Skip to main content
Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum 5/2005

01.05.2005 | Original Contribution

Preoperative Serum Vascular Endothelial Growth Factor Is Not a Marker for Subsequent Recurrence During Long-Term Follow-Up of Colorectal Cancer Patients

verfasst von: Rudi M. H. Roumen, Ph.D., M.D., Gerrit D. Slooter, Ph.D., M.D., Fred A. A. M. Croiset van Uchelen, Ph.D., M.D., L. Vader Huib, Ph.D., M.D.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 5/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

BACKGROUND

Serum vascular endothelial growth factor has been associated with stage of disease in colorectal cancer patients. We investigated whether preoperative serum vascular endothelial growth factor can provide any relevant clinical prognostic information during long-term follow-up of colorectal cancer patients.

METHODS

Preoperative serum samples of 79 colorectal cancer patients and serum of 28 healthy controls were stored at –80°C until later vascular endothelial growth factor analysis by enzyme-linked immunosorbent assay technique and carcinoembryogenic antigen concentration measurement were performed. There were three patient groups for comparison: 21 patients with overt liver metastases, 18 patients who developed recurrent disease after initial curative surgery, and 40 patients who remained disease-free for at least five years.

RESULTS

We could not demonstrate any significant difference in serum vascular endothelial growth factor values between the patient groups and controls, nor between the three patient groups (Mann-Whitney U test). There was no relevant correlation between serum vascular endothelial growth factor and carcinoembryogenic antigen concentrations (Pearson r = 0.2; P = 0.07).

