Skip to main content
Erschienen in: International Urogynecology Journal 1/2006

01.01.2006 | Original Article

Laparoscopic uterosacral ligament uterine suspension compared with vaginal hysterectomy with vaginal vault suspension for uterovaginal prolapse

verfasst von: Aparna Diwan, Charles R. Rardin, William C. Strohsnitter, Alexandra Weld, Peter Rosenblatt, Neeraj Kohli

Erschienen in: International Urogynecology Journal | Ausgabe 1/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This study compares the outcomes of laparoscopic uterosacral ligament uterine suspension (LUSUS) to those of vaginal vault suspension with total vaginal hysterectomy (TVH) for the treatment of symptomatic uterovaginal prolapse. We compared the outcomes of 25 LUSUS to those of 25 TVH with vaginal vault suspension among age-matched controls. No significant complications occurred in either group. EBL and hospitalization duration were significantly less in LUSUS patients (72 cc vs. 227 cc, P < .0001 and 1.05 vs. 1.65 days, P = .002). Vault support, as measured by postoperative pelvic organ prolapse quantitation system point D in the LUSUS group and point C in the TVH group, was better for the LUSUS group (D = −9 vs. C = −7.6, P = .002). No LUSUS group patient underwent reoperation for recurrent apical prolapse as compared to three TVH patients. LUSUS is an effective treatment for appropriately selected women with uterovaginal prolapse who desire uterine preservation
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wilcox LS, Koonin LM, Pokras R, Strauss LT, Xia Z, Peterson HB (1994) Hysterectomy in the United States, 1988–1990. Obstet Gynecol 83:549–555PubMed Wilcox LS, Koonin LM, Pokras R, Strauss LT, Xia Z, Peterson HB (1994) Hysterectomy in the United States, 1988–1990. Obstet Gynecol 83:549–555PubMed
2.
Zurück zum Zitat Marana HR, Andrade JM, Marana RR, Matheus-de Sala M, Philbert PM, Rodrigues R (1999) Vaginal hysterectomy for correcting genital prolapse. J Reprod Med 44:529–534PubMed Marana HR, Andrade JM, Marana RR, Matheus-de Sala M, Philbert PM, Rodrigues R (1999) Vaginal hysterectomy for correcting genital prolapse. J Reprod Med 44:529–534PubMed
3.
Zurück zum Zitat Nesbitt REL (1989) Uterine preservation in the surgical management of genuine stress urinary incontinence associated with uterovaginal prolapse. Surg Gyenocol Obstet 168:143–147 Nesbitt REL (1989) Uterine preservation in the surgical management of genuine stress urinary incontinence associated with uterovaginal prolapse. Surg Gyenocol Obstet 168:143–147
4.
Zurück zum Zitat Kjerluff KH, Langenberg PW, Greenaway L, Uman J, Harvey LA (2002) Urinary incontinence and hysterectomy in a large prospective cohort study in American women. J Urol 167:2088–2092PubMed Kjerluff KH, Langenberg PW, Greenaway L, Uman J, Harvey LA (2002) Urinary incontinence and hysterectomy in a large prospective cohort study in American women. J Urol 167:2088–2092PubMed
5.
Zurück zum Zitat Petros PE (2000) Influence of hysterectomy on pelvic-floor dysfunction. Lancet 356:1275 Petros PE (2000) Influence of hysterectomy on pelvic-floor dysfunction. Lancet 356:1275
6.
Zurück zum Zitat Masters WH, Johnson V (1966) Human sexual response. Little, Brown, Boston Masters WH, Johnson V (1966) Human sexual response. Little, Brown, Boston
7.
Zurück zum Zitat Thakar R, Ayers S, Clarkson P, Stanton S, Manyonda I (2002) Outcomes after total versus subtotal abdominal hysterectomy. N Engl J Med 347:1318–1325PubMed Thakar R, Ayers S, Clarkson P, Stanton S, Manyonda I (2002) Outcomes after total versus subtotal abdominal hysterectomy. N Engl J Med 347:1318–1325PubMed
8.
Zurück zum Zitat Donald A (1921) A short history of the operation of colporrhaphy, with remarks on the technique. J Obstet Gynecol Br Emp 28:256–259 Donald A (1921) A short history of the operation of colporrhaphy, with remarks on the technique. J Obstet Gynecol Br Emp 28:256–259
9.
Zurück zum Zitat Bump RC, Mattiasson A, Bo K, Brubaker LP, Delancey JO, Karsov P, et al. (1996) The standardization of terminology of female pelvic organ prolapse and pelvic floor dysfunction. Am J Obstet Gynecol 175:10–17PubMed Bump RC, Mattiasson A, Bo K, Brubaker LP, Delancey JO, Karsov P, et al. (1996) The standardization of terminology of female pelvic organ prolapse and pelvic floor dysfunction. Am J Obstet Gynecol 175:10–17PubMed
10.
Zurück zum Zitat Bonney V (1934) The principles that should underlie all operations for prolapse. J Obstet Gynaecol of Br. Empire 41:669–683 Bonney V (1934) The principles that should underlie all operations for prolapse. J Obstet Gynaecol of Br. Empire 41:669–683
11.
Zurück zum Zitat Maher CF, Carey MP, Murray CJ (2001) Laparoscopic suture hysteropexy for uterine prolapse. Obstet Gynecol 97:1010–1014PubMed Maher CF, Carey MP, Murray CJ (2001) Laparoscopic suture hysteropexy for uterine prolapse. Obstet Gynecol 97:1010–1014PubMed
12.
Zurück zum Zitat Margossian H, Walters MD, Falcone T (1999) Laparoscopic management of pelvic organ prolapse. Eur J Obstet Gynecol Rep Biol 85:57–62 Margossian H, Walters MD, Falcone T (1999) Laparoscopic management of pelvic organ prolapse. Eur J Obstet Gynecol Rep Biol 85:57–62
Metadaten
Titel
Laparoscopic uterosacral ligament uterine suspension compared with vaginal hysterectomy with vaginal vault suspension for uterovaginal prolapse
verfasst von
Aparna Diwan
Charles R. Rardin
William C. Strohsnitter
Alexandra Weld
Peter Rosenblatt
Neeraj Kohli
Publikationsdatum
01.01.2006
Erschienen in
International Urogynecology Journal / Ausgabe 1/2006
Print ISSN: 0937-3462
Elektronische ISSN: 1433-3023
DOI
https://doi.org/10.1007/s00192-005-1346-x

