Skip to main content
Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum 2/2005

01.02.2005 | Case Reports

Hyponatremia and Seizures After Bowel Preparation: Report of Three Cases

verfasst von: F. A. Frizelle, M.B.Ch.B. , M.Med.Sc. , F.R.A.C.S., B. M. Colls, M.B.Ch.B. , F.R.A.C.P., F.R.C.P.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 2/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Oral sodium phosphate and sodium picosulfates/magnesium citrate are commonly used to evacuate the colon and rectum before colonoscopy or colorectal surgery. These substances, however, are known to cause electrolyte abnormalities. Seizures caused by electrolyte abnormalities associated with bowel preparation have only rarely been reported. We report the cases of three patients with no prior history of seizures, who had their first seizure associated with hyponatremia following ingestion of sodium phosphate or sodium picosulfates/magnesium citrate combination. Care must be taken with patients with a low seizure threshold and those with possible chronic sodium depletion, such as patients on thiazide diuretics, who are undertaking bowel preparation with oral sodium phosphate or sodium picosulfates/magnesium citrate combination.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mackey, AC, Shaffer, D, Prizant, R 2002Seizure associated with the use of Viscol for colonoscopyN Engl J Med3462095PubMed Mackey, AC, Shaffer, D, Prizant, R 2002Seizure associated with the use of Viscol for colonoscopyN Engl J Med3462095PubMed
2.
Zurück zum Zitat Cohen, SM, Wexner, SD, Binderow, SR, et al. 1994Prospective, randomized, endoscopic-blinded trial comparing precolonoscopy bowel cleaning methodsDis Colon Rectum3768996PubMed Cohen, SM, Wexner, SD, Binderow, SR,  et al. 1994Prospective, randomized, endoscopic-blinded trial comparing precolonoscopy bowel cleaning methodsDis Colon Rectum3768996PubMed
3.
Zurück zum Zitat Regev, A, Fraser, G, Delpre, G, et al. 1998Comparison of two bowel preparations for colonoscopy: sodium picosulphate and magnesium citrate versus sulphate free polyethylene glycol lavage solutionAm J Gastroenterol93147882PubMed Regev, A, Fraser, G, Delpre, G,  et al. 1998Comparison of two bowel preparations for colonoscopy: sodium picosulphate and magnesium citrate versus sulphate free polyethylene glycol lavage solutionAm J Gastroenterol93147882PubMed
4.
Zurück zum Zitat Young, CJ, Simpson, RR, King, DW, Lubowski, DZ 2000Oral sodium phosphate solution is a superior colonoscopy preparation to polyethylene glycol with bisacodylDis Colon Rectum43156871PubMed Young, CJ, Simpson, RR, King, DW, Lubowski, DZ 2000Oral sodium phosphate solution is a superior colonoscopy preparation to polyethylene glycol with bisacodylDis Colon Rectum43156871PubMed
5.
Zurück zum Zitat Chilton, AP, O’sullivan, M, Cox, MA, Loft, DE, Nwokolo, CU 2000A blinded, randomised comparison of a novel, low-dose, triple regimen with Fleet Phospo-Soda: a study of colon cleanliness, speed and success of colonoscopyEndoscopy323741PubMed Chilton, AP, O’sullivan, M, Cox, MA, Loft, DE, Nwokolo, CU 2000A blinded, randomised comparison of a novel, low-dose, triple regimen with Fleet Phospo-Soda: a study of colon cleanliness, speed and success of colonoscopyEndoscopy323741PubMed
6.
