Skip to main content
Erschienen in: Acta Neurochirurgica 2/2014

01.02.2014 | How I Do it - Brain Tumors

Anterior clinoidectomy

verfasst von: J. Lehmberg, S. M. Krieg, B. Meyer

Erschienen in: Acta Neurochirurgica | Ausgabe 2/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The optic nerve within the optic canal, the parophthalmic segment of the carotid artery, and the oculomotor nerve in the superior orbital fissure all lay against the anterior clinoid process. Bone resection uncovers these structures.

Method

For extradural resection of the anterior clinoid process and surrounding bone, two key steps are recommended: bony opening of the superior orbital fissure, and transection of the orbitotemporal periosteal fold.

Conclusion

Anterior clinoidectomy is technically challenging. Following a sequence of surgical steps to expose clearly-defined surgical landmarks helps to make this procedure simple and safe.

Key points

• Pterional craniotomy
• Complete extradural anterior clinoidectomy
• Slit dura (3 mm) to drain cerebrospinal fluid
• Peel dura from orbital roof and lateral wall
• Bony opening of superior orbital fissure to use it as surgical corridor
• Drilling of optic canal
• Transection of orbitotemporal periosteal fold
• Hollow anterior clinoid process and piece-meal resection
• Transection of falciforme ligament to free optic nerve
• Replace falciforme ligament by extradural free pericranial flap
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Coscarella E, Baskaya MK, Morcos JJ (2003) An alternative extradural exposure to the anterior clinoid process: the superior orbital fissure as a surgical corridor. Neurosurgery 53:162–166, discussion 166–167PubMedCrossRef Coscarella E, Baskaya MK, Morcos JJ (2003) An alternative extradural exposure to the anterior clinoid process: the superior orbital fissure as a surgical corridor. Neurosurgery 53:162–166, discussion 166–167PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Dolenc VV (1985) A combined epi- and subdural direct approach to carotid-ophthalmic artery aneurysms. J Neurosurg 62:667–672PubMedCrossRef Dolenc VV (1985) A combined epi- and subdural direct approach to carotid-ophthalmic artery aneurysms. J Neurosurg 62:667–672PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Froelich SC, Aziz KM, Levine NB, Theodosopoulos PV, van Loveren HR, Keller JT (2007) Refinement of the extradural anterior clinoidectomy: surgical anatomy of the orbitotemporal periosteal fold. Neurosurgery 61:179–185, discussion 185–176PubMedCrossRef Froelich SC, Aziz KM, Levine NB, Theodosopoulos PV, van Loveren HR, Keller JT (2007) Refinement of the extradural anterior clinoidectomy: surgical anatomy of the orbitotemporal periosteal fold. Neurosurgery 61:179–185, discussion 185–176PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Kapur E, Mehic A (2012) Anatomical variations and morphometric study of the optic strut and the anterior clinoid process. Bosn J Basic Med Sci 12:88–93PubMed Kapur E, Mehic A (2012) Anatomical variations and morphometric study of the optic strut and the anterior clinoid process. Bosn J Basic Med Sci 12:88–93PubMed
5.
Zurück zum Zitat Lehmberg J, Krieg SM, Mueller B, Meyer B (2013) Impact of anterior clinoidectomy on visual function after resection of meningiomas in and around the optic canal. Acta Neurochir (Wien) 155:1293–1299 Lehmberg J, Krieg SM, Mueller B, Meyer B (2013) Impact of anterior clinoidectomy on visual function after resection of meningiomas in and around the optic canal. Acta Neurochir (Wien) 155:1293–1299
6.
Zurück zum Zitat Spektor S, Dotan S, Mizrahi CJ (2013) Safety of drilling for clinoidectomy and optic canal unroofing in anterior skull base surgery. Acta Neurochir (Wien) 155:1017–1024CrossRef Spektor S, Dotan S, Mizrahi CJ (2013) Safety of drilling for clinoidectomy and optic canal unroofing in anterior skull base surgery. Acta Neurochir (Wien) 155:1017–1024CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Yonekawa Y, Ogata N, Imhof HG, Olivecrona M, Strommer K, Kwak TE, Roth P, Groscurth P (1997) Selective extradural anterior clinoidectomy for supra- and parasellar processes. Technical note. J Neurosurg 87:636–642PubMedCrossRef Yonekawa Y, Ogata N, Imhof HG, Olivecrona M, Strommer K, Kwak TE, Roth P, Groscurth P (1997) Selective extradural anterior clinoidectomy for supra- and parasellar processes. Technical note. J Neurosurg 87:636–642PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Anterior clinoidectomy
verfasst von
J. Lehmberg
S. M. Krieg
B. Meyer
Publikationsdatum
01.02.2014
Verlag
Springer Vienna
Erschienen in
Acta Neurochirurgica / Ausgabe 2/2014
Print ISSN: 0001-6268
Elektronische ISSN: 0942-0940
DOI
https://doi.org/10.1007/s00701-013-1960-1

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2014

Acta Neurochirurgica 2/2014 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Demenzkranke durch Antipsychotika vielfach gefährdet

23.04.2024 Demenz Nachrichten

Wenn Demenzkranke aufgrund von Symptomen wie Agitation oder Aggressivität mit Antipsychotika behandelt werden, sind damit offenbar noch mehr Risiken verbunden als bislang angenommen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.