Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 6/2015

01.06.2015 | Original Article

Normalization of CEA Levels Post-Neoadjuvant Therapy is a Strong Predictor of Pathologic Complete Response in Rectal Cancer

verfasst von: Ariella Kleiman, Ahmed Al-Khamis, Ali Farsi, Abbas Kezouh, Te Vuong, Philip H. Gordon, Carol-Ann Vasilevsky, Nancy Morin, Julio Faria, Gabriela Ghitulescu, Marylise Boutros

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 6/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Recent attention has been focused on the relationship between carcinoembryonic antigen (CEA) and pathological complete response (pCR), without consensus regarding its predictive value. This study aims to examine the association between CEA and pCR.

Methods

We conducted a retrospective review of a prospectively maintained database of all patients who underwent primary rectal cancer resection after neo-adjuvant chemoradiotherapy (nCRT). Patients were divided into two groups, pCR or no-pCR, based on final pathology. CEA levels were measured at the initial visit with the surgeon/oncologist and post-completion of nCRT.

Results

One hundred and forty-one patients underwent primary rectal cancer resections after nCRT. Nineteen patients (13.5 %) achieved pCR, while 122 (86.5 %) had no-pCR. Pre-nCRT CEA levels were not significantly different between groups (2.75 vs 4.5 μg/L, p = 0.65). However, post-nCRT CEA levels were significantly lower in patients with pCR (1.7 vs 2.4 μg/L, p < 0.01). On multivariate logistic regression analyses, low post-nCRT CEA level was an independent predictor of pCR (OR 1.74, CI 1.06, 3.81) and normalization of CEA from an initially elevated level was a highly significant predictor of pCR (OR 64.8, CI 2.53, 18,371).

