Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 4/2003

01.08.2003

Lipoabdominoplasty with Selective and Safe Undermining

verfasst von: Osvaldo Ribeiro Saldanha, M.D., Ewaldo Bolívai De Souza Pinto, M.D., Wilson Novaes Mattos Jr, M.D., Carlos Eduardo Pazetti, M.D., Erika Mônica Lopes Bello, M.D., Yuri Rojas, M.D., Madeline Ramos dos Santos, M.D., Ana Carolina O. de Carvalho, M.D., Osvaldo Ribeiro Saldanha Filho

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 4/2003

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Our objective is to present a new surgical concept for the aesthetic treatment of the abdominal region using the principles of liposuction associated with the traditional abdominoplasty. Lipoabdominoplasty is different from other techniques because it has the advantages of conserving perforator vessels of the abdominal wall, it preserves suprapubic sensibility, results in better abdominal contouring, has a low rate of complications, and a faster recuperation after surgery. The traditional abdominoplasty has been used for many years with several modifications intending to achieve better aesthetic contouring and to reduce complications. However, each modification solves problems only partially. The authors perform the surgery beginning with wet lipoplasty in superficial and deep fat layers. The skin below the umbilical scar is excised as in classical abdominoplasty. After that, selective and safe undermining of the dermocutaneous flap is done in the middle section of the upper abdomen between the borders of the rectus abdominis muscle, preserving mainly supply vessels of the abdominal wall.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Avelar, JM 2000Abdominoplasty: A new technique without undermining and fat layer removal.Arq Catarin Med29147149 Avelar, JM 2000Abdominoplasty: A new technique without undermining and fat layer removal.Arq Catarin Med29147149
2.
Zurück zum Zitat Baroudi, R, Ferreira, CAA 1988Seroma how to avoid it and how to treat it.Aesth Surg J18439 Baroudi, R, Ferreira, CAA 1988Seroma how to avoid it and how to treat it.Aesth Surg J18439
3.
Zurück zum Zitat Baroudi, R, Moraes, M 1995A “bicycle-handlebar” type of incision for primary and secondary abdominoplasty.Aesth Plast Surg19307 Baroudi, R, Moraes, M 1995A “bicycle-handlebar” type of incision for primary and secondary abdominoplasty.Aesth Plast Surg19307
4.
Zurück zum Zitat Boyd, JB, Taylor, GI, Corlett, RJ 1984The vascular territories of the superior epigastric and the deep inferior epigastric systems.Plast Reconstr Surg73114 Boyd, JB, Taylor, GI, Corlett, RJ 1984The vascular territories of the superior epigastric and the deep inferior epigastric systems.Plast Reconstr Surg73114
5.
Zurück zum Zitat Callia, WEP 1963Dermolipectomia Abdominal.Carlos ErbaSão Paulo Callia, WEP 1963Dermolipectomia Abdominal.Carlos ErbaSão Paulo
6.
Zurück zum Zitat Castro, CC, et al. 1984T abdominoplasty to remove multiple scars from the abdomen.Ann Plast Surg12. Castro, CC,  et al. 1984T abdominoplasty to remove multiple scars from the abdomen.Ann Plast Surg12.
7.
Zurück zum Zitat Dellerud, E 1990Abdominoplasty combined with suction lipoptasty: A study of complication, revisions, and risk factors in 487 cases.Ann Plast Surg25333338PubMed Dellerud, E 1990Abdominoplasty combined with suction lipoptasty: A study of complication, revisions, and risk factors in 487 cases.Ann Plast Surg25333338PubMed
8.
Zurück zum Zitat De Souza Pinto, EB 1983Our experience in liposuction.Ann Cong Bras Plast Surg.. De Souza Pinto, EB 1983Our experience in liposuction.Ann Cong Bras Plast Surg..
9.
Zurück zum Zitat De Souza Pinto, EB 1999Superficial liposuction.Ed. RevinterRio de Janeiro14 De Souza Pinto, EB 1999Superficial liposuction.Ed. RevinterRio de Janeiro14
10.
Zurück zum Zitat El-Mrakby, HH, Milner, RH 2002The vascular anatomy of the lower anterior abdominal wall: A micro dissection study on the deep inferior epigastric vessels and the perforators branches.Plast Reconstr Surg109539547 El-Mrakby, HH, Milner, RH 2002The vascular anatomy of the lower anterior abdominal wall: A micro dissection study on the deep inferior epigastric vessels and the perforators branches.Plast Reconstr Surg109539547
11.
Zurück zum Zitat Fodor, PB 1999Defining wetting solutions in lipoplasty.Plast Reconstr Surg10315191520 Fodor, PB 1999Defining wetting solutions in lipoplasty.Plast Reconstr Surg10315191520
12.
