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Erschienen in: Rheumatology International 2/2007

01.12.2007 | Original Article

Etanercept reduces the serum levels of interleukin-23 and macrophage inflammatory protein-3 alpha in patients with rheumatoid arthritis

verfasst von: Yasunori Kageyama, Tetsuya Ichikawa, Tetsuyuki Nagafusa, Eiji Torikai, Masahiro Shimazu, Akira Nagano

Erschienen in: Rheumatology International | Ausgabe 2/2007

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Abstract

The purpose of this study was to analyze the effect of the soluble TNF-α receptor etanercept on the serum levels of IL-16, IL-17, IL-23, and macrophage inflammatory protein-3α (MIP-3α) in rheumatoid arthritis (RA) patients. Twenty-two patients with RA were administered etanercept once or twice a week for more than 6 months, and we evaluated clinical and laboratory parameters and serum levels of IL-16, IL-17, IL-23, and MIP-3α at the baseline and at 3 and 6 months. Additionally, the production of IL-23 and MIP-3α of cultured synovial cells stimulated with TNF-α from RA patients was determined by ELISA. We also used ELISA kits to determine synovial fluid (SF) levels of IL-17, IL-23, and MIP-3α in patients with RA, osteoarthritis (OA), pseudogouty arthritis (PGA), and gouty arthritis (GA). A significant decrease in serum levels of IL-23 and MIP-3α was observed at 3 and 6 months after initial treatment of etanercept. TNF-α induced MIP-3α but not IL-23 production in cultured synovial cells from RA patients. SF levels of IL-17, IL-23, and MIP-3α in RA patients showed significantly higher levels than those of OA, PGA, and GA patients. This study demonstrated that the reduction of IL-23 and MIP-3α production in RA patients was a newly determined function of etanercept
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Metadaten
Titel
Etanercept reduces the serum levels of interleukin-23 and macrophage inflammatory protein-3 alpha in patients with rheumatoid arthritis
verfasst von
Yasunori Kageyama
Tetsuya Ichikawa
Tetsuyuki Nagafusa
Eiji Torikai
Masahiro Shimazu
Akira Nagano
Publikationsdatum
01.12.2007
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Rheumatology International / Ausgabe 2/2007
Print ISSN: 0172-8172
Elektronische ISSN: 1437-160X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00296-007-0388-4

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Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

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