Skip to main content
Erschienen in: HAND 1/2012

01.03.2012 | Review Articles of topics

Surgical options for recalcitrant carpal tunnel syndrome with perineural fibrosis

verfasst von: Joshua M. Abzug, Sidney M. Jacoby, A. Lee Osterman

Erschienen in: HAND | Ausgabe 1/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Surgical release of the transverse carpal ligament for the treatment of carpal tunnel syndrome (CTS) is, in general, a very successful procedure. Some patients, however, fail this standard release and have persistent or recurrent symptoms. Such recalcitrance may relate to incomplete release but more often relates to perineural or intraneural fibrosis of the median nerve. While there is no good treatment for intraneural fibrosis, numerous procedures have evolved in an attempt to treat perineural fibrosis which restricts nerve gliding. These include procedures to isolate the nerve from scar as well as procedures to bring neovascularization to the median nerve. This review describes the various surgical treatment options for recalcitrant CTS as well as their reported outcomes.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Archibald SJ, Krarup C, Li ST, et al. A collagen-based nerve guide conduit for peripheral nerve repair: an electrophysiological study of nerve regeneration in rodents and nonhuman primates. J Comp Neurol. 1991;307:1–12.CrossRef Archibald SJ, Krarup C, Li ST, et al. A collagen-based nerve guide conduit for peripheral nerve repair: an electrophysiological study of nerve regeneration in rodents and nonhuman primates. J Comp Neurol. 1991;307:1–12.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bikfalvi A, Alteiro J, Inyang AL, et al. Basic fibroblast growth factor expression in human omental microvascovascular endothelial cells and the effect of phorbol ester. J Cell Physiol. 1990;144:151–8.PubMedCrossRef Bikfalvi A, Alteiro J, Inyang AL, et al. Basic fibroblast growth factor expression in human omental microvascovascular endothelial cells and the effect of phorbol ester. J Cell Physiol. 1990;144:151–8.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bloem JJ, Pradjarahardja MCL, Vuursteen PJ. The postcarpal tunnel syndrome. Causes and prevention. Neth J Surg. 1986;38:52–5.PubMed Bloem JJ, Pradjarahardja MCL, Vuursteen PJ. The postcarpal tunnel syndrome. Causes and prevention. Neth J Surg. 1986;38:52–5.PubMed
4.
Zurück zum Zitat Brunelli GA, Brunelli F, DiRosa F. Neurolized nerve padding in actinic lesions: omentum versus muscle use. An experimental study. Microsurgery. 1988;9:177–80.PubMedCrossRef Brunelli GA, Brunelli F, DiRosa F. Neurolized nerve padding in actinic lesions: omentum versus muscle use. An experimental study. Microsurgery. 1988;9:177–80.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Cobb TK, Amadio PC, Leatherwood DF, et al. Outcome of reoperation for carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1996;21A:347–56. Cobb TK, Amadio PC, Leatherwood DF, et al. Outcome of reoperation for carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1996;21A:347–56.
6.
Zurück zum Zitat Craft RO, Duncan SFM, Smith AA. Management of recurrent carpal tunnel syndrome with microneurolysis and the hupothenar fat pad flap. Hand. 2007;2:85–9.PubMedCrossRef Craft RO, Duncan SFM, Smith AA. Management of recurrent carpal tunnel syndrome with microneurolysis and the hupothenar fat pad flap. Hand. 2007;2:85–9.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Cseuz KA, Thomas JE, Lambert EH, et al. Long-term results of operation for carpal tunnel syndrome. Mayo Clin Proc. 1966;41:232–41.PubMed Cseuz KA, Thomas JE, Lambert EH, et al. Long-term results of operation for carpal tunnel syndrome. Mayo Clin Proc. 1966;41:232–41.PubMed
8.
Zurück zum Zitat De Smet L. Recurrent carpal tunnel syndrome: clinical testing indicating incomplete section of the flexor retinaculum. J Hand Surg. 1993;18B:189. De Smet L. Recurrent carpal tunnel syndrome: clinical testing indicating incomplete section of the flexor retinaculum. J Hand Surg. 1993;18B:189.
9.
Zurück zum Zitat Dellon AL, Mackinnon SE. The pronator quadrates muscle flap. J Hand Surg. 1984;9A:423–7. Dellon AL, Mackinnon SE. The pronator quadrates muscle flap. J Hand Surg. 1984;9A:423–7.
10.
