Skip to main content
Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum 9/2006

01.09.2006

Colorectal Mucinous Adenocarcinoma: The Clinicopathologic Features and Significance of p16 and p53 Expression

verfasst von: Alfred King-Yin Lam, M.D., Ph.D., F.R.C.P.A., Kate Ong, B.Sc., M.Sc., Yik-Hong Ho, M.D., F.R.A.C.S.

Erschienen in: Diseases of the Colon & Rectum | Ausgabe 9/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Purpose

This study was designed to examine the clinicopathologic features and p53 and p16 expressions in colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma.

Methods

The clinicopathologic features of 36 patients with colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma were analyzed and compared with 228 patients with colorectal adenocarcinomas. The p53 and p16 expressions in the colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma were studied by immunohistochemistry.

Results

Colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma accounted for 14 percent of colorectal cancer. The median age at presentation was 67 years. Family history of colorectal cancer in their first-degree relatives was seen in 14 percent of these patients. Fifty-six percent of the carcinomas were located in the proximal colorectum, most commonly in the transverse colon. Two patients had ulcerative colitis. Compared with the usual colorectal adenocarcinoma, colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma was found more often in proximal colorectum (P = 0.002), larger (P = 0.05), and in advanced stages (P = 0.018). Forty-four percent (n = 16) of the colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma showed p53 expression. All the patients with colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma with a positive family history of colorectal adenocarcinoma had tumors that showed p53 expression (P = 0.012). Seventy-eight percent (n = 28) of the tumors showed p16 expression. The median survival of the patients with these tumors was 23 months. The survival of these patients with colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma was poorer if the lesions were of advanced stages (P = 0.023) or with family history of colorectal cancer (P = 0.0015). Also, patients with colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma that did not express p16 and p53 had better survival than other patients (P = 0.04).

