Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 3/2014

01.03.2014 | Article

Microbiological diagnosis of vertebral osteomyelitis: relevance of second percutaneous biopsy following initial negative biopsy and limited yield of post-biopsy blood cultures

verfasst von: G. Gras, R. Buzele, J. J. Parienti, F. Debiais, A. Dinh, M. Dupon, F. Roblot, D. Mulleman, C. Marcelli, J. Michon, L. Bernard

Erschienen in: European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases | Ausgabe 3/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The purpose of this investigation was to evaluate the microbiological diagnosis yield of post-biopsy blood cultures (PBBCs) and second percutaneous needle biopsy (PNB) following an initial negative biopsy in vertebral osteomyelitis (VO) without bacteremia. A retrospective multicenter study was performed. Patients with VO, pre-biopsy negative blood culture(s), ≥1 PNB, and ≥1 PBBC (0–4 h) were included. One hundred and sixty-nine PNBs (136 first and 33 following initial negative biopsy) were performed for 136 patients (median age = 58 years, sex ratio M/F = 1.9). First and second PNBs had a similar yield: 43.4 % (59/136) versus 39.4 % (13/33), respectively. Only two PBBCs (1.1 %) led to a microbiological diagnosis. The strategy with positive first PNB and second PNB following an initial negative result led to microbiological diagnosis in 79.6 % (74/93) of cases versus 44.1 % (60/136) for the strategy with only one biopsy. In the multivariate analysis, young age (odds ratio, OR [95 % confidence interval (CI)] = 0.98 [0.97; 0.99] per 1 year increase, p = 0.02) and >1 sample (OR = 2.4 ([1.3; 4.4], p = 0.007)) were independently associated with positive PNB. To optimize microbiological diagnosis in vertebral osteomyelitis, performing a second PNB (after an initial negative biopsy) could lead to a microbiological diagnosis in nearly 80 % of patients. PBBC appears to be limited in microbiological diagnosis.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Modic MT, Feiglin DH, Piraino DW, Boumphrey F, Weinstein MA, Duchesneau PM et al (1985) Vertebral osteomyelitis: assessment using MR. Radiology 157:157–166PubMed Modic MT, Feiglin DH, Piraino DW, Boumphrey F, Weinstein MA, Duchesneau PM et al (1985) Vertebral osteomyelitis: assessment using MR. Radiology 157:157–166PubMed
4.
Zurück zum Zitat Chew FS, Kline MJ (2001) Diagnostic yield of CT-guided percutaneous aspiration procedures in suspected spontaneous infectious diskitis. Radiology 218:211–214PubMedCrossRef Chew FS, Kline MJ (2001) Diagnostic yield of CT-guided percutaneous aspiration procedures in suspected spontaneous infectious diskitis. Radiology 218:211–214PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Cherasse A, Martin D, Tavernier C, Maillefert JF (2003) Are blood cultures performed after disco-vertebral biopsy useful in patients with pyogenic infective spondylitis? Rheumatology (Oxford) 42:913. doi:10.1093/rheumatology/keg224 CrossRef Cherasse A, Martin D, Tavernier C, Maillefert JF (2003) Are blood cultures performed after disco-vertebral biopsy useful in patients with pyogenic infective spondylitis? Rheumatology (Oxford) 42:913. doi:10.​1093/​rheumatology/​keg224 CrossRef
10.
Zurück zum Zitat (2007) Primary infectious spondylitis, and following intradiscal procedure, without prothesis. Recommendations. Med Mal Infect 37:573–583 (2007) Primary infectious spondylitis, and following intradiscal procedure, without prothesis. Recommendations. Med Mal Infect 37:573–583
12.
