Skip to main content
Erschienen in: HAND 1/2014

01.03.2014 | Review

Metacarpal fractures: treatment and complications

verfasst von: Kathleen M. Kollitz, Warren C. Hammert, Nicholas B. Vedder, Jerry I. Huang

Erschienen in: HAND | Ausgabe 1/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Metacarpal fractures comprise between 18–44 % of all hand fractures. Non-thumb metacarpals account for around 88 % of all metacarpal fractures, with the fifth finger most commonly involved [19]. The majority of metacarpal fractures are isolated injuries, which are simple, closed, and stable. While many metacarpal fractures do well without surgery, there is a paucity of literature and persistent controversy to guide the treating physician on the best treatment algorithm. The purpose of this article is to review non-thumb metacarpal anatomy and treatment protocols for nonoperative management of stable fractures, and compare existing literature on surgical techniques for treatment of acute fractures and complications.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Agarwal AK, Pickford MA. Experience with a new ultralow-profile osteosynthesis system for fractures of the metacarpals and phalanges. Ann Plast Surg. 2006;57:206–12.PubMedCrossRef Agarwal AK, Pickford MA. Experience with a new ultralow-profile osteosynthesis system for fractures of the metacarpals and phalanges. Ann Plast Surg. 2006;57:206–12.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Ali A, Hamman J, Mass DP. The biomechanical effects of angulated boxer's fractures. J Hand Surg [Am]. 1999;24:835–44.CrossRef Ali A, Hamman J, Mass DP. The biomechanical effects of angulated boxer's fractures. J Hand Surg [Am]. 1999;24:835–44.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Al-Qattan MM. Outcome of conservative management of spiral/long oblique fractures of the metacarpal shaft of the fingers using a palmar wrist splint and immediate mobilisation of the fingers. J Hand Surg Eur. 2008;33:723–7.CrossRef Al-Qattan MM. Outcome of conservative management of spiral/long oblique fractures of the metacarpal shaft of the fingers using a palmar wrist splint and immediate mobilisation of the fingers. J Hand Surg Eur. 2008;33:723–7.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Balaram AK, Bednar MS. Complications after the fractures of metacarpal and phalanges. Hand Clin. 2010;26:169–77.PubMedCrossRef Balaram AK, Bednar MS. Complications after the fractures of metacarpal and phalanges. Hand Clin. 2010;26:169–77.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bannasch H, Heerman AK, Iblher N, et al. Ten years stable internal fixation of metacarpal and phalangeal hand fractures. J Trauma. 2010;68:624–8.PubMedCrossRef Bannasch H, Heerman AK, Iblher N, et al. Ten years stable internal fixation of metacarpal and phalangeal hand fractures. J Trauma. 2010;68:624–8.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Bostman OM. Metallic or absorbable fracture fixation devices: A cost minimization analysis. Clin Orthop Relat Res. 1996;329:233–9.PubMedCrossRef Bostman OM. Metallic or absorbable fracture fixation devices: A cost minimization analysis. Clin Orthop Relat Res. 1996;329:233–9.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Buchler U, Fischer T. Use of a minicondylar plate for metacarpal and phalangeal periarticular injuries. Clin Orthop Relat Res. 1987;214:53–8. Buchler U, Fischer T. Use of a minicondylar plate for metacarpal and phalangeal periarticular injuries. Clin Orthop Relat Res. 1987;214:53–8.
8.
