Skip to main content
Erschienen in: Clinical Rheumatology 6/2005

01.12.2005 | Case Report

Successful treatment of rapidly progressive interstitial pneumonia with autologous peripheral blood stem cell transplantation in a patient with dermatomyositis

verfasst von: Kensuke Oryoji, Daisuke Himeji, Kouji Nagafuji, Takahiko Horiuchi, Hiroshi Tsukamoto, Hisashi Gondo, Mine Harada

Erschienen in: Clinical Rheumatology | Ausgabe 6/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aggressive autoimmune diseases are often treated by intensive immunosuppressive treatment such as high-dose methylprednisolone and intravenous cyclophosphamide. Autologous hematopoietic stem cell transplantation can facilitate high-dose immunosuppressive therapy (HDIT), which is myeloablative. We describe a 54-year-old female patient with rapidly progressive and refractory interstitial pneumonia due to dermatomyositis, which was successfully treated with high-dose cyclophosphamide and autologous blood stem cell transplantation. Following transplantation, dyspnea disappeared, and arterial blood gas analysis and respiratory function test showed marked improvement. This improvement was confirmed by diminished interstitial shadows on chest X-ray and computed tomography scans. Eighteen months after transplantation, the patient is doing well without symptoms and signs of interstitial pneumonia.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bohan A, Peter JB (1975) Polymyositis and dermatomyositis. N Engl J Med 292:344–347PubMed Bohan A, Peter JB (1975) Polymyositis and dermatomyositis. N Engl J Med 292:344–347PubMed
2.
Zurück zum Zitat Fergusson RJ, Davidson NM, Nuki G, Crompton GK (1983) Dermatomyositis and rapidly progressive fibrosing alveolitis. Thorax 38:71–72PubMed Fergusson RJ, Davidson NM, Nuki G, Crompton GK (1983) Dermatomyositis and rapidly progressive fibrosing alveolitis. Thorax 38:71–72PubMed
3.
Zurück zum Zitat Takizawa H, Suzuki N, Yanagawa T et al (1995) Pulmonary involvement of collagen vascular diseases: studies on prognostic factors from basic and clinical view points (in Japanese). Jpn J Thorac Dis 33 [Suppl]:S291–S295 Takizawa H, Suzuki N, Yanagawa T et al (1995) Pulmonary involvement of collagen vascular diseases: studies on prognostic factors from basic and clinical view points (in Japanese). Jpn J Thorac Dis 33 [Suppl]:S291–S295
4.
Zurück zum Zitat Miyake S, Ohtani Y, Sawada M et al (2002) Usefulness of cyclosporin A on rapidly progressive interstitial pneumonia in dermatomyositis. Sarcoidosis Vasc Diffuse Lung Dis 19:128–133PubMed Miyake S, Ohtani Y, Sawada M et al (2002) Usefulness of cyclosporin A on rapidly progressive interstitial pneumonia in dermatomyositis. Sarcoidosis Vasc Diffuse Lung Dis 19:128–133PubMed
5.
Zurück zum Zitat Openshaw H, Nash RA, McSweeney PA (2002) High-dose immunosuppression and hematopoietic stem cell transplantation in autoimmune disease: clinical review. Biol Blood Marrow Transplant 8:233–248CrossRefPubMed Openshaw H, Nash RA, McSweeney PA (2002) High-dose immunosuppression and hematopoietic stem cell transplantation in autoimmune disease: clinical review. Biol Blood Marrow Transplant 8:233–248CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Cosnes A, Amaudric F, Gherardi R, Verroust J, Wechsler J, Revuz J, Roujeau JC (1995) Dermatomyositis without muscle weakness. Long-term follow-up of 12 patients without systemic corticosteroids. Arch Dermatol 131:1381–1385CrossRefPubMed Cosnes A, Amaudric F, Gherardi R, Verroust J, Wechsler J, Revuz J, Roujeau JC (1995) Dermatomyositis without muscle weakness. Long-term follow-up of 12 patients without systemic corticosteroids. Arch Dermatol 