Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 8/2012

01.08.2012 | Case Report

Hepatic resection using a liver-hanging maneuver and Glissonean pedicle transection for hepatocellular carcinoma in a patient with situs inversus totalis: report of a case

verfasst von: Kazuto Harada, Toshiro Masuda, Toru Beppu, Takatoshi Ishiko, Akira Chikamoto, Hiromitsu Hayashi, Hirohisa Okabe, Ryu Otao, Hiroshi Tanaka, Hiroshi Takamori, Hideo Baba

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 8/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Situs inversus totalis is a rare congenital anomaly in which the major abdominal organs are located as a mirror image of their normal positions. This poses much difficulty for surgeons. We describe how we performed the liver-hanging maneuver (LHM) for hepatocellular carcinoma (HCC) in a 59-year-old man with situs inversus totalis, to resolve the difficulty of the mirror-image location of his liver. The HCC was located in the right lateral sector. Although segmentectomy of segment 7 would normally be considered minimal for a curative treatment of HCC, this was relatively complicated in this patient. Thus, we performed an extended right lateral sectionectomy using the LHM to achieve a simple transection. The hepatic hilum was dissected using the Glissonean pedicle transection method. The operation time and intraoperative blood loss were 6 h 45 min and 471 ml, respectively. No blood product transfusion was required. The LHM and the hilar Glissonean pedicle approach proved effective for resolving the difficulties of performing surgery in a mirror image for HCC in a patient with situs inversus totalis.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Varano NR, Meralin RJ. Situs inversus. Review of the literature, report of four cases and analysis of the clinical implications. J Int Coll Surg. 1960;33:131–48.PubMed Varano NR, Meralin RJ. Situs inversus. Review of the literature, report of four cases and analysis of the clinical implications. J Int Coll Surg. 1960;33:131–48.PubMed
2.
Zurück zum Zitat Hasegawa K, Kokudo N. Surgical treatment of hepatocellular carcinoma. Surg Today. 2009;39:833–43.PubMedCrossRef Hasegawa K, Kokudo N. Surgical treatment of hepatocellular carcinoma. Surg Today. 2009;39:833–43.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Belghiti J, Guevara OA, Noun R, Saldinger PF, Kianmanesh R. Liver hanging maneuver: a safe approach to right hepatectomy without liver mobilization. J Am Coll Surg. 2001;193(109–111):2. Belghiti J, Guevara OA, Noun R, Saldinger PF, Kianmanesh R. Liver hanging maneuver: a safe approach to right hepatectomy without liver mobilization. J Am Coll Surg. 2001;193(109–111):2.
4.
Zurück zum Zitat Lai EC, Fan ST, Lo CM. Anterior approach for difficult major right hepatectomy. World J Surg. 1996;20:314–7.PubMedCrossRef Lai EC, Fan ST, Lo CM. Anterior approach for difficult major right hepatectomy. World J Surg. 1996;20:314–7.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Kim SH, Park SJ, Lee SA, Lee WJ, Park JW, Hong EK, et al. Various liver resections using hanging maneuver by three Glisson’s pedicles and three hepatic veins. Ann Surg. 2007;245:201–5.PubMedCrossRef Kim SH, Park SJ, Lee SA, Lee WJ, Park JW, Hong EK, et al. Various liver resections using hanging maneuver by three Glisson’s pedicles and three hepatic veins. Ann Surg. 2007;245:201–5.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Takasaki K. Glissonean pedicle transection method for hepatic resection: a new concept of liver segmentation. J Hepatobiliary Pancreat Surg. 1998;5:286–91.PubMedCrossRef Takasaki K. Glissonean pedicle transection method for hepatic resection: a new concept of liver segmentation. J Hepatobiliary Pancreat Surg. 1998;5:286–91.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Beppu T, Ishiko T, Chikamoto A, Komori H, Masuda T, Baba H, et al. Liver hanging maneuver decreases blood loss and operative time in a right-side hepatectomy. Hepatogastroenterology. 2012;59:542–5. Beppu T, Ishiko T, Chikamoto A, Komori H, Masuda T, Baba H, et al. Liver hanging maneuver decreases blood loss and operative time in a right-side hepatectomy. Hepatogastroenterology. 2012;59:542–5.
8.
Zurück zum Zitat Ishiko T, Inomata Y, Beppu T, Asonuma K, Okajima H, Baba H et al. An improved technique for liver transection using a new device for soft coagulation in living donor hepatectomy. Hepatogastroenterology. 2012. (in press). Ishiko T, Inomata Y, Beppu T, Asonuma K, Okajima H, Baba H et al. An improved technique for liver transection using a new device for soft coagulation in living donor hepatectomy. Hepatogastroenterology. 2012. (in press).
9.
Zurück zum Zitat Kanematsu T, Matsumata T, Kohno H, Sugimachi K, Inokuchi K. Hepatocellular carcinoma with situs inversus. Cancer. 1983;51:549–52.PubMedCrossRef Kanematsu T, Matsumata T, Kohno H, Sugimachi K, Inokuchi K. Hepatocellular carcinoma with situs inversus. Cancer. 1983;51:549–52.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kim YI, Tada I, Kuwabara A, Kobayashi M. Double cancer of the liver and stomach with situs inversus totalis—a case report. Jpn J Surg. 1989;19:756–9.PubMedCrossRef Kim YI, Tada I, Kuwabara A, Kobayashi M. Double cancer of the liver and stomach with situs inversus totalis—a case report. Jpn J Surg. 1989;19:756–9.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kamiike W, Itakura T, Tanaka H, Hatanaka N, Nakamuro M, Miyata M, et al. Hepatic segmentectomy on primary liver cancer with situs inversus totalis. HPB Surg. 1996;9:169–73.PubMedCrossRef Kamiike W, Itakura T, Tanaka H, Hatanaka N, Nakamuro M, Miyata M, et al. Hepatic segmentectomy on primary liver cancer with situs inversus totalis. HPB Surg. 1996;9:169–73.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Goi T, Kawasaki M, Yamazaki T, Koneri K, Katayama K, Hirose K, et al. Ascending colon cancer with hepatic metastasis and cholecystolithiasis in a patient with situs inversus totalis without any expression of UVRAG mRNA: report of a case. Surg Today. 2003;33:702–6.PubMedCrossRef Goi T, Kawasaki M, Yamazaki T, Koneri K, Katayama K, Hirose K, et al. Ascending colon cancer with hepatic metastasis and cholecystolithiasis in a patient with situs inversus totalis without any expression of UVRAG mRNA: report of a case. Surg Today. 2003;33:702–6.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Uemura S, Maeda H, Munekage M, Yoshioka R, Okabayashi T, Hanazaki K. Hepatic resection for metastatic colon cancer in patients with situs inversus totalis complicated by multiple anomalies of the hepatobiliary system: the first case report. J Gastrointest Surg. 2009;13:1724–7.PubMedCrossRef Uemura S, Maeda H, Munekage M, Yoshioka R, Okabayashi T, Hanazaki K. Hepatic resection for metastatic colon cancer in patients with situs inversus totalis complicated by multiple anomalies of the hepatobiliary system: the first case report. J Gastrointest Surg. 2009;13:1724–7.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Sano T, Kamiya J, Nagino M, Kanai M, Uesaka K, Nimura Y. Hepatectomy for proximal bile duct carcinoma in a patient with situs invesus; a case report. Hepatogastroenterology. 2003;50:1266–8.PubMed Sano T, Kamiya J, Nagino M, Kanai M, Uesaka K, Nimura Y. Hepatectomy for proximal bile duct carcinoma in a patient with situs invesus; a case report. Hepatogastroenterology. 2003;50:1266–8.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Mayo CW, Rice RG. Situs inversus totalis; a statistical review of data on 76 cases with special reference to disease of the biliary tract. Arch Surg. 1949;58:724–30.PubMedCrossRef Mayo CW, Rice RG. Situs inversus totalis; a statistical review of data on 76 cases with special reference to disease of the biliary tract. Arch Surg. 1949;58:724–30.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Tonkin IL. The definition of cardiac malpositions with echocardiography and computed tomography. In: Friedman WF, Higgins CB, editors. Pediatric cardiac imaging. Philadelphia: Saunders; 1984. p. 157–87. Tonkin IL. The definition of cardiac malpositions with echocardiography and computed tomography. In: Friedman WF, Higgins CB, editors. Pediatric cardiac imaging. Philadelphia: Saunders; 1984. p. 157–87.
Metadaten
Titel
Hepatic resection using a liver-hanging maneuver and Glissonean pedicle transection for hepatocellular carcinoma in a patient with situs inversus totalis: report of a case
verfasst von
Kazuto Harada
Toshiro Masuda
Toru Beppu
Takatoshi Ishiko
Akira Chikamoto
Hiromitsu Hayashi
Hirohisa Okabe
Ryu Otao
Hiroshi Tanaka
Hiroshi Takamori
Hideo Baba
Publikationsdatum
01.08.2012
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 8/2012
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-012-0156-2