Zurück zum Zitat Chin SH, Vedder NB. MOC-PSSM CME article: Metacarpal fractures. Plast Reconstr Surg. 2008;121:1–13.PubMedCrossRef Chin SH, Vedder NB. MOC-PSSM CME article: Metacarpal fractures. Plast Reconstr Surg. 2008;121:1–13.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Chow SP, Pun WK, So YC, et al. A prospective study of 245 open digital fractures of the hand. J Hand Surg (Br). 1991;16:137–40.CrossRef Chow SP, Pun WK, So YC, et al. A prospective study of 245 open digital fractures of the hand. J Hand Surg (Br). 1991;16:137–40.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Chung KC, Spilson SV. The frequency and epidemiology of hand and forearm fractures in the United States. J Hand Surg [Am]. 2001;26:908–15.CrossRef Chung KC, Spilson SV. The frequency and epidemiology of hand and forearm fractures in the United States. J Hand Surg [Am]. 2001;26:908–15.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Creighton Jr JJ, Steichen JB. Complications in phalangeal and metacarpal fracture management. Results of extensor tenolysis. Hand Clin. 1994;10:111–6.PubMed Creighton Jr JJ, Steichen JB. Complications in phalangeal and metacarpal fracture management. Results of extensor tenolysis. Hand Clin. 1994;10:111–6.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Day CS, Stern PJ. Fractures of the Metacarpals and Phalanges. In: Wolf SW, editor. Green's operative hand surgery. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone; 2011. Day CS, Stern PJ. Fractures of the Metacarpals and Phalanges. In: Wolf SW, editor. Green's operative hand surgery. Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone; 2011.
13.
Zurück zum Zitat Dumont C, Fuchs M, Burchhardt H, et al. Clinical results of absorbable plates for displaced metacarpal fractures. J Hand Surg [Am]. 2007;32:491–6.CrossRef Dumont C, Fuchs M, Burchhardt H, et al. Clinical results of absorbable plates for displaced metacarpal fractures. J Hand Surg [Am]. 2007;32:491–6.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Facca S, Ramdhian R, Pelissier A, et al. Fifth metacarpal neck fracture fixation: Locking plate versus K-wire? Orthop Traumatol Surg Res. 2010;96:506–12.PubMedCrossRef Facca S, Ramdhian R, Pelissier A, et al. Fifth metacarpal neck fracture fixation: Locking plate versus K-wire? Orthop Traumatol Surg Res. 2010;96:506–12.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Freeland AE. Hand fractures: repair reconstruction and rehabilitation. New York: Churchill Livingstone; 2000. Freeland AE. Hand fractures: repair reconstruction and rehabilitation. New York: Churchill Livingstone; 2000.
16.
Zurück zum Zitat Fusetti C, Meyer H, Borisch N, et al. Complications of plate fixation in metacarpal fractures. J Trauma. 2002;52:535–9.PubMedCrossRef Fusetti C, Meyer H, Borisch N, et al. Complications of plate fixation in metacarpal fractures. J Trauma. 2002;52:535–9.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Givissis PK, Stavridis SI, Papagelopoulos PJ, et al. Delayed foreign-body reaction to absorbable implants in metacarpal fracture treatment. Clin Orthop Relat Res. 2010;468:3377–83.PubMedCrossRef Givissis PK, Stavridis SI, Papagelopoulos PJ, et al. Delayed foreign-body reaction to absorbable implants in metacarpal fracture treatment. Clin Orthop Relat Res. 2010;468:3377–83.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Gonzalez MH, Jablon M, Weinzweig N. Open fractures of the hand. J South Orthop Assoc. 1999;8:193–202.PubMed Gonzalez MH, Jablon M, Weinzweig N. Open fractures of the hand. J South Orthop Assoc. 1999;8:193–202.PubMed
19.
Zurück zum Zitat Gould JS, Nicholson BG. Capsulectomy of the metacarpophalangeal and proximal interphalangeal joints. J Hand Surg [Am]. 1979;4:482–6.CrossRef Gould JS, Nicholson BG. Capsulectomy of the metacarpophalangeal and proximal interphalangeal joints. J Hand Surg [Am]. 1979;4:482–6.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Gross MS, Gelberman RH. Metacarpal rotational osteotomy. J Hand Surg [Am]. 1985;10:105–8.CrossRef Gross MS, Gelberman RH. Metacarpal rotational osteotomy. J Hand Surg [Am]. 1985;10:105–8.CrossRef
21.
22.
Zurück zum Zitat Hanel DP. Primary fusion of fracture dislocations of central carpometacarpal joints. Clin Orthop Relat Res. 1996;327:85–93. Hanel DP. Primary fusion of fracture dislocations of central carpometacarpal joints. Clin Orthop Relat Res. 1996;327:85–93.
23.
