Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 6/2010

01.06.2010 | Original Article

Benefit of Post-operative Surveillance for Recurrence after Curative Resection for Gastric Cancer

verfasst von: Jong-Han Kim, You-Jin Jang, Sung-Soo Park, Seong-Heum Park, Young-Jae Mok

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 6/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Although most clinicians perform surveillance after gastrectomy, there is no consensus on the optimal follow-up schedule. This study aimed to evaluate the benefit of postoperative surveillance for recurrence after curative resection for gastric cancer.

Method

We retrospectively studied 110 patients who had recurrences after undergoing curative gastrectomies between 2000 and 2004 at Korea University Hospital. We analyzed the clinico-pathologic factors and oncologic results according to the presence of recurrence symptoms.

Results

Fifty-five (50%) patients had symptomatic recurrences. There were significant differences in recurrence patterns; locoregional (29.1%) and peritoneal recurrences (27.3%) were dominant in asymptomatic group; peritoneal (47.3%) and hematogenous recurrences (25.5%) were dominant in symptomatic group. The median recurrence-free survival was not different for both groups (p = 0.054). However, median overall and post-recurrence survival was poor in the symptomatic group (p = 0.004, p < 0.001). The presence of symptoms and short disease-free survival were independent poor prognostic factors for post-recurrence survival.