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2006

International Urogynecology Journal 1/2006 Zur Ausgabe

Hirsutismus bei PCOS: Laser- und Lichttherapien helfen

26.04.2024 Hirsutismus Nachrichten

Laser- und Lichtbehandlungen können bei Frauen mit polyzystischem Ovarialsyndrom (PCOS) den übermäßigen Haarwuchs verringern und das Wohlbefinden verbessern – bei alleiniger Anwendung oder in Kombination mit Medikamenten.

ICI-Therapie in der Schwangerschaft wird gut toleriert

Müssen sich Schwangere einer Krebstherapie unterziehen, rufen Immuncheckpointinhibitoren offenbar nicht mehr unerwünschte Wirkungen hervor als andere Mittel gegen Krebs.

Weniger postpartale Depressionen nach Esketamin-Einmalgabe

Bislang gibt es kein Medikament zur Prävention von Wochenbettdepressionen. Das Injektionsanästhetikum Esketamin könnte womöglich diese Lücke füllen.

Bei RSV-Impfung vor 60. Lebensjahr über Off-Label-Gebrauch aufklären!

22.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Durch die Häufung nach der COVID-19-Pandemie sind Infektionen mit dem Respiratorischen Synzytial-Virus (RSV) in den Fokus gerückt. Fachgesellschaften empfehlen eine Impfung inzwischen nicht nur für Säuglinge und Kleinkinder.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.