Conclusion

Low post-nCRT CEA is an independent predictor of pCR, and normalization of CEA post-nCRT is a strong predictor of pCR.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Monson JRT, Weiser MR, Buie WD, Chang GJ, Rafferty JF, Buie WD, Rafferty J; Standards Practice Task Force of the American Society of Colon and Rectal Surgeons. Practice parameters for the management of rectal cancer (revised). Dis. Colon Rectum 2013;56:535-550.CrossRefPubMed Monson JRT, Weiser MR, Buie WD, Chang GJ, Rafferty JF, Buie WD, Rafferty J; Standards Practice Task Force of the American Society of Colon and Rectal Surgeons. Practice parameters for the management of rectal cancer (revised). Dis. Colon Rectum 2013;56:535-550.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Sauer R, Becker H, Hohenberger W, Rödel C, Wittekind C, Fietkau R, Martus P, Tschmelitsch J, Hager E, Hess CF, Karstens JH, Liersch T, Schmidberger H,Raab R; German Rectal Cancer Study Group.Preoperative versus postoperative chemoradiotherapy for rectal cancer. N. Engl. J. Med. 2004;351:1731-1740.CrossRefPubMed Sauer R, Becker H, Hohenberger W, Rödel C, Wittekind C, Fietkau R, Martus P, Tschmelitsch J, Hager E, Hess CF, Karstens JH, Liersch T, Schmidberger H,Raab R; German Rectal Cancer Study Group.Preoperative versus postoperative chemoradiotherapy for rectal cancer. N. Engl. J. Med. 2004;351:1731-1740.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Crane CH, Skibber JM, Feig BW, Vauthey JN, Thames HD, Curley SA, Rodriguez-Bigas MA, Wolff RA, Ellis LM, Delclos ME, Lin EH, Janjan NA.. Response to preoperative chemoradiation increases the use of sphincter-preserving surgery in patients with locally advanced low rectal carcinoma. Cancer 2003;97:517-524.CrossRefPubMed Crane CH, Skibber JM, Feig BW, Vauthey JN, Thames HD, Curley SA, Rodriguez-Bigas MA, Wolff RA, Ellis LM, Delclos ME, Lin EH, Janjan NA.. Response to preoperative chemoradiation increases the use of sphincter-preserving surgery in patients with locally advanced low rectal carcinoma. Cancer 2003;97:517-524.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Wallin U, Rothenberger D, Lowry A, Luepker R, Mellgren A. CEA—a predictor for pathologic complete response after neoadjuvant therapy for rectal cancer. Dis. Colon Rectum 2013;56:859-68.CrossRefPubMed Wallin U, Rothenberger D, Lowry A, Luepker R, Mellgren A. CEA—a predictor for pathologic complete response after neoadjuvant therapy for rectal cancer. Dis. Colon Rectum 2013;56:859-68.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat García-Aguilar J, Hernandez de Anda E, Sirivongs P, Lee SH, Madoff RD, Rothenberger DA. A pathologic complete response to preoperative chemoradiation is associated with lower local recurrence and improved survival in rectal cancer patients treated by mesorectal excision. Dis. Colon Rectum 2003;46:298-304.CrossRefPubMed García-Aguilar J, Hernandez de Anda E, Sirivongs P, Lee SH, Madoff RD, Rothenberger DA. A pathologic complete response to preoperative chemoradiation is associated with lower local recurrence and improved survival in rectal cancer patients treated by mesorectal excision. Dis. Colon Rectum 2003;46:298-304.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Maas M, Nelemans PJ, Valentini V, Das P, Rödel C, Kuo LJ, Calvo FA, García-Aguilar J, Glynne-Jones R, Haustermans K, Mohiuddin M, Pucciarelli S, Small W Jr, Suárez J, Theodoropoulos G, Biondo S, Beets-Tan RG, Beets GL. Long-term outcome in patients with a pathological complete response after chemoradiation for rectal cancer: a pooled analysis of individual patient data. Lancet Oncol. 2010;11:835-844.CrossRefPubMed Maas M, Nelemans PJ, Valentini V, Das P, Rödel C, Kuo LJ, Calvo FA, García-Aguilar J, Glynne-Jones R, Haustermans K, Mohiuddin M, Pucciarelli S, Small W Jr, Suárez J, Theodoropoulos G, Biondo S, Beets-Tan RG, Beets GL. Long-term outcome in patients with a pathological complete response after chemoradiation for rectal cancer: a pooled analysis of individual patient data. Lancet Oncol. 2010;11:835-844.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Yeo S-G, Kim DY, Kim TH, Chang HJ, Oh JH, Park W, Choi DH, Nam H, Kim JS, Cho MJ, Kim JH, Park JH, Kang MK, Koom WS, Kim JS, Nam TK, Chie EK, Kim JS, Lee KJ..Pathologic complete response of primary tumor following preoperative chemoradiotherapy for locally advanced rectal cancer: long-term outcomes and prognostic significance of pathologic nodal status. Ann. Surg. 2010;252:998-1004.CrossRefPubMed Yeo S-G, Kim DY, Kim TH, Chang HJ, Oh JH, Park W, Choi DH, Nam H, Kim JS, Cho MJ, Kim JH, Park JH, Kang MK, Koom WS, Kim JS, Nam TK, Chie EK, Kim JS, Lee KJ..Pathologic complete response of primary tumor following preoperative chemoradiotherapy for locally advanced rectal cancer: long-term outcomes and prognostic significance of pathologic nodal status. Ann. Surg. 2010;252:998-1004.