Skip to main content
Erschienen in: Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology 1/2008

01.01.2008 | Medical Ophthalmology

Prognosis of penetrating eye injuries with posterior segment intraocular foreign body

verfasst von: Zsuzsanna Szijártó, Valéria Gaál, Bálint Kovács, Ferenc Kuhn

Erschienen in: Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology | Ausgabe 1/2008

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To identify the prognostic factors concerning the anatomy and visual acuity of eyes subject to trauma related posterior intraocular foreign body.

Patients and methods

The records of 28 eyes of 27 patients who underwent pars plana vitrectomy and intraocular foreign body removal during a 5 year period were retrospectively reviewed. Ocular trauma score was calculated for each eye.

Results

The most common initial findings were corneal wound (68%), lens injury (50%), retinal lesion (50%), vitreous hemorrhage (25%), and endophthalmitis (14%). Multiple foreign body causing perforating injury with retained posterior segment foreign body occurred in 7% of the cases. The foreign body was found on the surface of the retina in 39% of the cases. Postoperative complications were retinal detachment (46%), proliferative vitreoretinopathy (25%), and phthysis (4%). No eye was enucleated and 1 eye (4%) lost light perception. The final best corrected visual acuity became better or equal to 0.5 Snellen E in 34% of the eyes. The mean follow-up was 19 months (1.5–60 months).

Conclusions

Prognosis was significantly worse in cases with lower trauma score, initial visual acuity less than 0.1 Snellen E, large foreign body, upset of bacterial endophthalmitis, and with proliferative vitreo-retinopathy. Visual outcomes in our cases were better than estimated follow-up visual acuity based on ocular trauma score parameters.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kuhn F, Morris R, Mester V, Witherspoon CD, Mann L, Maisiak R (2002) Epidemiology and socioeconomics. Ophthalmol Clin North Am 15:145–151PubMedCrossRef Kuhn F, Morris R, Mester V, Witherspoon CD, Mann L, Maisiak R (2002) Epidemiology and socioeconomics. Ophthalmol Clin North Am 15:145–151PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Kuhn F, Mester V, Berta A, Morris R (1998) Epidemiology of severe eye injuries. United States Eye Injury Registry (USEIR) and Hungarian Eye Injury Registry (HEIR). Ophthalmologe 95:332–343PubMedCrossRef Kuhn F, Mester V, Berta A, Morris R (1998) Epidemiology of severe eye injuries. United States Eye Injury Registry (USEIR) and Hungarian Eye Injury Registry (HEIR). Ophthalmologe 95:332–343PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Williams DF, Mieler WF, Abrams GW, Lewis H (1988) Results and prognostic factors in penetrating ocular injuries with retained intraocular foreign bodies. Ophthalmology 95:911–916PubMed Williams DF, Mieler WF, Abrams GW, Lewis H (1988) Results and prognostic factors in penetrating ocular injuries with retained intraocular foreign bodies. Ophthalmology 95:911–916PubMed
4.
Zurück zum Zitat Hildebrand H (1996) Sixty-six magnet operations with successful extraction of particles of iron from the inferior of the eye in fifty-three cases. Arch Ophthalmol 114:762–763PubMed Hildebrand H (1996) Sixty-six magnet operations with successful extraction of particles of iron from the inferior of the eye in fifty-three cases. Arch Ophthalmol 114:762–763PubMed
5.
Zurück zum Zitat Kazokoglu H, Saatci O (1990) Intraocular foreign bodies: results of 27 cases. Ann Ophthalmol 22:373–376PubMed Kazokoglu H, Saatci O (1990) Intraocular foreign bodies: results of 27 cases. Ann Ophthalmol 22:373–376PubMed
6.
Zurück zum Zitat Mester V, Kuhn F (1998) Ferrous intraocular foreign bodies retained in the posterior segment: management options and results. Int Ophthalmol 22:355–362PubMedCrossRef Mester V, Kuhn F (1998) Ferrous intraocular foreign bodies retained in the posterior segment: management options and results. Int Ophthalmol 22:355–362PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Mieler WF, Ellis MK, Williams DF, Han DP (1990) Retained intraocular foreign bodies and endophthalmitis. Ophthalmology 97:1532–1538PubMed Mieler WF, Ellis MK, Williams DF, Han DP (1990) Retained intraocular foreign bodies and endophthalmitis. Ophthalmology 97:1532–1538PubMed
8.
Zurück zum Zitat Kuhn F, Maisiak R, Mann L, Mester V, Morris R, Witherspoon CD (2002) The Ocular Trauma Score (OTS). Ophthalmol Clin North Am 15:163–165PubMedCrossRef Kuhn F, Maisiak R, Mann L, Mester V, Morris R, Witherspoon CD (2002) The Ocular Trauma Score (OTS). Ophthalmol Clin North Am 15:163–165PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Kuhn F, Morris R, Witherspoon CD, Heimann K, Jeffers JB, Treister G (1996) A standardized classification of ocular trauma. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 234:399–403PubMedCrossRef Kuhn F, Morris R, Witherspoon CD, Heimann K, Jeffers JB, Treister G (1996) A standardized classification of ocular trauma. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 234:399–403PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Pavlovic S, Schmidt KG, Tomic Z, Dzinic M (1998) Management of intra-ocular foreign bodies impacting or embedded in the retina. Aust N Z J Ophthalmol 26:241–246PubMedCrossRef Pavlovic S, Schmidt KG, Tomic Z, Dzinic M (1998) Management of intra-ocular foreign bodies impacting or embedded in the retina. Aust N Z J Ophthalmol 26:241–246PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Schmidt JG, Mansfeld-Nies R, Nies C (1987) On the recovery of the electroretinogram after removal of intravitreal copper particles. Doc Ophthalmol 65:135–142PubMedCrossRef Schmidt JG, Mansfeld-Nies R, Nies C (1987) On the recovery of the electroretinogram after removal of intravitreal copper particles. Doc Ophthalmol 65:135–142PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Tawara A (1986) Transformation and cytotoxicity of iron in siderosis bulbi. Invest Ophthalmol Vis Sci 27:226–236PubMed Tawara A (1986) Transformation and cytotoxicity of iron in siderosis bulbi. Invest Ophthalmol Vis Sci 27:226–236PubMed
13.
Zurück zum Zitat Micovic V, Milenkovic S, Opric M (1990) Acute aseptic panophthalmitis caused by a copper foreign body. Fortschr Ophthalmol 87:362–363PubMed Micovic V, Milenkovic S, Opric M (1990) Acute aseptic panophthalmitis caused by a copper foreign body. Fortschr Ophthalmol 87:362–363PubMed
14.
Zurück zum Zitat Duke-Elder S (1972) System of ophthalmology. Henry Kimpton, London, pp 451–649 Duke-Elder S (1972) System of ophthalmology. Henry Kimpton, London, pp 451–649
15.
Zurück zum Zitat Kuhn F (2002) Intraocular foreign bodies. In: Pieramici DJ (ed) Ocular trauma: principles and practice. Thieme, New York Stuttgart, pp 235–263 Kuhn F (2002) Intraocular foreign bodies. In: Pieramici DJ (ed) Ocular trauma: principles and practice. Thieme, New York Stuttgart, pp 235–263
Metadaten
Titel
Prognosis of penetrating eye injuries with posterior segment intraocular foreign body
verfasst von
Zsuzsanna Szijártó
Valéria Gaál
Bálint Kovács
Ferenc Kuhn
Publikationsdatum
01.01.2008
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology / Ausgabe 1/2008
Print ISSN: 0721-832X
Elektronische ISSN: 1435-702X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00417-007-0650-1

