Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 4/2009

01.04.2009

Effect of Near-Total Thyroidectomy on Thyroid Orbitopathy Due to Toxic Goiter

verfasst von: Yasser A. Elsayed, Atif M. Abdul-Latif, Mukhtar F. Abu-Alhuda, Hosam A-F. Halim

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 4/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The relative merit of surgery in the treatment of Graves’ ophthalmopathy as well as the extent of surgical resection are still matters of debate. This study aimed at reporting an assessment of the impact of near-total thyroidectomy on the course of ophthalmopathy including exophthalmos.

Methods

A total of 20 patients with thyrotoxic goiters who were suffering from mild to moderate exophthalmos were enrolled in this prospective study. Preoperative evaluation of ophthalmopathy was accomplished through the NOSPECS classification, magnetic resonance imaging (MRI) for measuring the extraocular muscle diameters, and measurement of the exophthalmos using Hertel’s exophthalmometer. Ophthalmopathy including exophthalmos was reevaluated 6 months after operation using the same parameters.

Results

Clinical activity evaluation, exophthalmometry, and extraocular muscles measurement by MRI revealed that most of the patients experienced improvement of their ophthalmopathy (65%). This improvement was statistically significant. In addition, no major postoperative complications were observed. However, the study, unlike a number of reported retrospective ones, failed to specify any statistically significant prognostic factors affecting the course of ophthalmopathy; this may have been due to the limited number of patients. In addition, all of the patients were of relatively young age and thyrotoxic, and most were female and nonsmoking.

