Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 11/2016

22.02.2016

Robotic versus laparoscopic left lateral sectionectomy of liver

verfasst von: Jae Keun Kim, Joon Seong Park, Dai Hoon Han, Gi Hong Choi, Kyung Sik Kim, Jin Sub Choi, Dong Sup Yoon

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 11/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

A few studies have reported only short-term outcomes of various robotic and laparoscopic liver resection types; however, published data in left lateral sectionectomy (LLS) have been limited. The aim of this study was to compare the long- and short-term outcomes of robotic and laparoscopic LLS.

Methods

We retrospectively compared demographic and perioperative data as well as postoperative outcomes of robotic (n = 12) and laparoscopic (n = 31) LLS performed between May 2007 and July 2013. Resection indications included malignant tumors (n = 31) and benign lesions (n = 12) including intrahepatic duct (IHD) stones (n = 9).

Results

There were no significant differences in perioperative outcomes of estimated blood loss, major complications, or lengths of stay, but operating time was longer in robotic than in laparoscopic LLS (391 vs. 196 min, respectively) and the operation time for IHD stones did not differ between groups (435 vs. 405 min, respectively; p = 0.190). Disease-free (p = 0.463) and overall (p = 0.484) survival of patients with malignancy did not differ between groups. The 2- and 5-year disease-free survival rates were 63.2 and 36.5 %, respectively. However, robotic LLS costs were significantly higher than laparoscopic LLS costs ($8183 vs. $5190, respectively; p = 0.009).

