Skip to main content
Erschienen in: Investigational New Drugs 6/2020

20.05.2020 | PHASE I STUDIES

A phase 1 study of PF-06840003, an oral indoleamine 2,3-dioxygenase 1 (IDO1) inhibitor in patients with recurrent malignant glioma

verfasst von: David A. Reardon, Annick Desjardins, Olivier Rixe, Timothy Cloughesy, Shilpa Alekar, Jason H. Williams, Ray Li, Carrie Turich Taylor, Andrew B. Lassman

Erschienen in: Investigational New Drugs | Ausgabe 6/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Summary

Background PF-06840003 is a highly selective indoleamine 2, 3-dioxygenase (IDO1) inhibitor with antitumor effects in preclinical models. This first-in-human phase 1 study evaluated safety, pharmacokinetics/pharmacodynamics, and preliminary efficacy in recurrent malignant glioma to determine the maximum tolerated dose (MTD) or recommended phase 2 dose (RP2D). Methods Patients (N = 17) received oral PF-06840003 in four dose-escalation groups: 125 mg once-daily (QD; n = 2); 250 mg QD (n = 4); 250 mg twice-daily (BID; n = 3); 500 mg BID (n = 8). A modified toxicity probability interval method determined the MTD. Results Four patients experienced serious adverse events (SAEs); one with treatment-related SAEs (grade 4 alanine and aspartate aminotransferase elevations). The dose-limiting toxicity (DLT) rate at 500 mg BID was 12.5% (n = 1/8); the MTD was not reached. Following PF-06840003 dosing, median time to maximum plasma concentration for the active enantiomer PF-06840002 was 1.5–3.0 hr and mean elimination half-life was 2 to 4 hr (Cycle 1 Day 1). Urinary recovery of PF-06840002 was low (< 1%). At 500 mg BID, maximum mean percentage inhibition of 13C10 kynurenine vs endogenous kynurenine was 75% vs 24%. PF-06840002 CSF-to-plasma ratio was 1.00. Disease control occurred in eight patients (47%). Mean duration of stable disease (SD) was 32.1 (12.1–72.3) weeks. Two patients with SD discontinued the study at 450 and 561 days and continued PF-06840003 on compassionate use. Conclusion PF‑06840003 up to 500 mg BID was generally well tolerated with evidence of a pharmacodynamic effect and durable clinical benefit in a subset of patients with recurrent malignant glioma. ClinicalTrials.gov, NCT02764151, registered April 2016.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
9.
Zurück zum Zitat Uyttenhove C, Pilotte L, Theate I, Stroobant V, Colau D, Parmentier N, Boon T, Van den Eynde BJ (2003) Evidence for a tumoral immune resistance mechanism based on tryptophan degradation by indoleamine 2,3-dioxygenase. Nat Med 9:1269–1274. https://doi.org/10.1038/nm934CrossRefPubMed Uyttenhove C, Pilotte L, Theate I, Stroobant V, Colau D, Parmentier N, Boon T, Van den Eynde BJ (2003) Evidence for a tumoral immune resistance mechanism based on tryptophan degradation by indoleamine 2,3-dioxygenase. Nat Med 9:1269–1274. https://​doi.​org/​10.​1038/​nm934CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Kaplan EL, Meier P (1958) Nonparametric estimation from incomplete observations. J Am Stat Assoc 54:457–481CrossRef Kaplan EL, Meier P (1958) Nonparametric estimation from incomplete observations. J Am Stat Assoc 54:457–481CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Siu LL, Gelmon K, Chu Q et al (2017) Abstract CT116: BMS-986205, an optimized indoleamine 2,3-dioxygenase 1 (IDO1) inhibitor, is well tolerated with potent pharmacodynamic (PD) activity, alone and in combination with nivolumab (nivo) in advanced cancers in a phase 1/2a trial. Cancer Res 77:CT116. https://doi.org/10.1158/1538-7445.AM2017-CT116CrossRef Siu LL, Gelmon K, Chu Q et al (2017) Abstract CT116: BMS-986205, an optimized indoleamine 2,3-dioxygenase 1 (IDO1) inhibitor, is well tolerated with potent pharmacodynamic (PD) activity, alone and in combination with nivolumab (nivo) in advanced cancers in a phase 1/2a trial. Cancer Res 77:CT116. https://​doi.​org/​10.​1158/​1538-7445.​AM2017-CT116CrossRef
Metadaten
Titel
A phase 1 study of PF-06840003, an oral indoleamine 2,3-dioxygenase 1 (IDO1) inhibitor in patients with recurrent malignant glioma
verfasst von
David A. Reardon
Annick Desjardins
Olivier Rixe
Timothy Cloughesy
Shilpa Alekar
Jason H. Williams
Ray Li
Carrie Turich Taylor
Andrew B. Lassman
Publikationsdatum
20.05.2020
Verlag
Springer US
Erschienen in
Investigational New Drugs / Ausgabe 6/2020
Print ISSN: 0167-6997
Elektronische ISSN: 1573-0646
DOI
https://doi.org/10.1007/s10637-020-00950-1

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2020

Investigational New Drugs 6/2020 Zur Ausgabe

Blutdrucksenkung könnte Uterusmyome verhindern

Frauen mit unbehandelter oder neu auftretender Hypertonie haben ein deutlich erhöhtes Risiko für Uterusmyome. Eine Therapie mit Antihypertensiva geht hingegen mit einer verringerten Inzidenz der gutartigen Tumoren einher.

Alphablocker schützt vor Miktionsproblemen nach der Biopsie

16.05.2024 alpha-1-Rezeptorantagonisten Nachrichten

Nach einer Prostatabiopsie treten häufig Probleme beim Wasserlassen auf. Ob sich das durch den periinterventionellen Einsatz von Alphablockern verhindern lässt, haben australische Mediziner im Zuge einer Metaanalyse untersucht.

Antikörper-Wirkstoff-Konjugat hält solide Tumoren in Schach

16.05.2024 Zielgerichtete Therapie Nachrichten

Trastuzumab deruxtecan scheint auch jenseits von Lungenkrebs gut gegen solide Tumoren mit HER2-Mutationen zu wirken. Dafür sprechen die Daten einer offenen Pan-Tumor-Studie.

Mammakarzinom: Senken Statine das krebsbedingte Sterberisiko?

15.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen mit lokalem oder metastasiertem Brustkrebs, die Statine einnehmen, haben eine niedrigere krebsspezifische Mortalität als Patientinnen, die dies nicht tun, legen neue Daten aus den USA nahe.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.