Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 12/2015

01.12.2015 | How to Do It

Dual-port laparoscopic abdominoperineal resection using the intended stoma site as the multichannel port

verfasst von: Takahisa Ishikawa, Shigenori Homma, Susumu Shibasaki, Tadashi Yoshida, Nozomi Minagawa, Hideki Kawamura, Norihiko Takahashi, Akinobu Taketomi

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 12/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We describe a novel minimally invasive procedure: dual-port laparoscopic abdominoperineal resection using a SILS™ port, and report our experience of using this to treat ten patients with lower rectal cancer. A SILS™ port was placed in the left lower quadrant at the intended colostomy site. A 5-mm trocar was inserted at the umbilicus at the subsequent drain site. Via a standard laparoscopic medial-to-lateral approach, the inferior mesenteric artery and vein were ligated and total mesorectal excision was performed. Via a perineal approach, the specimen was retrieved from the perineal wound, and a sigmoid colostomy was created at the site of the SILS™ port. Ten consecutive patients with lower rectal cancer at clinical stage T3 or lower underwent the procedure at our institution. The procedure was completed successfully in all patients, without any intraoperative problems and all postoperative outcomes were satisfactory. Thus, dual-port laparoscopic abdominoperineal resection can be performed safely and feasibly in selected patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Chen WT, Chang SC, Chiang HC, Lo WY, Jeng LB, Wu C, et al. Single-incision laparoscopic versus conventional laparoscopic right hemicolectomy: a comparison of short-term surgical results. Surg Endosc. 2011;25:1887–92.CrossRefPubMed Chen WT, Chang SC, Chiang HC, Lo WY, Jeng LB, Wu C, et al. Single-incision laparoscopic versus conventional laparoscopic right hemicolectomy: a comparison of short-term surgical results. Surg Endosc. 2011;25:1887–92.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Costedio MM, Remzi FH. Single-port laparoscopic colectomy. Tech Coloproctol. 2013;17:S29–34.CrossRefPubMed Costedio MM, Remzi FH. Single-port laparoscopic colectomy. Tech Coloproctol. 2013;17:S29–34.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Bracale U, Nastro P, Bramante S, Pignata G. Single incision laparoscopic anterior resection for cancer using a “QuadiPort access system”. Acta Chir Iugosl. 2010;57:105–9.CrossRefPubMed Bracale U, Nastro P, Bramante S, Pignata G. Single incision laparoscopic anterior resection for cancer using a “QuadiPort access system”. Acta Chir Iugosl. 2010;57:105–9.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Bulut O, Aslak KK, Rosenstock S. Technique and short-term outcomes of single-port surgery for rectal cancer: a feasibility study of 25 patients. Scand J Surg. 2014;103:26–33.CrossRefPubMed Bulut O, Aslak KK, Rosenstock S. Technique and short-term outcomes of single-port surgery for rectal cancer: a feasibility study of 25 patients. Scand J Surg. 2014;103:26–33.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Lauritsen ML, Bulut O. Single-port access laparoscopic abdominoperineal resection through the colostomy site: a case report. Tech Coloproctol. 2012;16:175–7.CrossRefPubMed Lauritsen ML, Bulut O. Single-port access laparoscopic abdominoperineal resection through the colostomy site: a case report. Tech Coloproctol. 2012;16:175–7.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Hua-Feng P, Zhi-Wei J, Gang W, Xin-Xin L, Feng-Tao L. A novel approach for the resection of low rectal cancer. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2012;22:537–41.CrossRefPubMed Hua-Feng P, Zhi-Wei J, Gang W, Xin-Xin L, Feng-Tao L. A novel approach for the resection of low rectal cancer. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2012;22:537–41.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Stewart DB, Messaris E. Adequate margins for anorectal cancer can be achieved by single-site laparoscopy. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2013;23:316–22.CrossRefPubMed Stewart DB, Messaris E. Adequate margins for anorectal cancer can be achieved by single-site laparoscopy. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2013;23:316–22.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Lopez NE, Peterson CY, Ramamoorthy SL, McLemore EC, Sedrak MF, Lowy AM, et al. Single-incision laparoscopic surgery through an ostomy site: a natural approach by an unnatural orifice. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2015;25:74–8.CrossRefPubMed Lopez NE, Peterson CY, Ramamoorthy SL, McLemore EC, Sedrak MF, Lowy AM, et al. Single-incision laparoscopic surgery through an ostomy site: a natural approach by an unnatural orifice. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2015;25:74–8.