Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 6/2016

20.06.2016 | Original Article • HIP - FRACTURES

Greater trochanter chip fractures in the direct anterior approach for total hip arthroplasty

verfasst von: Yasuhiro Homma, Tomonori Baba, Hironori Ochi, Yu Ozaki, Hideo Kobayashi, Mikio Matsumoto, Takahito Yuasa, Kazuo Kaneko

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 6/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The direct anterior approach (DAA) for the treatment of total hip arthroplasty (THA) has gained popularity in recent years. Chip fractures of the greater trochanter are frequently seen, but the risk factors for such fractures are unknown. The study aimed to identify the risk factors for chip fractures in patients undergoing primary THA by the DAA during the surgeons’ learning curve.

Materials and methods

From November 2011 to April 2015, the first experiences of three surgeons who performed 120 THAs by the DAA (120 hips; 40 cases per beginner surgeon) were included. The incidence of chip fracture of the greater trochanter, the size of the greater trochanter as measured by computed tomography, and the patients’ characteristics were retrospectively investigated.

Results

After exclusion of 11 hips, the remaining 109 hips were investigated. Chip fracture of the greater trochanter was identified in 32 hips (29.4 %). Univariate analysis with and without fractures showed that the width and depth of the greater trochanter were statistically significant risk factors (p = 0.02 and p < 0.001, respectively). Multivariate analysis using a logistic regression model demonstrated that the depth of the greater trochanter was an independent risk factor for chip fracture of the greater trochanter (OR 1.725; 95 % CI 1.367–2.177; p < 0.001).