Conclusions

Colorectal mucinous adenocarcinoma and colorectal signet-ring cell carcinoma had distinctive clinicopathologic features. Tumor staging, family history of colorectal cancer, and status of p53 and p16 expressions might predict prognosis in these patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Hanski, C 1995Is mucinous carcinoma of the colorectum a distinct genetic entity?Br J Cancer7213501356PubMed Hanski, C 1995Is mucinous carcinoma of the colorectum a distinct genetic entity?Br J Cancer7213501356PubMed
2.
Zurück zum Zitat Papadopoulos, VN, Michalopoulos, A, Netta, S, et al. 2004Prognostic significance of mucinous component in colorectal carcinomaTech Coloproctol8s123s125PubMedCrossRef Papadopoulos, VN, Michalopoulos, A, Netta, S,  et al. 2004Prognostic significance of mucinous component in colorectal carcinomaTech Coloproctol8s123s125PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Hollstein, M, Sidransky, D, Vogelstein, B, Harris, CC 1991p53 mutations in human cancersScience2534953PubMed Hollstein, M, Sidransky, D, Vogelstein, B, Harris, CC 1991p53 mutations in human cancersScience2534953PubMed
5.
Zurück zum Zitat Ohtani, N, Yamakoshi, K, Takahashi, A, Hara, E 2004The p16INK4a-RB pathway: molecular link between cellular senescence and tumor suppressionJ Med Invest51146153PubMedCrossRef Ohtani, N, Yamakoshi, K, Takahashi, A, Hara, E 2004The p16INK4a-RB pathway: molecular link between cellular senescence and tumor suppressionJ Med Invest51146153PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Hamilton, SR, Vogelstein, B, Kudo, S, et al. 2000Carcinoma of the colon and rectumHamilton, SRAaltonen, LA eds. WHO classification of tumors: pathology and genetics of tumors of digestive systemIARC PressLyon, France105119 Hamilton, SR, Vogelstein, B, Kudo, S,  et al. 2000Carcinoma of the colon and rectumHamilton, SRAaltonen, LA eds. WHO classification of tumors: pathology and genetics of tumors of digestive systemIARC PressLyon, France105119
7.
Zurück zum Zitat Cserni, G 2003Nodal staging of colorectal carcinomas and sentinel nodesJ Clin Pathol56327335PubMedCrossRef Cserni, G 2003Nodal staging of colorectal carcinomas and sentinel nodesJ Clin Pathol56327335PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Nozoe, T, Anai, H, Nasu, S, Sugimachi, K 2000Clinicopathologic characteristics of mucinous carcinoma of the colon and rectumJ Surg Oncol75103107PubMedCrossRef Nozoe, T, Anai, H, Nasu, S, Sugimachi, K 2000Clinicopathologic characteristics of mucinous carcinoma of the colon and rectumJ Surg Oncol75103107PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Green, JB, Timmcke, AE, Mitchell, WT, Hicks, TC, Gathright, JB,Jr, Ray, JE 1993Mucinous carcinoma-just another colon cancer?Dis Colon Rectum364954PubMedCrossRef Green, JB, Timmcke, AE, Mitchell, WT, Hicks, TC, Gathright, JB,Jr, Ray, JE 1993Mucinous carcinoma-just another colon cancer?Dis Colon Rectum364954PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Du, W, Mah, JT, Lee, J, Sankila, R, Sankaranarayanan, R, Chia, KS 2004Incidence and survival of mucinous adenocarcinoma of the colorectum: a population-based study from an Asian countryDis Colon Rectum477885PubMedCrossRef Du, W, Mah, JT, Lee, J, Sankila, R, Sankaranarayanan, R, Chia, KS 2004Incidence and survival of mucinous adenocarcinoma of the colorectum: a population-based study from an Asian countryDis Colon Rectum477885PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Kakar, S, Aksoy, S, Burgart, LJ, Smyrk, TC 2004Mucinous carcinoma of the colon: correlation of loss of mismatch repair enzymes with clinicopathologic features and survivalMod Pathol17696700PubMedCrossRef Kakar, S, Aksoy, S, Burgart, LJ, Smyrk, TC 2004Mucinous carcinoma of the colon: correlation of loss of mismatch repair enzymes with clinicopathologic features and survivalMod Pathol17696700PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Rubio, CA, Befrits, R, Ljung, T, Jaramillo, E, Slezak, P 2001Colorectal carcinoma in ulcerative colitis is decreasing in Scandinavian countriesAnticancer Res2129212924PubMed Rubio, CA, Befrits, R, Ljung, T, Jaramillo, E, Slezak, P 2001Colorectal carcinoma in ulcerative colitis is decreasing in Scandinavian countriesAnticancer Res2129212924PubMed
13.
Zurück zum Zitat Kang, H, O’Connell, JB, Maggard, MA, Sack, J, Ko, CY 2005A 10-year outcomes evaluation of mucinous and signet-ring cell carcinoma of the colon and rectumDis Colon Rectum4811611168PubMedCrossRef Kang, H, O’Connell, JB, Maggard, MA, Sack, J, Ko, CY 2005A 10-year outcomes evaluation of mucinous and signet-ring cell carcinoma of the colon and rectumDis Colon Rectum4811611168PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Kubota, K, Akasu, T, Fujita, S, Sugihara, K, Moriya, Y, Yamamoto, S 2004Clinical and pathological prognostic indicators with colorectal mucinous carcinomasHepatogastroenterology51142146PubMed Kubota, K, Akasu, T, Fujita, S, Sugihara, K, Moriya, Y, Yamamoto, S 2004Clinical and pathological prognostic indicators with colorectal mucinous carcinomasHepatogastroenterology51142146PubMed
15.