131:1381–1385CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Tyndall A, Passwag J, Gratwohl A (2001) Haematopoietic stem cell transplantation in the treatment of severe autoimmune diseases 2000. Ann Rheum Dis 60:702–707CrossRefPubMed Tyndall A, Passwag J, Gratwohl A (2001) Haematopoietic stem cell transplantation in the treatment of severe autoimmune diseases 2000. Ann Rheum Dis 60:702–707CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Baron F, Ribbens C, Kaye O, Fillet G, Malaise M, Beguin Y (2000) Effective treatment of Jo-1 associated polymyositis with T-cell depleted autologous peripheral blood stem cell transplantation. Br J Haematol 110:339–342CrossRefPubMed Baron F, Ribbens C, Kaye O, Fillet G, Malaise M, Beguin Y (2000) Effective treatment of Jo-1 associated polymyositis with T-cell depleted autologous peripheral blood stem cell transplantation. Br J Haematol 110:339–342CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Bingham S, Griffiths B, McGonagle D, Snowden JA, Emery P (2001) Autologous stem cell transplantation for rapidly progressive Jo-1-positive polymyositis with long-term follow-up. Br J Haematol 113:840–841CrossRefPubMed Bingham S, Griffiths B, McGonagle D, Snowden JA, Emery P (2001) Autologous stem cell transplantation for rapidly progressive Jo-1-positive polymyositis with long-term follow-up. Br J Haematol 113:840–841CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Asahara E, Shimazaki C, Yamagata N et al (1994) Reconstitution of lymphocyte subsets after peripheral blood stem cell transplantation: two color flow cytometric analysis. Bone Marrow Transplant 13:377–381PubMed Asahara E, Shimazaki C, Yamagata N et al (1994) Reconstitution of lymphocyte subsets after peripheral blood stem cell transplantation: two color flow cytometric analysis. Bone Marrow Transplant 13:377–381PubMed
11.
Zurück zum Zitat Kohno N (1999) Serum marker KL-6/MUC1 for the diagnosis and management of interstitial pneumonitis. J Med Invest 46:151–158PubMed Kohno N (1999) Serum marker KL-6/MUC1 for the diagnosis and management of interstitial pneumonitis. J Med Invest 46:151–158PubMed
12.
Zurück zum Zitat Bandoh S, Fujita J, Ohtsuki Y, Ueda Y, Hojo S, Tokuda M, Dobashi H, Kurata N, Yoshinouchi T, Kohno N, Takahara J (2000) Sequential changes of KL-6 in sera of patients with interstitial pneumonia associated with polymyositis/dermatomyositis. Ann Rheum Dis 59:257–262CrossRefPubMed Bandoh S, Fujita J, Ohtsuki Y, Ueda Y, Hojo S, Tokuda M, Dobashi H, Kurata N, Yoshinouchi T, Kohno N, Takahara J (2000) Sequential changes of KL-6 in sera of patients with interstitial pneumonia associated with polymyositis/dermatomyositis. Ann Rheum Dis 59:257–262CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Kubo M, Ihn H, Yamane K, Kikuchi K, Yazawa N, Soma Y, Tamaki K (2000) Serum KL-6 in adult patients with polymyositis and dermatomyositis. Rheumatology 39:632–636CrossRefPubMed Kubo M, Ihn H, Yamane K, Kikuchi K, Yazawa N, Soma Y, Tamaki K (2000) Serum KL-6 in adult patients with polymyositis and dermatomyositis. Rheumatology 39:632–636CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Successful treatment of rapidly progressive interstitial pneumonia with autologous peripheral blood stem cell transplantation in a patient with dermatomyositis
verfasst von
Kensuke Oryoji
Daisuke Himeji
Kouji Nagafuji
Takahiko Horiuchi
Hiroshi Tsukamoto
Hisashi Gondo
Mine Harada
Publikationsdatum
01.12.2005
Erschienen in
Clinical Rheumatology / Ausgabe 6/2005
Print ISSN: 0770-3198
Elektronische ISSN: 1434-9949
DOI
https://doi.org/10.1007/s10067-005-1109-6

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2005

Clinical Rheumatology 6/2005 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.