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Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 12/2011

01.12.2011 | Review

Risk of anastomotic leakage with use of NSAIDs after gastrointestinal surgery

verfasst von: Christian Fredrik Rushfeldt, Baldur Sveinbjørnsson, Kjetil Søreide, Barthold Vonen

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 12/2011

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Abstract

Purpose

Analgesic regimes to avoid opioid-related adverse effects have been recommended in gastrointestinal surgery. Non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) are an important component of opioid sparing regimes in that these drugs indirectly reduce pain by inhibiting inflammation. Although beneficial for most surgical patients, animal studies and recent clinical studies suggest a harmful effect on new intestinal anastomoses by increasing the rate of leakage. NSAIDs may indirectly disturb anastomotic healing by inhibiting inflammation as an integrated part of the wound healing process in an early, critical phase after surgery.

Methods

A literature review based on a structured search in PubMed of clinical and experimental studies investigating the effects of NSAIDs on anastomotic healing and leakage rates after intestinal surgery, as well as proposed mechanisms and effects studied in animal models.

Results

Three recent observational cohort studies (accumulated n = 882) indicate an increased rate of anastomotic leakages (15–21%) associated with cyclooxygenase-2 (COX-2) selective NSAIDs after intestinal surgery compared to the leakage rates in controls or historical cohorts (1–4%). Three prospective studies on related topics contain relevant data on NSAIDs and are compared to these studies. Several experimental animal studies support an increased risk for anastomotic leakage with the use of NSAIDs.

Conclusion

The reported effects of NSAIDs on anastomotic healing suggest an increased risk for leakage. A better understanding of the complex interactions of NSAID-induced inhibition on anastomotic healing is a prerequisite for the safe use of NSAIDs. Until more data are available, a careful use of NSAIDs may be warranted in gastrointestinal anastomotic surgery.
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Metadaten
Titel
Risk of anastomotic leakage with use of NSAIDs after gastrointestinal surgery
verfasst von
Christian Fredrik Rushfeldt
Baldur Sveinbjørnsson
Kjetil Søreide
Barthold Vonen
Publikationsdatum
01.12.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 12/2011
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-011-1285-6

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Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.