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Kawamata F, Homma S, Minagawa N, Kawamura H, Takahashi N, Taketomi A. Comparison of single-incision plus one additional port laparoscopy-assisted anterior resection with conventional laparoscopy-assisted anterior resection for rectal cancer. World J Surg. 2014;38:2716–23.CrossRefPubMed Kawamata F, Homma S, Minagawa N, Kawamura H, Takahashi N, Taketomi A. Comparison of single-incision plus one additional port laparoscopy-assisted anterior resection with conventional laparoscopy-assisted anterior resection for rectal cancer. World J Surg. 2014;38:2716–23.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Mori T, Kimura T, Kitajima M. Skill accreditation system for laparoscopic gastroenterologic surgeons in Japan. Minim Invasive Ther Allied Technol. 2010;19:18–23.CrossRefPubMed Mori T, Kimura T, Kitajima M. Skill accreditation system for laparoscopic gastroenterologic surgeons in Japan. Minim Invasive Ther Allied Technol. 2010;19:18–23.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Mike M, Kano N. Laparoscopic surgery for colon cancer: a review of the fascial composition of the abdominal cavity. Surg Today. 2015;45:129–39.CrossRefPubMed Mike M, Kano N. Laparoscopic surgery for colon cancer: a review of the fascial composition of the abdominal cavity. Surg Today. 2015;45:129–39.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Inada R, Yamamoto S, Oshiro T, Takawa M, Fujita S, Akasu T. A case-matched comparison of the short-term outcomes between laparoscopic and open abdominoperineal resection for rectal cancer. Surg Today. 2014;44:640–5.CrossRefPubMed Inada R, Yamamoto S, Oshiro T, Takawa M, Fujita S, Akasu T. A case-matched comparison of the short-term outcomes between laparoscopic and open abdominoperineal resection for rectal cancer. Surg Today. 2014;44:640–5.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Heald RJ, Husband EM, Ryall RD. The mesorectum in rectal cancer surgery–the clue to pelvic recurrence? Br J Surg. 1982;69:613–6.CrossRefPubMed Heald RJ, Husband EM, Ryall RD. The mesorectum in rectal cancer surgery–the clue to pelvic recurrence? Br J Surg. 1982;69:613–6.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Martling A, Holm T, Rutqvist LE, Johansson H, Moran BJ, Heald RJ, et al. Impact of a surgical training programme on rectal cancer outcomes in Stockholm. Br J Surg. 2005;92:225–9.CrossRefPubMed Martling A, Holm T, Rutqvist LE, Johansson H, Moran BJ, Heald RJ, et al. Impact of a surgical training programme on rectal cancer outcomes in Stockholm. Br J Surg. 2005;92:225–9.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Quirke P, Durdey P, Dixon MF, Williams NS. Local recurrence of rectal adenocarcinoma due to inadequate surgical resection. Histopathological study of lateral tumour spread and surgical excision. Lancet. 1986;2:996–9.CrossRefPubMed Quirke P, Durdey P, Dixon MF, Williams NS. Local recurrence of rectal adenocarcinoma due to inadequate surgical resection. Histopathological study of lateral tumour spread and surgical excision. Lancet. 1986;2:996–9.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Tilney HS, Rasheed S, Northover JM, Tekkis PP. The influence of circumferential resection margins on long-term outcomes following rectal cancer surgery. Dis Colon Rectum. 2009;52:1723–9.CrossRefPubMed Tilney HS, Rasheed S, Northover JM, Tekkis PP. The influence of circumferential resection margins on long-term outcomes following rectal cancer surgery. Dis Colon Rectum. 2009;52:1723–9.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Dual-port laparoscopic abdominoperineal resection using the intended stoma site as the multichannel port
verfasst von
Takahisa Ishikawa
Shigenori Homma
Susumu Shibasaki
Tadashi Yoshida
Nozomi Minagawa
Hideki Kawamura
Norihiko Takahashi
Akinobu Taketomi
Publikationsdatum
01.12.2015
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 12/2015
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-015-1224-1

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2015

Surgery Today 12/2015 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 24 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Strenge Blutdruckeinstellung lohnt auch im Alter noch

30.04.2024 Arterielle Hypertonie Nachrichten

Ältere Frauen, die von chronischen Erkrankungen weitgehend verschont sind, haben offenbar die besten Chancen, ihren 90. Geburtstag zu erleben, wenn ihr systolischer Blutdruck < 130 mmHg liegt. Das scheint selbst für 80-Jährige noch zu gelten.

Dihydropyridin-Kalziumantagonisten können auf die Nieren gehen

30.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Im Vergleich zu anderen Blutdrucksenkern sind Kalziumantagonisten vom Diyhdropyridin-Typ mit einem erhöhten Risiko für eine Mikroalbuminurie und in Abwesenheit eines RAS-Blockers auch für ein terminales Nierenversagen verbunden.

Frauen bekommen seltener eine intensive Statintherapie

30.04.2024 Statine Nachrichten

Frauen in den Niederlanden erhalten bei vergleichbarem kardiovaskulärem Risiko seltener eine intensive Statintherapie als Männer. Ihre LDL-Zielwerte erreichen sie aber fast ähnlich oft.

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.