Conclusion

The size of the greater trochanter was identified as a risk factor for chip fracture of the greater trochanter. Novice surgeons should pay attention to the size of the greater trochanter when performing THA by the DAA.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hueter C (1883) Funfte abtheilung: die verletzung undkrankheiten des hüftgelenkes, neunundzwanzigstes capitel. In: Hueter C (ed) Grundriss der chirurgie, 2nd edn. FCW Vogel, Leipzig, pp 129–200 Hueter C (1883) Funfte abtheilung: die verletzung undkrankheiten des hüftgelenkes, neunundzwanzigstes capitel. In: Hueter C (ed) Grundriss der chirurgie, 2nd edn. FCW Vogel, Leipzig, pp 129–200
2.
Zurück zum Zitat Judet J, Judet H (1985) Voie d’abord antérieur dans l’arthroplastie totale de la hanche. La presse médicale 14:1031–1033PubMed Judet J, Judet H (1985) Voie d’abord antérieur dans l’arthroplastie totale de la hanche. La presse médicale 14:1031–1033PubMed
3.
4.
Zurück zum Zitat Matta JM, Shahrdar C, Ferguson T (2005) Single-incision anterior approach for total hip arthroplasty on an orthopaedic table. Clin Orthop Relat Res 441:115–124CrossRefPubMed Matta JM, Shahrdar C, Ferguson T (2005) Single-incision anterior approach for total hip arthroplasty on an orthopaedic table. Clin Orthop Relat Res 441:115–124CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Restrepo C, Parvizi J, Pour AE, Hozack WJ (2010) Prospective randomized study of two surgical approaches for total hip arthroplasty. J Arthroplasty 25(5):671–679CrossRefPubMed Restrepo C, Parvizi J, Pour AE, Hozack WJ (2010) Prospective randomized study of two surgical approaches for total hip arthroplasty. J Arthroplasty 25(5):671–679CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Seng BE, Berend KR, Ajluni AF, Lombardi AV (2009) Anterior-supine minimally invasive total hip arthroplasty: defining the learning curve. Orthop Clin North Am 40(3):343–350CrossRefPubMed Seng BE, Berend KR, Ajluni AF, Lombardi AV (2009) Anterior-supine minimally invasive total hip arthroplasty: defining the learning curve. Orthop Clin North Am 40(3):343–350CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Woolson ST, Pouliot MA, Huddleston JI (2009) Primary total hip arthroplasty using an anterior approach and a fracture table: short-term results from a community hospital. J Arthroplasty 24(7):999–1005CrossRefPubMed Woolson ST, Pouliot MA, Huddleston JI (2009) Primary total hip arthroplasty using an anterior approach and a fracture table: short-term results from a community hospital. J Arthroplasty 24(7):999–1005CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Homma Y, Baba T, Kobayashi H, Desroches A, Ozaki Y, Ochi H, Matsumoto M, Yuasa T, Kaneko K (2016) Safety in early experience with a direct anterior approach using fluoroscopic guidance with manual leg control for primary total hip arthroplasty: a consecutive one hundred and twenty case series. Int Orthop Mar. doi:10.1007/s00264-016-3159-6 Homma Y, Baba T, Kobayashi H, Desroches A, Ozaki Y, Ochi H, Matsumoto M, Yuasa T, Kaneko K (2016) Safety in early experience with a direct anterior approach using fluoroscopic guidance with manual leg control for primary total hip arthroplasty: a consecutive one hundred and twenty case series. Int Orthop Mar. doi:10.​1007/​s00264-016-3159-6
9.
Zurück zum Zitat Spaans AJ, van den Hout JA, Bolder SB (2012) High complication rate in the early experience of minimally invasive total hip arthroplasty by the direct anterior approach. Acta Orthop 83(4):342–346CrossRefPubMedPubMedCentral Spaans AJ, van den Hout JA, Bolder SB (2012) High complication rate in the early experience of minimally invasive total hip arthroplasty by the direct anterior approach. Acta Orthop 83(4):342–346CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Graves SC, Dropkin BM, Keeney BJ, Lurie JD, Tomek IM (2016) Does surgical approach affect patient-reported function after primary THA? Clin Orthop Relat Res 474(4):971–981CrossRefPubMed Graves SC, Dropkin BM, Keeney BJ, Lurie JD, Tomek IM (2016) Does surgical approach affect patient-reported function after primary THA? Clin Orthop Relat Res 474(4):971–981CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Zawadsky MW, Paulus MC, Murray PJ, Johansen MA (2014) Early outcome comparison between the direct anterior approach and the mini-incision posterior approach for primary total hip arthroplasty: 150 consecutive cases. J Arthroplasty 29:1256CrossRefPubMed Zawadsky MW, Paulus MC, Murray PJ, Johansen MA (2014) Early outcome comparison between the direct anterior approach and the mini-incision posterior approach for primary total hip arthroplasty: 150 consecutive cases. J Arthroplasty 29:1256CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Oinuma K, Eingartner C, Saito Y, Shiratsuchi H (2007) Total hip arthroplasty by a minimally invasive, direct anterior approach. Oper Orthop Traumatol 19:310–326CrossRefPubMed Oinuma K, Eingartner C, Saito Y, Shiratsuchi H (2007) Total hip arthroplasty by a minimally invasive, direct anterior approach. Oper Orthop Traumatol 19:310–326CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Russo MW, Macdonell JR, Paulus MC, Keller JM, Zawadsky MW (2015) Increased complications in obese patients undergoing direct anterior total hip arthroplasty. J Arthroplasty 30(8):1384–1387CrossRefPubMed Russo MW, Macdonell JR, Paulus MC, Keller JM, Zawadsky MW (2015) Increased complications in obese patients undergoing direct anterior total hip arthroplasty. J Arthroplasty 30(8):1384–1387CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Christensen CP, Karthikeyan T, Jacobs CA (2014) Greater prevalence of wound complications requiring reoperation with direct anterior approach total hip arthroplasty. J Arthroplasty 29(9):1839–1841CrossRefPubMed Christensen CP, Karthikeyan T, Jacobs CA (2014) Greater prevalence of wound complications requiring reoperation with direct anterior approach total hip arthroplasty. J Arthroplasty 29(9):1839–1841CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Barton C, Kim PR (2009) Complications of the direct anterior approach for total hip arthroplasty. Orthop Clin North Am 40(3):371–375CrossRefPubMed Barton C, Kim PR (2009) Complications of the direct anterior approach for total hip arthroplasty. Orthop Clin North Am 40(3):371–375CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Asopa V, Al-Nammari S, Spriggins T, Menz T, Bauze A (2014) Sciatic nerve palsy following total hip replacement via direct anterior approach after recommencement of warfarin for prophylaxis in atrial fibrillation. Case Rep Orthop 2014:810481PubMedPubMedCentral Asopa V, Al-Nammari S, Spriggins T, Menz T, Bauze A (2014) Sciatic nerve palsy following total hip replacement via direct anterior approach after recommencement of warfarin for prophylaxis in atrial fibrillation. Case Rep Orthop 2014:810481PubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Siguier T, Siguier M, Brumpt B (2004) Mini-incision anterior approach does not increase dislocation rate: a study of 1037 total hip replacements. Clin Orthop Relat Res 426:164–173CrossRefPubMed Siguier T, Siguier M, Brumpt B (2004) Mini-incision anterior approach does not increase dislocation rate: a study of 1037 total hip replacements. Clin Orthop Relat Res 426:164–173CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Nogler M, Krismer M, Hozack WJ, Merritt P, Rachbauer F, Mayr E (2006) A double offset broach handle for preparation of the femoral cavity in minimally invasive direct anterior total hip arthroplasty. J Arthroplasty 21:1206–1208CrossRefPubMed Nogler M, Krismer M, Hozack WJ, Merritt P, Rachbauer F, Mayr E (2006) A double offset broach handle for preparation of the femoral cavity in minimally invasive direct anterior total hip arthroplasty. J Arthroplasty 21:1206–1208CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Greater trochanter chip fractures in the direct anterior approach for total hip arthroplasty
verfasst von
Yasuhiro Homma
Tomonori Baba
Hironori Ochi
Yu Ozaki
Hideo Kobayashi
Mikio Matsumoto
Takahito Yuasa
Kazuo Kaneko
Publikationsdatum
20.06.2016
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 6/2016
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-016-1798-3

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2016

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 6/2016 Zur Ausgabe

Original Article • SHOULDER - TRAUMA

Calcitonin effects on shoulder adhesive capsulitis

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Lever-Sign-Test hilft beim Verdacht auf Kreuzbandriss

15.05.2024 Vordere Kreuzbandruptur Nachrichten

Mit dem Hebelzeichen-Test lässt sich offenbar recht zuverlässig feststellen, ob ein vorderes Kreuzband gerissen ist. In einer Metaanalyse war die Vorhersagekraft vor allem bei positivem Testergebnis hoch.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.