Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery 1/2018

17.03.2017 | Original Article

End cap versus no end cap in intramedullary nailing for displaced midshaft clavicle fractures: influence on implant-related irritation

verfasst von: H. Frima, M. H. J. Hulsmans, R. M. Houwert, U. Ahmed Ali, E. J. M. M. Verleisdonk, C. Sommer, M. van Heijl

Erschienen in: European Journal of Trauma and Emergency Surgery | Ausgabe 1/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Implant-related irritation at the entry site is a known disadvantage of intramedullary nailing for clavicle fractures. The purpose of this study was to compare implant-related irritation rates of intramedullary nailing with or without an end cap for displaced midshaft clavicle fractures.

Methods

Two cohorts of patients treated with intramedullary nailing with or without an end cap were matched and compared. Primary outcome was patient-reported implant-related irritation. Secondary outcome parameters were complications.

Results

A total of 34 patients with an end cap were matched with 68 patients without an end cap. There was no difference in implant-related irritation (41 versus 53%, P = 0.26). Significantly more minor revisions were observed in the group without an end cap (15 versus 0%, P = 0.03). For complications requiring major revision surgery, significantly more implant failures were observed in the end cap group (12 versus 2%, P = 0.04). Regardless of their treatment, patients with complex fractures (AO/OTA B2–B3) reported significantly more medial irritation compared to patients with simple fractures (AO/OTA B1)(P = 0.02).