CONCLUSION

Although vascular endothelial growth factor has been shown in previous studies to be a potent inducer of angiogenesis and metastases formation, the present data demonstrate that preoperative serum vascular endothelial growth factor concentration does not provide any relevant individual prognostic information in patients with colorectal cancer.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Pinedo, HM, Slamon, DJ 2000Translational research: the role of VEGF in tumour angiogenesisOncologist512 Pinedo, HM, Slamon, DJ 2000Translational research: the role of VEGF in tumour angiogenesisOncologist512
2.
Zurück zum Zitat Ellis, LM, Takahashi, Y, Liu, W, Shaheen, RM 2000Vascular endothelial growth factor in human colon cancer: biology and therapeutic implicationsOncologist5115PubMed Ellis, LM, Takahashi, Y, Liu, W, Shaheen, RM 2000Vascular endothelial growth factor in human colon cancer: biology and therapeutic implicationsOncologist5115PubMed
3.
Zurück zum Zitat Papamichael, D 2001Prognostic role of angiogenesis in colorectal cancerAnticancer Res21434953PubMed Papamichael, D 2001Prognostic role of angiogenesis in colorectal cancerAnticancer Res21434953PubMed
4.
Zurück zum Zitat Chin, KF, Greenman, J, Gardiner, E, Kumar, H, Topping, K, Monson, J 2000Pre-operative serum vascular endothelial growth factor can select patients for adjuvant treatment after curative resection in colorectal cancerBr J Cancer83142531PubMed Chin, KF, Greenman, J, Gardiner, E, Kumar, H, Topping, K, Monson, J 2000Pre-operative serum vascular endothelial growth factor can select patients for adjuvant treatment after curative resection in colorectal cancerBr J Cancer83142531PubMed
5.
Zurück zum Zitat Werther, K, Christensen, IJ, Brunner, N, Nielsen, HJ 2000Soluble vascular endothelial growth factor levels in patients with primary colorectal carcinoma. The Danish RANX05 Colorectal Cancer Study GroupEur J Surg Oncol2665762PubMed Werther, K, Christensen, IJ, Brunner, N, Nielsen, HJ 2000Soluble vascular endothelial growth factor levels in patients with primary colorectal carcinoma. The Danish RANX05 Colorectal Cancer Study GroupEur J Surg Oncol2665762PubMed
6.
Zurück zum Zitat Takeda, A, Shimada, H, Imaseki, H, et al. 2000Clinical significance of serum vascular endothelial growth factor in colorectal cancer patients: correlation with clinicopathological factors and tumor markersOncol Rep73338PubMed Takeda, A, Shimada, H, Imaseki, H,  et al. 2000Clinical significance of serum vascular endothelial growth factor in colorectal cancer patients: correlation with clinicopathological factors and tumor markersOncol Rep73338PubMed
7.
Zurück zum Zitat Kapiteijn, E, Marijnen, CA, Nagtegaal, ID, et al. 2001Preoperative radiotherapy combined with total mesorectal excision for resectable rectal cancerN Engl J Med34563846CrossRefPubMed Kapiteijn, E, Marijnen, CA, Nagtegaal, ID,  et al. 2001Preoperative radiotherapy combined with total mesorectal excision for resectable rectal cancerN Engl J Med34563846CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Bruns, CJ, Liu, W, Davis, DW, et al. 2000Vascular endothelial growth factor is an in vivo survival factor for tumor endothelium in a murine model of colorectal carcinoma liver metastasesCancer8948899CrossRefPubMed Bruns, CJ, Liu, W, Davis, DW,  et al. 2000Vascular endothelial growth factor is an in vivo survival factor for tumor endothelium in a murine model of colorectal carcinoma liver metastasesCancer8948899CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Dirix, LY, Vermeulen, PB, Pawinski, A, et al. 1997Elevated levels of the angiogenic cytokines basic fibroblast growth factor and vascular endothelial growth factor in sera of cancer patientsBr J Cancer7623843PubMed Dirix, LY, Vermeulen, PB, Pawinski, A,  et al. 1997Elevated levels of the angiogenic cytokines basic fibroblast growth factor and vascular endothelial growth factor in sera of cancer patientsBr J Cancer7623843PubMed
10.
Zurück zum Zitat Fujisaki, K, Mitsuyama, K, Toyonaga, A, Matsuo, K, Tanikawa, K 1998Circulating vascular endothelial growth factor in patients with colorectal cancerAm J Gastroenterol9324952PubMed Fujisaki, K, Mitsuyama, K, Toyonaga, A, Matsuo, K, Tanikawa, K 1998Circulating vascular endothelial growth factor in patients with colorectal cancerAm J Gastroenterol9324952PubMed
11.
Zurück zum Zitat Kumar, H, Heer, K, Lee, PW, et al. 1998Preoperative serum vascular endothelial growth factor can predict stage in colorectal cancerClin Cancer Res4127985PubMed Kumar, H, Heer, K, Lee, PW,  et al. 1998Preoperative serum vascular endothelial growth factor can predict stage in colorectal cancerClin Cancer Res4127985PubMed
12.
Zurück zum Zitat Hyodo, I, Doi, T, Endo, H, et al. 1998Clinical significance of plasma vascular endothelial growth factor in gastrointestinal cancerEur J Cancer3420415PubMed Hyodo, I, Doi, T, Endo, H,  et al. 1998Clinical significance of plasma vascular endothelial growth factor in gastrointestinal cancerEur J Cancer3420415PubMed