Conclusions

In addition to the fact that near-total thyroidectomy adds the advantages of total thyroidectomy (no recurrence) to those of subtotal thyroidectomy (low incidence of temporary and permanent hypoparathyroidism), it has a significant positive impact on thyroid-associated orbitopathy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Heufelder A, Schworm H (1999) Exophthalmos—what now. Ther Umsch 7:408–414CrossRef Heufelder A, Schworm H (1999) Exophthalmos—what now. Ther Umsch 7:408–414CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Yamada M, Li A, Wall J (2000) Thyroid-associated ophthalmopathy: clinical features, pathogenesis and management. Crit Rev Clin Lab Sci 6:533–549 Yamada M, Li A, Wall J (2000) Thyroid-associated ophthalmopathy: clinical features, pathogenesis and management. Crit Rev Clin Lab Sci 6:533–549
3.
Zurück zum Zitat Wiersinga W, Bartalena L (2002) Epidemiology and prevention of Graves’ ophthalmopathy. Thyroid 12:855–860PubMedCrossRef Wiersinga W, Bartalena L (2002) Epidemiology and prevention of Graves’ ophthalmopathy. Thyroid 12:855–860PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Ginsberg J (2003) Diagnosis and management of Graves’ disease. Can Med Assoc J 168:575–585 Ginsberg J (2003) Diagnosis and management of Graves’ disease. Can Med Assoc J 168:575–585
5.
Zurück zum Zitat Catz B, Perzik S (1969) Total thyroidectomy in the management of thyrotoxic and euthyroid Graves’ disease. Am J Surg 118:434–439PubMedCrossRef Catz B, Perzik S (1969) Total thyroidectomy in the management of thyrotoxic and euthyroid Graves’ disease. Am J Surg 118:434–439PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Grussendorf M, Kruskemper H, Roher H et al (1988) Subtotal thyroidectomy as a superior therapeutic principle in the treatment of endocrine ophthalmopathy: a comparison with retrobulbar irradiation and thyrostatic therapy alone. Wien Klin Wochenschr 100:355–357PubMed Grussendorf M, Kruskemper H, Roher H et al (1988) Subtotal thyroidectomy as a superior therapeutic principle in the treatment of endocrine ophthalmopathy: a comparison with retrobulbar irradiation and thyrostatic therapy alone. Wien Klin Wochenschr 100:355–357PubMed
7.
Zurück zum Zitat Frilling A, Goretzki P, Grussendorf M et al (1990) The influence of surgery on endocrine ophthalmopathy. World J Surg 14:442–446PubMedCrossRef Frilling A, Goretzki P, Grussendorf M et al (1990) The influence of surgery on endocrine ophthalmopathy. World J Surg 14:442–446PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Tallstedt L, Lundell G, Torring O et al (1992) Occurrence of ophthalmopathy after treatment for Graves’ hyperthyroidism. N Engl J Med 326:1733–1738PubMed Tallstedt L, Lundell G, Torring O et al (1992) Occurrence of ophthalmopathy after treatment for Graves’ hyperthyroidism. N Engl J Med 326:1733–1738PubMed
9.
Zurück zum Zitat Marcocci C, Bartalena L, Bogazzi F et al (1992) Relationship between Graves’ ophthalmopathy and type of treatment of Graves’ hyperthyroidism. Thyroid 2:171–178PubMed Marcocci C, Bartalena L, Bogazzi F et al (1992) Relationship between Graves’ ophthalmopathy and type of treatment of Graves’ hyperthyroidism. Thyroid 2:171–178PubMed
10.
Zurück zum Zitat Fernandez Sanchez J, Rosell Pradas J, Carazo Martinez O et al (1993) Graves’ ophthalmopathy after subtotal thyroidectomy and radioiodine therapy. Br J Surg 80:1134–1136PubMedCrossRef Fernandez Sanchez J, Rosell Pradas J, Carazo Martinez O et al (1993) Graves’ ophthalmopathy after subtotal thyroidectomy and radioiodine therapy. Br J Surg 80:1134–1136PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Abe Y, Sato H, Noguchi M et al (1998) Effect of subtotal thyroidectomy on natural history of ophthalmopathy in Graves’ disease. World J Surg 22:714–717PubMedCrossRef Abe Y, Sato H, Noguchi M et al (1998) Effect of subtotal thyroidectomy on natural history of ophthalmopathy in Graves’ disease. World J Surg 22:714–717PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Claret-Gardette M, Lalanne-Mistrih M, Verges B et al (2003) Does thyroidectomy worsen Graves’ophthalmopathy? Ann Chir 128:88–93PubMedCrossRef Claret-Gardette M, Lalanne-Mistrih M, Verges B et al (2003) Does thyroidectomy worsen Graves’ophthalmopathy? Ann Chir 128:88–93PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Menegaux F, Ruprecht T, Chigot J (1992) The surgical treatment of Graves’ disease. Surg Gynecol Obstet 176:277–282 Menegaux F, Ruprecht T, Chigot J (1992) The surgical treatment of Graves’ disease. Surg Gynecol Obstet 176:277–282
14.
Zurück zum Zitat Bhansali S, Chandalia H (2002) Surgical management in the era of evidence-based medicine: experience in western India with 752 cases. Asian J Surg 25:291–299PubMed Bhansali S, Chandalia H (2002) Surgical management in the era of evidence-based medicine: experience in western India with 752 cases. Asian J Surg 25:291–299PubMed
15.