Zurück zum Zitat McHenry MC, Easley KA, Locker GA (2002) Vertebral osteomyelitis: long-term outcome for 253 patients from 7 Cleveland-area hospitals. Clin Infect Dis 34:1342–1350. doi:10.1086/340102 PubMedCrossRef McHenry MC, Easley KA, Locker GA (2002) Vertebral osteomyelitis: long-term outcome for 253 patients from 7 Cleveland-area hospitals. Clin Infect Dis 34:1342–1350. doi:10.​1086/​340102 PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Acosta FL Jr, Chin CT, Quiñones-Hinojosa A, Ames CP, Weinstein PR, Chou D (2004) Diagnosis and management of adult pyogenic osteomyelitis of the cervical spine. Neurosurg Focus 17:E2PubMedCrossRef Acosta FL Jr, Chin CT, Quiñones-Hinojosa A, Ames CP, Weinstein PR, Chou D (2004) Diagnosis and management of adult pyogenic osteomyelitis of the cervical spine. Neurosurg Focus 17:E2PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Marschall J, Bhavan KP, Olsen MA, Fraser VJ, Wright NM, Warren DK (2011) The impact of prebiopsy antibiotics on pathogen recovery in hematogenous vertebral osteomyelitis. Clin Infect Dis 52:867–872. doi:10.1093/cid/cir062 PubMedCrossRef Marschall J, Bhavan KP, Olsen MA, Fraser VJ, Wright NM, Warren DK (2011) The impact of prebiopsy antibiotics on pathogen recovery in hematogenous vertebral osteomyelitis. Clin Infect Dis 52:867–872. doi:10.​1093/​cid/​cir062 PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Sapico FL, Montgomerie JZ (1990) Vertebral osteomyelitis. Infect Dis Clin North Am 4:539–550PubMed Sapico FL, Montgomerie JZ (1990) Vertebral osteomyelitis. Infect Dis Clin North Am 4:539–550PubMed
17.
Zurück zum Zitat Friedman JA, Maher CO, Quast LM, McClelland RL, Ebersold MJ (2002) Spontaneous disc space infections in adults. Surg Neurol 57:81–86PubMedCrossRef Friedman JA, Maher CO, Quast LM, McClelland RL, Ebersold MJ (2002) Spontaneous disc space infections in adults. Surg Neurol 57:81–86PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Grammatico L, Baron S, Rusch E, Lepage B, Surer N, Desenclos JC et al (2008) Epidemiology of vertebral osteomyelitis (VO) in France: analysis of hospital-discharge data 2002–2003. Epidemiol Infect 136:653–660. doi:10.1017/S0950268807008850 PubMedCrossRef Grammatico L, Baron S, Rusch E, Lepage B, Surer N, Desenclos JC et al (2008) Epidemiology of vertebral osteomyelitis (VO) in France: analysis of hospital-discharge data 2002–2003. Epidemiol Infect 136:653–660. doi:10.​1017/​S095026880700885​0 PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Legrand E, Flipo RM, Guggenbuhl P, Masson C, Maillefert JF, Soubrier M et al (2001) Management of nontuberculous infectious discitis. treatments used in 110 patients admitted to 12 teaching hospitals in France. Joint Bone Spine 68:504–509PubMedCrossRef Legrand E, Flipo RM, Guggenbuhl P, Masson C, Maillefert JF, Soubrier M et al (2001) Management of nontuberculous infectious discitis. treatments used in 110 patients admitted to 12 teaching hospitals in France. Joint Bone Spine 68:504–509PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Colmenero JD, Jiménez-Mejías ME, Sánchez-Lora FJ, Reguera JM, Palomino-Nicás J, Martos F et al (1997) Pyogenic, tuberculous, and brucellar vertebral osteomyelitis: a descriptive and comparative study of 219 cases. Ann Rheum Dis 56:709–715PubMedCrossRef Colmenero JD, Jiménez-Mejías ME, Sánchez-Lora FJ, Reguera JM, Palomino-Nicás J, Martos F et al (1997) Pyogenic, tuberculous, and brucellar vertebral osteomyelitis: a descriptive and comparative study of 219 cases. Ann Rheum Dis 56:709–715PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Fouquet B, Goupille P, Gobert F, Cotty P, Roulot B, Valat JP (1996) Infectious discitis diagnostic contribution of laboratory tests and percutaneous discovertebral biopsy. Rev Rhum Engl Ed 63:24–29PubMed Fouquet B, Goupille P, Gobert F, Cotty P, Roulot B, Valat JP (1996) Infectious discitis diagnostic contribution of laboratory tests and percutaneous discovertebral biopsy. Rev Rhum Engl Ed 63:24–29PubMed
Metadaten
Titel
Microbiological diagnosis of vertebral osteomyelitis: relevance of second percutaneous biopsy following initial negative biopsy and limited yield of post-biopsy blood cultures
verfasst von
G. Gras
R. Buzele
J. J. Parienti
F. Debiais
A. Dinh
M. Dupon
F. Roblot
D. Mulleman
C. Marcelli
J. Michon
L. Bernard
Publikationsdatum
01.03.2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases / Ausgabe 3/2014
Print ISSN: 0934-9723
Elektronische ISSN: 1435-4373
DOI
https://doi.org/10.1007/s10096-013-1965-y

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2014

European Journal of Clinical Microbiology & Infectious Diseases 3/2014 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.