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2008

Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology 1/2008 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Augenheilkunde

Metastase in der periokulären Region

Metastasen Leitthema

Orbitale und periokuläre metastatische Tumoren galten früher als sehr selten. Aber mit der ständigen Aktualisierung von Medikamenten und Nachweismethoden für die Krebsbehandlung werden neue Chemotherapien und Strahlenbehandlungen eingesetzt. Die …

Staging und Systemtherapie bei okulären und periokulären Metastasen

Metastasen Leitthema

Metastasen bösartiger Erkrankungen sind die häufigsten Tumoren, die im Auge diagnostiziert werden. Sie treten bei ungefähr 5–10 % der Patienten mit soliden Tumoren im Verlauf der Erkrankung auf. Besonders häufig sind diese beim Mammakarzinom und …

Wundheilung nach Trabekulektomie

Trabekulektomie CME-Artikel

Die überschießende Wundheilung in der filtrierenden Glaukomchirurgie ist ein zentraler Faktor für ein operatives Versagen. Nach der Einführung der Trabekulektomie in den 1960er-Jahren wurden viele Faktoren erkannt, die mit einer vermehrten …

„standard operating procedures“ (SOP) – Vorschlag zum therapeutischen Management bei periokulären sowie intraokulären Metastasen

Metastasen Leitthema

Peri- sowie intraokuläre Metastasen sind insgesamt gesehen selten und meist Zeichen einer fortgeschrittenen primären Tumorerkrankung. Die Therapie ist daher zumeist palliativ und selten kurativ. Zudem ist die Therapiefindung sehr individuell. Die …

Update Augenheilkunde

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.