Zurück zum Zitat Efron G (2001) Thyroid cancer. In: Cameron J (ed) Current surgical therapy, 7th edn. Mosby, Philadelphia, pp 645–651 Efron G (2001) Thyroid cancer. In: Cameron J (ed) Current surgical therapy, 7th edn. Mosby, Philadelphia, pp 645–651
16.
Zurück zum Zitat Vana S, Novak Z, Vesely J et al (1992) Surgical treatment of endocrine orbital disease: indications, methods, results. Vnitr Lek 38:897–902PubMed Vana S, Novak Z, Vesely J et al (1992) Surgical treatment of endocrine orbital disease: indications, methods, results. Vnitr Lek 38:897–902PubMed
17.
Zurück zum Zitat Werga-Kjellman P, Zedenius J, Tallstedt L et al (2001) Surgical treatment of hyperthyroidism: a ten-year experience. Thyroid 11:187–192PubMedCrossRef Werga-Kjellman P, Zedenius J, Tallstedt L et al (2001) Surgical treatment of hyperthyroidism: a ten-year experience. Thyroid 11:187–192PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Lind P (2001) Ablative therapy for immune hyperthyroidism in patients with ophthalmopathy. Acta Med Austriaca 28:105–107PubMedCrossRef Lind P (2001) Ablative therapy for immune hyperthyroidism in patients with ophthalmopathy. Acta Med Austriaca 28:105–107PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Gemsenjager E, Schweizer I, Valko P (2002) Basedow disease: from subtotal to total thyroidectomy. Schweiz Rundsch Med Prax 91:206–215 Gemsenjager E, Schweizer I, Valko P (2002) Basedow disease: from subtotal to total thyroidectomy. Schweiz Rundsch Med Prax 91:206–215
20.
Zurück zum Zitat Spinelli C, Bertocchini A, Lima M et al (2002) Graves-Basedow’s disease in children and adolescents: total vs subtotal thyroidectomy. Pediatr Med Chir 24:383–386PubMed Spinelli C, Bertocchini A, Lima M et al (2002) Graves-Basedow’s disease in children and adolescents: total vs subtotal thyroidectomy. Pediatr Med Chir 24:383–386PubMed
21.
Zurück zum Zitat Grussendorf M, Inane Y, Goretzki P et al (1989) Effect of near-total thyroidectomy on ophthalmopathy in patients with Graves’ disease. Dev Ophthalmol 20:86–90PubMed Grussendorf M, Inane Y, Goretzki P et al (1989) Effect of near-total thyroidectomy on ophthalmopathy in patients with Graves’ disease. Dev Ophthalmol 20:86–90PubMed
22.
Zurück zum Zitat Marcocci C, Bruno-Bussio G, Manetti L et al (1999) The course of Graves’ ophthalmopathy is not influenced by near-total thyroidectomy: a case-control study. Clin Endocrinol (Oxf) 51:503–508CrossRef Marcocci C, Bruno-Bussio G, Manetti L et al (1999) The course of Graves’ ophthalmopathy is not influenced by near-total thyroidectomy: a case-control study. Clin Endocrinol (Oxf) 51:503–508CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Werner S (1977) (1977) Modification of the classification of the eye changes of Graves’ disease; recommendation of the Ad Hoc Committee of the American Thyroid Association. J Clin Endocrinol Metab 44:203–204PubMed Werner S (1977) (1977) Modification of the classification of the eye changes of Graves’ disease; recommendation of the Ad Hoc Committee of the American Thyroid Association. J Clin Endocrinol Metab 44:203–204PubMed
24.
Zurück zum Zitat Firbank M, Coulthard A (2000) Evaluation of a technique for estimation of extraocular muscle volume using 2D MRI. Br J Radiol 73:1282–1289PubMed Firbank M, Coulthard A (2000) Evaluation of a technique for estimation of extraocular muscle volume using 2D MRI. Br J Radiol 73:1282–1289PubMed
25.
Zurück zum Zitat Gerding M, Terwee C, Dekker F et al (1997) Quality of life in patients with Graves’ ophthalmopathy is markedly decreased: measurement by the medical outcome-study instrument. Thyroid 7:885–889PubMedCrossRef Gerding M, Terwee C, Dekker F et al (1997) Quality of life in patients with Graves’ ophthalmopathy is markedly decreased: measurement by the medical outcome-study instrument. Thyroid 7:885–889PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Teshome T, Seyoum B (2001) Graves’ thyroid ophthalmopathy in Ethiopian patients. Ethiop Med J 39:1–8PubMed Teshome T, Seyoum B (2001) Graves’ thyroid ophthalmopathy in Ethiopian patients. Ethiop Med J 39:1–8PubMed
27.
Zurück zum Zitat Perros P, Crombie A, Matthews J et al (1993) Age and gender influence the severity of thyroid-associated ophthalmopathy: a study of 101 patients attending a combined thyroid-eye clinic. Clin Endocrinol (Oxf) 38:367–372CrossRef Perros P, Crombie A, Matthews J et al (1993) Age and gender influence the severity of thyroid-associated ophthalmopathy: a study of 101 patients attending a combined thyroid-eye clinic. Clin Endocrinol (Oxf) 38:367–372CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Burch H, Wartofsky L (1993) Graves’ ophthalmopathy: current concept regarding pathogenesis and management. Endocrinol Rev 14:747–793 Burch H, Wartofsky L (1993) Graves’ ophthalmopathy: current concept regarding pathogenesis and management. Endocrinol Rev 14:747–793
29.
