Skip to main content
Erschienen in: International Ophthalmology 5/2019

28.03.2018 | Original Paper

The effects of chalazion surgery on intraocular pressure and corneal topography

verfasst von: Cagri Ilhan, Meltem Ozgul Yilmazoglu, Pelin Yilmazbas

Erschienen in: International Ophthalmology | Ausgabe 5/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To evaluate the effects of chalazion surgery on intraocular pressure (IOP) and the biomechanical, topographic, and topometric properties of the cornea.

Methods

A total of 29 patients with upper eyelid chalazion were included in this study. All patients underwent preoperative and postoperative detailed ophthalmological examinations including scale of chalazion size; IOP (IOPcc and IOPg), corneal hysteresis, and corneal resistance factor measurements using ocular response analyser (ORA; Reichert Instruments, Depew, NY, USA); topographic and topometric properties of the cornea using Pentacam HR (Oculus GmbH, Wetzlar, HE, Germany). Preoperative and postoperative measurements were compared.

Results

The mean age of the patients was 29.07 ± 13.74 years (18–54 years). The mean IOPcc was 15.82 ± 4.20 mmHg preoperatively and 14.72 ± 3.96 mmHg postoperatively, and the mean IOPg was 15.21 ± 3.91 mmHg preoperatively and 14.21 ± 4.02 mmHg postoperatively (p = 0.020, p = 0.007, respectively). The mean central keratoconus index (CKI) was 1.006 ± 0.01 preoperatively and 1.002 ± 0.01 postoperatively (p = 0.035). Other biomechanical, keratometric, topographic, and topometric parameters were similar before and after the surgery (all p > 0.05).

Conclusion

To the best of our knowledge, this is the first report to suggest that IOP and CKI are decreased after the removal of upper eyelid chalazion.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Park J, Chang M (2017) Eyelid fat atrophy and depigmentation after an intralesional injection of triamcinolone acetonide to treat chalazion. J Craniofac Surg 28:198–199CrossRef Park J, Chang M (2017) Eyelid fat atrophy and depigmentation after an intralesional injection of triamcinolone acetonide to treat chalazion. J Craniofac Surg 28:198–199CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ilhan C, Yilmazbas P (2017) Are there any difference between primary and multiple operated chalazion according to age, gender or lesion location? Int J Ophthalmic Res 3:249–251CrossRef Ilhan C, Yilmazbas P (2017) Are there any difference between primary and multiple operated chalazion according to age, gender or lesion location? Int J Ophthalmic Res 3:249–251CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Alsuhaibani AH, Carter KD, Abramoff MD, Nerad JA (2011) Utility of meibography in the evaluation of meibomian glands morphology in normal and diseased eyelids. Saudi J Ophthalmol 25:61–66CrossRefPubMed Alsuhaibani AH, Carter KD, Abramoff MD, Nerad JA (2011) Utility of meibography in the evaluation of meibomian glands morphology in normal and diseased eyelids. Saudi J Ophthalmol 25:61–66CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Dhaliwal U, Arora VK, Singh N, Bhatia A (2004) Cytopathology of chalazia. Diagn Cytopathol 31:118–122CrossRefPubMed Dhaliwal U, Arora VK, Singh N, Bhatia A (2004) Cytopathology of chalazia. Diagn Cytopathol 31:118–122CrossRefPubMed
6.
7.
Zurück zum Zitat Knezevic T, Ivekovic R, Astalos JP, Novak Laus K, Mandic Z, Matejcic A (2009) Botulinum toxin A injection for primary and recurrent chalazia. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 247:789–794CrossRefPubMed Knezevic T, Ivekovic R, Astalos JP, Novak Laus K, Mandic Z, Matejcic A (2009) Botulinum toxin A injection for primary and recurrent chalazia. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 247:789–794CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Cabuk KS, Üstün EI, Atalay K, Kirgiz A, Aydin R (2017) Corneal biomechanical features in patients with ankylosing spondylitis. Arq Bras Oftalmol 80:309–312CrossRefPubMed Cabuk KS, Üstün EI, Atalay K, Kirgiz A, Aydin R (2017) Corneal biomechanical features in patients with ankylosing spondylitis. Arq Bras Oftalmol 80:309–312CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Cankaya AB, Ozates S (2017) Relationship between anterior segment and optic nerve head parameters in healthy subjects. Arq Bras Oftalmol 80:285–289CrossRefPubMed Cankaya AB, Ozates S (2017) Relationship between anterior segment and optic nerve head parameters in healthy subjects. Arq Bras Oftalmol 80:285–289CrossRefPubMed
10.
11.
Zurück zum Zitat Kouchaki B, Hashemi H, Yekta A, Khabazkhoob M (2017) Comparison of current tonometry techniques in measurement of intraocular pressure. J Curr Ophthalmol 29:92–97CrossRefPubMed Kouchaki B, Hashemi H, Yekta A, Khabazkhoob M (2017) Comparison of current tonometry techniques in measurement of intraocular pressure. J Curr Ophthalmol 29:92–97CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Ben Simon GJ, Rosen N, Rosner M, Spierer A (2011) Intralesional triamcinolone acetonide injection versus incision and curettage for primary chalazia: a prospective, randomized study. Am J Ophthalmol 151:714–718CrossRefPubMed Ben Simon GJ, Rosen N, Rosner M, Spierer A (2011) Intralesional triamcinolone acetonide injection versus incision and curettage for primary chalazia: a prospective, randomized study. Am J Ophthalmol 151:714–718CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Nisted M, Hofstetter HW (1974) Effect of chalazion on astigmatism. Am J Optom Physiol Opt 51:579–582CrossRefPubMed Nisted M, Hofstetter HW (1974) Effect of chalazion on astigmatism. Am J Optom Physiol Opt 51:579–582CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Bagheri A, Hasani HR, Karimian F, Abrishami M, Yazdani S (2009) Effect of chalazion excision on refractive error and corneal topography. Eur J Ophthalmol 19:521–526CrossRefPubMed Bagheri A, Hasani HR, Karimian F, Abrishami M, Yazdani S (2009) Effect of chalazion excision on refractive error and corneal topography. Eur J Ophthalmol 19:521–526CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
The effects of chalazion surgery on intraocular pressure and corneal topography
verfasst von
Cagri Ilhan
Meltem Ozgul Yilmazoglu
Pelin Yilmazbas
Publikationsdatum
28.03.2018
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
International Ophthalmology / Ausgabe 5/2019
Print ISSN: 0165-5701
Elektronische ISSN: 1573-2630
DOI
https://doi.org/10.1007/s10792-018-0912-4