Zurück zum Zitat Harris AR, Beckenbaugh RD, Nettrour JF, et al. Metacarpal neck fractures: results of treatment with traction reduction and cast immobilization. Hand. 2009;4:161–4.PubMedCrossRef Harris AR, Beckenbaugh RD, Nettrour JF, et al. Metacarpal neck fractures: results of treatment with traction reduction and cast immobilization. Hand. 2009;4:161–4.PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Hofmeister EP, Kim J, Shin AY. Comparison of 2 methods of immobilization of fifth metacarpal neck fractures: a prospective randomized study. J Hand Surg [Am]. 2008;33:1362–8.CrossRef Hofmeister EP, Kim J, Shin AY. Comparison of 2 methods of immobilization of fifth metacarpal neck fractures: a prospective randomized study. J Hand Surg [Am]. 2008;33:1362–8.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Holst-nielsen F. Subcapital fractures of the four ulnar metacarpal bones. Hand. 1976;8:290–3.PubMedCrossRef Holst-nielsen F. Subcapital fractures of the four ulnar metacarpal bones. Hand. 1976;8:290–3.PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Honda H, McDonald JR. Current recommendations in the management of osteomyelitis of the hand and wrist. J Hand Surg [Am]. 2009;34:1135–6.CrossRef Honda H, McDonald JR. Current recommendations in the management of osteomyelitis of the hand and wrist. J Hand Surg [Am]. 2009;34:1135–6.CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Hunter JM, Cowen NJ. Fifth metacarpal fractures in a compensation clinic population. A report on one hundred and thirty-three cases. J Bone Joint Surg Am. 1970;52:1159–65.PubMed Hunter JM, Cowen NJ. Fifth metacarpal fractures in a compensation clinic population. A report on one hundred and thirty-three cases. J Bone Joint Surg Am. 1970;52:1159–65.PubMed
28.
Zurück zum Zitat Jones NF, Jupiter JB, Lalonde DH. Common fractures and dislocations of the hand. Plast Reconstr Surg. 2012;130:722e–36.PubMedCrossRef Jones NF, Jupiter JB, Lalonde DH. Common fractures and dislocations of the hand. Plast Reconstr Surg. 2012;130:722e–36.PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Jupiter JB, Koniuch MP, Smith RJ. The management of delayed union and nonunion of the metacarpals and phalanges. J Hand Surg [Am]. 1985;10:457–66.CrossRef Jupiter JB, Koniuch MP, Smith RJ. The management of delayed union and nonunion of the metacarpals and phalanges. J Hand Surg [Am]. 1985;10:457–66.CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Lane CS. Detecting occult fractures of the metacarpal head: the Brewerton view. J Hand Surg [Am]. 1977;2:131–3.CrossRef Lane CS. Detecting occult fractures of the metacarpal head: the Brewerton view. J Hand Surg [Am]. 1977;2:131–3.CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Manktelow RT, Mahoney JL. Step osteotomy: a precise rotation osteotomy to correct scissoring deformities of the fingers. Plast Reconstr Surg. 1981;68:571–6.PubMedCrossRef Manktelow RT, Mahoney JL. Step osteotomy: a precise rotation osteotomy to correct scissoring deformities of the fingers. Plast Reconstr Surg. 1981;68:571–6.PubMedCrossRef
32.
Zurück zum Zitat McLain RF, Steyers C, Stoddard M. Infections in open fractures of the hand. J Hand Surg [Am]. 1991;16:108–12.CrossRef McLain RF, Steyers C, Stoddard M. Infections in open fractures of the hand. J Hand Surg [Am]. 1991;16:108–12.CrossRef
33.
Zurück zum Zitat McNemar TB, Howell JW, Chang E. Management of metacarpal fractures. J Hand Ther. 2003;16:143–51.PubMedCrossRef McNemar TB, Howell JW, Chang E. Management of metacarpal fractures. J Hand Ther. 2003;16:143–51.PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Omokawa S, Fujitani R, Dohi Y, et al. Prospective outcomes of comminuted periarticular metacarpal and phalangeal fractures treated using a titanium plate system. J Hand Surg [Am]. 2008;33:857–63.CrossRef Omokawa S, Fujitani R, Dohi Y, et al. Prospective outcomes of comminuted periarticular metacarpal and phalangeal fractures treated using a titanium plate system. J Hand Surg [Am]. 2008;33:857–63.CrossRef
35.