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Capirci C, Valentini V, Cionini L,De Paoli A, Rodel C, Glynne-Jones R, Coco C, Romano M, Mantello G, Palazzi S, Mattia FO, Friso ML, Genovesi D, Vidali C,Gambacorta MA, Buffoli A, Lupattelli M, Favretto MS, La Torre G.. Prognostic value of pathologic complete response after neoadjuvant therapy in locally advanced rectal cancer: long-term analysis of 566 ypCR patients. Int J Radiat Oncol Biol Phys 2008;72:99-107.CrossRefPubMed Capirci C, Valentini V, Cionini L,De Paoli A, Rodel C, Glynne-Jones R, Coco C, Romano M, Mantello G, Palazzi S, Mattia FO, Friso ML, Genovesi D, Vidali C,Gambacorta MA, Buffoli A, Lupattelli M, Favretto MS, La Torre G.. Prognostic value of pathologic complete response after neoadjuvant therapy in locally advanced rectal cancer: long-term analysis of 566 ypCR patients. Int J Radiat Oncol Biol Phys 2008;72:99-107.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Park Y-A, Sohn S-K, Seong J, Baik SH, Lee KY, Kim NK, Cho CW.Serum CEA as a predictor for the response to preoperative chemoradiation in rectal cancer. J. Surg. Oncol. 2006;93:145-150.CrossRefPubMed Park Y-A, Sohn S-K, Seong J, Baik SH, Lee KY, Kim NK, Cho CW.Serum CEA as a predictor for the response to preoperative chemoradiation in rectal cancer. J. Surg. Oncol. 2006;93:145-150.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Huh JW, Kim HR, Kim YJ. Clinical prediction of pathological complete response after preoperative chemoradiotherapy for rectal cancer. Dis. Colon Rectum 2013;56:698-703.CrossRefPubMed Huh JW, Kim HR, Kim YJ. Clinical prediction of pathological complete response after preoperative chemoradiotherapy for rectal cancer. Dis. Colon Rectum 2013;56:698-703.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Restivo A, Zorcolo L, Cocco IM, Manunza R, Margiani C, Marongiu L, Casula G.. Elevated cea levels and low distance of the tumor from the anal verge are predictors of incomplete response to chemoradiation in patients with rectal cancer. Ann. Surg. Oncol. 2013;20:864-871.CrossRefPubMed Restivo A, Zorcolo L, Cocco IM, Manunza R, Margiani C, Marongiu L, Casula G.. Elevated cea levels and low distance of the tumor from the anal verge are predictors of incomplete response to chemoradiation in patients with rectal cancer. Ann. Surg. Oncol. 2013;20:864-871.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Lin JZ, Pan ZZ, Zeng ZF, Ding PR, Wan D. Multivariate analysis of clinicopathologic factors correlated with pathological complete response following preoperative radiotherapy in rectal adenocarcinoma. Chin. J. Cancer 2009;28:1-5. Lin JZ, Pan ZZ, Zeng ZF, Ding PR, Wan D. Multivariate analysis of clinicopathologic factors correlated with pathological complete response following preoperative radiotherapy in rectal adenocarcinoma. Chin. J. Cancer 2009;28:1-5.
13.
Zurück zum Zitat Skinner HD, Crane CH, Garrett CR, Eng C, Chang GJ, Skibber JM, Rodriguez-Bigas MA, Kelly P, Sandulache VC, Delclos ME, Krishnan S, Das P. Metformin use and improved response to therapy in rectal cancer. Cancer Med. 2013;2(1):99-107.CrossRefPubMedCentralPubMed Skinner HD, Crane CH, Garrett CR, Eng C, Chang GJ, Skibber JM, Rodriguez-Bigas MA, Kelly P, Sandulache VC, Delclos ME, Krishnan S, Das P. Metformin use and improved response to therapy in rectal cancer. Cancer Med. 2013;2(1):99-107.CrossRefPubMedCentralPubMed
14.
Zurück zum Zitat Yang KL, Yang SH, Liang WY, Kuo YJ, Lin JK, Lin TC, Chen WS, Jiang JK, Wang HS, Chang SC, Chu LS, Wang LW. Carcinoembryonic antigen (CEA) level, CEA ratio, and treatment outcome of rectal cancer patients receiving pre-operative chemoradiation and surgery. Radiat. Oncol. 2013;8:43-51.CrossRefPubMedCentralPubMed Yang KL, Yang SH, Liang WY, Kuo YJ, Lin JK, Lin TC, Chen WS, Jiang JK, Wang HS, Chang SC, Chu LS, Wang LW. Carcinoembryonic antigen (CEA) level, CEA ratio, and treatment outcome of rectal cancer patients receiving pre-operative chemoradiation and surgery. Radiat. Oncol. 2013;8:43-51.CrossRefPubMedCentralPubMed
15.
Zurück zum Zitat Perez RO, São Julião GP, Habr-Gama A, Kiss D, Proscurshim I, Campos FG, Gama-Rodrigues JJ, Cecconello I. The role of carcinoembriogenic antigen in predicting response and survival to neoadjuvant chemoradiotherapy for distal rectal cancer. Dis. Colon Rectum 2009;52:1137-1143.CrossRefPubMed Perez RO, São Julião GP, Habr-Gama A, Kiss D, Proscurshim I, Campos FG, Gama-Rodrigues JJ, Cecconello I. The role of carcinoembriogenic antigen in predicting response and survival to neoadjuvant chemoradiotherapy for distal rectal cancer. Dis. Colon Rectum 2009;52:1137-1143.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Das P, Skibber JM, Rodrigues-Bigas MA, Feig BW, Chang GJ, Wolff RA, Eng C, Krishnan S, Janjan NA, Crane CH.Predictors of tumor response and downstaging in patients who receive preoperative chemoradiation for rectal cancer. Cancer 2007;109:1750-1755.CrossRefPubMed Das P, Skibber JM, Rodrigues-Bigas MA, Feig BW, Chang GJ, Wolff RA, Eng C, Krishnan S, Janjan NA, Crane CH.Predictors of tumor response and downstaging in patients who receive preoperative chemoradiation for rectal cancer. Cancer 2007;109:1750-1755.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Kalady MF, de Campos-Lobato LF, Stocchi L, Geisler DP, Dietz D, Lavery IC, Fazio VW.Predictive factors of pathologic complete response after neoadjuvant chemoradiation for rectal cancer. Ann Surg 2009;250:582-589.PubMed Kalady MF, de Campos-Lobato LF, Stocchi L, Geisler DP, Dietz D, Lavery IC, Fazio VW.Predictive factors of pathologic complete response after neoadjuvant chemoradiation for rectal cancer. Ann Surg 2009;250:582-589.PubMed
