Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 4/2012

01.04.2012

Pilot Testing of a Population-based Surgical Survey Tool in Sierra Leone

verfasst von: Reinou S. Groen, Mohamed Samai, Robin T. Petroze, Thaim B. Kamara, Sahr E. Yambasu, James F. Calland, T. Peter Kingham, Thomas M. Guterbock, Barbara Choo, Adam L. Kushner

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 4/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The prevalence of surgical diseases in low income countries is thought to be very large, but to date no population-based survey has documented the need. The Surgeons OverSeas Assessment of Surgical Need (SOSAS) is a survey tool programmed for use with iPads to measure the prevalence of surgical conditions.

Methods

To assess the appropriateness and utility of SOSAS, a pilot test was undertaken in Sierra Leone. Local medical students were trained in sampling, interviewing, and SOSAS specifics. Five clusters of 10 households were randomly selected and 100 individuals were interviewed. Problems with the tool, iPad use, and respondent answers were collected. Daily debriefings with the enumerators aimed to identify problems and ways for improvement.

Results

Administering SOSAS via iPads was found to be easy and facilitated data entry. Quick analysis of the data allowed for rapid feedback. Although the survey has 450 possible data entry points, by using conditional formatting, the enumerators were able to collect household demographics and interview two randomly selected household members in an average of 25 min. The survey methodology was acceptable, with a response rate of 96%. Five major sections were amended after the pilot.

Discussion

Pilot testing of SOSAS showed that a population-based survey measuring the prevalence of surgical disease could be undertaken in a low income country. It is recommended that SOSAS be used with a larger sample size to calculate the prevalence of surgical disease in low income countries.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Weiser TG, Regenbogen SE, Thompson KD et al (2008) An estimation of the global volume of surgery: a modeling strategy based on available data. Lancet 372:139–144PubMedCrossRef Weiser TG, Regenbogen SE, Thompson KD et al (2008) An estimation of the global volume of surgery: a modeling strategy based on available data. Lancet 372:139–144PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Sethi D, Habibula S, McGee K et al (2004) Guidelines for conducting community surveys on injuries and violence. World Health Organization, Geneva Sethi D, Habibula S, McGee K et al (2004) Guidelines for conducting community surveys on injuries and violence. World Health Organization, Geneva
4.
Zurück zum Zitat Demographic Health Survey Tanzania 2008; Tanzania Commission for AIDS (TACAIDS), Zanzibar AIDS Commission (ZAC), National Bureau of Statistics (NBS), Office of the Chief Government Statistician (OCGS), and Macro International Inc. (2008) Tanzania HIV/AIDS and Malaria Indicator Survey 2007–08. TACAIDS, ZAC, NBS, OCGS, and Macro International Inc, Dar es Salaam Demographic Health Survey Tanzania 2008; Tanzania Commission for AIDS (TACAIDS), Zanzibar AIDS Commission (ZAC), National Bureau of Statistics (NBS), Office of the Chief Government Statistician (OCGS), and Macro International Inc. (2008) Tanzania HIV/AIDS and Malaria Indicator Survey 2007–08. TACAIDS, ZAC, NBS, OCGS, and Macro International Inc, Dar es Salaam
5.
Zurück zum Zitat Mock CN, Abantanga F, Cummings P et al (1999) Incidence and outcome of injury in Ghana: a community based survey. Bull WHO 77:955–964PubMed Mock CN, Abantanga F, Cummings P et al (1999) Incidence and outcome of injury in Ghana: a community based survey. Bull WHO 77:955–964PubMed
6.
Zurück zum Zitat Kushner AL, Kamara TB, Groen RS et al (2010) Improving access to surgery in a developing country: experience from a surgical collaboration in Sierra Leone. J Surg Educ 67:270–273PubMedCrossRef Kushner AL, Kamara TB, Groen RS et al (2010) Improving access to surgery in a developing country: experience from a surgical collaboration in Sierra Leone. J Surg Educ 67:270–273PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Leow JJ, Groen RS, Kamara TB et al (2011) Teaching emergency and essential surgical care in Sierra Leone: a model for low income countries. J Surg Edu 68:393–396CrossRef Leow JJ, Groen RS, Kamara TB et al (2011) Teaching emergency and essential surgical care in Sierra Leone: a model for low income countries. J Surg Edu 68:393–396CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Kingham TP, Kamara TB, Cherian MN et al (2009) Quantifying surgical capacity in Sierra Leone: a guide for improving surgical care. Arch Surg 144:122–127PubMedCrossRef Kingham TP, Kamara TB, Cherian MN et al (2009) Quantifying surgical capacity in Sierra Leone: a guide for improving surgical care. Arch Surg 144:122–127PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Harkness JA, Braun M, Edwards B et al (2010) Survey methods in multinational, multiregional, and multicultural contexts. Wiley, Hoboken, p 508CrossRef Harkness JA, Braun M, Edwards B et al (2010) Survey methods in multinational, multiregional, and multicultural contexts. Wiley, Hoboken, p 508CrossRef
Metadaten
Titel
Pilot Testing of a Population-based Surgical Survey Tool in Sierra Leone
verfasst von
Reinou S. Groen
Mohamed Samai
Robin T. Petroze
Thaim B. Kamara
Sahr E. Yambasu
James F. Calland
T. Peter Kingham
Thomas M. Guterbock
Barbara Choo
Adam L. Kushner
Publikationsdatum
01.04.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 4/2012
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-012-1448-9

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2012

World Journal of Surgery 4/2012 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Recycling im OP – möglich, aber teuer

05.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Im OP der Zukunft läuft nichts mehr ohne Kollege Roboter

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Nur selten Nachblutungen nach Abszesstonsillektomie

03.05.2024 Tonsillektomie Nachrichten

In einer Metaanalyse von 18 Studien war die Rate von Nachblutungen nach einer Abszesstonsillektomie mit weniger als 7% recht niedrig. Nur rund 2% der Behandelten mussten nachoperiert werden. Die Therapie scheint damit recht sicher zu sein.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.