Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 7/2012

01.07.2012

Prognostic Nutritional Index Predicts Outcomes of Gastrectomy in the Elderly

verfasst von: Masayuki Watanabe, Masaaki Iwatsuki, Shiro Iwagami, Takatsugu Ishimoto, Yoshifumi Baba, Hideo Baba

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 7/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Owing to the increased life expectancy, elderly patients with gastric cancer is also increasing. Onodera’s prognostic nutritional index (PNI) is an assessment tool for nutritional status of surgical patients and possibly predicts prognosis of the patients. The aim of the present study is to clarify the predictive and prognostic significance of PNI in elderly patients who underwent gastrectomy for gastric cancer.

Methods

Two hundred ninety-five patients, including 196 nonelderly patients under 75 years old (group NE) and 99 elderly patients (group E), were eligible. We collected the data on nutritional status and the outcome of gastrectomy, including morbidity, mortality, and survival of these patients. A Cox proportional hazards model was used to evaluate the prognostic significance.

Results

The PNI was significantly lower in group E than in group NE. Both morbidity and mortality rates after gastrectomy were similar between the groups. Although PNI could not predict the postoperative events in group NE, low PNI might be a risk of mortality and morbidity in the elderly. Although survival after gastrectomy was similar among groups divided by the median PNI value (49.2) in group NE, the prognosis of PNI-L (<44.7) was significantly poorer than PNI-H (PNI ≧ 44.7) in group E. Multivariate analysis demonstrated that PNI-L was an independent prognostic factor in the elderly.