Zurück zum Zitat Dlabalova V. Our experience with reoperations for the diagnosis of the carpal tunnel syndrome. Acta Chir Plast. 1995;37:50–1.PubMed Dlabalova V. Our experience with reoperations for the diagnosis of the carpal tunnel syndrome. Acta Chir Plast. 1995;37:50–1.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Fusetti C, Garavaglia G, Mathoulin C, et al. A reliable and simple solution for recalcitrant carpal tunnel syndrome: the hypothenar fat pad flap. Am J Orthop. 2009;38:181–6.PubMedCrossRef Fusetti C, Garavaglia G, Mathoulin C, et al. A reliable and simple solution for recalcitrant carpal tunnel syndrome: the hypothenar fat pad flap. Am J Orthop. 2009;38:181–6.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Goitz RJ, Steichen JB. Microvascular omental transfer for the treatment of severe recurrent median neuritis of the wrist: a long-term follow-up. Plast Reconstr Surg. 2005;115:163–71.PubMed Goitz RJ, Steichen JB. Microvascular omental transfer for the treatment of severe recurrent median neuritis of the wrist: a long-term follow-up. Plast Reconstr Surg. 2005;115:163–71.PubMed
13.
Zurück zum Zitat Goldsmith HS, Griffith AL, Kupferman A. Lipid angiogenic factor from omentum. J Am Med Assoc. 1984;252:2034–6.CrossRef Goldsmith HS, Griffith AL, Kupferman A. Lipid angiogenic factor from omentum. J Am Med Assoc. 1984;252:2034–6.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Hunter JM. Recurrent carpal tunnel syndrome, epineural fibrous fixation, and traction neuropathy. Hand Clin. 1991;7:491–504.PubMed Hunter JM. Recurrent carpal tunnel syndrome, epineural fibrous fixation, and traction neuropathy. Hand Clin. 1991;7:491–504.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Hybbinette C-H, Mannerfelt L. The carpal tunnel syndrome: a retrospective study of 400 operated patients. Acta Orthop Scand. 1975;46:610–20.PubMedCrossRef Hybbinette C-H, Mannerfelt L. The carpal tunnel syndrome: a retrospective study of 400 operated patients. Acta Orthop Scand. 1975;46:610–20.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Inglis AE, Straub LR, Williams CS. Median nerve neuropathy at the wrist. Clin Orthop. 1972;83:48–54.PubMedCrossRef Inglis AE, Straub LR, Williams CS. Median nerve neuropathy at the wrist. Clin Orthop. 1972;83:48–54.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Langloh ND, Linscheid RL. Recurrent and unrelieved carpal-tunnel syndrome. Clin Orthop. 1972;83:41–7.PubMedCrossRef Langloh ND, Linscheid RL. Recurrent and unrelieved carpal-tunnel syndrome. Clin Orthop. 1972;83:41–7.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Leslie BM, Ruby LK. Coverage of a carpal tunnel wound dehiscence with the abductor digiti minimi muscle flap. J Hand Surg. 1988;13A:36–9. Leslie BM, Ruby LK. Coverage of a carpal tunnel wound dehiscence with the abductor digiti minimi muscle flap. J Hand Surg. 1988;13A:36–9.
19.
Zurück zum Zitat Li ST, Archibald SJ, Krarup C, et al. Peripheral nerve repair with collagen conduits. Clin Mater. 1992;9:195–200.PubMedCrossRef Li ST, Archibald SJ, Krarup C, et al. Peripheral nerve repair with collagen conduits. Clin Mater. 1992;9:195–200.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Luchetti R, Riccio M, Papini Zorli I, et al. Protective coverage of the median nerve using fascial, fasciocutaneous or island flaps. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2006;38:317–30.PubMedCrossRef Luchetti R, Riccio M, Papini Zorli I, et al. Protective coverage of the median nerve using fascial, fasciocutaneous or island flaps. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2006;38:317–30.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Mackinnon SE. Secondary carpal tunnel surgery. Neurosurg Clin N Am. 1991;2:75–91.PubMed Mackinnon SE. Secondary carpal tunnel surgery. Neurosurg Clin N Am. 1991;2:75–91.PubMed
22.
Zurück zum Zitat Maesar VR, Colgin S. The treatment of epineural scarring with allograft vein wrapping. Hand Clin. 1996;12:773–9. Maesar VR, Colgin S. The treatment of epineural scarring with allograft vein wrapping. Hand Clin. 1996;12:773–9.
23.
24.
