Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 10/2013

01.10.2013 | Original Article

Ileocolonic anastomosis: preferred techniques in 999 patients. A multicentric study

verfasst von: Stefano Puleo, Maria Sofia, Maria A. Trovato, Antonio Pesce, Teresa R. Portale, Domenico Russello, Gaetano La Greca

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 10/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

There is no standard anastomosis technique for performing reconstruction after right hemicolectomy, and, in the literature, studies on ileocolonic anastomosis are rare. The aim of this retrospective work was to analyze the type of anastomosis techniques used and the related results in a multicentric enquiry.

Methods

A questionnaire was sent to the departments of surgery covering a 1.8 million inhabitant area to collect data concerning the anastomosis techniques used and the results related to complications.

Results

Data for 999 patients from 14 departments of surgery were collected. 95.8 % of the patients were affected by cancer and 4.2 % were affected by inflammatory bowel disease (IBD). The positioning of the anastomosing bowel was side-to-side in 60.5 % of the patients, end-to-side (E–S) in 38.1 % of the patients and end-to-end in 1.3 % of the patients. 46.4 % of the anastomoses were handsewn and 53.6 % were stapled. The complication rate in the cancer group was 5.1 % for handsewn techniques and 4.7 % for stapled techniques. The rate of anastomotic leakage was higher in the handsewn group than that in the stapled group (P < 0.05). The data for the IBD group were not statistically relevant.

Conclusions

This wide multicentric retrospective analysis showed that there remains variability in ileocolonic anastomosis techniques. Stapled anastomoses are associated with a lower incidence of leakage. In stapled anastomoses, the E–S configuration is also related to a lower incidence of leakage.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Simillis C, Purkayastha S, Yamamoto T, Strong SA, Darzi AW, Tekkis PP. A metanalysis comparing conventional end-to-end anastomosis vs other anastomotic configurations after resection in Crohn’s disease. Dis Colon Rectum. 2007;50:1674–87.PubMedCrossRef Simillis C, Purkayastha S, Yamamoto T, Strong SA, Darzi AW, Tekkis PP. A metanalysis comparing conventional end-to-end anastomosis vs other anastomotic configurations after resection in Crohn’s disease. Dis Colon Rectum. 2007;50:1674–87.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Resegotti A, Astegiano M, Farina EC, Ciccone G, Avagnina G, Giustetto A, et al. Side-to-side stapled anastomosis strongly reduces anastomotic leakage rates in Crohn’s disease surgery. Dis Colon Rectum. 2005;48:464–8.PubMedCrossRef Resegotti A, Astegiano M, Farina EC, Ciccone G, Avagnina G, Giustetto A, et al. Side-to-side stapled anastomosis strongly reduces anastomotic leakage rates in Crohn’s disease surgery. Dis Colon Rectum. 2005;48:464–8.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kracht M, Hay JM, Fagniez PL, Fingerhut A. Ileocolonic anastomosis after right hemicolectomy for carcinoma: stapled or hand-sewn? A prospective, multicenter, randomized trial. Int J Colorectal Dis. 1993;8:29–33.PubMedCrossRef Kracht M, Hay JM, Fagniez PL, Fingerhut A. Ileocolonic anastomosis after right hemicolectomy for carcinoma: stapled or hand-sewn? A prospective, multicenter, randomized trial. Int J Colorectal Dis. 1993;8:29–33.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Yamamoto T, Bain IM, Allan RN, Keighley MRB. Stapled functional end-to-end anastomosis versus sutured end-to-end anastomosis after ileocolonic resection in Crohn disease. Scand J Gastroenterol. 1999;34:708–13.PubMedCrossRef Yamamoto T, Bain IM, Allan RN, Keighley MRB. Stapled functional end-to-end anastomosis versus sutured end-to-end anastomosis after ileocolonic resection in Crohn disease. Scand J Gastroenterol. 1999;34:708–13.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Munoz-Juarez M, Yamamoto T, Wolff BG, Keighley MRB. Wide-lumen stapled anastomosis vs conventional en-to-end anastomosis in the treatment of Crohn’s disease. Dis Colon Rectum. 2001;44:20–6.PubMedCrossRef Munoz-Juarez M, Yamamoto T, Wolff BG, Keighley MRB. Wide-lumen stapled anastomosis vs conventional en-to-end anastomosis in the treatment of Crohn’s disease. Dis Colon Rectum. 2001;44:20–6.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Anwar S, Hughes S, Eadie AJ, Scott NA. Anastomotic technique and survival after right hemicolectomy for colorectal cancer. Surg J R Coll Surg Edinb Irel. 2004;2:277–80. Anwar S, Hughes S, Eadie AJ, Scott NA. Anastomotic technique and survival after right hemicolectomy for colorectal cancer. Surg J R Coll Surg Edinb Irel. 2004;2:277–80.
7.
Zurück zum Zitat Choy PY, Bissett IP, Docherty JG, Parry BR, Merrie AE. Stapled versus handsewn methods for ileocolic anastomosis. Cochrane Database Syst Rev. 2007;18:CD004320. Choy PY, Bissett IP, Docherty JG, Parry BR, Merrie AE. Stapled versus handsewn methods for ileocolic anastomosis. Cochrane Database Syst Rev. 2007;18:CD004320.
8.
Zurück zum Zitat Izbicki JR, Gawad KA, Quirrenbach S, Hosch SB, Breid V, Knoefel WT, et al. Can stapled anastomosis in visceral surgery still be justified? A prospective controlled randomized study of the cost-effectiveness of hand-sewn and stapled anastomosis. Chirurg. 1998;69:725–34.PubMedCrossRef Izbicki JR, Gawad KA, Quirrenbach S, Hosch SB, Breid V, Knoefel WT, et al. Can stapled anastomosis in visceral surgery still be justified? A prospective controlled randomized study of the cost-effectiveness of hand-sewn and stapled anastomosis. Chirurg. 1998;69:725–34.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Wolmark N, Gordon PH, Fisher B, Weiand S, Lerner H, Lawrence W, et al. A comparison of stapled and handsewn anastomosis in patients undergoing resection for Dukes B and C colorectal cancer. Dis Colon Rectum. 1986;29:344–50.PubMedCrossRef Wolmark N, Gordon PH, Fisher B, Weiand S, Lerner H, Lawrence W, et al. A comparison of stapled and handsewn anastomosis in patients undergoing resection for Dukes B and C colorectal cancer. Dis Colon Rectum. 1986;29:344–50.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Ileocolonic anastomosis: preferred techniques in 999 patients. A multicentric study
verfasst von
Stefano Puleo
Maria Sofia
Maria A. Trovato
Antonio Pesce
Teresa R. Portale
Domenico Russello
Gaetano La Greca
Publikationsdatum
01.10.2013
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 10/2013
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-012-0381-8

