Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Urology 6/2018

27.01.2018 | Original Article

Increasing the size of ureteral access sheath during retrograde intrarenal surgery improves surgical efficiency without increasing complications

verfasst von: Chad R. Tracy, George M. Ghareeb, Charles J. Paul, Nathan A. Brooks

Erschienen in: World Journal of Urology | Ausgabe 6/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To directly compare intraoperative and post-operative outcomes and complications between three groups undergoing ureteroscopy: no ureteral access sheath, 12/14 Fr and larger 14/16 Fr ureteral access sheaths (UAS).

Methods

We retrospectively reviewed demographic, pre-operative, intraoperative, and post-operative data of 257 patients who underwent ureteroscopy for nephrolithiasis by a single surgeon from January 2013 through July 2015. Patients were separated into three groups: no UAS, a 12/14 Fr UAS, or 14/16 Fr UAS. Outcomes included differences in stone-free rate, post-procedure-related events (PRE), ureteral injury rate (measured by early post-operative hydronephrosis), and post-operative complications.

Results

A UAS was used in 65.4% (168/257) patients, with 73.8% (124/168) utilizing a 12/14 Fr UAS and 26.2% (44/168) utilizing a 14/16 Fr UAS. Those patients in whom a 14/16 Fr UAS was employed had greater stone burden compared to the 12/14 Fr UAS group (180.8 ± 18.0 vs. 104 ± 9.1 mm2, p < 0.001). When comparing 12/14 Fr and 14/16 Fr ureteral access sheaths, there was no significant difference in ureteral injury rate, complications (10.5 vs. 11.4%, respectively; p = 0.87), or overall stone-free rate (78.1 vs. 81.3%, p = 0.70). The mean amount of stone burden treated per minute of operative time was more than 30% higher in the 14/16 Fr UAS group compared to 12/14 Fr UAS group (2.11 vs. 1.62 mm2/min; p = 0.01).

Conclusion

The use of a 14/16 Fr UAS allows for similar stone-free rate and improved operative efficiency with no increased risk of ureteral injury or post-operative complications when compared to the 12/14 Fr UAS.
Literatur
17.
Zurück zum Zitat Traxer O, Wendt-Nordahl G, Sodha H, Rassweiler J, Meretyk S, Tefekli A, Coz F, de la Rosette JJ (2015) Differences in renal stone treatment and outcomes for patients treated either with or without the support of a ureteral access sheath: the clinical research office of the endourological society ureteroscopy global study. World J Urol 33:2137–2144. https://doi.org/10.1007/s00345-015-1582-8 CrossRefPubMedPubMedCentral Traxer O, Wendt-Nordahl G, Sodha H, Rassweiler J, Meretyk S, Tefekli A, Coz F, de la Rosette JJ (2015) Differences in renal stone treatment and outcomes for patients treated either with or without the support of a ureteral access sheath: the clinical research office of the endourological society ureteroscopy global study. World J Urol 33:2137–2144. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00345-015-1582-8 CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Chew B, Shah O, Sur R et al (2016) Dusting vs basketing during ureteroscopic lithotripsy—what is more efficacious? Interim analysis from a multi-centre prospective trial from the EDGE Research Consortium. J Urol 195(4):e407 (abstract no. PD18-10.) CrossRef Chew B, Shah O, Sur R et al (2016) Dusting vs basketing during ureteroscopic lithotripsy—what is more efficacious? Interim analysis from a multi-centre prospective trial from the EDGE Research Consortium. J Urol 195(4):e407 (abstract no. PD18-10.) CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Ito H, Kawahara T, Terao H, Ogawa T, Yao M, Kubota Y, Matsuzaki J (2013) Evaluation of preoperative measurement of stone surface area as a predictor of stone-free status after combined ureteroscopy with holmium laser lithotripsy: a single-center experience. J Endourol 27:715–721. https://doi.org/10.1089/end.2012.0548 CrossRefPubMed Ito H, Kawahara T, Terao H, Ogawa T, Yao M, Kubota Y, Matsuzaki J (2013) Evaluation of preoperative measurement of stone surface area as a predictor of stone-free status after combined ureteroscopy with holmium laser lithotripsy: a single-center experience. J Endourol 27:715–721. https://​doi.​org/​10.​1089/​end.​2012.​0548 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Increasing the size of ureteral access sheath during retrograde intrarenal surgery improves surgical efficiency without increasing complications
verfasst von
Chad R. Tracy
George M. Ghareeb
Charles J. Paul
Nathan A. Brooks
Publikationsdatum
27.01.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
World Journal of Urology / Ausgabe 6/2018
Print ISSN: 0724-4983
Elektronische ISSN: 1433-8726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00345-018-2204-z

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2018

World Journal of Urology 6/2018 Zur Ausgabe

Ambulantisierung: Erste Erfahrungen mit dem Hybrid-DRG

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Hybrid-DRG-Verordnung soll dazu führen, dass mehr chirurgische Eingriffe ambulant durchgeführt werden, wie es in anderen Ländern schon länger üblich ist. Die gleiche Vergütung im ambulanten und stationären Sektor hatten Niedergelassene schon lange gefordert. Aber die Umsetzung bereitet ihnen doch Kopfzerbrechen.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Harninkontinenz: Netz-Op. erfordert über lange Zeit intensive Nachsorge

30.04.2024 Harninkontinenz Nachrichten

Frauen mit Belastungsinkontinenz oder Organprolaps sind nach einer Netz-Operation keineswegs beschwerdefrei. Vielmehr scheint die Krankheitslast weiterhin hoch zu sein, sogar höher als von harninkontinenten Frauen, die sich nicht haben operieren lassen.

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.