Conclusions

Robotic LLS was comparable to laparoscopic LLS in surgical outcomes and oncologic integrity during the learning curve. Although robotic LLS was more expensive and time intensive, it might be a good option for difficult indications such as IHD stones.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ho C-M, Wakabayashi G, Nitta H, Ito N, Hasegawa Y, Takahara T (2013) Systematic review of robotic liver resection. Surg Endosc 27(3):732–739CrossRefPubMed Ho C-M, Wakabayashi G, Nitta H, Ito N, Hasegawa Y, Takahara T (2013) Systematic review of robotic liver resection. Surg Endosc 27(3):732–739CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Lai EC, Yang GP, Tang CN (2013) Robot-assisted laparoscopic liver resection for hepatocellular carcinoma: short-term outcome. Am J Surg 205(6):697–702CrossRefPubMed Lai EC, Yang GP, Tang CN (2013) Robot-assisted laparoscopic liver resection for hepatocellular carcinoma: short-term outcome. Am J Surg 205(6):697–702CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Reggiani P, Antonelli B, Rossi G (2013) Robotic surgery of the liver: Italian experience and review of the literature. Ecancermedicalscience 7:358PubMedPubMedCentral Reggiani P, Antonelli B, Rossi G (2013) Robotic surgery of the liver: Italian experience and review of the literature. Ecancermedicalscience 7:358PubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Choi GH, Choi SH, Kim SH, Hwang HK, Kang CM, Choi JS, Lee WJ (2012) Robotic liver resection: technique and results of 30 consecutive procedures. Surg Endosc 26(8):2247–2258CrossRefPubMed Choi GH, Choi SH, Kim SH, Hwang HK, Kang CM, Choi JS, Lee WJ (2012) Robotic liver resection: technique and results of 30 consecutive procedures. Surg Endosc 26(8):2247–2258CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Choi SB, Park JS, Kim JK, Hyung WJ, Kim KS, Yoon DS, Lee WJ, Kim BR (2008) Early experiences of robotic-assisted laparoscopic liver resection. Yonsei Med J 49(4):632–638CrossRefPubMedPubMedCentral Choi SB, Park JS, Kim JK, Hyung WJ, Kim KS, Yoon DS, Lee WJ, Kim BR (2008) Early experiences of robotic-assisted laparoscopic liver resection. Yonsei Med J 49(4):632–638CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Chang S, Laurent A, Tayar C, Karoui M, Cherqui D (2007) Laparoscopy as a routine approach for left lateral sectionectomy. Br J Surg 94(1):58–63CrossRefPubMed Chang S, Laurent A, Tayar C, Karoui M, Cherqui D (2007) Laparoscopy as a routine approach for left lateral sectionectomy. Br J Surg 94(1):58–63CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Choi SH, Choi GH, Han DH, Choi JS (2015) Laparoscopic liver resection using a rubber band retraction technique: usefulness and perioperative outcome in 100 consecutive cases. Surg Endosc Other Interv Techn 29(2):387–397CrossRef Choi SH, Choi GH, Han DH, Choi JS (2015) Laparoscopic liver resection using a rubber band retraction technique: usefulness and perioperative outcome in 100 consecutive cases. Surg Endosc Other Interv Techn 29(2):387–397CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Packiam V, Bartlett DL, Tohme S, Reddy S, Marsh JW, Geller DA, Tsung A (2012) Minimally invasive liver resection: robotic versus laparoscopic left lateral sectionectomy. J Gastrointest Surg 16(12):2233–2238CrossRefPubMedPubMedCentral Packiam V, Bartlett DL, Tohme S, Reddy S, Marsh JW, Geller DA, Tsung A (2012) Minimally invasive liver resection: robotic versus laparoscopic left lateral sectionectomy. J Gastrointest Surg 16(12):2233–2238CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
Zurück zum Zitat Tsung A, Geller DA, Sukato DC, Sabbaghian S, Tohme S, Steel J, Marsh W, Reddy SK, Bartlett DL (2014) Robotic versus laparoscopic hepatectomy: a matched comparison. Ann Surg 259(3):549–555CrossRefPubMed Tsung A, Geller DA, Sukato DC, Sabbaghian S, Tohme S, Steel J, Marsh W, Reddy SK, Bartlett DL (2014) Robotic versus laparoscopic hepatectomy: a matched comparison. Ann Surg 259(3):549–555CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Heemskerk J, de Hoog DE, van Gemert WG, Baeten CG, Greve JWM, Bouvy ND (2007) Robot-assisted vs. conventional laparoscopic rectopexy for rectal prolapse: a comparative study on costs and time. Dis Colon Rectum 50(11):1825–1830CrossRefPubMedPubMedCentral Heemskerk J, de Hoog DE, van Gemert WG, Baeten CG, Greve JWM, Bouvy ND (2007) Robot-assisted vs. conventional laparoscopic rectopexy for rectal prolapse: a comparative study on costs and time. Dis Colon Rectum 50(11):1825–1830CrossRefPubMedPubMedCentral
11.