Conclusion

Patients with asymptomatic recurrences could have increased survival compared to symptomatic patients. Although our post-operative surveillance could not be any benefit to improve outcomes for recurrent gastric cancer, it is important to discriminate the nature of recurrent gastric cancer by the presence of symptoms for planning further treatment.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat National Comprehensive Cancer Network (U.S.). The complete library of NCCN clinical practice guidelines in oncology. Rockledge, PA: National Comprehensive Cancer Network; 2003. p 1 computer optical disc. National Comprehensive Cancer Network (U.S.). The complete library of NCCN clinical practice guidelines in oncology. Rockledge, PA: National Comprehensive Cancer Network; 2003. p 1 computer optical disc.
2.
Zurück zum Zitat Whiting J, Sano T, Saka M, Fukagawa T, Katai H, Sasako M. Follow-up of gastric cancer: a review. Gastric Cancer 2006;9:74-81.CrossRefPubMed Whiting J, Sano T, Saka M, Fukagawa T, Katai H, Sasako M. Follow-up of gastric cancer: a review. Gastric Cancer 2006;9:74-81.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Pietra N, Sarli L, Costi R, Ouchemi C, Grattarola M, Peracchia A. Role of follow-up in management of local recurrences of colorectal cancer: a prospective, randomized study. Dis Colon Rectum 1998;41:1127–1133.CrossRefPubMed Pietra N, Sarli L, Costi R, Ouchemi C, Grattarola M, Peracchia A. Role of follow-up in management of local recurrences of colorectal cancer: a prospective, randomized study. Dis Colon Rectum 1998;41:1127–1133.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Johnson FE, Virgo KS. Cancer patient follow-up. St. Louis: Mosby; 1997. Johnson FE, Virgo KS. Cancer patient follow-up. St. Louis: Mosby; 1997.
5.
Zurück zum Zitat Renehan AG, Egger M, Saunders MP, O'Dwyer ST. Impact on survival of intensive follow up after curative resection for colorectal cancer: systematic review and meta-analysis of randomised trials. BMJ 2002;324:813.CrossRefPubMed Renehan AG, Egger M, Saunders MP, O'Dwyer ST. Impact on survival of intensive follow up after curative resection for colorectal cancer: systematic review and meta-analysis of randomised trials. BMJ 2002;324:813.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Desch CE, Benson AB, 3rd, Smith TJ, Flynn PJ, Krause C, Loprinzi CL, Minsky BD, Petrelli NJ, Pfister DG, Somerfield MR. Recommended colorectal cancer surveillance guidelines by the American Society of Clinical Oncology. J Clin Oncol 1999;17:1312.PubMed Desch CE, Benson AB, 3rd, Smith TJ, Flynn PJ, Krause C, Loprinzi CL, Minsky BD, Petrelli NJ, Pfister DG, Somerfield MR. Recommended colorectal cancer surveillance guidelines by the American Society of Clinical Oncology. J Clin Oncol 1999;17:1312.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Rosselli Del Turco M, Palli D, Cariddi A, Ciatto S, Pacini P, Distante V. Intensive diagnostic follow-up after treatment of primary breast cancer. A randomized trial. National Research Council Project on Breast Cancer follow-up. JAMA 1994;271:1593–1597.CrossRefPubMed Rosselli Del Turco M, Palli D, Cariddi A, Ciatto S, Pacini P, Distante V. Intensive diagnostic follow-up after treatment of primary breast cancer. A randomized trial. National Research Council Project on Breast Cancer follow-up. JAMA 1994;271:1593–1597.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Smith TJ, Davidson NE, Schapira DV, Grunfeld E, Muss HB, Vogel VG, 3rd, Somerfield MR. American Society of Clinical Oncology 1998 update of recommended breast cancer surveillance guidelines. J Clin Oncol 1999;17:1080–1082.PubMed Smith TJ, Davidson NE, Schapira DV, Grunfeld E, Muss HB, Vogel VG, 3rd, Somerfield MR. American Society of Clinical Oncology 1998 update of recommended breast cancer surveillance guidelines. J Clin Oncol 1999;17:1080–1082.PubMed
9.
Zurück zum Zitat Clinical practice guidelines for the treatment of unresectable non-small-cell lung cancer. Adopted on May 16, 1997 by the American Society of Clinical Oncology. J Clin Oncol 1997;15:2996–3018. Clinical practice guidelines for the treatment of unresectable non-small-cell lung cancer. Adopted on May 16, 1997 by the American Society of Clinical Oncology. J Clin Oncol 1997;15:2996–3018.
10.
Zurück zum Zitat Kodera Y, Ito S, Yamamura Y, Mochizuki Y, Fujiwara M, Hibi K, Ito K, Akiyama S, Nakao A. Follow-up surveillance for recurrence after curative gastric cancer surgery lacks survival benefit. Ann Surg Oncol 2003;10:898–902.CrossRefPubMed Kodera Y, Ito S, Yamamura Y, Mochizuki Y, Fujiwara M, Hibi K, Ito K, Akiyama S, Nakao A. Follow-up surveillance for recurrence after curative gastric cancer surgery lacks survival benefit. Ann Surg Oncol 2003;10:898–902.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Tan IT, So BY. Value of intensive follow-up of patients after curative surgery for gastric carcinoma. J Surg Oncol 2007;96:503–506.CrossRefPubMed Tan IT, So BY. Value of intensive follow-up of patients after curative surgery for gastric carcinoma. J Surg Oncol 2007;96:503–506.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Bohner H, Zimmer T, Hopfenmuller W, Berger G, Buhr HJ. Detection and prognosis of recurrent gastric cancer—is routine follow-up after gastrectomy worthwhile? Hepatogastroenterology 2000;47:1489–1494.PubMed Bohner H, Zimmer T, Hopfenmuller W, Berger G, Buhr HJ. Detection and prognosis of recurrent gastric cancer—is routine follow-up after gastrectomy worthwhile? Hepatogastroenterology 2000;47:1489–1494.PubMed
13.