Zurück zum Zitat Mathoulin C, Bahm J, Roukoz S. Pedicled hypothenar fat pad flap for median nerve coverage in recalcitrant carpal tunnel syndrome. Hand Surg. 2000;5A:33–40.CrossRef Mathoulin C, Bahm J, Roukoz S. Pedicled hypothenar fat pad flap for median nerve coverage in recalcitrant carpal tunnel syndrome. Hand Surg. 2000;5A:33–40.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Milward TM, Stott WG, Kleinert HE. The abductor digiti minimi muscle flap. Hand. 1977;9:82–5.PubMedCrossRef Milward TM, Stott WG, Kleinert HE. The abductor digiti minimi muscle flap. Hand. 1977;9:82–5.PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat O'Brien JP, Mackinnon SE, MacLean AR, et al. A model of chronic nerve compression in the rat. Ann Plast Surg. 1987;19:430–5.PubMedCrossRef O'Brien JP, Mackinnon SE, MacLean AR, et al. A model of chronic nerve compression in the rat. Ann Plast Surg. 1987;19:430–5.PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat O'Malley MJ, Evanoff M, Terrono AL, et al. Factors that determine reexploration treatment of carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1992;17A:638–41. O'Malley MJ, Evanoff M, Terrono AL, et al. Factors that determine reexploration treatment of carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1992;17A:638–41.
28.
Zurück zum Zitat Page R, Chang J. Reconstruction of hand soft-tissue defects: alternatives to the radial fasciocutaneous flap. J Hand Surg. 2006;31A:847–56. Page R, Chang J. Reconstruction of hand soft-tissue defects: alternatives to the radial fasciocutaneous flap. J Hand Surg. 2006;31A:847–56.
29.
Zurück zum Zitat Penteado CV, Masquelet AC, Chevrel JP. The anatomic basis of the fasciocutaneous flap of the posterior interosseous artery. Surg Radiol Anat. 1986;8:209–15.PubMedCrossRef Penteado CV, Masquelet AC, Chevrel JP. The anatomic basis of the fasciocutaneous flap of the posterior interosseous artery. Surg Radiol Anat. 1986;8:209–15.PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Reisman NR, Dellon AL. The abductor digiti minimi muscle flap: a salvage technique for palmar wrist pain. Plast Reconstr Surg. 1983;72:859–65.PubMedCrossRef Reisman NR, Dellon AL. The abductor digiti minimi muscle flap: a salvage technique for palmar wrist pain. Plast Reconstr Surg. 1983;72:859–65.PubMedCrossRef
31.
Zurück zum Zitat Rose EH, Norris MS, Kowalski TA, et al. Palmaris brevis turnover flap as an adjunct to internal neurolysis of the chronically scarred median nerve in recurrent carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1991;16A:191–201. Rose EH, Norris MS, Kowalski TA, et al. Palmaris brevis turnover flap as an adjunct to internal neurolysis of the chronically scarred median nerve in recurrent carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1991;16A:191–201.
32.
Zurück zum Zitat Sotereanos DG, Giannakopoulos PN, Mitsionis GI, et al. Vein-graft wrapping for the treatment of recurrent compression of the median nerve. Microsurgery. 1995;16:752–6.PubMedCrossRef Sotereanos DG, Giannakopoulos PN, Mitsionis GI, et al. Vein-graft wrapping for the treatment of recurrent compression of the median nerve. Microsurgery. 1995;16:752–6.PubMedCrossRef
33.
Zurück zum Zitat Strickland JW, Idler RS, Lourie GM, et al. The hypothenar fat pad flap for management of recalcitrant carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1996;21A:840–8. Strickland JW, Idler RS, Lourie GM, et al. The hypothenar fat pad flap for management of recalcitrant carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1996;21A:840–8.
34.
Zurück zum Zitat Stutz N, Gohritz A, van Schoonhoven J, et al. Revision surgery after carpal tunnel release—analysis of the pathology in 200 cases during a 2 year period. J Hand Surg. 2006;31B:68–71. Stutz N, Gohritz A, van Schoonhoven J, et al. Revision surgery after carpal tunnel release—analysis of the pathology in 200 cases during a 2 year period. J Hand Surg. 2006;31B:68–71.
35.
Zurück zum Zitat Tham SKY, Ireland DCR, Riccio M, et al. Reverse radial artery fascial flap: a treatment for the chronically scarred median nerve in recurrent carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1996;21A:849–54. Tham SKY, Ireland DCR, Riccio M, et al. Reverse radial artery fascial flap: a treatment for the chronically scarred median nerve in recurrent carpal tunnel syndrome. J Hand Surg. 1996;21A:849–54.
36.
Zurück zum Zitat Tung TH, Mackinnon SE. Secondary carpal tunnel surgery. Plast Reconstr Surg. 2001;107:1830–43.PubMedCrossRef Tung TH, Mackinnon SE. Secondary carpal tunnel surgery. Plast Reconstr Surg. 2001;107:1830–43.PubMedCrossRef
37.
Zurück zum Zitat Urbaniak JR. Complications of treatment of carpal tunnel syndrome. In: Gelberman RH, editor. Operative nerve repair and reconstruction, vol. 2. Philadelphia: JB Lippincott; 1991. p. 967–79. Urbaniak JR. Complications of treatment of carpal tunnel syndrome. In: Gelberman RH, editor. Operative nerve repair and reconstruction, vol. 2. Philadelphia: JB Lippincott; 1991. p. 967–79.