Zurück zum Zitat Morino M, Beninca G, Giraudo G, Del Genio GM, Rebecchi F, Garrone C (2004) Robot-assisted vs. laparoscopic adrenalectomy: a prospective randomized controlled trial. Surg Endosc 18(12):1742–1746CrossRefPubMed Morino M, Beninca G, Giraudo G, Del Genio GM, Rebecchi F, Garrone C (2004) Robot-assisted vs. laparoscopic adrenalectomy: a prospective randomized controlled trial. Surg Endosc 18(12):1742–1746CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Morino M, Pellegrino L, Giaccone C, Garrone C, Rebecchi F (2006) Randomized clinical trial of robot-assisted versus laparoscopic Nissen fundoplication. Br J Surg 93(5):553–558CrossRefPubMed Morino M, Pellegrino L, Giaccone C, Garrone C, Rebecchi F (2006) Randomized clinical trial of robot-assisted versus laparoscopic Nissen fundoplication. Br J Surg 93(5):553–558CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Vigano L, Laurent A, Tayar C, Tomatis M, Ponti A, Cherqui D (2009) The learning curve in laparoscopic liver resection: improved feasibility and reproducibility. Ann Surg 250(5):772–782CrossRefPubMed Vigano L, Laurent A, Tayar C, Tomatis M, Ponti A, Cherqui D (2009) The learning curve in laparoscopic liver resection: improved feasibility and reproducibility. Ann Surg 250(5):772–782CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Ji WB, Wang HG, Zhao ZM, Duan WD, Lu F, Dong JH (2011) Robotic-assisted laparoscopic anatomic hepatectomy in China: initial experience. Ann Surg 253(2):342–348CrossRefPubMed Ji WB, Wang HG, Zhao ZM, Duan WD, Lu F, Dong JH (2011) Robotic-assisted laparoscopic anatomic hepatectomy in China: initial experience. Ann Surg 253(2):342–348CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Huebner M, Hubner M, Cima RR, Larson DW (2014) Timing of complications and length of stay after rectal cancer surgery. J Am Colloid Surg 218(5):914–919CrossRef Huebner M, Hubner M, Cima RR, Larson DW (2014) Timing of complications and length of stay after rectal cancer surgery. J Am Colloid Surg 218(5):914–919CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Weinberg L, Wong D, Karalapillai D, Pearce B, Tan CO, Tay S, Christophi C, McNicol L, Nikfarjam M (2014) The impact of fluid intervention on complications and length of hospital stay after pancreaticoduodenectomy (Whipple’s procedure). BMC Anesthesiol 14:35CrossRefPubMedPubMedCentral Weinberg L, Wong D, Karalapillai D, Pearce B, Tan CO, Tay S, Christophi C, McNicol L, Nikfarjam M (2014) The impact of fluid intervention on complications and length of hospital stay after pancreaticoduodenectomy (Whipple’s procedure). BMC Anesthesiol 14:35CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
19.
Zurück zum Zitat Torzilli G, Makuuchi M, Inoue K, Takayama T, Sakamoto Y, Sugawara Y, Kubota K, Zucchi A (1999) No-mortality liver resection for hepatocellular carcinoma in cirrhotic and noncirrhotic patients: is there a way? A prospective analysis of our approach. Arch Surg 134(9):984–992CrossRefPubMed Torzilli G, Makuuchi M, Inoue K, Takayama T, Sakamoto Y, Sugawara Y, Kubota K, Zucchi A (1999) No-mortality liver resection for hepatocellular carcinoma in cirrhotic and noncirrhotic patients: is there a way? A prospective analysis of our approach. Arch Surg 134(9):984–992CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Lai EC, Ngai TC, Yang GP, Li MK (2010) Laparoscopic approach of surgical treatment for primary hepatolithiasis: a cohort study. Am J Surg 199(5):716–721CrossRefPubMed Lai EC, Ngai TC, Yang GP, Li MK (2010) Laparoscopic approach of surgical treatment for primary hepatolithiasis: a cohort study. Am J Surg 199(5):716–721CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Yoon YS, Han HS, Shin SH, Cho JY, Min SK, Lee HK (2009) Laparoscopic treatment for intrahepatic duct stones in the era of laparoscopy: laparoscopic intrahepatic duct exploration and laparoscopic hepatectomy. Ann Surg 249(2):286–291CrossRefPubMed Yoon YS, Han HS, Shin SH, Cho JY, Min SK, Lee HK (2009) Laparoscopic treatment for intrahepatic duct stones in the era of laparoscopy: laparoscopic intrahepatic duct exploration and laparoscopic hepatectomy. Ann Surg 249(2):286–291CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Cherqui D, Laurent A, Tayar C, Chang S, Van Nhieu JT, Loriau J, Karoui M, Duvoux C, Dhumeaux D, Fagniez P-L (2006) Laparoscopic liver resection for peripheral hepatocellular carcinoma in patients with chronic liver disease: midterm results and perspectives. Ann Surg 243(4):499CrossRefPubMedPubMedCentral Cherqui D, Laurent A, Tayar C, Chang S, Van Nhieu JT, Loriau J, Karoui M, Duvoux C, Dhumeaux D, Fagniez P-L (2006) Laparoscopic liver resection for peripheral hepatocellular carcinoma in patients with chronic liver disease: midterm results and perspectives. Ann Surg 243(4):499CrossRefPubMedPubMedCentral
23.
Zurück zum Zitat Giulianotti PC, Coratti A, Sbrana F, Addeo P, Bianco FM, Buchs NC, Annechiarico M, Benedetti E (2011) Robotic liver surgery: results for 70 resections. Surgery 149(1):29–39CrossRefPubMed Giulianotti PC, Coratti A, Sbrana F, Addeo P, Bianco FM, Buchs NC, Annechiarico M, Benedetti E (2011) Robotic liver surgery: results for 70 resections. Surgery 149(1):29–39CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Tranchart H, Ceribelli C, Ferretti S, Dagher I, Patriti A (2014) Traditional versus robot-assisted full laparoscopic liver resection: a matched-pair comparative study. World J Surg 38(11):2904–2909CrossRefPubMed Tranchart H, Ceribelli C, Ferretti S, Dagher I, Patriti A (2014) Traditional versus robot-assisted full laparoscopic liver resection: a matched-pair comparative study. World J Surg 38(11):2904–2909CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Nguyen KT, Gamblin TC, Geller DA (2009) World review of laparoscopic liver resection-2804 patients. Ann Surg 