Zurück zum Zitat Bennett JJ, Gonen M, D'Angelica M, Jaques DP, Brennan MF, Coit DG. Is detection of asymptomatic recurrence after curative resection associated with improved survival in patients with gastric cancer? J Am Coll Surg 2005;201:503–510.CrossRefPubMed Bennett JJ, Gonen M, D'Angelica M, Jaques DP, Brennan MF, Coit DG. Is detection of asymptomatic recurrence after curative resection associated with improved survival in patients with gastric cancer? J Am Coll Surg 2005;201:503–510.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Lacueva FJ, Calpena R, Medrano J, Compan AF, Andrada E, Molto M, Ferrer R, Diego M. Follow-up of patients resected for gastric cancer. J Surg Oncol 1995;60:174–179.CrossRefPubMed Lacueva FJ, Calpena R, Medrano J, Compan AF, Andrada E, Molto M, Ferrer R, Diego M. Follow-up of patients resected for gastric cancer. J Surg Oncol 1995;60:174–179.CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Yoo CH, Noh SH, Shin DW, Choi SH, Min JS. Recurrence following curative resection for gastric carcinoma. Br J Surg 2000;87:236–242.CrossRefPubMed Yoo CH, Noh SH, Shin DW, Choi SH, Min JS. Recurrence following curative resection for gastric carcinoma. Br J Surg 2000;87:236–242.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Sobin LH, Wittekind C, International Union against Cancer. TNM:classification of malignant tumours. 5th ed. New York: Wiley, 1997. Sobin LH, Wittekind C, International Union against Cancer. TNM:classification of malignant tumours. 5th ed. New York: Wiley, 1997.
17.
Zurück zum Zitat Youn HG, An JY, Choi MG, Noh JH, Sohn TS, Kim S. Recurrence after curative resection of early gastric cancer. Ann Surg Oncol 2009. Youn HG, An JY, Choi MG, Noh JH, Sohn TS, Kim S. Recurrence after curative resection of early gastric cancer. Ann Surg Oncol 2009.
18.
Zurück zum Zitat Sim SH, Kim YJ, Oh DY, Lee SH, Kim DW, Kang WJ, Im SA, Kim TY, Kim WH, Heo DS, Bang YJ. The role of PET/CT in detection of gastric cancer recurrence. BMC Cancer 2009;9:73.CrossRefPubMed Sim SH, Kim YJ, Oh DY, Lee SH, Kim DW, Kang WJ, Im SA, Kim TY, Kim WH, Heo DS, Bang YJ. The role of PET/CT in detection of gastric cancer recurrence. BMC Cancer 2009;9:73.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Ahn HS, Kim JW, Yoo MW, Park do J, Lee HJ, Lee KU, Yang HK. Clinicopathological features and surgical outcomes of patients with remnant gastric cancer after a distal gastrectomy. Ann Surg Oncol 2008;15:1632–639.CrossRefPubMed Ahn HS, Kim JW, Yoo MW, Park do J, Lee HJ, Lee KU, Yang HK. Clinicopathological features and surgical outcomes of patients with remnant gastric cancer after a distal gastrectomy. Ann Surg Oncol 2008;15:1632–639.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Choti MA, Sitzmann JV, Tiburi MF, Sumetchotimetha W, Rangsin R, Schulick RD, Lillemoe KD, Yeo CJ, Cameron JL. Trends in long-term survival following liver resection for hepatic colorectal metastases. Ann Surg 2002;235:759–766.CrossRefPubMed Choti MA, Sitzmann JV, Tiburi MF, Sumetchotimetha W, Rangsin R, Schulick RD, Lillemoe KD, Yeo CJ, Cameron JL. Trends in long-term survival following liver resection for hepatic colorectal metastases. Ann Surg 2002;235:759–766.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Minagawa M, Makuuchi M, Torzilli G, Takayama T, Kawasaki S, Kosuge T, Yamamoto J, Imamura H. Extension of the frontiers of surgical indications in the treatment of liver metastases from colorectal cancer: long-term results. Ann Surg 2000;231:487–499.CrossRefPubMed Minagawa M, Makuuchi M, Torzilli G, Takayama T, Kawasaki S, Kosuge T, Yamamoto J, Imamura H. Extension of the frontiers of surgical indications in the treatment of liver metastases from colorectal cancer: long-term results. Ann Surg 2000;231:487–499.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Saiura A, Umekita N, Inoue S, Maeshiro T, Miyamoto S, Matsui Y, Asakage M, Kitamura M. Clinicopathological features and outcome of hepatic resection for liver metastasis from gastric cancer. Hepatogastroenterology 2002;49:1062–1065.PubMed Saiura A, Umekita N, Inoue S, Maeshiro T, Miyamoto S, Matsui Y, Asakage M, Kitamura M. Clinicopathological features and outcome of hepatic resection for liver metastasis from gastric cancer. Hepatogastroenterology 2002;49:1062–1065.PubMed
23.
Zurück zum Zitat Glimelius B, Ekstrom K, Hoffman K, Graf W, Sjoden PO, Haglund U, Svensson C, Enander LK, Linne T, Sellstrom H, Heuman R. Randomized comparison between chemotherapy plus best supportive care with best supportive care in advanced gastric cancer. Ann Oncol 1997;8:163–168.CrossRefPubMed Glimelius B, Ekstrom K, Hoffman K, Graf W, Sjoden PO, Haglund U, Svensson C, Enander LK, Linne T, Sellstrom H, Heuman R. Randomized comparison between chemotherapy plus best supportive care with best supportive care in advanced gastric cancer. Ann Oncol 1997;8:163–168.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Pyrhonen S, Kuitunen T, Nyandoto P, Kouri M. Randomised comparison of fluorouracil, epidoxorubicin and methotrexate (FEMTX) plus supportive care with supportive care alone in patients with non-resectable gastric cancer. Br J Cancer 1995;71:587–591.PubMed Pyrhonen S, Kuitunen T, Nyandoto P, Kouri M. Randomised comparison of fluorouracil, epidoxorubicin and methotrexate (FEMTX) plus supportive care with supportive care alone in patients with non-resectable gastric cancer. Br J Cancer 1995;71:587–591.PubMed
Metadaten
Titel
Benefit of Post-operative Surveillance for Recurrence after Curative Resection for Gastric Cancer
verfasst von
Jong-Han Kim
You-Jin Jang
Sung-Soo Park
Seong-Heum Park
Young-Jae Mok
Publikationsdatum
01.06.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 6/2010
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-010-1200-4

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2010

Journal of Gastrointestinal Surgery 6/2010 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.