13.
Zurück zum Zitat Lissoni, P, Malugani, F, Bonfanti, A, et al. 2001Abnormally enhanced blood concentrations of vascular endothelial growth factor (VEGF) in metastatic cancer patients and their relation to circulating dendritic cells, IL-12 and endothelin-1J Biol Regul Homeost Agents151404PubMed Lissoni, P, Malugani, F, Bonfanti, A,  et al. 2001Abnormally enhanced blood concentrations of vascular endothelial growth factor (VEGF) in metastatic cancer patients and their relation to circulating dendritic cells, IL-12 and endothelin-1J Biol Regul Homeost Agents151404PubMed
14.
Zurück zum Zitat Nakayama, Y, Sako, T, Shibao, K, et al. 2002Prognostic value of plasma vascular endothelial growth factor in patients with colorectal cancerAnticancer Res22243742PubMed Nakayama, Y, Sako, T, Shibao, K,  et al. 2002Prognostic value of plasma vascular endothelial growth factor in patients with colorectal cancerAnticancer Res22243742PubMed
15.
Zurück zum Zitat Karayiannakis, AJ, Syrigos, KN, Zbar, A, et al. 2002Clinical significance of preoperative serum vascular endothelial growth factor levels in patients with colorectal cancer and the effect of tumor surgerySurgery13154855PubMed Karayiannakis, AJ, Syrigos, KN, Zbar, A,  et al. 2002Clinical significance of preoperative serum vascular endothelial growth factor levels in patients with colorectal cancer and the effect of tumor surgerySurgery13154855PubMed
16.
Zurück zum Zitat Werther, K, Christensen, IJ, Nielsen, HJ 2002Prognostic impact of matched preoperative plasma and serum VEGF in patients with primary colorectal carcinomaBr J Cancer8641723PubMed Werther, K, Christensen, IJ, Nielsen, HJ 2002Prognostic impact of matched preoperative plasma and serum VEGF in patients with primary colorectal carcinomaBr J Cancer8641723PubMed
17.
Zurück zum Zitat George, ML, Eccles, SA, Tutton, MG, Abulafi, AM, Swift, RI 2000Correlation of plasma and serum vascular endothelial growth factor levels with platelet count in colorectal cancer: clinical evidence of platelet scavenging?Clin Cancer Res6314752PubMed George, ML, Eccles, SA, Tutton, MG, Abulafi, AM, Swift, RI 2000Correlation of plasma and serum vascular endothelial growth factor levels with platelet count in colorectal cancer: clinical evidence of platelet scavenging?Clin Cancer Res6314752PubMed
18.
Zurück zum Zitat George, ML, Dzik-Jurasz, AS, Padhani, AR, et al. 2001Non-invasive methods of assessing angiogenesis and their value in predicting response to treatment in colorectal cancerBr J Surg88162836CrossRefPubMed George, ML, Dzik-Jurasz, AS, Padhani, AR,  et al. 2001Non-invasive methods of assessing angiogenesis and their value in predicting response to treatment in colorectal cancerBr J Surg88162836CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Gunsilius, E, Tschmelitsch, J, Eberwein, M, et al. 2002In vivo release of vascular endothelial growth factor from colorectal carcinomasOncology623137PubMed Gunsilius, E, Tschmelitsch, J, Eberwein, M,  et al. 2002In vivo release of vascular endothelial growth factor from colorectal carcinomasOncology623137PubMed
20.
Zurück zum Zitat Berglund, A, Molin, D, Larsson, A, Einarsson, R, Glimelius, B 2002Tumour markers as early predictors of response to chemotherapy in advanced colorectal carcinomaAnn Oncol1314307PubMed Berglund, A, Molin, D, Larsson, A, Einarsson, R, Glimelius, B 2002Tumour markers as early predictors of response to chemotherapy in advanced colorectal carcinomaAnn Oncol1314307PubMed
21.
Zurück zum Zitat Broll, R, Erdmann, H, Duchrow, M, et al. 2001Vascular endothelial growth factor (VEGF)–a valuable serum tumour marker in patients with colorectal cancer?Eur J Surg Oncol273742PubMed Broll, R, Erdmann, H, Duchrow, M,  et al. 2001Vascular endothelial growth factor (VEGF)–a valuable serum tumour marker in patients with colorectal cancer?Eur J Surg Oncol273742PubMed
22.
Zurück zum Zitat De Vita, F, Orditura, M, Lieto, E, et al. 2004Elevated perioperative serum vascular endothelial growth factor levels in patients with colon carcinomaCancer1002708PubMed De Vita, F, Orditura, M, Lieto, E,  et al. 2004Elevated perioperative serum vascular endothelial growth factor levels in patients with colon carcinomaCancer1002708PubMed
Metadaten
Titel
Preoperative Serum Vascular Endothelial Growth Factor Is Not a Marker for Subsequent Recurrence During Long-Term Follow-Up of Colorectal Cancer Patients
verfasst von
Rudi M. H. Roumen, Ph.D., M.D.
Gerrit D. Slooter, Ph.D., M.D.
Fred A. A. M. Croiset van Uchelen, Ph.D., M.D.
L. Vader Huib, Ph.D., M.D.
Publikationsdatum
01.05.2005
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 5/2005
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-004-0870-y

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2005

Diseases of the Colon & Rectum 5/2005 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.