Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 6/2015

01.12.2015 | Original Article

Sexuality in Aesthetic Breast Surgery

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 6/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The breasts are important for a woman’s psychological well-being, which may be negatively affected by distortions of breast size and shape. Improvements in self-esteem and sexuality are important psychological factors associated with motivation for cosmetic surgery. Mammaplasty is among the most sought-after and performed cosmetic procedures. The aim of this study was to evaluate the impact of aesthetic breast surgery on a woman’s sexuality.

Methods

This study was conducted in a plastic surgery clinic of a hospital university in Brazil, between 2009 and 2012. Forty-six patients with hypomastia and 30 patients with breast hypertrophy, who expressed the desire for aesthetic breast surgery, were selected for the study. The patients were assessed preoperatively and 6 months postoperatively using the sexual quotient-Female version scale (QS-F). The QS-F is a validated Brazilian questionnaire to assess sexual function. It contains ten items covering five domains of female sexual function: desire and interest, foreplay, excitement and harmony, comfort, and orgasm and satisfaction. Higher QS-F scores indicate better sexual functioning.

Results

There was a significant increase in the mean total QS-F score after surgery in both groups (p < 0.001). No significant improvement in desire and comfort was reported by patients who underwent breast augmentation and in comfort by patients who underwent breast reduction. Improvement in sexuality after surgery was observed in both groups, which is consistent with the literature.

Conclusion

Aesthetic breast surgery has a positive impact on the sexuality of patients.