Zurück zum Zitat Ozer K, Gillani S, Williams A, et al. Comparison of intramedullary nailing versus plate-screw fixation of extra-articular metacarpal fractures. J Hand Surg [Am]. 2008;33:1724–31.CrossRef Ozer K, Gillani S, Williams A, et al. Comparison of intramedullary nailing versus plate-screw fixation of extra-articular metacarpal fractures. J Hand Surg [Am]. 2008;33:1724–31.CrossRef
36.
Zurück zum Zitat Page SM, Stern PJ. Complications and range of motion following plate fixation of metacarpal and phalangeal fractures. J Hand Surg [Am]. 1998;23:827–32.CrossRef Page SM, Stern PJ. Complications and range of motion following plate fixation of metacarpal and phalangeal fractures. J Hand Surg [Am]. 1998;23:827–32.CrossRef
37.
Zurück zum Zitat Poolman RW, Goslings JC, Lee JB et al. Conservative treatment for closed fifth (small finger) metacarpal neck fractures. Cochrane Database Syst Rev. 2005:CD003210. Poolman RW, Goslings JC, Lee JB et al. Conservative treatment for closed fifth (small finger) metacarpal neck fractures. Cochrane Database Syst Rev. 2005:CD003210.
38.
Zurück zum Zitat Reilly KE, Linz JC, Stern PJ, et al. Osteomyelitis of the tubular bones of the hand. J Hand Surg [Am]. 1997;22:644–9.CrossRef Reilly KE, Linz JC, Stern PJ, et al. Osteomyelitis of the tubular bones of the hand. J Hand Surg [Am]. 1997;22:644–9.CrossRef
39.
Zurück zum Zitat Sakai A, Oshige T, Zenke Y, et al. Mechanical comparison of novel bioabsorbable plates with titanium plates and small-series clinical comparisons for metacarpal fractures. J Bone Joint Surg Am. 2012;94:1597–604.PubMedCrossRef Sakai A, Oshige T, Zenke Y, et al. Mechanical comparison of novel bioabsorbable plates with titanium plates and small-series clinical comparisons for metacarpal fractures. J Bone Joint Surg Am. 2012;94:1597–604.PubMedCrossRef
40.
Zurück zum Zitat Schadel-Hopfner M, Wild M, Windolf J, et al. Antegrade intramedullary splinting or percutaneous retrograde crossed pinning for displaced neck fractures of the fifth metacarpal? Arch Orthop Trauma Surg. 2007;127:435–40.PubMedCrossRef Schadel-Hopfner M, Wild M, Windolf J, et al. Antegrade intramedullary splinting or percutaneous retrograde crossed pinning for displaced neck fractures of the fifth metacarpal? Arch Orthop Trauma Surg. 2007;127:435–40.PubMedCrossRef
41.
Zurück zum Zitat Souer JS, Mudgal CS. Plate fixation in closed ipsilateral multiple metacarpal fractures. J Hand Surg Eur Vol. 2008;33:740–4.PubMedCrossRef Souer JS, Mudgal CS. Plate fixation in closed ipsilateral multiple metacarpal fractures. J Hand Surg Eur Vol. 2008;33:740–4.PubMedCrossRef
42.
Zurück zum Zitat Statius Muller MG, Poolman RW, van Hoogstraten MJ, et al. Immediate mobilization gives good results in boxer's fractures with volar angulation up to 70 degrees: a prospective randomized trial comparing immediate mobilization with cast immobilization. Arch Orthop Trauma Surg. 2003;123:534–7.PubMedCrossRef Statius Muller MG, Poolman RW, van Hoogstraten MJ, et al. Immediate mobilization gives good results in boxer's fractures with volar angulation up to 70 degrees: a prospective randomized trial comparing immediate mobilization with cast immobilization. Arch Orthop Trauma Surg. 2003;123:534–7.PubMedCrossRef
43.
Zurück zum Zitat Stern PJ. Management of fractures of the hand over the last 25 years. J Hand Surg [Am]. 2000;25:817–23.CrossRef Stern PJ. Management of fractures of the hand over the last 25 years. J Hand Surg [Am]. 2000;25:817–23.CrossRef
44.