Zurück zum Zitat Sanders, G, Mercer, SJ, Saeb-Parsey, K, Akhavani, MA, Hosie, KB, Lambert, AW 2001Randomised clinical trial of intravenous fluid replacement during bowel preparation for surgeryBr J Surg8813635PubMed Sanders, G, Mercer, SJ, Saeb-Parsey, K, Akhavani, MA, Hosie, KB, Lambert, AW 2001Randomised clinical trial of intravenous fluid replacement during bowel preparation for surgeryBr J Surg8813635PubMed
7.
Zurück zum Zitat Egesel, T, Sivri, B, Asik, M, Altun, B, Bayraktar, Y 2000A fatal complication of sodium-phosphate enemaTurk J Gastroenterol1133840 Egesel, T, Sivri, B, Asik, M, Altun, B, Bayraktar, Y 2000A fatal complication of sodium-phosphate enemaTurk J Gastroenterol1133840
8.
Zurück zum Zitat Campisi, P, Badhwar, V, Morin, S, Trudel, JL 1999Postoperative hypocalcemic tetany caused by fleet phospho-soda preparation in a patient taking alendronate sodium: report of a caseDis Colon Rectum421499501PubMed Campisi, P, Badhwar, V, Morin, S, Trudel, JL 1999Postoperative hypocalcemic tetany caused by fleet phospho-soda preparation in a patient taking alendronate sodium: report of a caseDis Colon Rectum421499501PubMed
9.
Zurück zum Zitat Orias, M, Mahnensmith, RL, Perazella, MA 1999Extreme hyperphosphatemia and acute renal failure after phosphorous-containing bowel regimenAm J Nephrol19603PubMed Orias, M, Mahnensmith, RL, Perazella, MA 1999Extreme hyperphosphatemia and acute renal failure after phosphorous-containing bowel regimenAm J Nephrol19603PubMed
10.
Zurück zum Zitat Edwards, R, Mitchell, M, Twaddle, S 1998Hypophosphataemia in the critically ill patient-aetiology and managementCare Critically Ill1426770 Edwards, R, Mitchell, M, Twaddle, S 1998Hypophosphataemia in the critically ill patient-aetiology and managementCare Critically Ill1426770
11.
Zurück zum Zitat Soumoy, MP, Bachy, A 1998Severe phosphate enema poisoning in an infantArch Pediatr512213PubMedCrossRef Soumoy, MP, Bachy, A 1998Severe phosphate enema poisoning in an infantArch Pediatr512213PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Bozkaya, H, Ozturk, H, Uzun, Y, Ozden, A 1997Efficiency and safety of oral sodium phosphate cleansingTurk J Gastroenterol821721CrossRef Bozkaya, H, Ozturk, H, Uzun, Y, Ozden, A 1997Efficiency and safety of oral sodium phosphate cleansingTurk J Gastroenterol821721CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Post, SS 1997Hyperphosphatemic hypocalcemic coma caused by hypertonic sodium phosphate (Fleet) enema intoxicationJ Clin Gastroenterol24192PubMed Post, SS 1997Hyperphosphatemic hypocalcemic coma caused by hypertonic sodium phosphate (Fleet) enema intoxicationJ Clin Gastroenterol24192PubMed
14.
Zurück zum Zitat Ehrenpresis, ED, Wieland, JM, Cabral, J, Estevez, V, Zaitman, D, Secrest, K 1997Symptomatic hypocalcemia, hypomagnesemia, and hyperphosphatemia secondary to Fleets Phospho-Soda colonoscopy preparation in a patient with a jejunoileal bypassDig Dis Sci4285860PubMed Ehrenpresis, ED, Wieland, JM, Cabral, J, Estevez, V, Zaitman, D, Secrest, K 1997Symptomatic hypocalcemia, hypomagnesemia, and hyperphosphatemia secondary to Fleets Phospho-Soda colonoscopy preparation in a patient with a jejunoileal bypassDig Dis Sci4285860PubMed
15.