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2019

International Ophthalmology 5/2019 Zur Ausgabe

Neu im Fachgebiet Augenheilkunde

Metastase in der periokulären Region

Metastasen Leitthema

Orbitale und periokuläre metastatische Tumoren galten früher als sehr selten. Aber mit der ständigen Aktualisierung von Medikamenten und Nachweismethoden für die Krebsbehandlung werden neue Chemotherapien und Strahlenbehandlungen eingesetzt. Die …

Staging und Systemtherapie bei okulären und periokulären Metastasen

Metastasen Leitthema

Metastasen bösartiger Erkrankungen sind die häufigsten Tumoren, die im Auge diagnostiziert werden. Sie treten bei ungefähr 5–10 % der Patienten mit soliden Tumoren im Verlauf der Erkrankung auf. Besonders häufig sind diese beim Mammakarzinom und …

Wundheilung nach Trabekulektomie

Trabekulektomie CME-Artikel

Die überschießende Wundheilung in der filtrierenden Glaukomchirurgie ist ein zentraler Faktor für ein operatives Versagen. Nach der Einführung der Trabekulektomie in den 1960er-Jahren wurden viele Faktoren erkannt, die mit einer vermehrten …

„standard operating procedures“ (SOP) – Vorschlag zum therapeutischen Management bei periokulären sowie intraokulären Metastasen

Metastasen Leitthema

Peri- sowie intraokuläre Metastasen sind insgesamt gesehen selten und meist Zeichen einer fortgeschrittenen primären Tumorerkrankung. Die Therapie ist daher zumeist palliativ und selten kurativ. Zudem ist die Therapiefindung sehr individuell. Die …

Update Augenheilkunde

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.