Level of Evidence IV

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Young VL, Nemecek JR, Nemecek DA (1994) The efficacy of breast augmentation: breast size increase, patient satisfaction, and psychological effects. Plast Reconstr Surg 94:958–969CrossRefPubMed Young VL, Nemecek JR, Nemecek DA (1994) The efficacy of breast augmentation: breast size increase, patient satisfaction, and psychological effects. Plast Reconstr Surg 94:958–969CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Figueroa-Haas CL (2007) Effect of breast augmentation mammoplasty on self-esteem and sexuality: a quantitative analysis. Plast Surg Nurs 27:16–36CrossRefPubMed Figueroa-Haas CL (2007) Effect of breast augmentation mammoplasty on self-esteem and sexuality: a quantitative analysis. Plast Surg Nurs 27:16–36CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat McCarthy CM, Cano SJ, Klassen AF, Scott A, Van Laeken N, Lennox PA, Cordeiro PG, Pusic AL (2012) The magnitude of effect of cosmetic breast augmentation on patient satisfaction and health-related quality of life. Plast Reconstr Surg 130:218–223CrossRefPubMed McCarthy CM, Cano SJ, Klassen AF, Scott A, Van Laeken N, Lennox PA, Cordeiro PG, Pusic AL (2012) The magnitude of effect of cosmetic breast augmentation on patient satisfaction and health-related quality of life. Plast Reconstr Surg 130:218–223CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Menderes A, Mola F, Vayvada H, Barutcu A (2005) Evaluation of results from reduction mammaplasty: relief of symptoms and patient satisfaction. Aesth Plast Surg 29:83–87CrossRef Menderes A, Mola F, Vayvada H, Barutcu A (2005) Evaluation of results from reduction mammaplasty: relief of symptoms and patient satisfaction. Aesth Plast Surg 29:83–87CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Hermans BJ, Boeckx WD, De Lorenzi F, van der Hulst RR (2005) Quality of life after breast reduction. Ann Plast Surg 55:227–231CrossRefPubMed Hermans BJ, Boeckx WD, De Lorenzi F, van der Hulst RR (2005) Quality of life after breast reduction. Ann Plast Surg 55:227–231CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Freire M, Neto MS, Garcia EB, Quaresma MR, Ferreira LM (2004) Quality of life after reduction mammaplasty. Scand J Plast Surg Hand Surg 38:335–339CrossRef Freire M, Neto MS, Garcia EB, Quaresma MR, Ferreira LM (2004) Quality of life after reduction mammaplasty. Scand J Plast Surg Hand Surg 38:335–339CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Beraldo FNM, Veiga DF, Veiga-Filho J, Garcia ES, Vilas-Bôas GS, Juliano Y, Sabino-Neto M, Ferreira LM (2014) Sexual function and depression outcomes among breast hypertrophy patients undergoing reduction mammaplasty: a randomized controlled trial. Ann Plast Surg. doi:10.1097/SAP.0000000000000380 PubMed Beraldo FNM, Veiga DF, Veiga-Filho J, Garcia ES, Vilas-Bôas GS, Juliano Y, Sabino-Neto M, Ferreira LM (2014) Sexual function and depression outcomes among breast hypertrophy patients undergoing reduction mammaplasty: a randomized controlled trial. Ann Plast Surg. doi:10.​1097/​SAP.​0000000000000380​ PubMed
8.
Zurück zum Zitat Sacchini V, Luini A, Tana S, Lozza L, Galimberti V, Merson M, Agresti R, Veronesi P, Greco M (1991) Quantitative and qualitative cosmetic evaluation after conservative treatment for breast cancer. Eur J Cancer 27:1395–1400CrossRefPubMed Sacchini V, Luini A, Tana S, Lozza L, Galimberti V, Merson M, Agresti R, Veronesi P, Greco M (1991) Quantitative and qualitative cosmetic evaluation after conservative treatment for breast cancer. Eur J Cancer 27:1395–1400CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Abdo CHN (2006) Development and validation of female sexual quotient - a questionnaire to assess female sexual function. Rev Bras Med 63:477–482 Abdo CHN (2006) Development and validation of female sexual quotient - a questionnaire to assess female sexual function. Rev Bras Med 63:477–482
10.
Zurück zum Zitat Sabino Neto M, da Silva AL, Garcia EB, Freire M, Ferreira LM (2007) Quality of life and self-esteem after breast asymmetry surgery. Aesth Surg J 27:616–621CrossRef Sabino Neto M, da Silva AL, Garcia EB, Freire M, Ferreira LM (2007) Quality of life and self-esteem after breast asymmetry surgery. Aesth Surg J 27:616–621CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Abdo CHN, Oliveira WM Jr, Moreira ED, Fittipaldi JAS (2002) Sexual profile of Brazilian population: results from Brazilian Study of Sexual Behavior (BSSB). Rev Bras Med 59:250–257 Abdo CHN, Oliveira WM Jr, Moreira ED, Fittipaldi JAS (2002) Sexual profile of Brazilian population: results from Brazilian Study of Sexual Behavior (BSSB). Rev Bras Med 59:250–257
12.
Zurück zum Zitat Fleury HJ, Abdo CHN (2012) Psychotherapeutic Treatment for Female Sexual Dysfunction. Diagn Tratamento 17:133–137 Fleury HJ, Abdo CHN (2012) Psychotherapeutic Treatment for Female Sexual Dysfunction. Diagn Tratamento 17:133–137
13.
Zurück zum Zitat Pusic AL, Klassen AF, Scott AM, Klok JA, Cordeiro PG, Cano SJ (2009) Development of a new patient-reported outcome measure for breast surgery: the BREAST-Q. Plast Reconstr Surg 124:345–353CrossRefPubMed Pusic AL, Klassen AF, Scott AM, Klok JA, Cordeiro PG, Cano SJ (2009) Development of a new patient-reported outcome measure for breast surgery: the BREAST-Q. Plast Reconstr Surg 124:345–353CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Singh KA, Losken A (2012) Additional benefits of reduction mammaplasty: a systematic review of the literature. Plast Reconstr Surg 129:562–570CrossRefPubMed Singh KA, Losken A (2012) Additional benefits of reduction mammaplasty: a systematic review of the literature. Plast Reconstr Surg 129:562–570CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Cerovac S, Ali FS, Blizard R, Lloyd G, Butler PE (2005) Psychosexual function in women who have undergone reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 116:1306–1313CrossRefPubMed Cerovac S, Ali FS, Blizard R, Lloyd G, Butler PE (2005) Psychosexual function in women who have undergone reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 116:1306–1313CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Freire M, Neto MS, Garcia EB, Quaresma MR, Ferreira LM (2007) Functional capacity and postural pain outcomes after reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 119:1149–1156CrossRefPubMed Freire M, Neto MS, Garcia EB, Quaresma MR, Ferreira LM (2007) Functional capacity and postural pain outcomes after reduction mammaplasty. Plast Reconstr Surg 119:1149–1156CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Fernandes PM, Sabino Neto M, Veiga DF, Abla LEF, Mundim CDA, Juliano Y, Ferreira LM (2007) Back pain: an assessment in breast hypertrophy patients. Acta Ortop Bras 15:227–230 Fernandes PM, Sabino Neto M, Veiga DF, Abla LEF, Mundim CDA, Juliano Y, Ferreira LM (2007) Back pain: an assessment in breast hypertrophy patients. Acta Ortop Bras 15:227–230
18.
Zurück zum Zitat Guimarães PAMP, Lage FC, Abla LEF, Veiga DF, Neto MS, Ferreira LM (2013) Female sexual quotient in patients after breast augmentation. Plast Reconstr Surg 132:160–161CrossRef Guimarães PAMP, Lage FC, Abla LEF, Veiga DF, Neto MS, Ferreira LM (2013) Female sexual quotient in patients after breast augmentation. Plast Reconstr Surg 132:160–161CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Resende VCL, Sabino NM, Veiga DF, Rocha MJA, Ferreira LM (2013) Sexuality in Patients Submitted to Reduction Mammoplasty. J Womens Health (Larchmt) 22:18–19. doi:10.1089/jwh.2013.Ab01 Resende VCL, Sabino NM, Veiga DF, Rocha MJA, Ferreira LM (2013) Sexuality in Patients Submitted to Reduction Mammoplasty. J Womens Health (Larchmt) 22:18–19. doi:10.​1089/​jwh.​2013.​Ab01
Metadaten
Titel
Sexuality in Aesthetic Breast Surgery
Publikationsdatum
01.12.2015
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 6/2015
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-015-0574-9

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2015

Aesthetic Plastic Surgery 6/2015 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.