Zurück zum Zitat Vukasin, P, Weston, LA, Beart, RW 1997Oral Fleet® Phospho-Soda® laxative-induced hyperphosphatemia and hypocalcemic tetany in an adult: report of a caseDis Colon Rectum404979PubMed Vukasin, P, Weston, LA, Beart, RW 1997Oral Fleet® Phospho-Soda® laxative-induced hyperphosphatemia and hypocalcemic tetany in an adult: report of a caseDis Colon Rectum404979PubMed
16.
Zurück zum Zitat Lambert, AM, Herman, RJ 1996Toxicity due to hypertonic sodium phosphate (Fleet) enema: approach to the constipated patientCan J Clin Pharmacol313944 Lambert, AM, Herman, RJ 1996Toxicity due to hypertonic sodium phosphate (Fleet) enema: approach to the constipated patientCan J Clin Pharmacol313944
17.
Zurück zum Zitat Boivin, MA, Kahn, SR 1998Symptomatic hypocalcemia from oral sodium phosphate: report of two casesAm J Gastroenterol9325779PubMed Boivin, MA, Kahn, SR 1998Symptomatic hypocalcemia from oral sodium phosphate: report of two casesAm J Gastroenterol9325779PubMed
18.
Zurück zum Zitat Ehrenpris, ED, Nogeras, JJ, Botoman, VA, Bonner, GF, Zaitman, D, Secrest, KM 1996Serum electrolyte abnormalities secondary to Fleet’s Phospo-Soda colonoscopy prep: a review of three casesSurg Endosc1010224PubMed Ehrenpris, ED, Nogeras, JJ, Botoman, VA, Bonner, GF, Zaitman, D, Secrest, KM 1996Serum electrolyte abnormalities secondary to Fleet’s Phospo-Soda colonoscopy prep: a review of three casesSurg Endosc1010224PubMed
19.
Zurück zum Zitat Huynh, T, Vanner, S, Paterson, W 1995Saftey profile of 5-h oral sodium phosphate regimen for colonoscopy cleansing lack of clinically significant hypocalcemia or hypovolemiaAm J Gastroenterol901047PubMed Huynh, T, Vanner, S, Paterson, W 1995Saftey profile of 5-h oral sodium phosphate regimen for colonoscopy cleansing lack of clinically significant hypocalcemia or hypovolemiaAm J Gastroenterol901047PubMed
20.
Zurück zum Zitat DiPalma, JA, Buckley, SE, Warner, BA, Culpepper, RM 1996Biochemical effects or oral sodium phosphateDig Dis Sci4174953PubMed DiPalma, JA, Buckley, SE, Warner, BA, Culpepper, RM 1996Biochemical effects or oral sodium phosphateDig Dis Sci4174953PubMed
21.
Zurück zum Zitat Knobel, B, Petchenko, P 1996Hyperphosphatemic hypocalcemic coma caused by hypertonic sodium phosphate (Fleet) enema intoxicationJ Clin Gastroenterol232179PubMed Knobel, B, Petchenko, P 1996Hyperphosphatemic hypocalcemic coma caused by hypertonic sodium phosphate (Fleet) enema intoxicationJ Clin Gastroenterol232179PubMed
22.
Zurück zum Zitat Filho, AJP, Lassman, MN 1996Severe hyperphosphatemia induced by a phosphate-containing oral laxativeAnn Pharmacother301413PubMed Filho, AJP, Lassman, MN 1996Severe hyperphosphatemia induced by a phosphate-containing oral laxativeAnn Pharmacother301413PubMed
23.
Zurück zum Zitat Fass, R, Do, S, Hixson, LJ 1993Fatal hyperphosphatemia following Fleet Phospo-Soda in a patient with colonic ileusAm J Gastroenterol8892932PubMed Fass, R, Do, S, Hixson, LJ 1993Fatal hyperphosphatemia following Fleet Phospo-Soda in a patient with colonic ileusAm J Gastroenterol8892932PubMed
24.
Zurück zum Zitat Korzets, A, Dicker, D, Chaimoff, C, Zevin, D 1992Life-threatening hyperphosphatemia and hypocalcemic tetany following the use of Fleet enemasJ Am Geriatr Soc406201PubMed Korzets, A, Dicker, D, Chaimoff, C, Zevin, D 1992Life-threatening hyperphosphatemia and hypocalcemic tetany following the use of Fleet enemasJ Am Geriatr Soc406201PubMed
25.