Zurück zum Zitat Ooi, BS, Ho, YH, Eu, KW, Seow Choen, F 2001Primary colorectal signet-ring cell carcinoma in SingaporeANZ J Surg71703706PubMedCrossRef Ooi, BS, Ho, YH, Eu, KW, Seow Choen, F 2001Primary colorectal signet-ring cell carcinoma in SingaporeANZ J Surg71703706PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Munro, AJ, Lain, S, Lane, DP 2005P53 abnormalities and outcomes in colorectal cancer: a systematic reviewBr J Cancer92434444PubMed Munro, AJ, Lain, S, Lane, DP 2005P53 abnormalities and outcomes in colorectal cancer: a systematic reviewBr J Cancer92434444PubMed
17.
Zurück zum Zitat Hanski, C, Tiecke, F, Hummel, M, et al. 1996Low frequency of p53 gene mutation and protein expression in mucinous colorectal carcinomasCancer Lett103163170PubMedCrossRef Hanski, C, Tiecke, F, Hummel, M,  et al. 1996Low frequency of p53 gene mutation and protein expression in mucinous colorectal carcinomasCancer Lett103163170PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Zhang, H, Evertsson, S, Sun, X 1999Clinicopathologic and genetic characteristics of mucinous carcinomas in the colorectumInt J Oncol1410571061PubMed Zhang, H, Evertsson, S, Sun, X 1999Clinicopathologic and genetic characteristics of mucinous carcinomas in the colorectumInt J Oncol1410571061PubMed
19.
Zurück zum Zitat Ikeda, S, Shimizu, Y, Fujimori, M, et al. 2003Immunohistochemical and mutational analyses of beta-catenin, Ki-ras, and p53 in two subtypes of colorectal mucinous carcinomaClin Cancer Res956605665PubMed Ikeda, S, Shimizu, Y, Fujimori, M,  et al. 2003Immunohistochemical and mutational analyses of beta-catenin, Ki-ras, and p53 in two subtypes of colorectal mucinous carcinomaClin Cancer Res956605665PubMed
20.
Zurück zum Zitat Paluszkiewicz, P, Berbec, H, Pawlowska-Wakowicz, B, Cybulski, M, Paszkowska, A 2004p53 protein accumulation in colorectal cancer tissue has prognostic value only in left-sided colon tumorsCancer Detect Prev28252259PubMedCrossRef Paluszkiewicz, P, Berbec, H, Pawlowska-Wakowicz, B, Cybulski, M, Paszkowska, A 2004p53 protein accumulation in colorectal cancer tissue has prognostic value only in left-sided colon tumorsCancer Detect Prev28252259PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Song, GA, Deng, G, Bell, I, Kakar, S, Sleisenger, MH, Kim, YS 2005Mucinous carcinomas of the colorectum have distinct molecular genetic characteristicsInt J Oncol26745750PubMed Song, GA, Deng, G, Bell, I, Kakar, S, Sleisenger, MH, Kim, YS 2005Mucinous carcinomas of the colorectum have distinct molecular genetic characteristicsInt J Oncol26745750PubMed
22.
Zurück zum Zitat Campo, E, Calle-Martin, O, Miquel, R, et al. 1991Loss of heterozygosity of p53 gene and p53 protein expression in human colorectal carcinomasCancer Res5144364442PubMed Campo, E, Calle-Martin, O, Miquel, R,  et al. 1991Loss of heterozygosity of p53 gene and p53 protein expression in human colorectal carcinomasCancer Res5144364442PubMed
23.
Zurück zum Zitat Zhao, P, Hu, YC, Talbot, IC 2003Expressing patterns of p16 and CDK4 correlated to prognosis in colorectal carcinomaWorld J Gastroenterol922022206PubMed Zhao, P, Hu, YC, Talbot, IC 2003Expressing patterns of p16 and CDK4 correlated to prognosis in colorectal carcinomaWorld J Gastroenterol922022206PubMed
24.
Zurück zum Zitat Cui, X, Shirai, Y, Wakai, T, Yokoyama, N, Hirano, S, Hatakeyama, K 2004Aberrant expression of pRb and p16(INK4), alone or in combination, indicates poor outcome after resection in patients with colorectal carcinomaHum Pathol3511891195PubMedCrossRef Cui, X, Shirai, Y, Wakai, T, Yokoyama, N, Hirano, S, Hatakeyama, K 2004Aberrant expression of pRb and p16(INK4), alone or in combination, indicates poor outcome after resection in patients with colorectal carcinomaHum Pathol3511891195PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Tada, T, Watanabe, T, Kazama, S, et al. 2003Reduced p16 expression correlates with lymphatic invasion in colorectal cancersHepatogastroenterology5017561760PubMed Tada, T, Watanabe, T, Kazama, S,  et al. 2003Reduced p16 expression correlates with lymphatic invasion in colorectal cancersHepatogastroenterology5017561760PubMed
26.
Zurück zum Zitat Norrie, MW, Hawkins, NJ, Todd, AV, Meagher, AP, O’Connor, TW, Ward, RL 2003Inactivation of p16INK4a by CpG hypermethylation is not a frequent event in colorectal cancerJ Surg Oncol84143150PubMedCrossRef Norrie, MW, Hawkins, NJ, Todd, AV, Meagher, AP, O’Connor, TW, Ward, RL 2003Inactivation of p16INK4a by CpG hypermethylation is not a frequent event in colorectal cancerJ Surg Oncol84143150PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Colorectal Mucinous Adenocarcinoma: The Clinicopathologic Features and Significance of p16 and p53 Expression
verfasst von
Alfred King-Yin Lam, M.D., Ph.D., F.R.C.P.A.
Kate Ong, B.Sc., M.Sc.
Yik-Hong Ho, M.D., F.R.A.C.S.
Publikationsdatum
01.09.2006
Erschienen in
Diseases of the Colon & Rectum / Ausgabe 9/2006
Print ISSN: 0012-3706
Elektronische ISSN: 1530-0358
DOI
https://doi.org/10.1007/s10350-006-0650-y

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2006

Diseases of the Colon & Rectum 9/2006 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.