38.
Zurück zum Zitat Varitimidis SE, Vardakas DG, Goebel F, et al. Treatment of recurrent compressive neuropathy of peripheral nerves in the upper extremity with an autologous vein insulator. J Hand Surg. 2001;26A:296–302. Varitimidis SE, Vardakas DG, Goebel F, et al. Treatment of recurrent compressive neuropathy of peripheral nerves in the upper extremity with an autologous vein insulator. J Hand Surg. 2001;26A:296–302.
39.
Zurück zum Zitat Vogelin E, Bignion D, Constantinescu M, et al. Revision surgery after carpal tunnel release using a posterior interosseous artery island flap. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2008;40:122–7.PubMedCrossRef Vogelin E, Bignion D, Constantinescu M, et al. Revision surgery after carpal tunnel release using a posterior interosseous artery island flap. Handchir Mikrochir Plast Chir. 2008;40:122–7.PubMedCrossRef
40.
Zurück zum Zitat Wadstroem J, Nigst H. Reoperation for carpal tunnel syndrome. A retrospective analysis of forty cases. Ann Chir Main. 1986;5:54–8.PubMedCrossRef Wadstroem J, Nigst H. Reoperation for carpal tunnel syndrome. A retrospective analysis of forty cases. Ann Chir Main. 1986;5:54–8.PubMedCrossRef
41.
Zurück zum Zitat Wulle C. The synovial flap as treatment of the recurrent carpal tunnel syndrome. Hand Clin. 1996;12:379–88.PubMed Wulle C. The synovial flap as treatment of the recurrent carpal tunnel syndrome. Hand Clin. 1996;12:379–88.PubMed
42.
Zurück zum Zitat Xu J, Sotereanos DG, Moller AR, et al. Nerve wrapping with vein grafts in a rat model: a safe technique for the treatment of recurrent chronic compressive neuropathy. J Reconstr Microsurg. 1998;14:323–30.PubMedCrossRef Xu J, Sotereanos DG, Moller AR, et al. Nerve wrapping with vein grafts in a rat model: a safe technique for the treatment of recurrent chronic compressive neuropathy. J Reconstr Microsurg. 1998;14:323–30.PubMedCrossRef
43.
Zurück zum Zitat Xu J, Varitimidids SE, Fisher KJ, et al. The effect of wrapping scarred nerves with autogenous vein graft to treat recurrent chronic nerve compression. J Hand Surg. 2000;25A:93–103.CrossRef Xu J, Varitimidids SE, Fisher KJ, et al. The effect of wrapping scarred nerves with autogenous vein graft to treat recurrent chronic nerve compression. J Hand Surg. 2000;25A:93–103.CrossRef
44.
Zurück zum Zitat Zancolli EA, Agrigiani C. Colgajo dorsal de antebrazo (en “isla”) (Pediculo de vasos interoseos posteriors). Rev Assoc Arg Ortop Traumatol. 1986;51:161–8. Zancolli EA, Agrigiani C. Colgajo dorsal de antebrazo (en “isla”) (Pediculo de vasos interoseos posteriors). Rev Assoc Arg Ortop Traumatol. 1986;51:161–8.
45.
Zurück zum Zitat Zancolli EA, Agrigiani C. Posterior interosseous island forearm flap. J Hand Surg. 1988;13B:130–5. Zancolli EA, Agrigiani C. Posterior interosseous island forearm flap. J Hand Surg. 1988;13B:130–5.
46.
Zurück zum Zitat Zancolli EA, Agrigiani C. Posterior interosseous island forearm flap: experience with 80 consecutive cases. Plast Reconstr Surg. 1993;92:285–93.PubMedCrossRef Zancolli EA, Agrigiani C. Posterior interosseous island forearm flap: experience with 80 consecutive cases. Plast Reconstr Surg. 1993;92:285–93.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Surgical options for recalcitrant carpal tunnel syndrome with perineural fibrosis
verfasst von
Joshua M. Abzug
Sidney M. Jacoby
A. Lee Osterman
Publikationsdatum
01.03.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
HAND / Ausgabe 1/2012
Print ISSN: 1558-9447
Elektronische ISSN: 1558-9455
DOI
https://doi.org/10.1007/s11552-012-9391-7

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2012

HAND 1/2012 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Recycling im OP – möglich, aber teuer

05.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Im OP der Zukunft läuft nichts mehr ohne Kollege Roboter

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Nur selten Nachblutungen nach Abszesstonsillektomie

03.05.2024 Tonsillektomie Nachrichten

In einer Metaanalyse von 18 Studien war die Rate von Nachblutungen nach einer Abszesstonsillektomie mit weniger als 7% recht niedrig. Nur rund 2% der Behandelten mussten nachoperiert werden. Die Therapie scheint damit recht sicher zu sein.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.