Zurück zum Zitat Wason, S, Tiller, T, Cunha, C 1989Severe hyperphosphatemia, hypocalcemia, acidosis, and shock in a 5-month-old child following administration of an adult Fleet enemaAnn Emerg Med18696700PubMed Wason, S, Tiller, T, Cunha, C 1989Severe hyperphosphatemia, hypocalcemia, acidosis, and shock in a 5-month-old child following administration of an adult Fleet enemaAnn Emerg Med18696700PubMed
27.
Zurück zum Zitat Hill, AG, Still, A, Parry, BR, Plank, LD, Hill, GL 1998Cellular potassium depletion predisposes to hypokalaemia after oral sodium phosphateANZ J Surg688568 Hill, AG, Still, A, Parry, BR, Plank, LD, Hill, GL 1998Cellular potassium depletion predisposes to hypokalaemia after oral sodium phosphateANZ J Surg688568
28.
Zurück zum Zitat Kossoff, EH, Silvia, MT, Maret, A, Carakushansky, M, Vining, EP 2002Neonatal hypocalcemic seizures: case report and literature reviewJ Child Neurol172369PubMed Kossoff, EH, Silvia, MT, Maret, A, Carakushansky, M, Vining, EP 2002Neonatal hypocalcemic seizures: case report and literature reviewJ Child Neurol172369PubMed
29.
Zurück zum Zitat Caksen, H, Odabas, D, Sar, S, et al. 2001Hyponatremic dehydration: an analysis of 78 casesInt Urol Nephrol334458PubMed Caksen, H, Odabas, D, Sar, S,  et al. 2001Hyponatremic dehydration: an analysis of 78 casesInt Urol Nephrol334458PubMed
30.
Zurück zum Zitat Bhalla, P, Eaton, FE, Coulter, JB, Amegavine, FL, Stills, JA, Abernethy, LJ 1999Hyponatraemic seizures and excessive intake of hypotonic fluids in young childrenBMJ31915547PubMed Bhalla, P, Eaton, FE, Coulter, JB, Amegavine, FL, Stills, JA, Abernethy, LJ 1999Hyponatraemic seizures and excessive intake of hypotonic fluids in young childrenBMJ31915547PubMed
31.
Zurück zum Zitat Basnyat, B, Sleggs, J, Spinger, M 2000Seizures and delirium in a trekker: the consequences of excessive water drinking?Wilderness Environ Med116970PubMed Basnyat, B, Sleggs, J, Spinger, M 2000Seizures and delirium in a trekker: the consequences of excessive water drinking?Wilderness Environ Med116970PubMed
32.
Zurück zum Zitat Ayus, JC, Arieff, AI 1996Abnormalities of water metabolism in the elderlySemin Nephrol1627788PubMed Ayus, JC, Arieff, AI 1996Abnormalities of water metabolism in the elderlySemin Nephrol1627788PubMed
33.
Zurück zum Zitat Fritz, S, Mi-Plaza, P, Hust, MH, Bugler, HJ, Braun, B 1994A rare cause of hyponatremia: self-induced water intoxicationMed Klin892835PubMed Fritz, S, Mi-Plaza, P, Hust, MH, Bugler, HJ, Braun, B 1994A rare cause of hyponatremia: self-induced water intoxicationMed Klin892835PubMed
34.
Zurück zum Zitat Pais, P 1993Diuretic induced hyponatraemia in the elderlyJ Assoc Physicians India41228 Pais, P 1993Diuretic induced hyponatraemia in the elderlyJ Assoc Physicians India41228
Metadaten
Titel
Hyponatremia and Seizures After Bowel Preparation: Report of Three Cases
verfasst von
F. A. Frizelle, M.B.Ch.B. , M.Med.Sc. , F.R.A.C.S.
B. M. Colls, M.B.Ch.B. , F.R.A.C.P., F.R.C.P.
Publikationsdatum
01.02.2005
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 2/2005
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-004-0778-6

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2005

Diseases of the Colon & Rectum 2/2005 Zur Ausgabe

OriginalPaper

Announcements

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.