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2013

Surgery Today 10/2013 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 24 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Schadet Ärger den Gefäßen?

14.05.2024 Arteriosklerose Nachrichten

In einer Studie aus New York wirkte sich Ärger kurzfristig deutlich negativ auf die Endothelfunktion gesunder Probanden aus. Möglicherweise hat dies Einfluss auf die kardiovaskuläre Gesundheit.

Intervallfasten zur Regeneration des Herzmuskels?

14.05.2024 Herzinfarkt Nachrichten

Die Nahrungsaufnahme auf wenige Stunden am Tag zu beschränken, hat möglicherweise einen günstigen Einfluss auf die Prognose nach akutem ST-Hebungsinfarkt. Darauf deutet eine Studie an der Uniklinik in Halle an der Saale hin.

Klimaschutz beginnt bei der Wahl des Inhalators

14.05.2024 Klimawandel Podcast

Auch kleine Entscheidungen im Alltag einer Praxis können einen großen Beitrag zum Klimaschutz leisten. Die neue Leitlinie zur "klimabewussten Verordnung von Inhalativa" geht mit gutem Beispiel voran, denn der Wechsel vom klimaschädlichen Dosieraerosol zum Pulverinhalator spart viele Tonnen CO2. Leitlinienautor PD Dr. Guido Schmiemann erklärt, warum nicht nur die Umwelt, sondern auch Patientinnen und Patienten davon profitieren.

Zeitschrift für Allgemeinmedizin, DEGAM

RAS-Blocker bei Hyperkaliämie möglichst nicht sofort absetzen

14.05.2024 Hyperkaliämie Nachrichten

Bei ausgeprägter Nierenfunktionsstörung steigen unter der Einnahme von Renin-Angiotensin-System(RAS)-Hemmstoffen nicht selten die Serumkaliumspiegel. Was in diesem Fall zu tun ist, erklärte Prof. Jürgen Floege beim diesjährigen Allgemeinmedizin-Update-Seminar.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.