Skip to main content
Erschienen in: Lung 1/2009

01.02.2009

Electromagnetic Navigation Bronchoscopy in Combination with PET-CT and Rapid On-site Cytopathologic Examination for Diagnosis of Peripheral Lung Lesions

verfasst von: Bernd Lamprecht, Peter Porsch, Christian Pirich, Michael Studnicka

Erschienen in: Lung | Ausgabe 1/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background The combination of electromagnetic navigation bronchoscopy (ENB), PET-CT, and rapid on-site cytopathologic examination (ROSE) for the routine diagnostic work-up of peripheral lung lesions has not been evaluated previously. Objectives The aim of this study was to determine the accuracy and safety of ENB in combination with PET-CT and ROSE in subjects with endobronchially invisible peripheral lung lesions. Methods ENB was performed in 13 subjects with radiologically suspected lung cancer who were referred to our tertiary-care hospital between October 2005 and November 2006. ENB was performed using the superDimension/Bronchus System. FDG-PET-CT scans were part of the diagnostic workup. Bronchoscopy was done under general anesthesia and ROSE was available in this setting. The final diagnosis was based on the histopathologic results of specimens obtained either by ENB or, if ENB was not diagnostic, by surgery or CT-guided fine-needle aspiration (FNA). Results The mean diameter of peripheral lesions ranged from 1.4 to 5.3 cm (average = 3.0 ± 1.2 cm). In 76.9% of the patients, ENB resulted in obtaining a correct diagnosis, as defined by the definite histopathologic result. Sensitivity and specificity of ROSE was 84.6 and 100%, respectively. In malignant lesions the SUV ranged from 2.0 to 17.0 and was independent of lesion size. The positive predictive value of a positive PET-CT scan for a diagnosis of malignancy was 90%. No ENB-related adverse events were seen during and up to 24 h after bronchoscopy. Conclusion ENB in combination with PET-CT and ROSE is safe and effective in the diagnostic workup of peripheral lung lesions.
Literatur
4.
5.
7.
Zurück zum Zitat Makris D, Scherpereel A, Leroy S, Bouchindhomme B, Faivre JB, Remy J, Ramon P, Marquette CH (2007) Electromagnetic navigation diagnostic bronchoscopy for small peripheral lung lesions. Eur Respir J 29:1187–1192. doi:10.1183/09031936.00165306 PubMedCrossRef Makris D, Scherpereel A, Leroy S, Bouchindhomme B, Faivre JB, Remy J, Ramon P, Marquette CH (2007) Electromagnetic navigation diagnostic bronchoscopy for small peripheral lung lesions. Eur Respir J 29:1187–1192. doi:10.​1183/​09031936.​00165306 PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Diacon AH, Schuurmans MM, Theron J, Louw M, Wright CA, Brundyn K, Bolliger CT (2005) Utility of rapid on-site evaluation of transbronchial needle aspirates. Respiration 72:182–188. doi:10.1159/000084050 PubMedCrossRef Diacon AH, Schuurmans MM, Theron J, Louw M, Wright CA, Brundyn K, Bolliger CT (2005) Utility of rapid on-site evaluation of transbronchial needle aspirates. Respiration 72:182–188. doi:10.​1159/​000084050 PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Cerfolio RJ, Bryant AS, Ohja B, Bartolucci AA (2005) The maximum standardized uptake values on positron emission tomography of a non-small cell lung cancer predict stage, recurrence, and survival. J Thorac Cardiovasc Surg 130:151–159. doi:10.1016/j.jtcvs.2004.11.007 PubMedCrossRef Cerfolio RJ, Bryant AS, Ohja B, Bartolucci AA (2005) The maximum standardized uptake values on positron emission tomography of a non-small cell lung cancer predict stage, recurrence, and survival. J Thorac Cardiovasc Surg 130:151–159. doi:10.​1016/​j.​jtcvs.​2004.​11.​007 PubMedCrossRef
12.
13.
Zurück zum Zitat Chhajed P, Bernasconi M, Gambazzi F, Bubendorf L, Rasch H, Kneifel S, Tamm M (2005) Combining bronchoscopy and positron emission tomography for the diagnosis of the small pulmonary nodule <3 cm. Chest 128:3558–3564. doi:10.1378/chest.128.5.3558 PubMedCrossRef Chhajed P, Bernasconi M, Gambazzi F, Bubendorf L, Rasch H, Kneifel S, Tamm M (2005) Combining bronchoscopy and positron emission tomography for the diagnosis of the small pulmonary nodule <3 cm. Chest 128:3558–3564. doi:10.​1378/​chest.​128.​5.​3558 PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat DeCamp MM Jr, Jaklitsch MT, Mentzer SJ, Harpole DH Jr, Sugarbaker DJ (1995) The safety and versatility of video-thoracoscopy: a prospective analysis of 895 consecutive cases. J Am Coll Surg 18:113–120 DeCamp MM Jr, Jaklitsch MT, Mentzer SJ, Harpole DH Jr, Sugarbaker DJ (1995) The safety and versatility of video-thoracoscopy: a prospective analysis of 895 consecutive cases. J Am Coll Surg 18:113–120
15.
19.
Zurück zum Zitat Lardinois D, Weder W, Hany TF, Kamel EM, Korom S, Seifert B, von Schulthess GK, Steinert HC (2003) Staging of non small-cell lung cancer with integrated positron-emission tomography and computed tomography. N Engl J Med 348(25):2500–2507. doi:10.1056/NEJMoa022136 PubMedCrossRef Lardinois D, Weder W, Hany TF, Kamel EM, Korom S, Seifert B, von Schulthess GK, Steinert HC (2003) Staging of non small-cell lung cancer with integrated positron-emission tomography and computed tomography. N Engl J Med 348(25):2500–2507. doi:10.​1056/​NEJMoa022136 PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Uchida J, Imamura F, Takenaka A, Yoshimura M, Ueno K, Oda K, Nakayama T, Tsukamoto Y, Higashiyama M, Kusunoki Y (2006) Improved diagnostic efficacy by rapid cytology test in fluoroscopy-guided bronchoscopy. J Thorac Oncol 1:314–318. doi:10.1097/01243894-200605000-00008 PubMedCrossRef Uchida J, Imamura F, Takenaka A, Yoshimura M, Ueno K, Oda K, Nakayama T, Tsukamoto Y, Higashiyama M, Kusunoki Y (2006) Improved diagnostic efficacy by rapid cytology test in fluoroscopy-guided bronchoscopy. J Thorac Oncol 1:314–318. doi:10.​1097/​01243894-200605000-00008 PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Wilson DS, Bartlett RJ (2007) Improved diagnostic yield of bronchoscopy in a community practice: combination of electromagnetic navigation system and rapid on-site evaluation. J Bronchol 14(4):227–232CrossRef Wilson DS, Bartlett RJ (2007) Improved diagnostic yield of bronchoscopy in a community practice: combination of electromagnetic navigation system and rapid on-site evaluation. J Bronchol 14(4):227–232CrossRef
Metadaten
Titel
Electromagnetic Navigation Bronchoscopy in Combination with PET-CT and Rapid On-site Cytopathologic Examination for Diagnosis of Peripheral Lung Lesions
verfasst von
Bernd Lamprecht
Peter Porsch
Christian Pirich
Michael Studnicka
Publikationsdatum
01.02.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Lung / Ausgabe 1/2009
Print ISSN: 0341-2040
Elektronische ISSN: 1432-1750
DOI
https://doi.org/10.1007/s00408-008-9120-8

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2009

Lung 1/2009 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.