18.
Zurück zum Zitat Steinhagen E, Shia J, Riedel E, Nash GM, Weiser MR, Temple LK, Paty PB, Guillem JG. Response to neoadjuvant therapy in patients with early age-of-onset rectal cancer. Dis. Colon Rectum 2013;56:58-63.CrossRefPubMed Steinhagen E, Shia J, Riedel E, Nash GM, Weiser MR, Temple LK, Paty PB, Guillem JG. Response to neoadjuvant therapy in patients with early age-of-onset rectal cancer. Dis. Colon Rectum 2013;56:58-63.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Jayanand SB, Seshadri RA, Tapkire R. Signet ring cell histology and non-circumferential tumors predict pathological complete response following neoadjuvant chemoradiation in rectal cancers. Int. J. Colorectal Dis. 2011;26:23-27.CrossRefPubMed Jayanand SB, Seshadri RA, Tapkire R. Signet ring cell histology and non-circumferential tumors predict pathological complete response following neoadjuvant chemoradiation in rectal cancers. Int. J. Colorectal Dis. 2011;26:23-27.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Vuong T, Devic S, Moftah B, Evans M, Podgorsak EB. High-dose-rate endorectal brachytherapy in the treatment of locally advanced rectal carcinoma: technical aspects. Brachytherapy 2005;4:230-235.CrossRefPubMed Vuong T, Devic S, Moftah B, Evans M, Podgorsak EB. High-dose-rate endorectal brachytherapy in the treatment of locally advanced rectal carcinoma: technical aspects. Brachytherapy 2005;4:230-235.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Habr-Gama A, Perez RO, Wynn G, Marks J, Kessler H, Gama-Rodrigues J. Complete clinical response after neoadjuvant chemoradiation therapy for distal rectal cancer: characterization of clinical and endoscopic findings for standardization. Dis. Colon Rectum 2010;53:1692-1698.CrossRefPubMed Habr-Gama A, Perez RO, Wynn G, Marks J, Kessler H, Gama-Rodrigues J. Complete clinical response after neoadjuvant chemoradiation therapy for distal rectal cancer: characterization of clinical and endoscopic findings for standardization. Dis. Colon Rectum 2010;53:1692-1698.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Habr-Gama A, Sabbaga J, Gama-Rodrigues J, São Julião GP, Proscurshim I, Bailão Aguilar P, Nadalin W, Perez RO. Watch and wait approach following extended neoadjuvant chemoradiation for distal rectal cancer: are we getting closer to anal cancer management? Dis. Colon Rectum 2013;56(10):1109-1117.CrossRefPubMed Habr-Gama A, Sabbaga J, Gama-Rodrigues J, São Julião GP, Proscurshim I, Bailão Aguilar P, Nadalin W, Perez RO. Watch and wait approach following extended neoadjuvant chemoradiation for distal rectal cancer: are we getting closer to anal cancer management? Dis. Colon Rectum 2013;56(10):1109-1117.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Habr-Gama A, Perez R, Proscurshim I, Gama-Rodrigues J. Complete clinical response after neoadjuvant chemoradiation for distal rectal cancer. Surg. Oncol. Clin. N. Am. 2010;19:829-845.CrossRefPubMed Habr-Gama A, Perez R, Proscurshim I, Gama-Rodrigues J. Complete clinical response after neoadjuvant chemoradiation for distal rectal cancer. Surg. Oncol. Clin. N. Am. 2010;19:829-845.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Vuong T, Belliveau PJ, Michel RP, Moftah BA, Parent J, Trudel JL, Reinhold C, Souhami L. Conformal preoperative endorectal brachytherapy treatment for locally advanced rectal cancer—early results of a phase i/ii study. Dis. Colon Rectum 2002;45(11):1486 - 1495.CrossRefPubMed Vuong T, Belliveau PJ, Michel RP, Moftah BA, Parent J, Trudel JL, Reinhold C, Souhami L. Conformal preoperative endorectal brachytherapy treatment for locally advanced rectal cancer—early results of a phase i/ii study. Dis. Colon Rectum 2002;45(11):1486 - 1495.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Normalization of CEA Levels Post-Neoadjuvant Therapy is a Strong Predictor of Pathologic Complete Response in Rectal Cancer
verfasst von
Ariella Kleiman
Ahmed Al-Khamis
Ali Farsi
Abbas Kezouh
Te Vuong
Philip H. Gordon
Carol-Ann Vasilevsky
Nancy Morin
Julio Faria
Gabriela Ghitulescu
Marylise Boutros
Publikationsdatum
01.06.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 6/2015
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-015-2814-3

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2015

Journal of Gastrointestinal Surgery 6/2015 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.