Zurück zum Zitat Stern PJ, Weiser MJ, Reilly DG. Complications of plate fixation in the hand skeleton. Clin Orthop Relat Res. 1987;214:59–65.PubMed Stern PJ, Weiser MJ, Reilly DG. Complications of plate fixation in the hand skeleton. Clin Orthop Relat Res. 1987;214:59–65.PubMed
45.
Zurück zum Zitat Strauch RJ, Rosenwasser MP, Lunt JG. Metacarpal shaft fractures: the effect of shortening on the extensor tendon mechanism. J Hand Surg [Am]. 1998;23:519–23.CrossRef Strauch RJ, Rosenwasser MP, Lunt JG. Metacarpal shaft fractures: the effect of shortening on the extensor tendon mechanism. J Hand Surg [Am]. 1998;23:519–23.CrossRef
46.
Zurück zum Zitat Strub B, Schindele S, Sonderegger J, et al. Intramedullary splinting or conservative treatment for displaced fractures of the little finger metacarpal neck? A prospective study. J Hand Surg Eur Vol. 2010;35:725–9.PubMedCrossRef Strub B, Schindele S, Sonderegger J, et al. Intramedullary splinting or conservative treatment for displaced fractures of the little finger metacarpal neck? A prospective study. J Hand Surg Eur Vol. 2010;35:725–9.PubMedCrossRef
47.
Zurück zum Zitat Theeuwen GA, Lemmens JA, van Niekerk JL. Conservative treatment of boxer's fracture: a retrospective analysis. Injury. 1991;22:394–6.PubMedCrossRef Theeuwen GA, Lemmens JA, van Niekerk JL. Conservative treatment of boxer's fracture: a retrospective analysis. Injury. 1991;22:394–6.PubMedCrossRef
48.
Zurück zum Zitat Waris E, Ashammakhi N, Happonen H et al. Bioabsorbable miniplating versus metallic fixation for metacarpal fractures. Clin Orthop Relat Res. 2003;410:310–9. Waris E, Ashammakhi N, Happonen H et al. Bioabsorbable miniplating versus metallic fixation for metacarpal fractures. Clin Orthop Relat Res. 2003;410:310–9.
49.
Zurück zum Zitat Westbrook AP, Davis TR, Armstrong D, et al. The clinical significance of malunion of fractures of the neck and shaft of the little finger metacarpal. J Hand Surg Eur Vol. 2008;33:732–9.PubMedCrossRef Westbrook AP, Davis TR, Armstrong D, et al. The clinical significance of malunion of fractures of the neck and shaft of the little finger metacarpal. J Hand Surg Eur Vol. 2008;33:732–9.PubMedCrossRef
50.
Zurück zum Zitat Winter M, Balaguer T, Bessiere C, et al. Surgical treatment of the boxer's fracture: transverse pinning versus intramedullary pinning. J Hand Surg Eur Vol. 2007;32:709–13.PubMedCrossRef Winter M, Balaguer T, Bessiere C, et al. Surgical treatment of the boxer's fracture: transverse pinning versus intramedullary pinning. J Hand Surg Eur Vol. 2007;32:709–13.PubMedCrossRef
51.
Zurück zum Zitat Wong TC, Ip FK, Yeung SH. Comparison between percutaneous transverse fixation and intramedullary K-wires in treating closed fractures of the metacarpal neck of the little finger. J Hand Surg (Br). 2006;31:61–5.CrossRef Wong TC, Ip FK, Yeung SH. Comparison between percutaneous transverse fixation and intramedullary K-wires in treating closed fractures of the metacarpal neck of the little finger. J Hand Surg (Br). 2006;31:61–5.CrossRef
Metadaten
Titel
Metacarpal fractures: treatment and complications
verfasst von
Kathleen M. Kollitz
Warren C. Hammert
Nicholas B. Vedder
Jerry I. Huang
Publikationsdatum
01.03.2014
Verlag
Springer US
Erschienen in
HAND / Ausgabe 1/2014
Print ISSN: 1558-9447
Elektronische ISSN: 1558-9455
DOI
https://doi.org/10.1007/s11552-013-9562-1

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2014

HAND 1/2014 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.