisionless fundoplication with Esophyx [Tif 2.0] and factors affecting outcomes in GERD patients followed for up to 6 years: a prospective single-center study. Surg Endosc. 2015;29:2770–80. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00464-014-4008-6.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Stefanidis G, Viazis N, Kotsikoros N, Tsoukalas N, Lala E, et al. Long-term benefit of transoral incisionless fundoplication using the esophyx device for the management of gastroesophageal reflux disease responsive to medical therapy. Dis Esophagus. 2017;30:1–8. https://doi.org/10.1111/dote.12525.PubMed Stefanidis G, Viazis N, Kotsikoros N, Tsoukalas N, Lala E, et al. Long-term benefit of transoral incisionless fundoplication using the esophyx device for the management of gastroesophageal reflux disease responsive to medical therapy. Dis Esophagus. 2017;30:1–8. https://​doi.​org/​10.​1111/​dote.​12525.PubMed
25.
Zurück zum Zitat Richards WO, Houston HL, Torquati A, Khaitan L, Holzman MD, et al. Paradigm shift in the management of gastroesophageal reflux disease. Ann Surg. 2003;237:638–49.PubMedPubMedCentral Richards WO, Houston HL, Torquati A, Khaitan L, Holzman MD, et al. Paradigm shift in the management of gastroesophageal reflux disease. Ann Surg. 2003;237:638–49.PubMedPubMedCentral
26.
29.
Zurück zum Zitat Corley DA, Katz P, Wo JM, Stefan A, Patti M, et al. Improvement of gastroesophageal reflux symptoms after radiofrequency energy: a randomized, sham-controlled trial. Gastroenterology. 2003;125:668–76.CrossRefPubMed Corley DA, Katz P, Wo JM, Stefan A, Patti M, et al. Improvement of gastroesophageal reflux symptoms after radiofrequency energy: a randomized, sham-controlled trial. Gastroenterology. 2003;125:668–76.CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Coron E, Sebille V, Cadiot G, Zerbib F, Ducrotte P, et al. Consortium de Recherche Indépendant sur le Traitement et L’exploration du Reflux Gastro-oesophagien et de L’endobrachyoesophage [CRITERE]. Clinical trial: radiofrequency energy delivery in proton pump inhibitor-dependent gastro-oesophageal reflux disease patients. Aliment Pharmacol Ther. 2008;28:1147–58. https://doi.org/10.1111/j.1365-2036.2008.03790.x.CrossRefPubMed Coron E, Sebille V, Cadiot G, Zerbib F, Ducrotte P, et al. Consortium de Recherche Indépendant sur le Traitement et L’exploration du Reflux Gastro-oesophagien et de L’endobrachyoesophage [CRITERE]. Clinical trial: radiofrequency energy delivery in proton pump inhibitor-dependent gastro-oesophageal reflux disease patients. Aliment Pharmacol Ther. 2008;28:1147–58. https://​doi.​org/​10.​1111/​j.​1365-2036.​2008.​03790.​x.CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Zacherl J, Roy-Shapira A, Bonavina L, Bapaye A, Kiesslich R, Schoppmann SF, et al. Endoscopic anterior fundoplication with the Medigus Ultrasonic Surgical Endostapler [MUSETM] for gastroesophageal reflux disease: 6-month results from a multicenter prospective trial. Surg Endosc. 2015;29:220–9. https://doi.org/10.1007/s00464-014-3731-3.CrossRefPubMed Zacherl J, Roy-Shapira A, Bonavina L, Bapaye A, Kiesslich R, Schoppmann SF, et al. Endoscopic anterior fundoplication with the Medigus Ultrasonic Surgical Endostapler [MUSETM] for gastroesophageal reflux disease: 6-month results from a multicenter prospective trial. Surg Endosc. 2015;29:220–9. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00464-014-3731-3.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Endoscopic Treatments of GERD
verfasst von
Carol Rouphael, MD
Ruthvik Padival, MD
Madhusudhan R. Sanaka, MD
Prashanthi N. Thota, MD
Publikationsdatum
01.03.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Current Treatment Options in Gastroenterology / Ausgabe 1/2018
Print ISSN: 1092-8472
Elektronische ISSN: 1534-309X
DOI
https://doi.org/10.1007/s11938-018-0170-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2018

Current Treatment Options in Gastroenterology 1/2018 Zur Ausgabe

Esophagus (PG Iyer, Section Editor)

POEM in the Treatment of Esophageal Disorders

Esophagus (PG Iyer, Section Editor)

Emerging Insights into the Esophageal Microbiome

Inflammatory Bowel Disease (G Lichtenstein, Section Editor)

The Natural History of IBD: Lessons Learned

Inflammatory Bowel Disease (G Lichtenstein, Section Editor)

Updates on Women’s Health Issues in Patients with Inflammatory Bowel Disease

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

Nach Herzinfarkt mit Typ-1-Diabetes schlechtere Karten als mit Typ 2?

29.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Bei Menschen mit Typ-2-Diabetes sind die Chancen, einen Myokardinfarkt zu überleben, in den letzten 15 Jahren deutlich gestiegen – nicht jedoch bei Betroffenen mit Typ 1.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.