Conclusions

The PNI predicts both short-term and long-term outcomes after gastrectomy in the elderly.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Saito H, Osaki T, Murakami D et al (2006) Effect of age on prognosis in patients with gastric cancer. Aust N Z J Surg 76:458–461CrossRef Saito H, Osaki T, Murakami D et al (2006) Effect of age on prognosis in patients with gastric cancer. Aust N Z J Surg 76:458–461CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Saif MW, Makrilia N, Zalonis A et al (2010) Gastric cancer in the elderly: an overview. Eur J Surg Oncol 36:709–717PubMedCrossRef Saif MW, Makrilia N, Zalonis A et al (2010) Gastric cancer in the elderly: an overview. Eur J Surg Oncol 36:709–717PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Benhamiche AM, Faivre J, Tazi AM et al (1997) Time trends in diagnostic strategy, treatment, and prognosis of gastric cancer in the elderly: a population based study. Eur J Cancer Prev 6:71–77PubMedCrossRef Benhamiche AM, Faivre J, Tazi AM et al (1997) Time trends in diagnostic strategy, treatment, and prognosis of gastric cancer in the elderly: a population based study. Eur J Cancer Prev 6:71–77PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Katai H, Sasako M, Sano M et al (1998) The outcome of surgical treatment for gastric carcinoma in the elderly. Jpn J Clin Oncol 28:112–115PubMedCrossRef Katai H, Sasako M, Sano M et al (1998) The outcome of surgical treatment for gastric carcinoma in the elderly. Jpn J Clin Oncol 28:112–115PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kubota H, Katoh T, Dahr DK et al (2000) Gastric resection in the aged (> or =80 years) with gastric carcinoma: a multivariate analysis of prognostic factors. Aust N Z J Surg 70:254–257PubMedCrossRef Kubota H, Katoh T, Dahr DK et al (2000) Gastric resection in the aged (> or =80 years) with gastric carcinoma: a multivariate analysis of prognostic factors. Aust N Z J Surg 70:254–257PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kunisaki C, Akiyama H, Nomura M et al (2006) Comparison of surgical outcomes of gastric cancer in the elderly and middle-aged patients. Am J Surg 191:216–224PubMedCrossRef Kunisaki C, Akiyama H, Nomura M et al (2006) Comparison of surgical outcomes of gastric cancer in the elderly and middle-aged patients. Am J Surg 191:216–224PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Orsenigo E, Tomajer V, Palo SD et al (2007) Impact of age on postoperative outcomes in 1,118 gastric cancer patients undergoing surgical treatment. Gastric Cancer 10:39–44PubMedCrossRef Orsenigo E, Tomajer V, Palo SD et al (2007) Impact of age on postoperative outcomes in 1,118 gastric cancer patients undergoing surgical treatment. Gastric Cancer 10:39–44PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Coniglio A, Tiberio GA, Busti M et al (2004) Surgical treatment for gastric carcinoma in the elderly. J Surg Oncol 88:201–205PubMedCrossRef Coniglio A, Tiberio GA, Busti M et al (2004) Surgical treatment for gastric carcinoma in the elderly. J Surg Oncol 88:201–205PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Nitenberg G, Raynard B (2000) Nutritional support of the cancer patients: issues and dilemmas. Crit Rev Oncol Hematol 34:137–168PubMedCrossRef Nitenberg G, Raynard B (2000) Nutritional support of the cancer patients: issues and dilemmas. Crit Rev Oncol Hematol 34:137–168PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Ferreras N, Artigas V, Cardona D et al (2005) Effect of early postoperative enteral immunonutrition on wound healing in patients undergoing surgery for gastric cancer. Clin Nutr 24:55–65CrossRef Ferreras N, Artigas V, Cardona D et al (2005) Effect of early postoperative enteral immunonutrition on wound healing in patients undergoing surgery for gastric cancer. Clin Nutr 24:55–65CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Onodera T, Goseki N, Kosaki G (1984) Prognostic nutritional index in gastrointestinal surgery of malnourished cancer patients. Nippon Geka Gakkai Zasshi 85:1001–1005 (in Japanese; English abstract) Onodera T, Goseki N, Kosaki G (1984) Prognostic nutritional index in gastrointestinal surgery of malnourished cancer patients. Nippon Geka Gakkai Zasshi 85:1001–1005 (in Japanese; English abstract)
15.
Zurück zum Zitat Nozoe T, Ninomiya M, Maeda T et al (2010) Prognostic nutritional index: a tool to predict the biological aggressiveness of gastric cancer. Surg Today 40:440–443PubMedCrossRef Nozoe T, Ninomiya M, Maeda T et al (2010) Prognostic nutritional index: a tool to predict the biological aggressiveness of gastric cancer. Surg Today 40:440–443PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Japanese Gastric Cancer Association (2011) Japanese classification of gastric carcinoma: 3rd English edition. Gastric Cancer 14:101–112CrossRef Japanese Gastric Cancer Association (2011) Japanese classification of gastric carcinoma: 3rd English edition. Gastric Cancer 14:101–112CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Japanese Gastric Cancer Association (2011) Japanese gastric cancer treatment guidelines 2010 (ver.3). Gastric Cancer 14:113–123CrossRef Japanese Gastric Cancer Association (2011) Japanese gastric cancer treatment guidelines 2010 (ver.3). Gastric Cancer 14:113–123CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Polanczyk CA, Marcantonio E, Goldman L et al (2001) Impact of age on perioperative complications and length of stay in patients undergoing noncardiac surgery. Ann Intern Med 134:637–643PubMed Polanczyk CA, Marcantonio E, Goldman L et al (2001) Impact of age on perioperative complications and length of stay in patients undergoing noncardiac surgery. Ann Intern Med 134:637–643PubMed
