Skip to main content
Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy 9/2023

08.08.2023 | Original Article

Assessment of using ultrasonography to teach abdominal and cervical anatomy in French medical curricula

verfasst von: Brieg Dissaux, Julien Ognard, Bran Léger, Marie Duigou, Christian Lefèvre, Michel Nonent, Christian Berthou, Romuald Seizeur

Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy | Ausgabe 9/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The objective of this work was to assess, in a quantitative and qualitative way, the teaching of cervical and abdominal anatomy via ultrasound for medical students.

Methods

For several years, tutorials on the study of anatomy through use of ultrasound on the living organism have been given at the Medical School of Brest. These sessions have focused on cervical anatomy and abdominal anatomy. Students were invited to quantitatively assess these lessons by taking two tests containing questions on both cervical and abdominal anatomy and ultrasound technique: a pre-test administered at the beginning of the year and a post-test at the end of the year. In addition, a qualitative assessment was carried out at the end of the year. Ten statements were presented, and students were asked to indicate their agreement or disagreement to a four-point Likert scale.

Results

One hundred and twelve students answered all the questions on the pre-test with an average of 13.4 correct answers out of 20. Forty-eight students answered all the questions on the post-test with an average of 14.6/20. Twenty-six students who benefited from the courses gave positive feedback about the workshops on the qualitative assessment at the end of the year (median scores >  = 3/4).

Conclusion

The results of this work suggest that the use of ultrasound makes a positive contribution to the teaching of anatomy. The students interviewed think this type of tutorial should be an integral part of the anatomy curriculum at our university. In addition, this type of instruction can serve to introduce the use of ultrasound itself in a practical learning setting.
Literatur
Metadaten
Titel
Assessment of using ultrasonography to teach abdominal and cervical anatomy in French medical curricula
verfasst von
Brieg Dissaux
Julien Ognard
Bran Léger
Marie Duigou
Christian Lefèvre
Michel Nonent
Christian Berthou
Romuald Seizeur
Publikationsdatum
08.08.2023
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Surgical and Radiologic Anatomy / Ausgabe 9/2023
Print ISSN: 0930-1038
Elektronische ISSN: 1279-8517
DOI
https://doi.org/10.1007/s00276-023-03219-3

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2023

Surgical and Radiologic Anatomy 9/2023 Zur Ausgabe

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.