Zurück zum Zitat Grazer, FM 1983Suction-assisted lipectomy, lipolysis, and hypexeresis.Plast Reconstr Surg72620623 Grazer, FM 1983Suction-assisted lipectomy, lipolysis, and hypexeresis.Plast Reconstr Surg72620623
13.
Zurück zum Zitat Hakme, F 1985Technical details in the lipoaspiration associate with liposuction.Rev Bras Cir75331337 Hakme, F 1985Technical details in the lipoaspiration associate with liposuction.Rev Bras Cir75331337
14.
Zurück zum Zitat Illouz, YG 1980Une nouvelle technique pour les lipodystrophies localisées.Rev Chir Esth Franc6. Illouz, YG 1980Une nouvelle technique pour les lipodystrophies localisées.Rev Chir Esth Franc6.
15.
Zurück zum Zitat Illouz, YG 1992A new safe and aesthetic approach to suction abdominoplasty.Aesth Plast Surg16237245 Illouz, YG 1992A new safe and aesthetic approach to suction abdominoplasty.Aesth Plast Surg16237245
16.
Zurück zum Zitat Kelly, HA 1899Report of gynecological cases.Johns Hopkins Med J10197 Kelly, HA 1899Report of gynecological cases.Johns Hopkins Med J10197
17.
Zurück zum Zitat Lockwood, T 1995High-lateral-tension abdominoplasty with superficial fascial system suspension.Plast Reconstr Surg96603608 Lockwood, T 1995High-lateral-tension abdominoplasty with superficial fascial system suspension.Plast Reconstr Surg96603608
18.
Zurück zum Zitat Matarasso, A 1991Abdominoplasty: A system of classification and treatment for combined abdominoplasty and suction-assisted lipectomy.Aesth Plast Surg15111 Matarasso, A 1991Abdominoplasty: A system of classification and treatment for combined abdominoplasty and suction-assisted lipectomy.Aesth Plast Surg15111
19.
Zurück zum Zitat Matarasso, A 1995Liposuction as an adjunct to full abdominoplasty.Plast Reconstr Surg95829836 Matarasso, A 1995Liposuction as an adjunct to full abdominoplasty.Plast Reconstr Surg95829836
20.
Zurück zum Zitat Pitanguy, I 1995Abdominoplasty: Classification and surgical techniques.Rev Bras Cir852344 Pitanguy, I 1995Abdominoplasty: Classification and surgical techniques.Rev Bras Cir852344
21.
Zurück zum Zitat Rebello, C, Franco, T 1972Abdominoplasty with inframammary scar.Rev Bras Cir62249 Rebello, C, Franco, T 1972Abdominoplasty with inframammary scar.Rev Bras Cir62249
22.
Zurück zum Zitat Saldanha O: Star-shaped omphaloplasty. Annals of The International Symposium RAPS, São Paulo 498–501, 1990 Saldanha O: Star-shaped omphaloplasty. Annals of The International Symposium RAPS, São Paulo 498–501, 1990
23.
Zurück zum Zitat Saldanha, O, et al. 2001Lipoabdominoplasty without undermining.Aesth Surg J21518526CrossRef Saldanha, O,  et al. 2001Lipoabdominoplasty without undermining.Aesth Surg J21518526CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Shestak, KC 1999Marriage abdominoplasty expands the mini-abdominoplasty concept.Plast Reconstr Surg10310201031 Shestak, KC 1999Marriage abdominoplasty expands the mini-abdominoplasty concept.Plast Reconstr Surg10310201031
25.
Zurück zum Zitat Sinder, R 1979Cirurgia plástica do abdome.R. NiteróiBrazil Sinder, R 1979Cirurgia plástica do abdome.R. NiteróiBrazil
26.
Zurück zum Zitat Taylor, GI, Watterson, PA, Zelt, RG 1991The vascular anatomy of the anterior abdominal wall: The basis for flap design.Perspec Plast Surg51 Taylor, GI, Watterson, PA, Zelt, RG 1991The vascular anatomy of the anterior abdominal wall: The basis for flap design.Perspec Plast Surg51
27.
Zurück zum Zitat Vila-Rovira, R 1988Liposucción en cirugía plástica y estética.Ed SalvatEspana8185 Vila-Rovira, R 1988Liposucción en cirugía plástica y estética.Ed SalvatEspana8185
28.
Zurück zum Zitat Willkinson, TS, Swartz, BE 1986Individual modifications in body contour surgery: The “limited” abdominoplasty.Plast Reconstr Surg77779784 Willkinson, TS, Swartz, BE 1986Individual modifications in body contour surgery: The “limited” abdominoplasty.Plast Reconstr Surg77779784
Metadaten
Titel
Lipoabdominoplasty with Selective and Safe Undermining
verfasst von
Osvaldo Ribeiro Saldanha, M.D.
Ewaldo Bolívai De Souza Pinto, M.D.
Wilson Novaes Mattos Jr, M.D.
Carlos Eduardo Pazetti, M.D.
Erika Mônica Lopes Bello, M.D.
Yuri Rojas, M.D.
Madeline Ramos dos Santos, M.D.
Ana Carolina O. de Carvalho, M.D.
Osvaldo Ribeiro Saldanha Filho
Publikationsdatum
01.08.2003
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 4/2003
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-003-3016-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2003

Aesthetic Plastic Surgery 4/2003 Zur Ausgabe

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.