Conclusion

The use of an end cap after intramedullary nailing for displaced midshaft clavicle fractures did not result in lower patient-reported irritation rates. Although less minor revisions were observed, more major revisions were reported in the end cap group. Based on the results of this study, no end caps should be used after intramedullary nailing for displaced midshaft clavicle fractures. However, careful selection of simple fractures might be effective in reducing implant-related problems after intramedullary nailing.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Jubel A, Andemahr J, Bergmann H, Prokop A, Rehm KE. Elastic stable intramedullary nailing of midclavicular fractures in athletes. Br J Sports Med. 2003;37(6):480–3. (discussion 484).CrossRefPubMedPubMedCentral Jubel A, Andemahr J, Bergmann H, Prokop A, Rehm KE. Elastic stable intramedullary nailing of midclavicular fractures in athletes. Br J Sports Med. 2003;37(6):480–3. (discussion 484).CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Kettler M, Schieker M, Braunstein V, Konig M, Mutschler W. Flexible intramedullary nailing for stabilization of displaced midshaft clavicle fractures: technique and results in 87 patients. Acta Orthop. 2007;78(3):424–9. doi:10.1080/17453670710014022.CrossRefPubMed Kettler M, Schieker M, Braunstein V, Konig M, Mutschler W. Flexible intramedullary nailing for stabilization of displaced midshaft clavicle fractures: technique and results in 87 patients. Acta Orthop. 2007;78(3):424–9. doi:10.​1080/​1745367071001402​2.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Smekal V, Irenberger A, Struve P, Wambacher M, Krappinger D, Kralinger FS. Elastic stable intramedullary nailing versus nonoperative treatment of displaced midshaft clavicular fractures-a randomized, controlled, clinical trial. J Orthop Trauma. 2009;23(2):106–12. doi:10.1097/BOT.0b013e318190cf88.CrossRefPubMed Smekal V, Irenberger A, Struve P, Wambacher M, Krappinger D, Kralinger FS. Elastic stable intramedullary nailing versus nonoperative treatment of displaced midshaft clavicular fractures-a randomized, controlled, clinical trial. J Orthop Trauma. 2009;23(2):106–12. doi:10.​1097/​BOT.​0b013e318190cf88​.CrossRefPubMed
6.
7.
Zurück zum Zitat Andrade-Silva FB, Kojima KE, Joeris A, Santos Silva J, Mattar R Jr. Single, superiorly placed reconstruction plate compared with flexible intramedullary nailing for midshaft clavicular fractures: a prospective, randomized controlled trial. J Bone Jt Surg Am. 2015;97(8):620–6. doi:10.2106/jbjs.n.00497.CrossRef Andrade-Silva FB, Kojima KE, Joeris A, Santos Silva J, Mattar R Jr. Single, superiorly placed reconstruction plate compared with flexible intramedullary nailing for midshaft clavicular fractures: a prospective, randomized controlled trial. J Bone Jt Surg Am. 2015;97(8):620–6. doi:10.​2106/​jbjs.​n.​00497.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Houwert RM, Wijdicks FJ, Steins Bisschop C, Verleisdonk EJ, Kruyt M. Plate fixation versus intramedullary fixation for displaced mid-shaft clavicle fractures: a systematic review. Int Orthop. 2012;36(3):579–85. doi:10.1007/s00264-011-1422-4.CrossRefPubMed Houwert RM, Wijdicks FJ, Steins Bisschop C, Verleisdonk EJ, Kruyt M. Plate fixation versus intramedullary fixation for displaced mid-shaft clavicle fractures: a systematic review. Int Orthop. 2012;36(3):579–85. doi:10.​1007/​s00264-011-1422-4.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat van der Meijden OA, Houwert RM, Hulsmans M, Wijdicks FJ, Dijkgraaf MG, Meylaerts SA, Hammacher ER, Verhofstad MH, Verleisdonk EJ. Operative treatment of dislocated midshaft clavicular fractures: plate or intramedullary nail fixation? A randomized controlled trial. J Bone Jt Surg Am. 2015;97(8):613–9. doi:10.2106/jbjs.n.00449.CrossRef van der Meijden OA, Houwert RM, Hulsmans M, Wijdicks FJ, Dijkgraaf MG, Meylaerts SA, Hammacher ER, Verhofstad MH, Verleisdonk EJ. Operative treatment of dislocated midshaft clavicular fractures: plate or intramedullary nail fixation? A randomized controlled trial. J Bone Jt Surg Am. 2015;97(8):613–9. doi:10.​2106/​jbjs.​n.​00449.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Wijdicks FJ, Houwert M, Dijkgraaf M, de Lange D, Oosterhuis K, Clevers G, Verleisdonk EJ. Complications after plate fixation and elastic stable intramedullary nailing of dislocated midshaft clavicle fractures: a retrospective comparison. Int Orthop. 2012;36(10):2139–45. doi:10.1007/s00264-012-1615-5.CrossRefPubMedPubMedCentral Wijdicks FJ, Houwert M, Dijkgraaf M, de Lange D, Oosterhuis K, Clevers G, Verleisdonk EJ. Complications after plate fixation and elastic stable intramedullary nailing of dislocated midshaft clavicle fractures: a retrospective comparison. Int Orthop. 2012;36(10):2139–45. doi:10.​1007/​s00264-012-1615-5.CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Marsh JL, Slongo TF, Agel J, Broderick JS, Creevey W, DeCoster TA, Prokuski L, Sirkin MS, Ziran B, Henley B, Audige L. Fracture and dislocation classification compendium—2007: Orthopaedic Trauma Association classification, database and outcomes committee. J Orthop Trauma. 2007;21(10 Suppl):S1–133.CrossRefPubMed Marsh JL, Slongo TF, Agel J, Broderick JS, Creevey W, DeCoster TA, Prokuski L, Sirkin MS, Ziran B, Henley B, Audige L. Fracture and dislocation classification compendium—2007: Orthopaedic Trauma Association classification, database and outcomes committee. J Orthop Trauma. 2007;21(10 Suppl):S1–133.CrossRefPubMed
15.
17.
Zurück zum Zitat Hulsmans MH, van Heijl M, Houwert RM, Hammacher ER, Meylaerts SA, Verhofstad MH, Dijkgraaf MG, Verleisdonk EJ. High irritation and removal rates after plate or nail fixation in patients with displaced midshaft clavicle fractures. Clin Orthop Relat Res. 2017;475(2):532–9. doi:10.1007/s11999-016-5113-8.CrossRefPubMed Hulsmans MH, van Heijl M, Houwert RM, Hammacher ER, Meylaerts SA, Verhofstad MH, Dijkgraaf MG, Verleisdonk EJ. High irritation and removal rates after plate or nail fixation in patients with displaced midshaft clavicle fractures. Clin Orthop Relat Res. 2017;475(2):532–9. doi:10.​1007/​s11999-016-5113-8.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
End cap versus no end cap in intramedullary nailing for displaced midshaft clavicle fractures: influence on implant-related irritation
verfasst von
H. Frima
M. H. J. Hulsmans
R. M. Houwert
U. Ahmed Ali
E. J. M. M. Verleisdonk
C. Sommer
M. van Heijl
Publikationsdatum
17.03.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Trauma and Emergency Surgery / Ausgabe 1/2018
Print ISSN: 1863-9933
Elektronische ISSN: 1863-9941
DOI
https://doi.org/10.1007/s00068-017-0784-8

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2018

European Journal of Trauma and Emergency Surgery 1/2018 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.