19.
Zurück zum Zitat Leung JM, Dzankic S (2001) Relative importance of preoperative health status versus intraoperative factors in predicting postoperative adverse outcomes in geriatric surgical patients. J Am Geriatr Soc 49:1080–1085PubMedCrossRef Leung JM, Dzankic S (2001) Relative importance of preoperative health status versus intraoperative factors in predicting postoperative adverse outcomes in geriatric surgical patients. J Am Geriatr Soc 49:1080–1085PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Giner M, Laviano A, Meguid MM et al (1996) In 1995 a correlation between malnutrition and poor outcome critically ill patients still exists. Nutrition 12:23–29PubMedCrossRef Giner M, Laviano A, Meguid MM et al (1996) In 1995 a correlation between malnutrition and poor outcome critically ill patients still exists. Nutrition 12:23–29PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Arnaud-Battandier F, Malvy D, Jeandel C et al (2004) Use of oral supplements in malnourished elderly patients living in the community: a pharmaco-economic study. Clin Nutr 23:1096–1103PubMedCrossRef Arnaud-Battandier F, Malvy D, Jeandel C et al (2004) Use of oral supplements in malnourished elderly patients living in the community: a pharmaco-economic study. Clin Nutr 23:1096–1103PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Ahmed T, Haboubi N (2010) Assessment and management of nutrition in older people and its importance to health. Clin Interv Aging 5:207–216PubMed Ahmed T, Haboubi N (2010) Assessment and management of nutrition in older people and its importance to health. Clin Interv Aging 5:207–216PubMed
23.
Zurück zum Zitat Detsky AS, McLaughlin JR, Baker JP et al (1987) What is subjective global assessment of nutritional status? J Parenteral Enteral Nutr 11:8–13CrossRef Detsky AS, McLaughlin JR, Baker JP et al (1987) What is subjective global assessment of nutritional status? J Parenteral Enteral Nutr 11:8–13CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Vellas B, Villars H, Abellan G et al (2006) Overview of the MNA—its history and challenges. J Nutr Health Aging 10:456–463PubMed Vellas B, Villars H, Abellan G et al (2006) Overview of the MNA—its history and challenges. J Nutr Health Aging 10:456–463PubMed
25.
Zurück zum Zitat Kondrup J, Rasmussen HH, Hamberg O et al (2003) Nutritional risk screening NRS 2002: a new method based on an analysis of controlled clinical trials. Clin Nutr 22:321–336PubMedCrossRef Kondrup J, Rasmussen HH, Hamberg O et al (2003) Nutritional risk screening NRS 2002: a new method based on an analysis of controlled clinical trials. Clin Nutr 22:321–336PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Garth AK, Newsome CM, Simmance N et al (2010) Nutritional status, nutrition practices and post-operative complications in patients with gastrointestinal cancer. J Hum Nutr Diet 23:393–401PubMedCrossRef Garth AK, Newsome CM, Simmance N et al (2010) Nutritional status, nutrition practices and post-operative complications in patients with gastrointestinal cancer. J Hum Nutr Diet 23:393–401PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Izaks GJ, Remarque EJ, Becker SV et al (2003) Lymphocyte count and mortality risk in older persons. The Leiden 85-plus study. J Am Geriatr Soc 51:1461–1465PubMedCrossRef Izaks GJ, Remarque EJ, Becker SV et al (2003) Lymphocyte count and mortality risk in older persons. The Leiden 85-plus study. J Am Geriatr Soc 51:1461–1465PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Lesourd B (1995) Protein undernutrition as the major cause of decreased immune functions in the elderly: clinical and functional implications. Nutr Rev 53:S86–S94PubMedCrossRef Lesourd B (1995) Protein undernutrition as the major cause of decreased immune functions in the elderly: clinical and functional implications. Nutr Rev 53:S86–S94PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Omran ML, Morley JE, Goy R (2000) Assessment of protein energy malnutrition in older persons, part II: laboratory evaluation. Nutrition 16:131–140PubMedCrossRef Omran ML, Morley JE, Goy R (2000) Assessment of protein energy malnutrition in older persons, part II: laboratory evaluation. Nutrition 16:131–140PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Seiler WO (2001) Clinical pictures of malnutrition in ill elderly subjects. Nutrition 17:496–498PubMedCrossRef Seiler WO (2001) Clinical pictures of malnutrition in ill elderly subjects. Nutrition 17:496–498PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Braga M, Gianotti L, Vignali A et al (1998) Immunonutrition in gastric cancer surgical patients. Nutrition 14:831–835PubMedCrossRef Braga M, Gianotti L, Vignali A et al (1998) Immunonutrition in gastric cancer surgical patients. Nutrition 14:831–835PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Prognostic Nutritional Index Predicts Outcomes of Gastrectomy in the Elderly
verfasst von
Masayuki Watanabe
Masaaki Iwatsuki
Shiro Iwagami
Takatsugu Ishimoto
Yoshifumi Baba
Hideo Baba
Publikationsdatum
01.07.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 7/2012
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-012-1526-z

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2012

World Journal of Surgery 7/2012 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.