Zurück zum Zitat Bartley G, Fatourechi V, Kadramas E et al (1996) Clinical features of Graves’ ophthalmopathy in an incidence cohort. Am J Ophthalmol 121:426–434PubMed Bartley G, Fatourechi V, Kadramas E et al (1996) Clinical features of Graves’ ophthalmopathy in an incidence cohort. Am J Ophthalmol 121:426–434PubMed
30.
Zurück zum Zitat Mann K (1999) Risk of smoking in thyroid associated orbitopathy. Exp Clin Endocrinol Diabetes 107:1647–1648 Mann K (1999) Risk of smoking in thyroid associated orbitopathy. Exp Clin Endocrinol Diabetes 107:1647–1648
31.
Zurück zum Zitat Eckstein A, Quadbeck P, Mueller G et al (2003) Impact of smoking on the response to treatment of thyroid-associated ophthalmopathy. Br J Ophthalmol 87:773–776PubMedCrossRef Eckstein A, Quadbeck P, Mueller G et al (2003) Impact of smoking on the response to treatment of thyroid-associated ophthalmopathy. Br J Ophthalmol 87:773–776PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat Werner S, Feind C, Aida M (1966) Graves’ disease and total thyroidectomy: progression of severe eye changes and decrease in long acting thyroid stimulator after operation. N Engl J Med 276:132–138CrossRef Werner S, Feind C, Aida M (1966) Graves’ disease and total thyroidectomy: progression of severe eye changes and decrease in long acting thyroid stimulator after operation. N Engl J Med 276:132–138CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Vazquez-Chavez C, Nishimura M, Espinosa S et al (1992) Effect of the treatment of hyperthyroidism on the course of exophthalmos. Rev Invest Clin 44:24–27 Vazquez-Chavez C, Nishimura M, Espinosa S et al (1992) Effect of the treatment of hyperthyroidism on the course of exophthalmos. Rev Invest Clin 44:24–27
34.
Zurück zum Zitat Bartalena L, Tanda M, Piantanida E et al (2004) Relation between management of hyperthyroidism and course of the ophthalmopathy. J Endocrinol Invest 27:288–294PubMed Bartalena L, Tanda M, Piantanida E et al (2004) Relation between management of hyperthyroidism and course of the ophthalmopathy. J Endocrinol Invest 27:288–294PubMed
35.
Zurück zum Zitat Rasmussen A, Nygaard B, Feldt-Rasmussen U (2000) 131I and thyroid-associated ophthalmopathy. Eur J Endocrinol 143:155–160PubMedCrossRef Rasmussen A, Nygaard B, Feldt-Rasmussen U (2000) 131I and thyroid-associated ophthalmopathy. Eur J Endocrinol 143:155–160PubMedCrossRef
36.
Zurück zum Zitat Bauer F, Catz B (1966) Radioiodine therapy for progressive malignant exophthalmos. Acta Endocrinol 51:15–19PubMed Bauer F, Catz B (1966) Radioiodine therapy for progressive malignant exophthalmos. Acta Endocrinol 51:15–19PubMed
37.
Zurück zum Zitat Marcocci C, Bartalena L, Pinchera A (1998) Ablative and non-ablative therapy for Graves’hyperthyroidism in patients with ophthalmopathy. J Endocrinol Invest 21:468–471PubMed Marcocci C, Bartalena L, Pinchera A (1998) Ablative and non-ablative therapy for Graves’hyperthyroidism in patients with ophthalmopathy. J Endocrinol Invest 21:468–471PubMed
38.
Zurück zum Zitat Moleti M, Mattina F, Salamone I et al (2003) Effects of thyroidectomy alone or followed by radioiodine ablation of thyroid remnants on the outcome of Graves’ ophthalmopathy. Thyroid 13:653–658PubMedCrossRef Moleti M, Mattina F, Salamone I et al (2003) Effects of thyroidectomy alone or followed by radioiodine ablation of thyroid remnants on the outcome of Graves’ ophthalmopathy. Thyroid 13:653–658PubMedCrossRef
39.
Zurück zum Zitat Dietlein M, Dederichs B, Weigand A et al (1999) Radioiodine therapy and thyroid-associated orbitopathy: risk factors and preventive effects of glucocorticoids. Exp Clin Endocrinol Diabetes 107:190–194CrossRef Dietlein M, Dederichs B, Weigand A et al (1999) Radioiodine therapy and thyroid-associated orbitopathy: risk factors and preventive effects of glucocorticoids. Exp Clin Endocrinol Diabetes 107:190–194CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Kim J, LaBree L, Levin L et al (2004) The relation of Graves’ ophthalmopathy to circulating thyroid hormone status. Br J Ophthalmol 88:72–74PubMedCrossRef Kim J, LaBree L, Levin L et al (2004) The relation of Graves’ ophthalmopathy to circulating thyroid hormone status. Br J Ophthalmol 88:72–74PubMedCrossRef
41.
Zurück zum Zitat Acun Z, Comert M, Cihan A et al (2004) Near-total thyroidectomy could be the best treatment for thyroid disease in endemuc regions. Arch Surg 139:444–447PubMedCrossRef Acun Z, Comert M, Cihan A et al (2004) Near-total thyroidectomy could be the best treatment for thyroid disease in endemuc regions. Arch Surg 139:444–447PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Effect of Near-Total Thyroidectomy on Thyroid Orbitopathy Due to Toxic Goiter
verfasst von
Yasser A. Elsayed
Atif M. Abdul-Latif
Mukhtar F. Abu-Alhuda
Hosam A-F. Halim
Publikationsdatum
01.04.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 4/2009
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-008-9910-4

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2009

World Journal of Surgery 4/2009 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.