Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Pediatrics 5/2018

18.02.2018 | Original Article

Sepsis calculator implementation reduces empiric antibiotics for suspected early-onset sepsis

verfasst von: Niek B. Achten, J. Wendelien Dorigo-Zetsma, Paul D. van der Linden, Monique van Brakel, Frans B. Plötz

Erschienen in: European Journal of Pediatrics | Ausgabe 5/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Significant overtreatment with antibiotics for suspected early onset sepsis (EOS) constitutes a persisting clinical problem, generating unnecessary risks, harms, and costs for many newborns. We aimed to study feasibility and impact of a sepsis calculator to help guide antibiotic for suspected EOS in a European setting. In this single-center study, the sepsis calculator was implemented as an addition to and in accordance with existing protocols. One thousand eight hundred seventy-seven newborns ≥ 35 weeks of gestational age were prospectively evaluated; an analogous retrospective control group (n = 2076) was used for impact analysis. We found that empirical treatment with intravenous antibiotics for suspected EOS was reduced from 4.8 to 2.7% after sepsis calculator implementation (relative risk reduction 44% (95% confidence interval 21.4–59.5%)). No evidence for changes in time to treatment start, treatment duration, or proven sepsis rates was found. Adherence to sepsis calculator recommendation was 91%.
Conclusion: Pragmatic and feasible implementation of the sepsis calculator yields a 44% reduction of empirical use of antibiotics for EOS, without signs of delay or prolongation of treatment. These findings warrant a multicenter, nation-wide, randomized study evaluating systematic use of the sepsis calculator prediction model and its effects in clinical practice outside of the USA.
What is known:
Significant overtreatment with antibiotics for suspected early-onset sepsis results in unnecessary costs, risks, and harms.
Implementation of the sepsis calculator in the USA has resulted in a significant decrease in empirical antibiotic treatment, without apparent adverse events.
What is new:
Implementation of the sepsis calculator in daily clinical decision-making in a Dutch teaching hospital is feasible in conjunction with existing protocols, with high adherence.
Antibiotic therapy for suspected early-onset sepsis was reduced by 44% following implementation of the calculator.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat National Collaborating Centre for Women’s and Children’s Health (UK) (2012) Antibiotics for early onset neonatal infection: antibiotics for the prevention and treatment of early-onset neonatal infection. In: Packham K (ed) NICE Clinical Guidelines, 149th ed. RCOG Press, London National Collaborating Centre for Women’s and Children’s Health (UK) (2012) Antibiotics for early onset neonatal infection: antibiotics for the prevention and treatment of early-onset neonatal infection. In: Packham K (ed) NICE Clinical Guidelines, 149th ed. RCOG Press, London
16.
Zurück zum Zitat NVOG (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie), NVK (Nederlandse Vereniging Kindergeneeskunde) (2017) Preventie en behandeling van early-onset neonatale infecties (Adaptatie van de NICE-richtlijn). 1–94 NVOG (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie), NVK (Nederlandse Vereniging Kindergeneeskunde) (2017) Preventie en behandeling van early-onset neonatale infecties (Adaptatie van de NICE-richtlijn). 1–94
Metadaten
Titel
Sepsis calculator implementation reduces empiric antibiotics for suspected early-onset sepsis
verfasst von
Niek B. Achten
J. Wendelien Dorigo-Zetsma
Paul D. van der Linden
Monique van Brakel
Frans B. Plötz
Publikationsdatum
18.02.2018
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Pediatrics / Ausgabe 5/2018
Print ISSN: 0340-6199
Elektronische ISSN: 1432-1076
DOI
https://doi.org/10.1007/s00431-018-3113-2

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2018

European Journal of Pediatrics 5/2018 Zur Ausgabe

ADHS-Medikation erhöht das kardiovaskuläre Risiko

16.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Erwachsene, die Medikamente gegen das Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätssyndrom einnehmen, laufen offenbar erhöhte Gefahr, an Herzschwäche zu erkranken oder einen Schlaganfall zu erleiden. Es scheint eine Dosis-Wirkungs-Beziehung zu bestehen.

Erstmanifestation eines Diabetes-Typ-1 bei Kindern: Ein Notfall!

16.05.2024 DDG-Jahrestagung 2024 Kongressbericht

Manifestiert sich ein Typ-1-Diabetes bei Kindern, ist das ein Notfall – ebenso wie eine diabetische Ketoazidose. Die Grundsäulen der Therapie bestehen aus Rehydratation, Insulin und Kaliumgabe. Insulin ist das Medikament der Wahl zur Behandlung der Ketoazidose.

Frühe Hypertonie erhöht späteres kardiovaskuläres Risiko

Wie wichtig es ist, pädiatrische Patienten auf Bluthochdruck zu screenen, zeigt eine kanadische Studie: Hypertone Druckwerte in Kindheit und Jugend steigern das Risiko für spätere kardiovaskuläre Komplikationen.

Betalaktam-Allergie: praxisnahes Vorgehen beim Delabeling

16.05.2024 Pädiatrische Allergologie Nachrichten

Die große Mehrheit der vermeintlichen Penicillinallergien sind keine. Da das „Etikett“ Betalaktam-Allergie oft schon in der Kindheit erworben wird, kann ein frühzeitiges Delabeling lebenslange Vorteile bringen. Ein Team von Pädiaterinnen und Pädiatern aus Kanada stellt vor, wie sie dabei vorgehen.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.