250(5):831–841CrossRefPubMed Nguyen KT, Gamblin TC, Geller DA (2009) World review of laparoscopic liver resection-2804 patients. Ann Surg 250(5):831–841CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Abu Hilal M, McPhail MJ, Zeidan B, Zeidan S, Hallam MJ, Armstrong T, Primrose JN, Pearce NW (2008) Laparoscopic versus open left lateral hepatic sectionectomy: a comparative study. Eur J Surg Oncol 34(12):1285–1288CrossRefPubMed Abu Hilal M, McPhail MJ, Zeidan B, Zeidan S, Hallam MJ, Armstrong T, Primrose JN, Pearce NW (2008) Laparoscopic versus open left lateral hepatic sectionectomy: a comparative study. Eur J Surg Oncol 34(12):1285–1288CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Robinson SM, Hui KY, Amer A, Manas DM, White SA (2011) Laparoscopic liver resection: is there a learning curve? Dig Surg 29(1):62–69CrossRef Robinson SM, Hui KY, Amer A, Manas DM, White SA (2011) Laparoscopic liver resection: is there a learning curve? Dig Surg 29(1):62–69CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Thompson JE, Egger S, Bohm M, Haynes AM, Matthews J, Rasiah K, Stricker PD (2014) Superior quality of life and improved surgical margins are achievable with robotic radical prostatectomy after a long learning curve: a prospective single-surgeon study of 1552 consecutive cases. Eur Urol 65(3):521–531CrossRefPubMed Thompson JE, Egger S, Bohm M, Haynes AM, Matthews J, Rasiah K, Stricker PD (2014) Superior quality of life and improved surgical margins are achievable with robotic radical prostatectomy after a long learning curve: a prospective single-surgeon study of 1552 consecutive cases. Eur Urol 65(3):521–531CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Schiffman SC, Kim KH, Tsung A, Marsh JW, Geller DA (2015) Laparoscopic versus open liver resection for metastatic colorectal cancer: a metaanalysis of 610 patients. Surgery 157(2):211–222CrossRefPubMed Schiffman SC, Kim KH, Tsung A, Marsh JW, Geller DA (2015) Laparoscopic versus open liver resection for metastatic colorectal cancer: a metaanalysis of 610 patients. Surgery 157(2):211–222CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Si Ariizumi, Kitagawa K, Kotera Y, Takahashi Y, Katagiri S, Kuwatsuru R, Yamamoto M (2011) A non-smooth tumor margin in the hepatobiliary phase of gadoxetic acid disodium (Gd-EOB-DTPA)-enhanced magnetic resonance imaging predicts microscopic portal vein invasion, intrahepatic metastasis, and early recurrence after hepatectomy in patients with hepatocellular carcinoma. J Hepato-Biliary-Pancreat Sci 18(4):575–585CrossRef Si Ariizumi, Kitagawa K, Kotera Y, Takahashi Y, Katagiri S, Kuwatsuru R, Yamamoto M (2011) A non-smooth tumor margin in the hepatobiliary phase of gadoxetic acid disodium (Gd-EOB-DTPA)-enhanced magnetic resonance imaging predicts microscopic portal vein invasion, intrahepatic metastasis, and early recurrence after hepatectomy in patients with hepatocellular carcinoma. J Hepato-Biliary-Pancreat Sci 18(4):575–585CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Chen R, Cui J, Xu C, Xue T, Guo K, Gao D, Liu Y, Ye S, Ren Z (2012) The significance of MMP-9 over MMP-2 in HCC invasiveness and recurrence of hepatocellular carcinoma after curative resection. Ann Surg Oncol 19(3):375–384CrossRef Chen R, Cui J, Xu C, Xue T, Guo K, Gao D, Liu Y, Ye S, Ren Z (2012) The significance of MMP-9 over MMP-2 in HCC invasiveness and recurrence of hepatocellular carcinoma after curative resection. Ann Surg Oncol 19(3):375–384CrossRef
32.
Zurück zum Zitat Sohn W, Paik Y-H, Kim JM, Kwon CH, Joh JW, Cho JY, Gwak G-Y, Choi MS, Lee JH, Koh KC (2014) HBV DNA and HBsAg levels as risk predictors of early and late recurrence after curative resection of HBV-related hepatocellular carcinoma. Ann Surg Oncol 21(7):2429–2435CrossRefPubMed Sohn W, Paik Y-H, Kim JM, Kwon CH, Joh JW, Cho JY, Gwak G-Y, Choi MS, Lee JH, Koh KC (2014) HBV DNA and HBsAg levels as risk predictors of early and late recurrence after curative resection of HBV-related hepatocellular carcinoma. Ann Surg Oncol 21(7):2429–2435CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Venkat P, Chen L-M, Young-Lin N, Kiet TK, Young G, Amatori D, Dasverma B, Yu X, Kapp DS, Chan JK (2012) An economic analysis of robotic versus laparoscopic surgery for endometrial cancer: costs, charges and reimbursements to hospitals and professionals. Gynecol Oncol 125(1):237–240CrossRefPubMed Venkat P, Chen L-M, Young-Lin N, Kiet TK, Young G, Amatori D, Dasverma B, Yu X, Kapp DS, Chan JK (2012) An economic analysis of robotic versus laparoscopic surgery for endometrial cancer: costs, charges and reimbursements to hospitals and professionals. Gynecol Oncol 125(1):237–240CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Robotic versus laparoscopic left lateral sectionectomy of liver
verfasst von
Jae Keun Kim
Joon Seong Park
Dai Hoon Han
Gi Hong Choi
Kyung Sik Kim
Jin Sub Choi
Dong Sup Yoon
Publikationsdatum
22.02.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 11/2016
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-016-4803-3

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2016

Surgical Endoscopy 11/2016 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.