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2012

Surgery Today 8/2012 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 24 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Schadet Ärger den Gefäßen?

14.05.2024 Arteriosklerose Nachrichten

In einer Studie aus New York wirkte sich Ärger kurzfristig deutlich negativ auf die Endothelfunktion gesunder Probanden aus. Möglicherweise hat dies Einfluss auf die kardiovaskuläre Gesundheit.

Intervallfasten zur Regeneration des Herzmuskels?

14.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Die Nahrungsaufnahme auf wenige Stunden am Tag zu beschränken, hat möglicherweise einen günstigen Einfluss auf die Prognose nach akutem ST-Hebungsinfarkt. Darauf deutet eine Studie an der Uniklinik in Halle an der Saale hin.

Klimaschutz beginnt bei der Wahl des Inhalators

14.05.2024 Klimawandel Podcast

Auch kleine Entscheidungen im Alltag einer Praxis können einen großen Beitrag zum Klimaschutz leisten. Die neue Leitlinie zur "klimabewussten Verordnung von Inhalativa" geht mit gutem Beispiel voran, denn der Wechsel vom klimaschädlichen Dosieraerosol zum Pulverinhalator spart viele Tonnen CO2. Leitlinienautor PD Dr. Guido Schmiemann erklärt, warum nicht nur die Umwelt, sondern auch Patientinnen und Patienten davon profitieren.

Zeitschrift für Allgemeinmedizin, DEGAM

RAS-Blocker bei Hyperkaliämie möglichst nicht sofort absetzen

14.05.2024 Hyperkaliämie Nachrichten

Bei ausgeprägter Nierenfunktionsstörung steigen unter der Einnahme von Renin-Angiotensin-System(RAS)-Hemmstoffen nicht selten die Serumkaliumspiegel. Was in diesem Fall zu tun ist, erklärte Prof. Jürgen Floege beim diesjährigen Allgemeinmedizin-Update-Seminar.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.